Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kaniner/harar skrämmer man inte bort genom ljud, de tryckertryckertrycker tills du går i princip på dom :)

Ja, men de hör oss och ligger och trycker vilket är bra för min hund jagar med synen och det verkar i alla fall som de inte ligger o trycker precis i närheten av de vältrafikerade skogsvägarna där vi rör oss =) vet inte om svaret var till mig men svarar ändå.

Det låter helt perfekt, det är så jag vill ha det också
Jag tänker att om hunden är lös varje dag, så blir det inte så stor sak av det. Den vänjer sig och vet att den får samma frihet i morgon och förhoppningsvis är den trött när vi ska hem :)
Min Parson Russel va helt outtröttlig, jag tror en vinthund tröttnar innan en Parson.....?

Vi får väsnas på promenaden då, för att skrämma kaniner och annat
Det är bra att vinthundarna inte får upp luktspår och drar iväg för det, det är "bara" det synliga man behöver oroa sig för :)

ändå känner jag att man alltid tar en kalkylerad risk när man släpper sin hund...allt kan hända oavsett vilken ras man har

Min lilla är just nu på klinik nersövd för att ta bort mjölktänder, få ont i magen när jag tänker på det, så jobbigt!

Nu hade jag ju också sådan tur att jag hade flera års erfarenhet bakom mig av en hund med otroligt dålig impulskontroll och som alltid säger " vad får jag för det?" och inte gör ngt gratis. Övergången till en vekare vinthund med BRA impulskontroll och stort leksaksintresse gjorde det lätt för mig i alla fall. Men det är för att han som INDIVID är lätt, vinthundar generellt är INTE så veka som min hund. Jag hade inte några speciella tankar om att kunna ha honom lös i skogen utan i början var det våra fotbollsplaner där Gothia Cup spelas på sommaren ett oändligt stort öppet område samt våra rastgårdar som det finns flera av. Men sedan visade sig hunden vara så förarbunden att det blev annorlunda. Jag kan bli arg på min pudel och han lyssnar. Blir jag arg på vinthunden kommer han absolut INTE fram till mig utan arg kan jag bli för att akut avbryta ett beteende i skarpt läge men sedan måste jag bli inbjudande. Bäst fungerar det avleda honom med ngt positivt som att springa iväg. Men kommandot STANNA har jag haft betydligt större nytta av än NEJ med mina hundar. Sedan vet jag inte riktigt hur jag lärt in det egentligen men lättlärd är han när det kommer till ords betydelse spec när jag testade honom på agilityn hur många hinders namn han verkligen kunde jämfört med pudeln som hållit på i många fler år med det. Pudeln har inte lätt för att lära sig namn på saker därför kör jag mycket på kroppspråk med mina hundar. Sedan ska man veta att en hund kan vara " lätt" i flera år sedan plötsligt tar den sig friheter. Därför har jag min vinthund i flexi nu. Han har plötsligt börjat röra sig betydligt längre ifrån mig i skogen och kommer inte direkt när jag kallar. Det är inte ok. Han är 4½ nu dvs vuxen.

Förbannade jäkla skit - sorry för språket, men jag är så trött, så trött nu på att det aldrig tar slut. Fick svar idag om Minis träckprov och det finns fortfarande en massa fransk hjärtmask i henne. Mer avmaskning på lördag och sen mer träckprover framöver. Inte underligt att Mini inte mår bättre efter första avmaskningen :(

Förbannade jäkla skit - sorry för språket, men jag är så trött, så trött nu på att det aldrig tar slut. Fick svar idag om Minis träckprov och det finns fortfarande en massa fransk hjärtmask i henne. Mer avmaskning på lördag och sen mer träckprover framöver. Inte underligt att Mini inte mår bättre efter första avmaskningen :(
biteme_bigarmhug.gif

Men fysjutton :( Hoppas verkligen att hon kan få slippa den där masken snart...

@russinbulle Fy :( Krya på dig Mini!

Kl,
Idag har jag varit med hanen hos veterinären, upptäckte i förmiddags att han droppade blod ur snoppen :(
Kraftigt förstorad prostata blev domen, dock ingen inflammation eller så. Veterinären tyckte att vi ska testa att behandla med tabletter och se om svullnaden går ner, eftersom han går i avel. Fungerar inte det måste vi kastrera honom, antingen med chip eller the real thing, vilket hon tyvärr ändå trodde skulle bli nödvändigt så småningom.
Han har inte visat några tecken på smärta eller så alls, men så är han typ stålmannen också. Gick med ett hål stort som en enkrona in i buken i nästan en vecka för ett par år sedan, utan att visa minsta lilla smärta :banghead: Vi upptäckte det av en slump när han låg på en ljus matta och det blev en fläck av sårvätskan. Det satt typ under snoppen på honom, så det syntes verkligen inte om man inte kollade ordentligt noga, men man kan ju tycka att det borde ha känts rejält..

Det känns åtminstone bra att vi valde att behålla en valp efter honom i kullen som föddes för ett par veckor sedan :up:

@russinbulle Fy :( Krya på dig Mini!

Kl,
Idag har jag varit med hanen hos veterinären, upptäckte i förmiddags att han droppade blod ur snoppen :(
Kraftigt förstorad prostata blev domen, dock ingen inflammation eller så. Veterinären tyckte att vi ska testa att behandla med tabletter och se om svullnaden går ner, eftersom han går i avel. Fungerar inte det måste vi kastrera honom, antingen med chip eller the real thing, vilket hon tyvärr ändå trodde skulle bli nödvändigt så småningom.
Han har inte visat några tecken på smärta eller så alls, men så är han typ stålmannen också. Gick med ett hål stort som en enkrona in i buken i nästan en vecka för ett par år sedan, utan att visa minsta lilla smärta :banghead: Vi upptäckte det av en slump när han låg på en ljus matta och det blev en fläck av sårvätskan. Det satt typ under snoppen på honom, så det syntes verkligen inte om man inte kollade ordentligt noga, men man kan ju tycka att det borde ha känts rejält..

Det känns åtminstone bra att vi valde att behålla en valp efter honom i kullen som föddes för ett par veckor sedan :up:

Min Rio är precis färdigbehandlad för förstorad prostata. 2 veckor med inflammationshämmande och antibiotika gjorde visst susen och han blev friskförklarad igår :). Inget blod, ingen platt avföring men däremot ichiasliknande symptom.

Min Rio är precis färdigbehandlad för förstorad prostata. 2 veckor med inflammationshämmande och antibiotika gjorde visst susen och han blev friskförklarad igår :). Inget blod, ingen platt avföring men däremot ichiasliknande symptom.

Åh, vad roligt att höra! :)
Vilka mediciner blev han behandlad med?
Ipod ska få en 7-dagars kur, och om den fungerar ska den tydligen behålla effekten i 5 månader.
Det låter som att Rio kanske hade en inflammation?

Ja alltså vi röntgade ryggen och där upptäcktes det att prostatan var förstorad. Sedan kände hon på honom det var det. Inget blodprov eller så. Så jag vet inte hur de kunde avgöra om den var inflammerad eller inte.

Inflammationshämmande var vanliga smärtstillande (Metacam men hade gått lika bra med Rimadyl) och antibiotika var Baytril.

Ah, okej, inte riktigt samma sits som för oss då :) Skönt att han blev bra så snabbt!

Vet ultraljudade Ipods prostata och såg att den var kraftigt förstorad där, sedan tog hon urin direkt ur blåsan och skickade på labb utöver det urinprovet vi hade med oss in, och konstaterade att det inte var inflammerat. Det verkade på henne som att det var positivt att den inte var inflammerad åtminstone.

Men fysjutton :( Hoppas verkligen att hon kan få slippa den där masken snart...
Det är så himla tröttsamt. Idag är det exakt 5 månader sedan hon blev sjuk. Undra om det ska ta lika lång tid innan hon blir frisk - om hon blir frisk. Det vet vi inte än. Absolut kommer hon bli maskfri framöver, men jag är rädd för ev bestående skador på lungorna.

Idag har jag och en vän varit i lotushallen och tränat lydnad. Jag ska tävla där om lite mer än en vecka och Buster gick super inomhus. Buster min busiga glada pajas börjar bli så glad, men förig nu för tiden. Hade inte kunnat vara nöjdare med min grabb.

Fy, jag hoppas verkligen våra misstankar inte stämmer! Fick åka in till veterinären i måndags pga att Grim lyckades bryta sporren när han fastnade i min tröja. Han har varit på sporren och slickat, men vi har alltid stoppat honom. Han verkar ha slickat ändå när vi inte sett, för den var nästan porös.. Enda gången han slickat sådär på klor tidigare, var när hans SLO debuterade.. Veterinären på djursjukhuset tyckte klon såg "SLO-ig" ut och att vi bör förbereda oss på att det kan köra igång igen... Den här gången kommer vi i sådana fall kräva att han faktiskt får medicin och inte bara klara sig på tillskott! :down:

Yes, personligt rekord (eller hundigt rekord) på dagens lunchpromenad
Vi kapade km-tiden från 16,03 till 15,28 :banana: dvs minskade antal tvärstopp-för-att-bara-måste-nosa under promenaden
(och bara ett skit-stopp vilket var en jäkla tur då matte bara hade en påse med sig :nailbiting: )

Ah, okej, inte riktigt samma sits som för oss då :) Skönt att han blev bra så snabbt!

Vet ultraljudade Ipods prostata och såg att den var kraftigt förstorad där, sedan tog hon urin direkt ur blåsan och skickade på labb utöver det urinprovet vi hade med oss in, och konstaterade att det inte var inflammerat. Det verkade på henne som att det var positivt att den inte var inflammerad åtminstone.

Prostatahyperplasi heter Ipods diagnos och tabletterna Ypozane.

Jag blev lite glad mitt i allt elände att SVA kommer bekosta nästa träckprov och analysen av dom. Eftersom Mini hade så otroligt mycket larver av den franska hjärtmasken i sin avföring när det upptäcktes och det fortfarande finns en hel del kvar efter första gången avmaskning (om än lite mindre), så vill dom tydligen ha koll på hur många avmaskningar som behövs osv. Så nytt medel (Advocate) kommer sättas på igen nu i helgen (14 dagar efter förra gången) och sen fortsatt var 14:e dag tills det inte hittas något mer.

Det har varit en så jäkla lång resa det här och väldigt kostsamt, så alla bäckar små gör mig glad att slippa betala :) Så nytt träckprov ska tas igen om 14 dagar....puh. Det är ett jäkla pyssel då inte minsta harskit får ätas av henne ute, för det riskerar att kontaminera proverna och prover måste tas 3 dagar i följd. Men vi börjar bli duktiga på detta nu :)

Hur påverkar harskit?
Skönt att de följer upp ordentligt!

Tja, det allra första träckprovet fick vi ta om då det fanns inälvsmask i Minis bajs som inte ens finns hos hund ;) Jag hade inte tänkt så långt och var inte så noga med att hålla koll så hon inget fick i sig - men dessa parasiter åker då bara rakt igenom tarmsystemet och ut bakvägen, men är lite saboterande. Det stör liksom proverna om där finns andra parasiter och som dom inte ens letar efter :) Dom behöver veta exakt vad som finns hos hunden och inte hitta en massa annat som "bara åkt igenom" systemet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka