Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uh, jag drömde om lure coursing inatt, drömde att Aysu sprang fantastiskt fint på en tävling och blev champion. Sedan vaknade jag, gick på morgonrastning runt huset och konstaterade att det är väldigt LC-otrevligt väder idag. Iskallt, lite regn i luften och säkert väldigt blött på fälten också... Bra beslut att inte åka på dagens träning, men vad sjutton ska vi hitta på istället nu då?

Precis hemkommen efter härlig förmiddag i skogen. La två spår, ett på ca 500 m och ett på kanske 250. Jussi tog både med bravur trots att det dök upp en ngt märklig fågelskådare mitt i det ena :D Han var lite övertaggad i det första spåret så jag fick hänga som en annan trasa i linan. Nu snarkas det gott här hemma :)

Uh, jag drömde om lure coursing inatt, drömde att Aysu sprang fantastiskt fint på en tävling och blev champion. Sedan vaknade jag, gick på morgonrastning runt huset och konstaterade att det är väldigt LC-otrevligt väder idag. Iskallt, lite regn i luften och säkert väldigt blött på fälten också... Bra beslut att inte åka på dagens träning, men vad sjutton ska vi hitta på istället nu då?
Det är bara att ta på sig ordentligt och gå ut ;) muta dig själv med typ te och choklad när du kommer in igen.

På med underställ, ylle och så nått vind/regntätt. Bra skor, kaffetermos och regntäcke till hunden. Ut. Det finns inget dåligt väder! ;)

(Min gamla tränare sa alltid "Jaha, ska du bara tävla när det är fint väder?". Även väder är en typ av miljöstörning som det kan vara bra att låta hunden vänja sig vid att jobba i.)

buster_zpsrinxypez.jpg

Buster och jag tävlade lydnadsklass ett idag. Första pris men oplacerade sjukt nöjd med min lille vovve :love:

Det är bara att ta på sig ordentligt och gå ut ;) muta dig själv med typ te och choklad när du kommer in igen.

Vi tog en vanlig långpromenad, men bäddade ner oss i sängen med ipaden och en kopp te efteråt, det var skönt :P

På med underställ, ylle och så nått vind/regntätt. Bra skor, kaffetermos och regntäcke till hunden. Ut. Det finns inget dåligt väder! ;)

(Min gamla tränare sa alltid "Jaha, ska du bara tävla när det är fint väder?". Även väder är en typ av miljöstörning som det kan vara bra att låta hunden vänja sig vid att jobba i.)

På din gamla tränares fråga kan jag svara "JA!" ungefär ;) Nejmen, regnar det för mycket eller av annan anledning är väldigt blött på marken så blir tävlingarna inställda, dels pga skaderisken för hundarna och dels pga att det blir svårare att få maskinerna att fungera bra. Just skaderisken är också en anledning till att vi inte åker på träningar "i onödan". Träningarna ger egentligen inte så mycket nämligen, mer än att det såklart är kul att träffa alla hundar + ägare och kul att se Aysu springa några sekunder. Men hon blir mer trött av en rejäl långpromenad med lösspring än vad hon blir av träningen och hon behöver inte träningen för att prestera bättre på tävling. De allra flesta som kör lure coursing gör så att de fixar licens till hunden, sedan åker de bara på tävlingar. Jaga kan de eller så kan de inte det, det blir inte bättre för att de åker på träningar (tvärt om blir det sämre för vissa, för de lär sig att banan alltid går som i en cirkel ungefär och lär sig "fuska" vilket inte är bra för tävlingarna).

Annars håller jag helt med om att det är bra att vänja hundarna vid alla typer av väder. Minns när Aysu kom till mig och jag snudd på fick bära ut henne om det var lite fuktigt på marken... Nu går hon ut utan problem bara hon har på sig kläder som gör att hon inte fryser, betydligt enklare så :p

Blev nyfiken på vad det här med nosework är för någonting och sökte på youtube. Kollade på några filmer och testade sen med vovven, som INTE är känd för att ha en bra näsa. Eller, näsan är det inga fel på men han använder hellre ögonen än näsan. Nu blev ju detta bara en kul grej att göra en kväll som denna och inget seriöst. Men hade tre kartonger och vovven hittade godisen alla gånger, även om det tog lite tid någon runda ;)
När han var mindre lärde jag honom "plattan", dvs att han skulle sätta tassen på ett plastlock. Han gjorde det väldigt ivrigt då, genom att resa sig på bakbenen och sen smälla ner bägge framtassarna på plastlocket. Denna teknik har han sen testat i olika situationer ;) Så ja, en av kartongerna blev lite mosad i början haha. Han gjorde det även på rallylydnadskursen vi gick förra våren, då smällde han ner tassarna på rallyskyltarna. Älskade knashund :love:

Ps. Ni får gärna hålla tummarna för oss på torsdag, då är det dags för halvårskontrollen av urinblåsan för att se hur hans urinsten utvecklats...

:( Misstänker att ni inte kommer på söndag då? Har ni några tävlingar planerade? Själv har jag lite tur, verkar som om det behövs saluki-stödhund på söndag, så då får Aysu springa gratis och slipper springa ensam :p

Nä precis, vi skippar söndag :p Hon har börjat gena en del om hon fått springa samma bana fast bakvänt som dom gör på prov ibland. Hon hade aldrig sprungit i Nolinge men där går man ju ut trasan så det var inte så svårt för henne att lista ut ändå. Plus att Minus råkade släppa Thea typ tre sekunder innan Vilja så hon kom på efterkälken redan från start :p

Jag har tänkt att åka på proven som är "häromkring" men inget är 100 spikat än. Måste ordna ledigt med jobbet några av helgerna och se över whippetracetävlingar också :)
Själv då?

Nä precis, vi skippar söndag :p Hon har börjat gena en del om hon fått springa samma bana fast bakvänt som dom gör på prov ibland. Hon hade aldrig sprungit i Nolinge men där går man ju ut trasan så det var inte så svårt för henne att lista ut ändå. Plus att Minus råkade släppa Thea typ tre sekunder innan Vilja så hon kom på efterkälken redan från start :p

Jag har tänkt att åka på proven som är "häromkring" men inget är 100 spikat än. Måste ordna ledigt med jobbet några av helgerna och se över whippetracetävlingar också :)
Själv då?

Vilken osis! Inte alltid bra med smart hund :p

Jag har inte bestämt något helt än, men jobbar bara vardagar och har bra arbetsgivare som utan tvekan ger mig ledigt på vardagar om det krävs för att jag ska kunna åka på hundtävlingar :p Det jag har koll på just nu är att provet i Sundsvall krockar med när jag ska börja hundmassörutbildning och att jag inte åker så långt som till Skåne. Enda provet som är 100 spikat är EM :D (om inte Aysu löper... åh, jag kan inte sluta tänka på att det är väldigt troligt att hon löper precis just då)

Något jag och en kompis diskuterade;
Om hunden är lös och sticker efter vilt som dyker upp plötsligt framför näsan - hur korrigerar ni? Springer efter och säger till? Står kvar och belönar när hunden kommer tillbaka? Säger till även när hunden kommer tillbaka? Tankar tack!

Om hunden är lös och sticker efter vilt som dyker upp plötsligt framför näsan - hur korrigerar ni? Springer efter och säger till? Står kvar och belönar när hunden kommer tillbaka? Säger till även när hunden kommer tillbaka? Tankar tack!

Röstavledning (aka. inkallning med eftertryck). Belönar massor om hunden kommer snabbt och mindre om hunden kommer sakta. Röstbelönar i det ögonblick den släpper tanken på viltet. Korrigerar absolut inte hunden som redan har brutit och kommer tillbaka, vad skulle det uppnå?

Om huden mot all förmodan inte tar den (väl inlärda) inkallningssignalen så kan jag mycket väl springa efter. Eller se till att resten av hundarna har jävligt roligt - så det hörs att jägaren går miste om nått.

Som tur är har det aldrig hänt mig, men jag har absolut funderat på vad jag skulle göra... Framförallt skulle jag väl ryta rejält(!) och jag vet inte... kanske kasta något efter hundskrället i hopp om att på något vis lyckas bryta jakten. Inte en chans i världen att jag skulle hinna ikapp mina hundar i alla fall, jag springer inte 60km/h :p När hunden sedan kom tillbaka, då skulle jag berömma tokigt jättemycket, sedan försöka få möjlighet att ha hunden lös så snabbt som möjligt igen och då få till några riktigt bra inkallningar med tokberöm. Ungefär så har det väl blivit när jag kallat in min Aysu då hon dragit på sådant hon känt lukten av, då har hon dock brutit jakten när jag rutit åt henne, så jag har aldrig behövt komma på något mer "rejält" för att avbryta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka