Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Malibu_Stacy Ja, eftersöksprovet för vildsvin är ganska krävande :) Det är ju mer av ett eftersöksprov än ett viltspår, och ställer därför mycket högre krav på föraren. Har du inte en hund som ställer "grisen"/rapporterar till föraren behöver du dessutom ha med en hund till som gör det.

Har du gått viltspåren med henne?

Jag hon är svensk Viltspårschampion! Man får ju ändå gå provet med alla hundraser, så man tycker ju att det borde gå att klara även om man inte har en jakthund :D men det lät lite läskigt! Skulle gärna vilja gå någon kurs så att jag själv framförallt lär mig mer, men det verkade svårt att hitta och om det fanns var det enbart för jagande hundar.

Jo, det är ju deras championatsprov :)

Javisst ja :)

@Malibu_Stacy Jaha, då förstår jag att du kollar efter något mer utmanande :)
Ja, precis! En hake kan väl vara det där med att de ska skälla gris/rapportera till föraren i slutet av spåret, och annars behöver man ha med en extra hund i spåret som gör just den delen av provet. Eller är det bara om man vill ha pris kanske?
Jag läste igenom reglerna för ett tag sedan, men minns inte riktigt :)
Om du hittar någon här i Stockholm så hojta, jag är gärna med!

Javisst ja :)

@Malibu_Stacy Jaha, då förstår jag att du kollar efter något mer utmanande :)
Ja, precis! En hake kan väl vara det där med att de ska skälla gris/rapportera till föraren i slutet av spåret, och annars behöver man ha med en extra hund i spåret som gör just den delen av provet. Eller är det bara om man vill ha pris kanske?
Jag läste igenom reglerna för ett tag sedan, men minns inte riktigt :)
Om du hittar någon här i Stockholm så hojta, jag är gärna med!

Om jag minns rätt var det bara så för jakthundar. Tävlande hundar delades in i 3 olika kategorier och bedömdes lite olika därefter! Ska nog gå tillbaka och läsa igenom reglerna igen.
Absolut! :)

@AraSlei

Så här står det:

§ 6 Provformer

Följande provformer förekommer:

1. Hunden förs i lina från startplatsen (skottplatsen) till spårslutet.

2. Hunden förs i lina från startplatsen till cirka 100 meter från spårslutet där hunden släpps för att därefter självstän- digt spåra fram till spårslutet och där avge ståndskall (totverbellen) eller rapportera till föraren (totverweisen).

3. Förarenmedförtvåhundarvaravdenena spårar i lina och den andra medföljer för att i spårets slutskede släppas och då agera som ställande hund med ståndskall.
Föraren skall vid anmälan till provet meddela vilken provform (A – C) anmälan avser.

Så verkar som om man får välja? (Jag väljer A :D)

@Malibu_Stacy
Det var det här jag tänkte på angående provformen :)

"Ekipaget tilldelas bedömningen Utmärkt, Godkänd eller Ej godkänd. Bedömningen Utmärkt får endast tilldelas ekipage, som genomför provet enligt provform B eller C (se § 4) och som genomför provet på ett utmärkt sätt."

Man kan "bara" få godkänt om man startar i form A.

Åh, nu har det kommit upp info om första lure coursing-träningen för året i Sthlm... Hade inte tänkt åka på träningar egentligen, bara tävlingar, men jag är så fruktansvärt LC-sugen och i enormt(!) behov av att få något kul att tänka på, såå jag funderar på att åka ändå...

@Red_Chili Klart du ska åka :D Känns det inte bra att låta henne träna är det ju kul att träffa folk ändå :D

Kl,
Jag och hundarna var ute och sprang en sväng idag. Det är nog något som jag borde göra oftare, eftersom jag höll på att dö efter bara 4 km :angel: Konstaterade också att det är lite mastigt att springa med båda hundarna i sele framför, dom har ingen lagom-knapp utan kör för fullt hela tiden. Det innebär att jag måste bromsa i varje steg och löpningen blir inte särskilt bekväm :p

@Red_Chili Klart du ska åka :D Känns det inte bra att låta henne träna är det ju kul att träffa folk ändå :D

Tar 51 min att åka dit, så om jag åker så kommer jag nog släppa henne också. Eller ja, jag och jag... En vän är visst sugen på att följa med. Då kan jag nog fika hos henne innan (hon bor så att jag passerar henne på vägen till träningen) och så kan hon släppa Aysu sedan. Om hon släpper, då kan jag fotografera :D

Åh, nu har det kommit upp info om första lure coursing-träningen för året i Sthlm... Hade inte tänkt åka på träningar egentligen, bara tävlingar, men jag är så fruktansvärt LC-sugen och i enormt(!) behov av att få något kul att tänka på, såå jag funderar på att åka ändå...

Haha jag hade exakt samma tanke som du. Att inte träna bara tävla, men jaaaaa... Nu har jag anmält mig ändå. Tar typ 5 min för mig att åka dit så det kändes som om jag inte hade något val :D:angel:
Och Vilja lär ju inte banga på lite LC :angel:

Haha jag hade exakt samma tanke som du. Att inte träna bara tävla, men jaaaaa... Nu har jag anmält mig ändå. Tar typ 5 min för mig att åka dit så det kändes som om jag inte hade något val :D:angel:
Och Vilja lär ju inte banga på lite LC :angel:

Du råkar inte ha munkorg att låna ut? Vännen jag ska åka med har ung (men stor iofs) whippethane. Han har aldrig varit på LC tidigare så ägaren har ingen munkorg heller.

Du råkar inte ha munkorg att låna ut? Vännen jag ska åka med har ung (men stor iofs) whippethane. Han har aldrig varit på LC tidigare så ägaren har ingen munkorg heller.

Jag har Viljas engelska LC-korg och så har jag en whippetracemunkorg i läder. Kan ta med båda så testar vi. Har aldrig sett någon springa med whippetracekorg på LC men det borde väl funka? Huvudsaken bör ju vara att den tjänar sitt syfte?

Jag har Viljas engelska LC-korg och så har jag en whippetracemunkorg i läder. Kan ta med båda så testar vi. Har aldrig sett någon springa med whippetracekorg på LC men det borde väl funka? Huvudsaken bör ju vara att den tjänar sitt syfte?

Toppen!
Hon mätte honom nu, från nos till käke sådär som man "ska" och fick det till 17cm, vilket är ganska precis vad Aysu är (hon är kanske 17,5) så med lite tur kan han låna hennes munkorg. Hennes är dock lite i största laget även för henne.

Fick en knäpp idag och bestämde mig för att det minsann var dags för corgin att hänga med på sin första ridtur! Han förvånade mig med att sköta sig bättre än på en vanlig skogspromenad, var riktigt uppmärksam och lyhörd (det praktiskt taget sprutade ju godis från den där hästen ju!!). :eek::laugh: Blev en kortare tur i skritt och trav på ett störningsfritt område. Stolt över min lilla skit, kanske han också blir vuxen nån gång! :D

Diva råkade förmodligen trampa i något vasst tidigare idag. Från ingenstans började det sippra ut blod strax ovanför tassen. Upp med henne i famnen och sprang i stort sett hem. Började tvätta för att se hur stort såret var och vad jag kunde se var det inte så illa som jag trodde. Satte kompressor (heter det så?) och lindade in. Åkte in till veterinären och dom tyckte jag hade gjort ett bra jobb och rekommenderade mig att byta senare emot kvällen då såret inte behövde någon "större behandling". Naturligtvis blev vi rekommenderade att försöka hålla henne så stilla och sysselsatt som möjligt. Jag och sambon såg ut såhär: O_o

Har försökt klappa, mysa och erbjuda alla möjliga leksaker att ligga och tugga på men det är omöjligt när man har ett krutpaket till valp. Nog för att valpar överlag är pigga, glada och alerta men min lilla dam är en valp för sig. :arghh:

@Red_Chili Varför vill du/ni bara tävla och inte träna? Varför vill du inte släppa henne själv? Lät intressant, jag som inte har någon aning om hur det funkar :D

Svarar fast att det inte var riktat specifikt till mig :)

Lure coursing är simulerad harjakt. Hundarna jagar en trasa/bunt plastremsor/kaninskinn som sitter fast i en lina som dras in av maskin. Linan löper genom trissor i marken så att luren (som trasan/plasten/skinnet kallas för) kastas åt olika håll som om den vore en hare. En bana är mellan 500-1000 meter lång.

Om du tränar på just den här typen av bana för ofta så blir en del hundar trassmarta/course wise, d.v.s. dom förutser vart luren kommer gå. Så istället för att följa luren så börjar dom gena över banan i hopp om att genskjuta den.
Därför slutar många träna LC när hunden tagit sin licens och låter den bara starta på proven. Träna kondition och snabbhet kan man göra på andra sätt :)

@Malibu_Stacy
Det var det här jag tänkte på angående provformen :)

"Ekipaget tilldelas bedömningen Utmärkt, Godkänd eller Ej godkänd. Bedömningen Utmärkt får endast tilldelas ekipage, som genomför provet enligt provform B eller C (se § 4) och som genomför provet på ett utmärkt sätt."

Man kan "bara" få godkänt om man startar i form A.

Godkänd är godkänd ;) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka