Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blandisens kastrering igår gick jättebra, idag är hon trött men äter, dricker och orkar med korta rasningsrundor. Att säga att jag är lättad är väl en lätt underdrift... Nu gäller det bara att läkningen ska gå bra också så att jag får tillbaka mitt envisa lilla bustroll. :love:

Utmärkt är utmärkt :angel:

Mvh, perfektionisten :D

Hehe förstår dig, men att gå prov B eller C är rätt svårt om man inte har en hund med jakten i sig. Visst är hon bra på att skälla, hon är ju en vakthund, men jag ser det som mycket svårt att få henne att reagera som hon ska enligt provet.

Vi får se om det blir av någon gång, kanske ska testa och lägga spår med vildsvinsklövar först åtminstone :p Om jag får tag på några...

Nuuu - nu börjat det hända grejer här. Mini har helt plötsligt dom senaste två dygnen börjat bi riktigt pigg - och busig :love: Äntligen börjar hon svara på avmaskningen av äckelparasiterna och nu börjar jag få rejält hopp om att hon ska kunna bli helt frisk igen.
Hon har fått börja hänga med även på kvällspromenaderna nu och har fått vara lös i skogen och hon är så glad över det även om hon inte springer så mycket än. Men hon har till och med ork kvar när vi kommer hem för att vilja ha dragkamp och busa lite:)

Hur gör ni i pauser när ni tränar er hund? Ska hunden ligga ner passivt eller får den gå omkring och göra vad den vill? Vad gör ni själva?

Jag tränar lite tricks här hemma och försöker ta en paus efter några repetitioner men jag har svårt att förmedla till min hund att det är paus, hon väntar bara på att vi ska börja om igen och jag surfar på mobilen :p

Hur gör ni i pauser när ni tränar er hund? Ska hunden ligga ner passivt eller får den gå omkring och göra vad den vill? Vad gör ni själva?

Jag tränar lite tricks här hemma och försöker ta en paus efter några repetitioner men jag har svårt att förmedla till min hund att det är paus, hon väntar bara på att vi ska börja om igen och jag surfar på mobilen :p
Jag kör gose-stund :)

Har hunden i koppel eller bur vid paus bredvid mig, hunden får göra vad den vill (= brukar tigga eller sitta/ligga och titta på eventuella andra hundar) så länge den inte försöker dra iväg. Någorlunda avslappnad inom koppellängd är helt enkelt kravet då. Tränar jag agility med annan hund under tiden då den ena pausar vid sidan av bryr jag mig bara om att säga till om den skulle skälla mycket.

Mina förstår när det är paus, men gör sitt bästa för att antingen bli matade i pausen eller göra mig så glad att jag måste börja träna igen ;) Det viktiga för mig är i alla fall att de inte är stressade och får paus i att inte behöva koncentrera sig. Sedan om de sover eller sitter och suger fast mig med blicken spelar ingen roll för mig :D

I riktigt stökig miljö kan jag lägga ner hunden och gosa för att den ska slappna av ordentligt. Eller om jag själv är gos-sugen...

@Red_Chili Varför vill du/ni bara tävla och inte träna? Varför vill du inte släppa henne själv? Lät intressant, jag som inte har någon aning om hur det funkar :D

Utöver det som Fetanage skrev, så tänker jag även på att lure coursing alltid innebär en viss skaderisk, en risk som är högre än om du konditionstränar osv på annat sätt. Dessutom så tar det mig en timme att köra till träningen, enkel väg och själva träningen kostar sedan 50kr samt tar lååång tid. Ska jag åka på massor av träningar så blir det en del kostnader och när det inte behöver tränas så lägger jag hellre pengarna på tävling ;)

Att jag inte släpper henne själv alla gånger är enbart för att jag ska kunna fotografera ;) Träningsloppen är så korta jämfört med tävlingsloppen att det blir svårt att både fotografera och släppa. På tävling vill jag dessutom inte råka skylla ett eventuellt dåligt lopp på att det eventuellt blev något fel i starten, bättre då att jag släpper själv och bara kan vara arg på mig om det går fel. Du håller nämligen själv i hunden, inga startboxar eller så, och du ska släppa hunden på viss signal. Min Aysu är.. inte direkt lugn i starten, så risken finns att en ovan tappar henne och att starten blir kaos om de inte är beredda på hur hon beter sig.

Såhär kan det se ut när de springer på tävling (då springer de alltid två och två, på träning springer de ibland ensamma)
10441_1411289348.jpg

Här syns trasan som de jagar också:
11967_1405844684.jpg

Såhär ser det ut när man släpper dem. Till vänster i bild står @fetange med min Wahidah ;)
10514_1339589733.jpg

En bild som visar att vissa hundar är "lite" vildare i starten än de två på bilden ovanför. Just de här två skrek(!) högt som sjutton och kastade sig runt helt hysteriskt hela tiden. Aysu är inte riktigt så vild, men hon hoppar rakt upp och studsar runt om man inte håller henne hårt.
Faraohund.jpg

Har ytterst sällan pauser utan växlar istället mellan olika moment. Tex kör några repetitioner av "vacker tass", sedan tar jag lite nytt godis och tränar slalom mellan benen för att därefter ta "vacker tass" igen. Det fungerar bäst för oss, hyfsat intensiva pass så att det är tydligt att vi gör något tillsammans och inte "flamsar runt" men tillräckligt varierat för att det ska gå att hålla motivation uppe och orka med allt. Är även noga med att börja och sluta träningspassen med riktigt lätta moment samt försöker att alltid sluta de svårare momenten precis efter att vi kommit ett litet steg framåt.

Asså faraohundar :rofl::banghead::nailbiting::D
Har aldrig träffat en lugn haha!

Det var lite kul på den där tävlingen, det var i Norberg, där det är en skogsdunge mellan fältet och parkeringen/campingen, så de som satt vid sina husvagnar såg inte vad som hände på banan. När jag fotat bilden här i tråden så gick jag från fältet och bort mot min bil. En bra bit bort från fältet (och på andra sidan skogsdungen alltså) så satt ett äldre par och fikade. När jag passerade dem så var det precis starten på ett faraohundslopp och ja, de lät som de brukar göra ;) Mannen reagerade rejält och utbrast "OJ! Nu skadade sig någon! Hoppas att den inte bröt benet!" varpå kvinnan svarade "Det är faraohundarna som springer nu". Mannens svar då? "Jaha, då förstår jag" och så lutade han sig lugnt tillbaka och drack en till klunk kaffe.
Jag tyckte att det var ganska roligt :D

Slut- eller viloord! Hemma/inne får hon gå runt, annars är det bur/uppbunden som gäller om hon ska vila. Är det paus för att jag ska bygga om etc kan jag lägga henne på kommando också.

Utöver det som Fetanage skrev, så tänker jag även på att lure coursing alltid innebär en viss skaderisk, en risk som är högre än om du konditionstränar osv på annat sätt. Dessutom så tar det mig en timme att köra till träningen, enkel väg och själva träningen kostar sedan 50kr samt tar lååång tid. Ska jag åka på massor av träningar så blir det en del kostnader och när det inte behöver tränas så lägger jag hellre pengarna på tävling ;)

Att jag inte släpper henne själv alla gånger är enbart för att jag ska kunna fotografera ;) Träningsloppen är så korta jämfört med tävlingsloppen att det blir svårt att både fotografera och släppa. På tävling vill jag dessutom inte råka skylla ett eventuellt dåligt lopp på att det eventuellt blev något fel i starten, bättre då att jag släpper själv och bara kan vara arg på mig om det går fel. Du håller nämligen själv i hunden, inga startboxar eller så, och du ska släppa hunden på viss signal. Min Aysu är.. inte direkt lugn i starten, så risken finns att en ovan tappar henne och att starten blir kaos om de inte är beredda på hur hon beter sig.

Såhär kan det se ut när de springer på tävling (då springer de alltid två och två, på träning springer de ibland ensamma)
10441_1411289348.jpg

Här syns trasan som de jagar också:
11967_1405844684.jpg

Såhär ser det ut när man släpper dem. Till vänster i bild står @fetange med min Wahidah ;)
10514_1339589733.jpg

En bild som visar att vissa hundar är "lite" vildare i starten än de två på bilden ovanför. Just de här två skrek(!) högt som sjutton och kastade sig runt helt hysteriskt hela tiden. Aysu är inte riktigt så vild, men hon hoppar rakt upp och studsar runt om man inte håller henne hårt.
Faraohund.jpg
Tack för ett superbra svar! Mycket intressant, kul med bilder också!

Jag missade att Crufts har börjat, jag som slutade tidigt i dag och allt. :arghh: Och i helgen ska jag vara i stugan med ingen wifi, buhu.

Måste bara säga att jag är så vansinnigt nöjd med min foderåterförsäljare... Fick en ny omgång med 16 kg färskfoder idag, dock hade det visat sig att hon hade slut på den sorten jag fodrar med, så jag fick 16 kg av den dyra special-varianten istället för samma pris som för den billigare sorten jag normalt fodrar med.

Vad har man gjort utan fantastiska människor...

Visst är hon bra! :love:

Bra och dålig dag. Hundarna var lösa och lekte, en rottweiler kom gåendes. Mina hundar vägrade komma på inkallning så jag fick ryta i åt dom :rage: Nej, dom sprang inte till den andra hunden men hade bara inte lust att pausa sitt lekande och komma till mamma så rottweilern kunde passera utan att vara rädd för att få en våldtäkts-inbjudan till lek. Jaja, dom kom iallafall när dom insåg att mamma blev sur. Sen fick dom leka igen. Ser ytterligare en hund komma gående, kallar in. ''Ingen hjärna ändå stjärna''-hunden kom direkt. Duktig hund. Den prickiga jäveln sprang nått jävla ärevarv över att han vann brottningsmatchen innan han insåg att ''AHA! Mamma vill nått där borta :idea:'' :rage::rage:

Sen blev mamma väldigt glad för att fröken ''ingen hjärna ändå stjärna'' gick sitt första blodspår och gjorde det så sjukt jävla bra! :love::love::love::love: Den prickiga hade inte tid att vara duktig idag dock.

Har bestämt mig för att det inte blir någon LC-träning imorgon trots allt, av olika anledningar, men framförallt för att jag är så mentalt slutkörd nu att en lugn helg känns välbehövlig... Lite trist då jag gärna hade sett flera av de anmälda hundarna, men ja, de ska ordna träning nästa helg också så förhoppningsvis kan vi vara med då. Imorgon ska jag istället försöka gå lugn promenad på nytt ställe och på söndag blir det kanske en tur till mitt absoluta favoritpromenadställe. Visserligen lite tråkigt att inte få med någon vän dit, men det blir nog fint ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka