Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Happ... Aysu löper... Fick skicka ett mail till landslagsledaren nu för att stryka Aysu från EM. Kul.
Får istället hoppas på att hon kvalar till nästa års EM. Det hålls i mitten av juni verkar det som, i Slovakien. Eftersom Aysu löper med 7 månaders mellanrum borde det bli att hon löper i slutet av juli nästa år, om hon inte flyttar löpet då... Men ja, då blir det inget inställt EM pga löp i alla fall. Då ska vi "bara" kvala ännu en gång...

Får ni inte tävla om hunden löper??
Nope... Trist, för inte sjutton skulle någon med tillräcklig jaktlust bry sig om att det fanns en löptik långt bort på tävlingsplatsen när det fanns en trasa mitt framför näsan på hunden att jaga.

Igen, så jäkla jäkla trist @Red_Chili :( Och så dåligt att de inte får tävla vid löp, när könen inte springer blandat!
Verkligen trist. Det är dock inte alla raser som springer könsuppdelat, det är först när det är 6 eller fler hundar av varje kön i en ras som man delar på dem, men på saluki är det extremt(!) ovanligt att det inte blir uppdelat. Men ja, samma regler för alla raser och inom vissa raser är det mer standard än undantag att hanar och tikar springer tillsammans.

Gud vad trist @Red_Chili
Nu är jag ingen tävlingsmänniska, men om jag hade varit det inom en gren där man inte får tävla med löpande tikar hade jag nog nästan övervägt att ha en hane istället just för att slippa den där pärsen med att behöva stryka viktiga och roliga tävlingar för att hunden löper. Inget riktat till dig Red_Chili utan en personlig reflektion bara.

Vidare har Filimon varit hos veterinären för sin 1-års vaccination idag. På väg dit när vi stod vid busshållplatsen så bestämde sig bussen för att bara köra rakt förbi oss utan att stanna (!!!!) och nästa buss var inte förrän en halvtimme senare vilket hade gjort att vi kommit för sent. Så jag bestämde att vi helt enkelt skulle gå till veterinären. Har aldrig gått den sträckan tidigare men visste att det bara skulle vara att följa stora vägen tills man kom till första rondellen och sen skulle det ligga där precis på hörnet, så vi började traska. Hade ingen aning om hur lång tid det skulle ta, men det var bättre än att sitta där i en halvtimme och vänta på bussen.

Det visade sig att vi kom fram precis lagom. En halvtimme tog det att gå och vi kom dit 10 min innan. Vi korsade även en riktigt trevlig liten flod som porlade så fint i grönskan. Det är nästan så jag är sugen på att kolla på kartan om det finns någon bra slinga åt det hållet där man kan gå med hunden som omväxling mot vår vanliga runda.

Så det blev miljöträning hos veterinären, bussåkning på hemvägen och miljöträning genom att gå i ett nytt okänt område där vi aldrig varit innan. Lyckad dag. Nu har jag en trött långnäsa på soffan som är trött både efter vårt lilla äventyr och efter vaccinationssprutan. Blir kort kissrunda ikväll.

@iNHALE, jag har flera gånger sagt att jag skulle vilja ha hane pga tävlandet, meen hanar är så tråkiga :angel: Jag fastnar bara för tikar. Tur att jag gillar att tävla även i rallylydnad, där får ju löptikar vara med så jag får väl planera in sådana tävlingar när det inte går att tävla lure coursing :)

Gårdagen var ingen höjdare. Började bra med en promenad vid vattnet där lillpumin kunde vara lös och gubben (som älskar att jaga fåglar - han vet inte att han är en cavalier utan jaktinstinkt ;)) fick va kopplad. Men sen kom daghunden hit på besök för första gången och lillpumin blev blixtförälskad :banghead: Hon löpte för ett par veckor sedan, men nyduschad så vet inte om det var pga löpet eller inte. Han sprang bara efter henne med nosen i rumpan, så de fick turas om att vara i hallen där han bara låg och pep. Hon fräste ifrån ordentligt, men han lyssnade bara tillfälligt. Suck. Fick så mycket minnen från när surgubben var unghund, även om det var tusen gånger värre - han ville rida på varenda hund han träffade. Just det ja, det är såhär det kan va att ha unghundar...

Läste precis igenom salukins RAS-dokument som precis blivit uppdaterat. Där stod det om att klubben ska uppmuntra fler att gå bph med sina hundar :banana: men också det jag tjatat om i... ja... flera år nu:
"Det finns anledning att under de närmaste åren bevaka överdrifter i all dess form. Vi ser en särskild observation för sluttande överlinjer, raka fronter, överdrivna bakbensvinklar som skapar en obalanserad hund, små tassar och små runda ögon som då saknar den för salukin typiska milt kloka men vakna uttryck med fjärrskådande blick karakteristisk för rasen. "

Egentligen hade det räckt gott med att skriva ungefär "sluta försöka göra salukin till en jäkla utställningsschäfer", men ja, kanske folk börjar tänka lite nu, om de läser de där dokumenten.

Jag måste ju handla o gå till doktorn då o då. Gick 11:50 o kom hem ca kl 17. Möttes av en väldigt låg Leon, stackaren hade haft diarré på golvet i vardagsrummet, det syntes hur han försökt hålla sig, drippelidroppspår på golvet o sen en rejäl urladdning. Jag låtsades som ingenting men la ut hushållspapper på allt, städningen får anstå ett tag.
Visserligen sägs det hundar inte besitter den kognitiva förmågan att kunna skämmas, men hans beteende skulle kunna tolkas så. Jag har sett liknande hos tidigare hundar med ränndreta som inte lyckats väcka mig för att gå ut i tid.

Han är fortfarande låg o pendlar mellan igel o gå o gömma sig. Vad jag förstått så mår rumsrena hundar väldigt dåligt av att ha gjort ifrån sig inomhus.
Han har aldrig gjort något dylikt innan, annat än hos hundvakten där han kissade i mattens säng o antog att katterna var levande BARF.

Åh, jag är så glad! Tog en omväg hem idag och passerade då en lekplats. Där fanns två barn som jättegärna ville klappa Aysu. Tyvärr är Aysu rädd för de flesta barn och de här två var inget undantag, hon skyggade undan så fort de närmade sig. MEN barnen visade sig vara hundvana och pratglada, jag hade för ovanlighetens skull med hundgodis och det hela resulterade i en ca 10 minuter lång pratstund där barnen då och då fick godisbitar av mig att ge till Aysu. Tog inte alls lång tid innan Aysu stod lugnt bredvid mig och väntade på sitt godis ;)

Jag sa till barnen att de gärna får komma fram igen om de ser oss, för det vore onekligen bra om Aysu slapp se barn som läskiga (framförallt med tanke på att vi ibland måste möta barn i trapphuset, ibland i hissar osv). Hon behöver ju verkligen inte älska dem och jag själv kommer aldrig skaffa barn, men ja, ju mindre läskigheter som finns där ute i världen desto bättre.

Dålig sak som hände idag: Ladda fångade en fågelunge som hoppat ur boet och bröt benet av den :(
Bra sak i det dåliga: Hon släppte och backade undan när jag sa åt henne, trots att jag var 50m bort.

Tyvärr var fågelungens ben helt av, så pappa fick hjälpa mig att ta bort den. Lille plutt :(

Har haft den värsta dagen på länge, var tvungen att ta bort min häst akut förra natten. :cry: Mitt hjärta. Vovve har iaf varit en helt fantastisk tröstare och legat nära nära hela dagen. :love: Efter mycket om och men bestämde jag mig också för att åka på vår bokade tid på hundsimmet för att komma bort lite, och det gick jättebra (och lyckades skingra mina tankar för en stund)! Första gången han simmade i bassäng och han jobbade på riktigt bra. Tanken är att han ska få ut rörelserna baktill oh simning gjorde verkligen susen, som han sträckte ut them legs! Efteråt blev det 15min mys på vibran för både hunden och matte och sen streching. :) Nästa vecka blir det nytt besök!

aviary_photo_130778271416365201_556f3edae087c33e2c16fa77.jpg

Den här ska bo hos mig ett tag. Vad har jag gett mig in på? ;)

Det är mammas sambos 9 månaders tik, en posavski gonic. Mamma o jag ska bytlåna hund lite när hennes sambo är i Norge och jobbar. Jag ska ha denna odrägliga hund och försöka lära henne lite vett, och mamma ska ha min exemplariska hund. Fair deal? :grin::D

Kul att följa er alla!

Vi var igår inne i djuraffären och köpte med oss färskfoder hem till vovven för första gången.. Ska bli väldigt intressant att se hur min magkänsliga kille blir på detta :)

Han fick första uppblandningen igår och ratar redan torrfodret fast det är uppblandat så det blir nog till att strunta i blandning och bara köra färskt. Han åt glatt och verkar okej i magen än så länge!!

Muttrar lite, jag hade sett fram emot kvällen när jag skulle träffa två andra wachtelägare och lägga lite spår tillsammans men nu körde livet ihop sig för dem så det blev inställt... Så nu får jag lov att lägga spår själv istället när jag ändå har tinat upp blod och fixat klöv...

Muttrar lite, jag hade sett fram emot kvällen när jag skulle träffa två andra wachtelägare och lägga lite spår tillsammans men nu körde livet ihop sig för dem så det blev inställt... Så nu får jag lov att lägga spår själv istället när jag ändå har tinat upp blod och fixat klöv...

Vad trist att det blev inställt :down:
Jag hejar på dig härifrån, spåret kommer bli superbra!

Vad trist att det blev inställt :down:
Jag hejar på dig härifrån, spåret kommer bli superbra!
Ja, men jag vet ju hur det kan vara med livet, ibland kör det ihop sig helt enkelt! :D Vi tar nya friska tag! Jag har bestämt mig för att lägga spåret imorgon istället, jag måste åka och lämna blodprover imorgon bitti så det blir lite klurigt att få tid att gå... Så jag lägger spåret imorgon kväll och kan gå under lördagen istället! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka