Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla älskling blev akut dålig förra veckan och jag fick tyvärr ta bort henne. Jag saknar henne så otroligt!
Hon var ju inte direkt purung med sina 14 år. Men det känns iaf så sorgligt. Hon var ju min lilla skugga och med mig överallt.
Andra hunden har varit lite upprörd iom att hennes ledar-kompis är borta och matte är konstig. Men hon börjar landa.

Nu velar jag kring om jag ska skaffa en till nu eller senare. Jag får höra med min uppfödare vad hon har för kullar på g. Jag ska iaf ha samma ras, Papillon.

Lillpumin har upptäckt hur man kan göra promenaderna roligare, dragkamp med kopplet! :banghead: Funkar inte det, kan man skälla och skälla på gubben i hopp om att han börjar leka (trots att han aldrig någonsin inbjudit till lek under de veckorna de bott tillsammans)... Gubben blir såklart sur och säger till lillpumin. Jag får en härva av koppel och hundar och snavande fötter. Tjoho vilken rolig kvällspromenad! Nu behöver jag vila upp tålamodet till imorgon känner jag.

Och medan jag skriver det här kryper båda hundarna upp i soffan och lägger sig nära, nära. Hm. Jag behåller dem nog ändå :p

Min lilla älskling blev akut dålig förra veckan och jag fick tyvärr ta bort henne. Jag saknar henne så otroligt!
Hon var ju inte direkt purung med sina 14 år. Men det känns iaf så sorgligt. Hon var ju min lilla skugga och med mig överallt.
Andra hunden har varit lite upprörd iom att hennes ledar-kompis är borta och matte är konstig. Men hon börjar landa.

Nu velar jag kring om jag ska skaffa en till nu eller senare. Jag får höra med min uppfödare vad hon har för kullar på g. Jag ska iaf ha samma ras, Papillon.

Beklagar! :( låter klokt att höra med uppfödaren. Vill du ha en till nu så tänk inte att du inte "får" för att det ska ha gått längre tid från det att du tog bort din gamling, tänk inte heller att du "måste" köpa en nu. Lita på magkänslan, när du väl köper en till hund kommer det säkert bli jättebra. Att din lilla gamling fick bli 14 år är ju jättefint och kanske kan det vara till någon tröst att det gick fort på slutet? Det tyckte jag var skönt med min älskade tant, för det hade varit hemskt att se henne gå och lida länge och behöva bestämma när det fick vara nog.

Hittade någon slags hundhälsautbildning som gör att människorna tydligen blir utbildade i att syssla med rehab osv. Hur mycket tid som läggs på att läsa om muskler, neurologi, stretching, massage och hundsim? Tre dagar! Sedan har de andra helger där de pratar om annat och när du är klar kan du stolt säga att du har en fin utbildning och kan ta hand om alla möjliga fysiska problem...

Precis sådant här som får mig att säga till folk att kolla upp vad som ingår i den utbildning som deras fysioterapeuter m.m. har gått. Vet att det är vissa sådana utbildningar som innehåller mindre grundläggande utbildning än vad min massörutbildningen innehåller. Det är skrämmande.

:banghead:

Här rullar det på som vanligt. Filimon får mer och mer vuxenpäls och jag börjar starkt överväga att ta till saxen på den långa ridån av hår under magen, speciellt bak vid snoppen. Håret är så långt nu att det samlas en massa urin där när han kissar, så det vilar en väldigt vag doft av urin runt hunden i någon timme efter att han varit ute, inte så roligt. Borde kunna avhjälpas med att man helt enkelt klipper pälsen i det området.

I övrigt fortsätter vi att träna på att inte jaga vildkaniner. Det går riktigt bra numera, inte perfekt, men bättre än innan. Numera klarar han att gå med mig med slakt koppel och relativ avslappning trots att kaninerna skuttar 6-7 meter ifrån honom. Man ser nog att han gärna vill rusa efter, men han lyckas behärska sig riktigt bra. De enda gångerna det inte funkar så bra är när både jag och hunden blir överraskade av dom när dom kommer sättande ur buskar eller högt gräs och jag inte är med och kan fånga upp honom mentalt. Då kommer jaktreflexen omedelbart men ändå så brukar det inte bli mer än något skutt i deras riktning innan hjärnan hinner ikapp på både hund och matte.

Hittade någon slags hundhälsautbildning som gör att människorna tydligen blir utbildade i att syssla med rehab osv. Hur mycket tid som läggs på att läsa om muskler, neurologi, stretching, massage och hundsim? Tre dagar! Sedan har de andra helger där de pratar om annat och när du är klar kan du stolt säga att du har en fin utbildning och kan ta hand om alla möjliga fysiska problem...

Precis sådant här som får mig att säga till folk att kolla upp vad som ingår i den utbildning som deras fysioterapeuter m.m. har gått. Vet att det är vissa sådana utbildningar som innehåller mindre grundläggande utbildning än vad min massörutbildningen innehåller. Det är skrämmande.

:banghead:
Ja fyyyy! Ungefär som på hästsidan där du kan kalla dig massör eller sadelutprovare efter en helgkurs:banghead:

Ja fyyyy! Ungefär som på hästsidan där du kan kalla dig massör eller sadelutprovare efter en helgkurs:banghead:

Det trista är ju att vem som helst kan locka till sig kunder med lite "fint prat" och en tjusig hemsida. Jag själv vågar pga detta inte ta mina hundar till någon som inte på sin hemsida skriver var de är utbildade. Å andra sidan fick jag häromdagen se film på när en extremt(!) utbildad människa masserade en hund. Det var så stressigt, mycket hoppande mellan olika moment och trassligt för hunden att jag inte orkade se klart hela, jag blev för arg. Och den människan är (bland annat) utbildad på samma ställe som mig (om jag inte helt missuppfattat vem massören var).

På midsommar spenderade vi förmiddagen på agilityplanen för att få trötta och nöjda hundar till eftermiddagen/kvällen.
Det är faktiskt ganska kul det där med agility :D

Det var andra gången vi var på en agilityplan, och Ladda tycker att det är sjukt roligt! Jag är inte så snabb varken i fötterna eller med belöningstiming :angel: men hon jobbar på som tusan ändå.

Det är lite halvdålig kvalle på filmerna, men de går att se om man ställer in högsta möjliga :)

Vi var tre pers och sex hundar, varav 3 valpar. En tax, en wachtel och en sheltie. Otis och taxen körde lite intensivträning på tunneln, i kombination med att han övade skallet :p

Sjukt bra lunchpromenad med många hundmöten att träna på, inkl höglöpande tik :up:
Mycket beröm och godis blev det

Men sen kan man ju fundera på om vissa småhunds-ägare inte är det minsta rädda om sina hundar :confused:
Hade fullt sjå hålla min intresserad av godiset och inte dra mot den mötande hunden (som ägaren lät gå så nära min som möjligt :cool:)

Sjukt bra lunchpromenad med många hundmöten att träna på, inkl höglöpande tik :up:

Men sen kan man ju fundera på om vissa småhunds-ägare inte är det minsta rädda om sina hundar :confused:
Hade fullt sjå hålla min intresserad av godiset och inte dra mot den mötande hunden (som ägaren lät gå så nära min som möjligt :cool:)
Nej, många småhundsägare är inte rädda om sina hundar. Annars skulle dom inte låta sina gå längst ut i flexikopplet i rumpan på min 35 kg hane som gör allt för att komma åt den lilla ;)

Mötte en gång en småhundsägare som fick ett fasligt sjå att kalla in sin lösa hund när jag svarade "NEJ!" på frågan om det var ok att de hälsade. Märktes tydligt att hon tagit för givet att jag skulle svara ja... :cool: Hur som helst, denna matte berättade att hunden flertalet gånger fått rejäla tillsägelser av andra hundar, men "det var bara bra att han lärde sig" typ. Nu var han tydligen såå mycket bättre på hundspråk och "lite får de ju tåla". Liten jäkla chihuahua. Hade den rusat fram till fel hund hade det inte varit mycket chihuahua kvar.

:banghead::banghead: Jag funderar på att kastrerar min idiot med hjälp av en gummisnodd... :devil: Nej inte på allvar men jag har bokat tid för att sätta in kemikalier igen... Det här är inte hållbart, han blir bara värre och värre... :( Han har slutat att äta, vill inte leka, drar som en avlöning vid första lösa tillfällen... Han har tidigare kunnat vara lös på tomten utan några större problem bara man har hållit ett öga på honom och harklat sig om han kommer för nära gränsen, nu stänger han av helt och bara drar... Under helgen åkte vi till mammas sommarstuga, långt bort från löpande tikar och helt plötsligt åt han, lekte, lyssnade och ville träna. Inga problem med att vara lös trots att grannens (hanhund) skällde osv... Idag åkte han med in till stan när sonen hade fotbollsträning och efter 15 min promenad så började hjärnan klarna och han kunde lyssna på mig, men det är så förbaskat tråkigt den där första stunden då han är helt okontaktbar och bara stissar och stressar med nosen högt och lågt... :(

@Snurrfian Känner igen känslan :/ Blev det stor skillnad när han var kemiskt kastrerad sist? Vi har beställt tid för vår på måndag, jag hoppas att han kan få lite mer ro och börja äta igen när hormonerna lagt sig. Så frustrerande när de är helt uppe i de blå och knappt kontaktbara. :(

:banghead::banghead: Jag funderar på att kastrerar min idiot med hjälp av en gummisnodd... :devil: Nej inte på allvar men jag har bokat tid för att sätta in kemikalier igen... Det här är inte hållbart, han blir bara värre och värre... :( Han har slutat att äta, vill inte leka, drar som en avlöning vid första lösa tillfällen... Han har tidigare kunnat vara lös på tomten utan några större problem bara man har hållit ett öga på honom och harklat sig om han kommer för nära gränsen, nu stänger han av helt och bara drar... Under helgen åkte vi till mammas sommarstuga, långt bort från löpande tikar och helt plötsligt åt han, lekte, lyssnade och ville träna. Inga problem med att vara lös trots att grannens (hanhund) skällde osv... Idag åkte han med in till stan när sonen hade fotbollsträning och efter 15 min promenad så började hjärnan klarna och han kunde lyssna på mig, men det är så förbaskat tråkigt den där första stunden då han är helt okontaktbar och bara stissar och stressar med nosen högt och lågt... :(

Får jag fråga varför du väljer kemisk igen och inte vanlig? Sitter ju själv här och brottas med tanken på att kastrera Frasse och har svårt att bestämma mig. Det enda jag är orolig för är pälsen. Har hört om så många dvärgschnauzrar med dåliga pälsar efter kastrering och just en sträv, tålig päls var en av anledningarna till valet av ras. Men nu har vi tik i höglöp här. Han funkar fint men den där jäkla passningen hela tiden......
Med 3 tikar blir det en del löp per år :meh:

Får jag fråga varför du väljer kemisk igen och inte vanlig? Sitter ju själv här och brottas med tanken på att kastrera Frasse och har svårt att bestämma mig. Det enda jag är orolig för är pälsen. Har hört om så många dvärgschnauzrar med dåliga pälsar efter kastrering och just en sträv, tålig päls var en av anledningarna till valet av ras. Men nu har vi tik i höglöp här. Han funkar fint men den där jäkla passningen hela tiden......
Med 3 tikar blir det en del löp per år :meh:
Enbart på grund av att veterinären inte vill söva honom av den anledningen. Han har något fel i sin käke som gör att det är väldigt svårt att få ner i luftslang, han kan inte gapa tillräckligt ens sövd. Jag ville kastrerar honom redan när han var runt året men veterinären avrådde och rekommenderade istället kemisk kastration, vilket han har fått en par omgångar men förra året tyckte jag att det inte behövdes, han var visserligen intresserad men var fullt kontaktbar men i år har det fullständigt slagit runt för honom.
Men han får dålig päls av den kemiska kastrationen, så pass att jag sökte veterinär för att jag tyckte att han såg så "luggsliten" ut och var orolig att jag hade missat någon infektion på honom, men de hittade inget och kom fram till att det antagligen var kastrationen och mycket riktigt, året han inte har haft någon som har hans päls blivit bättre men jag är fullt beredd att offra pälsen mot en vettig vardag... ;)
Våran förra var helt obrydd av löptikar, visst kunde han visa att det luktade gott, men i övrigt så var det inget som märktes på honom, honom funderade jag aldrig ens på att kastrera trots att vi hade flera tikar i bekantskapskretsen.

Enbart på grund av att veterinären inte vill söva honom av den anledningen. Han har något fel i sin käke som gör att det är väldigt svårt att få ner i luftslang, han kan inte gapa tillräckligt ens sövd. Jag ville kastrerar honom redan när han var runt året men veterinären avrådde och rekommenderade istället kemisk kastration, vilket han har fått en par omgångar men förra året tyckte jag att det inte behövdes, han var visserligen intresserad men var fullt kontaktbar men i år har det fullständigt slagit runt för honom.
Men han får dålig päls av den kemiska kastrationen, så pass att jag sökte veterinär för att jag tyckte att han såg så "luggsliten" ut och var orolig att jag hade missat någon infektion på honom, men de hittade inget och kom fram till att det antagligen var kastrationen och mycket riktigt, året han inte har haft någon som har hans päls blivit bättre men jag är fullt beredd att offra pälsen mot en vettig vardag... ;)
Våran förra var helt obrydd av löptikar, visst kunde han visa att det luktade gott, men i övrigt så var det inget som märktes på honom, honom funderade jag aldrig ens på att kastrera trots att vi hade flera tikar i bekantskapskretsen.
Då förstår jag dig fullt ut. Och det gav mig även svaret på min andra undran...om även kemisk kastrering kan ge sämre päls. Tar jag Frasse är det mao lika bra att operera direkt och hoppas att han är en av dom som inte påverkas i pälsen. En sabbad DSpäls repar sig ju sällan så då är det ingen vits för oss att lägga pengar på att testa kemisk.
Tack. Nu hjälpte du mig lite i mina grubblerier :up:

Då förstår jag dig fullt ut. Och det gav mig även svaret på min andra undran...om även kemisk kastrering kan ge sämre päls. Tar jag Frasse är det mao lika bra att operera direkt och hoppas att han är en av dom som inte påverkas i pälsen. En sabbad DSpäls repar sig ju sällan så då är det ingen vits för oss att lägga pengar på att testa kemisk.
Tack. Nu hjälpte du mig lite i mina grubblerier :up:
Bra att kunna vara till någon nytta! :D

Satt precis och räknade lite...
Om jag anmäler Aysu till en lure coursing-tävling i Skåne kommer det totalt kosta mig ca 2000kr.
Om jag anmäler Aysu till en rallytävling med dubbla starter som hålls i närheten av mig så kostar det max 360kr.

Det är trist att sporten vi gillar mest är så jäkla dyr...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka