Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick hem min fina omplacering igårkväll :love: Han tyckte det var ganska läskigt och konstigt först, men sov gott hela natten och känns lugnare nu på morgonen. Min gubbe till hund undrar vad jag har släpat hem... Han fick plötsligt för sig att vakta mig och sin bädd (!), jag som haft många hundar på besök och han har aldrig gjort så förr. Idag känns det däremot som att han också varvat ner och är mer accepterande, så jag hoppas allt blir bra :) Förresten, någon som vill dela med sig om vad de gör när hunden vaktar så?

Vi har varit i Skåne och tävlat igen. Ale stenar, Kåseberga. Inte så stora avstånd, men utmanande landskap, vindförhållanden och får. Fridolf gick som en gud, jag klantade bort några viktiga poäng så några SM-poäng fick vi inte med oss.

Jag är så sjukt kär i min hund. Han är verkligen som en förlängd högerarm, signalerna hinner knappt lämna hjärnan innan han utför vad jag ber om :love:

Här firar han under uppvärmningen. Det är extra skoj att komma ut ur bilen ensam på tävlingsplats, för då vankas jobb!
www.facebook.com/MinouGreen1/videos/10153009137893666/?l=239200499252520369

Första starten fick vi göra om, då utställarhunden dök in och stoppade flocken i framdrivningen. Tyvärr var det enda chansen jag hade att få våran runda filmad... :( Här är iaf utgång - upptag - framdrivning till bryt.
www.facebook.com/MinouGreen1/videos/10153009144148666/?l=7104728466387239776
www.facebook.com/MinouGreen1/videos/10153009148608666/?l=2021131778886379458
www.facebook.com/MinouGreen1/videos/10153009147638666/?l=1235646182252619243
Som ni hör så blåste det en del...

Första kvällen var det vackert väder och nästan vindstilla.
11230850_10153009128908666_2449831164587760915_n.jpg

11012680_10153009128803666_4264496023549255703_n.jpg

Vi sov i min skåpbil, hundarna och jag. Inte direkt toppkomfort men helt okej. Kunde iaf koka kaffe och värma matlådor!
11145008_10153009128758666_4762260257572309745_n.jpg

Däremot underkände de både koppelpromenader och vädret på kvällspromenaden andra kvällen. Storm och regn...
Collie-knyppling:
10403269_10153009128613666_7257643342544503677_n.jpg

Inga jävla semesterbilder, tack!!
11110868_10153009128533666_329986236139533694_n.jpg

Dag tre, sista tävlingsdagen, var det iaf sol. Här med utsikt över ½ banan.
11140400_10153009129038666_5728495569909938127_n.jpg

Senast ändrad:
Vad har ni för bra sätt att förtydliga för en hund att han får ligga på en filt, men inte använda den som tuggleksak? Samma gäller hans bädd. Han verkar ha fått in i huvudet att bara han får ligga på den får han också riva sönder den. Han kan ligga på vanliga mattor utan problem, men just filten och hans bädd där är han på och river så fort han inte har någon av sina andra tuggleksaker i närheten. Försöker i möjligaste mån att direkt vara på honom och stoppa honom och sen ge honom en leksak han kan tugga på istället, det har fungerat på mina vanliga golvmattor som han nu sover snällt på utan att gnaga, men på filten och bädden så är det verkligen teflonminne. Det går bra så länge jag tittar på honom, men inatt hade han gjort ett stort hål i sin filt eftersom jag inte var vaken och kunde stoppa honom.

Tips?

Vad har ni för bra sätt att förtydliga för en hund att han får ligga på en filt, men inte använda den som tuggleksak? Samma gäller hans bädd. Han verkar ha fått in i huvudet att bara han får ligga på den får han också riva sönder den. Han kan ligga på vanliga mattor utan problem, men just filten och hans bädd där är han på och river så fort han inte har någon av sina andra tuggleksaker i närheten. Försöker i möjligaste mån att direkt vara på honom och stoppa honom och sen ge honom en leksak han kan tugga på istället, det har fungerat på mina vanliga golvmattor som han nu sover snällt på utan att gnaga, men på filten och bädden så är det verkligen teflonminne. Det går bra så länge jag tittar på honom, men inatt hade han gjort ett stort hål i sin filt eftersom jag inte var vaken och kunde stoppa honom.

Tips?
Inga tips alls... Min huligan med teflonminne har jag helt enkelt gett vika till att hans gråa filtar är fritt fram att leka med, tjocka dynorna i bädden är inte okej, och det håller till 99% men händer det för mycket och han blir exalterad så hugger han även de tjocka dynorna för att bära runt på. :D
Nackdelen med att de grå filtarna är okej är att han tror att allt grått är okej... Dvs även glidstoppet under trasmattorna... :meh:

Tips?

Jag köpte en stor plastbädd, sån där hård med höga kanter. I den la jag gamla trasiga och utslitna lakan som inte var till någon glädje längre, samt någon filt som jag inte alls var rädd om. Det blev väldigt uppskattat som liggplats och det gick också fint att lära in att det som är i den bädden får rivas sönder, allt annat lämnas ifred. Att bara lära in att lämna sakerna ifred hjälpte inte så länge det inte gick att få utlopp för riva sönder-behovet på något vis.

När lakanen blivit i små strimlor, då läggs de i tygåtervinning. När andra lakan blir utslitna hos mig eller mina föräldrar så åker de till hundbädden. Jag har inte behövt köpa nya hundfiltar eller liknande på 7 år nu, trots galningar i huset som bäddar, river och biter mycket :)

Stackars huliganen bondhund... ;) Igår var det jobbigt för honom, att gå 3 km var ju plättlätt men att hålla koll på alla nya dofter, joggar som kom och sprang förbi eller möte, andra hundar och så lite cyklar som kom farande ur skogen. Sen fick han lov att sitta still och titta på sonens fotbollsträning en halvtimme, uppåt 40 ungar som studsade runt med bollar som flög åt alla håll och kanter. Han sov gott när vi kom hem! :D
Själv insåg jag hur stressad jag blir av att inte riktigt veta var jag är och ha en tid att passa, motionsspåren är antagligen glasklara för alla som springer där varje dag, men jag hade fullt upp med att försöka hitta rätt märkning så att jag visste att jag var på väg åt rätt håll. :D

:confused::meh::confused: <---- Jag

Min lilla har svullnat upp i vulvan, igen, som om hon skulle börja löpa. Men hon löpte i februari, brukar sedan löpa i september igen. Antingen tycker hon att livet är orättvisst och hon borde få träffa en fästman (kommer aldrig hända), eller så är det livmoderinflammation på gång...

Ingen av mina andra har svullnat upp i vulvan vid livmoderinflammation, men man vet ju aldrig... Pigg är hon iaf, inga flytningar vad jag kan se. Får väl se vad det blir av detta.

Idag var vi iväg på årets (för oss) första lure coursing-tävling. Pissregn, kallt och eländigt, så blött på fälten att jag funderade på att stryka henne av rädsla för att hon skulle gå omkull på banan.

Det var tur att jag inte strök henne, för hon vann(!) trots tufft motstånd och är nu svensk lure coursing-champion! :banana: :banana: :banana: många rosetter fick vi hem, cert, cacil, bir, championat och en liten söt rosett där tävlingens datum och plats står, sådan fick alla placerade :)
11136302_496642003817518_2188863296098162478_o.jpg

GRATTIS! :D:D:D:banana:

:confused::meh::confused: <---- Jag

Min lilla har svullnat upp i vulvan, igen, som om hon skulle börja löpa. Men hon löpte i februari, brukar sedan löpa i september igen. Antingen tycker hon att livet är orättvisst och hon borde få träffa en fästman (kommer aldrig hända), eller så är det livmoderinflammation på gång...

Ingen av mina andra har svullnat upp i vulvan vid livmoderinflammation, men man vet ju aldrig... Pigg är hon iaf, inga flytningar vad jag kan se. Får väl se vad det blir av detta.

Tycker nästan alla tikar med pyo har svullen vulva. Så lite extra koll på henne nu skulle jag rekommendera!

Kan ju vara en stängd pya också och då kommer ingen flytning alls.
Jag tycker du kan avvakta och kika efter symtom. Men om den fortfarande är svullen nästa vecka eller symtom tillkommit boka in ett ultraljud :)

I dag fick vi veta att instansen som köpte in vår hund för tjänst köpt in ännu en av våra uppfödningar. Dock är det valpköparen själv denna gången som förmedlat hunden. Men det är otroligt kul att nu 3 av våra hundar nått ut till tjänst :banana:

Kan ju vara en stängd pya också och då kommer ingen flytning alls.
Jag tycker du kan avvakta och kika efter symtom. Men om den fortfarande är svullen nästa vecka eller symtom tillkommit boka in ett ultraljud :)
Tempen är normal, rosa tandkött, äter och dricker som vanligt. Egentligen bara svullen vulva som är symptom. Kan man vänta så pass länge som en vecka?

Jag köpte en stor plastbädd, sån där hård med höga kanter. I den la jag gamla trasiga och utslitna lakan som inte var till någon glädje längre, samt någon filt som jag inte alls var rädd om. Det blev väldigt uppskattat som liggplats och det gick också fint att lära in att det som är i den bädden får rivas sönder, allt annat lämnas ifred. Att bara lära in att lämna sakerna ifred hjälpte inte så länge det inte gick att få utlopp för riva sönder-behovet på något vis.

När lakanen blivit i små strimlor, då läggs de i tygåtervinning. När andra lakan blir utslitna hos mig eller mina föräldrar så åker de till hundbädden. Jag har inte behövt köpa nya hundfiltar eller liknande på 7 år nu, trots galningar i huset som bäddar, river och biter mycket :)
Han har gott om leksaker att riva och slita i, men det är just denna filten som är så himla rolig tydligen. Har funderat på att köpa en hård bädd men det är näst intill omöjligt att hitta en som är så stor att en borzoi får plats.

Kom hem till en hund som både läckte lite kiss inne och kissade blod ute, så idag har vi varit en sväng hos vet och ska in med kisseprov imorgon bitti.
Alltid är det något alltså. Plex hälsar att livet är rätt bra ändå så länge man slipper kissa.
Världens snällaste @Milosari hämtade oss efter vet så vi fick skjuts hem.

Tempen är normal, rosa tandkött, äter och dricker som vanligt. Egentligen bara svullen vulva som är symptom. Kan man vänta så pass länge som en vecka?

Ja om hon inte mår dåligt eller visar andra symtom. Gäller ju att reagera snabbt när de blir sämre bara. Kan ju kanske vara någon skendräktighetsgrej med vulvan också. Jag hade avvaktat några dagar i alla fall.

Jösses vad det är fullt upp här nu :D Måste lägga fokus på att träna Aysus kondition så att hon är i form inför EM (samtidigt som jag är orolig för löp... hon visar tecken nu på att snart börja löpa, men hon får gärna vänta några veckor till...). De lediga tiderna är fullbokade med hundmassage nu och nu är det även prat om att jag ska vara med i ett litet reportage i en hundtidning :P Och ja, så är det mer massörutbildning direkt efter EM. Måste hinna med att njuta nu också, för åh vad jag gillar det här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka