Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter rejält okunnigt att rekommendera dig en BC, tycker jag. Inget av det du erbjuder är nära på nog arbete och du får inte ställa ut den.
Självklart tycker hen att jag ska börja träna lydnad, rallylydnad , agility eller annat hunden och jag tycker är kul. Det är ju judt det som är själva grejen
Hen har inte mycket till övers för utställning....

Jo, men en person som tävlar bruks i landslaget vet hur hundar ska tränas
Hen klarade inte att träna vinthunden, det måste ju betyda att vinthunden va mer svårtränad
Hen tycker att jag ska köpa en bc och börja träna med den

Det finns ganska mycket fördomar i hundvärlden mot vinthundar, det verkar som om långa ställer sig frågande om vad man "ska ha hunden till"

Jag ska ha hunden till sällskap utställning, träningskompis på löprundan och en hund att ha kul och busa leka med

Ja, den personen vet säkert hur man generellt tränar en bruksschäfer.
Det betyder ju inte att den per automatik vet hur man tränar en vinthund eller en jakthund.
Det behöver inte ens betyda att hen per automatik vet hur den ska träna nästa brukshund hen skaffar sig.

Det är ju därför man utvecklas genom att ha många olika raser, men även många individer ur samma ras - ingen hund är den andra lik och det som fungerar på den enas vinthund/schäfer/bc/jakthund behöver inte fungera på den andras. Det finns ju flera tusen vägar för att nå ett och samma mål, fungerar inte den ena får man prova sig vidare :)

Jag tycker det låter som en passande ras för dig, men du kommer nog behöva vara beredd på att lägga ner mycket tid på inkallning, precis som alla med jaktraser får göra.

Men jag vet folk som har haft jätteproblem med att lära sin chihuahua inkallning, likväl som jätteproblem med att lära sin schäfer inkallning.

Jag tror inte det hänger så mycket på rasen som sådan, utan mer på hunden som individ och dig som tränare.

Hen klarade inte att träna vinthunden, det måste ju betyda att vinthunden va mer svårtränad

Jag skulle nog säga att väldigt mycket i svårigheten ligger i hur man som person passar med typen av hund. En hund blir inte vad man gör den till, annat än inom sina begränsningar. Detsamma gäller för en själv som förare, man blir inte hur duktig som helst eller är hur anpassningsbar som helst. Det är viktigt att man passar ihop med sin hund, att båda förstår sig på varandra och att det brister "på rätt sätt".

Först och främst bör man välja rätt hund, sedan får man acceptera vad det är man har i kopplet och sätta mål och träna därefter.

En schäfer kan mycket väl vara lättare att träna inkallning på än en vinthund, men det handlar snarare om att deras inkallningskonkurrerande drifter skiljer sig åt än om att schäfern är lättränad.

Nu pratar vi säkert förbi varandra...

Om en hund är lättlärd, då är den väl lättare att träna? Eller är jag helt fel ute?

Jag har aldrig sagt att en brukshund är enkel, jag har inen erfarenhet men jag gissar att dom är krävande ( på ett litet annorlunda sätt än vinthund)

En person jag känner har alltid haft schäfer superduktig har varit i landslaget bruks
Hen hade också en vinthund...
Gissa vilken hund som fick hen att slita av sig håret?

Båda mina hundar är lättlärda, ingen större skillnad där tycker jag. De lär sig lika fort när de är motiverade och koncentrerade. Har en dvärgschnauzer (sällskapsras) och en assietter (brukshund). Dvärgschnauzern är svårmotiverad vilket gör det svårare att träna hundsporter. Han har dock inte så starka drifter så vardagslydnaden är enkel.
Aussien är lättmotiverad till arbete så länge det inte slår över och jag får felbeteenden pga stress. Där går allt i 180 så tittar jag bort en sekund hinner hon hitta på nåt och sen vara tillbaka igen innan jag hinner blinka. Hon har högre drifter och är därmed svårare att ha lös (trots att det är en följsam vallhund), har högre motivation att hitta på hyss (hoppa upp på köksbänken för att sno ost), blir lättare rastlös och har tuggat sönder mer, svår att lära att inte hoppa på gäster oavsett avledning. Hon vet att hon inte ska, men motivationen är för hög och impulskontrollen för låg.

Aussien har bättre förutsättningar som tävlings/brukshund, det är ju därför jag köpt henne, men Dvärgschnauzern är betydligt lättare både i vardag och att träna med när han är motiverad.

Håller du med mig om att det är lättare att träna inkallning med en brukshund, än en vinthund?

Min vinthund kommer att lära sig inkallning, det är jag helt säker på
Vem vet vi kanskebörjar träna bruks :)

Jo , jag är medveten att det kommer att kräva mycket och lång träning

En hund som far runt som en dåre och fiser utan någon som helst kontakt, kan lätt uppfattas som lite knäpp
Nu är det ju så att det finns individer inom de festa raser som aldrig kommer att kunna lämnas ensamma hemma precis som det finns individer som du aldrig kan ha lösa.
Hur din framtida hund kommer att fungera vet man aldrig i förväg.

Alla som köperbc, måste dom valla för att hunden ska må bra?

Jag tycker att man bör vara intresserad av att sätta sig in i vallning om man köper BC, ja. Det är rätt så stor chans att man får en hund som faktiskt behöver det för att må optimalt.

Och att köpa en hund som kräver mer jobb än man behöver den till är att göra alla parter en otjänst.

Ja, den personen vet säkert hur man generellt tränar en bruksschäfer.
Det betyder ju inte att den per automatik vet hur man tränar en vinthund eller en jakthund.
Det behöver inte ens betyda att hen per automatik vet hur den ska träna nästa brukshund hen skaffar sig.

Det är ju därför man utvecklas genom att ha många olika raser, men även många individer ur samma ras - ingen hund är den andra lik och det som fungerar på den enas vinthund/schäfer/bc/jakthund behöver inte fungera på den andras. Det finns ju flera tusen vägar för att nå ett och samma mål, fungerar inte den ena får man prova sig vidare :)

Jag tycker det låter som en passande ras för dig, men du kommer nog behöva vara beredd på att lägga ner mycket tid på inkallning, precis som alla med jaktraser får göra.
Många försökte avråda mig att köpa en en Parson Russel som första hund

Det gick hur bra som helst med den hunden, vi fann varandra och att vi hade bra kontakt, såg jag som en självklarhet
Varför göra saker mer komplicerar än vad dom är?

Nu är det ju så att det finns individer inom de festa raser som aldrig kommer att kunna lämnas ensamma hemma precis som det finns individer som du aldrig kan ha lösa.
Hur din framtida hund kommer att fungera vet man aldrig i förväg.
Det låter som rena lotteriet
Vad tråkigt att säga att en del hundar är "hopplösa fall"

Jag hoppas att du har fel

Jag tycker att man bör vara intresserad av att sätta sig in i vallning om man köper BC, ja. Det är rätt så stor chans att man får en hund som faktiskt behöver det för att må optimalt.

Och att köpa en hund som kräver mer jobb än man behöver den till är att göra alla parter en otjänst.
Helt ärligt tycker jag vallning ser klart roligare ut än tex lydnad

Ja, jag tror att brukshunden är lättare att träna inkallning på. Det är ju precis det som var min första poäng (sen tycker jag inte att du ska ha brukshund, men du verkar ta lite väl lätt på svårigheterna).

Ja, jag tror att brukshunden är lättare att träna inkallning på. Det är ju precis det som var min första poäng (sen tycker jag inte att du ska ha brukshund, men du verkar ta lite väl lätt på svårigheterna).
Nej, jag tar inte lätt på svårigheterna...
Det är därför jag inte köper brukshund

Helt ärligt tycker jag vallning ser klart roligare ut än tex lydnad

Det ÄR kul! Och jättesvårt. Och vanebildande. Och farligt. Man skaffar en BC. Går lite kurser. Hjälper till med nåns får. Skaffar egna får. Köper en BC till... och en större gård. Och så fler får...

Är du nyfiken på vallning så kontakta din lokala vallhundsklubb och be att få komma på studiebesök till nån som använder hunden i gårdsarbetet eller åk och titta på nån Ik2-tävling i sommar! Är man ännu mer intresserad är det värt att gå som åskådare på en kurs och kanske hjälpa till hos nån som använder hunden i jobb så att man får lite mer praktisk erfarenhet och kan göra sig en bild av vilken typ av BC man vill ha. Det är STOR skillnad på arbetssätt på olika linjer!

Den hunden betalade inget pris alls, hon levde lycklig i 13,5 år. Hon sprang lös och fri varje dag

Får dina hundar springa lösa och fria varje dag?

Men att anta att det var för att det är precis så enkelt, och att de som inte får en hund som din har krånglat till det för mycket/inte är lika bra som du är enormt nonchalant. Och den hund som inte passar in i den mall du bestämt dig för (och den mallen verkar inte lite snäv heller) blir den som får betala - vilket mycket väl kan bli nästa hund. Och ärligt talat redan var det den frallan som du övertygade ägaren att släppa lös i skogen, för att den "skulle" vara på ett visst sätt som du bestämt dig för. Men istället för att det är fel på din inställning och förväntan, så anser du att det är fel på hunden. Det är nonchalant, arrogant, och upplagt för katastrof.

Min hund är lös på inhägnat område varje dag, så mycket han vill. Och lös på promenad när det passar (honom, mig, och omgivningen), men inte dagligen. Han har brustit i inkallning två gånger i sitt liv, vi fortsätter att träna och kommer att så göra resten av hans liv. Jag har haft hundar som varit lättare att ha lösa, och de som varit svårare. Jag har själv utvecklats som tränare allteftersom. Aldrig kommer jag att förutsätta att något bara ska funka av sig själv, och därigenom lägga allt ansvar på hunden om något går på tok!

Men att anta att det var för att det är precis så enkelt, och att de som inte får en hund som din har krånglat till det för mycket/inte är lika bra som du är enormt nonchalant. Och den hund som inte passar in i den mall du bestämt dig för (och den mallen verkar inte lite snäv heller) blir den som får betala - vilket mycket väl kan bli nästa hund. Och ärligt talat redan var det den frallan som du övertygade ägaren att släppa lös i skogen, för att den "skulle" vara på ett visst sätt som du bestämt dig för. Men istället för att det är fel på din inställning och förväntan, så anser du att det är fel på hunden. Det är nonchalant, arrogant, och upplagt för katastrof.

Min hund är lös på inhägnat område varje dag, så mycket han vill. Och lös på promenad när det passar (honom, mig, och omgivningen), men inte dagligen. Han har brustit i inkallning två gånger i sitt liv, vi fortsätter att träna och kommer att så göra resten av hans liv. Jag har haft hundar som varit lättare att ha lösa, och de som varit svårare. Jag har själv utvecklats som tränare allteftersom. Aldrig kommer jag att förutsätta att något bara ska funka av sig själv, och därigenom lägga allt ansvar på hunden om något går på tok!
Jag kan garantera dig att mitt hundägande inte kommer sluta med "katastrof"
Om ett problem uppstår, då löser jag det

Men mtp hur man bli bemött på denna sidan i trådarna kommer jag ju inte att be om råd här

Tänk om indtuktörer hade haft samma inställning som du, då hade bhklubbarna varit tomma på nya deltagare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka