Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan garantera dig att mitt hundägande inte kommer sluta med "katastrof"
Om ett problem uppstår, då löser jag det

Om ett problem uppstår har du redan brustit. Det är ditt ansvar att förebygga, inte bara förutsätta att hunden ska vara si och så och lägga ansvaret på den istället för på dig.

Men mtp hur man bli bemött på denna sidan i trådarna kommer jag ju inte att be om råd här

Det är i så fall synd, för det är inte särskilt nyttigt att bara få höra det man vill och förväntar sig - särskilt inte om man kört fast eller stött på en oväntad svårighet. Vad gäller bemötandet så har i alla fall jag försökt vara tydlig och resonerande, men det blir allt svårare när det är som att prata med en vägg... Vad jag än skriver så blir det "Ja, men" - och sen åter till exakt samma utgångspunkt som från början. (Som jag tolkar det.) Då blir i alla fall jag tydligare och tydligare, eftersom det inte verkar som att det funkar att diskutera annars.

Och ärligt talat, hur ser du själv på det som hände med frallan i skogen? På din roll i det hela, på hunden, och på ägaren?

Tänk om indtuktörer hade haft samma inställning som du, då hade bhklubbarna varit tomma på nya deltagare

Vad är det för inställning jag har som instruktörer på bk bör akta sig för?

@Monstermom är en av de mest pedagogiska hundforumiterna jag vet!

Oj, tack! :o

Det låter helt perfekt, det är så jag vill ha det också
Jag tänker att om hunden är lös varje dag, så blir det inte så stor sak av det. Den vänjer sig och vet att den får samma frihet i morgon och förhoppningsvis är den trött när vi ska hem :)

Det där har inte min labbe förstått. Han gick lös hela tiden som valp och unghund. Sen ca ett halvår tillbaka går det inte att ha honom lös för han lyssnar inte som jag vill att han ska göra i så fall.
Och bara för att en rasstandard säger en sak betyder det inte att det alltid är så.
Lagotton har i sin rasstandard: "Rasens tidigare jaktinstinkt har modifierats genom genetisk selektion varför den i sitt nuvarande arbete inte blir distraherad av viltvittring." Det är dock en hel del individer som missat att läsa just den raden ;)

Ja, det är klart att jag har koll på omgivningen när hunden är lös
Vad jag menar är att det verkar jobbigt med en vettvilling som kastar sig ner för höga branter utan förstånd att 2,5 metrs höjd är farligt

Hmm, så vinthundar kan dra iväg på luktspår...det ska dom inte göra juuu
Du får läsa texten på skks sida för din hund. Där har jag läst :)
3 timmars promenader känner jag igen med min Parson...skönt jag gillar långpromenader.

Självklart har jag en plan att inkallaningen ska tränas, vi börjar på bhk på valpkurs och kommer sen att fortsätta träningen, jag kommer att ta hjälp av instruktör och är medveten att det kommer att bli svårare med vinthund än tex en brukshund eller Parson

När jag var i ett sandtag förut hoppade Wahidah ner för ett 20-30m "nästan-stup" (extremt brant sandbacke, så brant att hon inte kunde komma upp igen utan att gå en lång bit bort där det var mindre brant). Det var superroligt tyckte hon och ja, hon gjorde det flera gånger.

Och ja, jag har läst texterna för Aysu, men hon lyssnar inte ;) Har även många vänner och bekanta som har vinthundar som drar på lukter. Det är inte alla som gör det såklart, men det är inte ovanligt.

Nu pratar vi säkert förbi varandra...

Om en hund är lättlärd, då är den väl lättare att träna? Eller är jag helt fel ute?

Jag har aldrig sagt att en brukshund är enkel, jag har inen erfarenhet men jag gissar att dom är krävande ( på ett litet annorlunda sätt än vinthund)

En person jag känner har alltid haft schäfer superduktig har varit i landslaget bruks
Hen hade också en vinthund...
Gissa vilken hund som fick hen att slita av sig håret?

När jag gick på naturbruksgymnasie hade jag med mig totalt tre olika salukis. Mina instruktörer och klasskamrater som hade diverse brukshundar, BC och annat mer samarbetsvilligt förstod inte hur jag orkade träna med mina hundar. Jag själv fick även testa att träna med deras hundar vid flertalet tillfällen, bland annat med en hund som var champion i lite allt möjligt (lydnad, spår och något mer). Om jag kunde träna den hunden? Nej. Jag förstod mig inte på den hunden och den hunden förstod sig inte på mig. För mig var den superduktiga och lättmotiverade hunden riktigt svår. Jag lärde mig efter ett tag, tillräckligt för att vi skulle kunna göra lite enklare moment tillsammans, men nej, jag passade inte med den hundtypen.

Min Aysu, hon omplacerades för att hennes förra ägare inte klarade av henne. Enligt många som lärt känna henne är hon "inte för vem som helst" och hon blir lätt en problemhund i fel händer. Jag ser henne som en av de lättaste hundar jag någonsin lärt känna. Det beror INTE på att jag är något "superproffs" på hundträning, det är jag nämligen inte, det beror bara på att jag och Aysu fungerar finfint ihop. En annan lika bra hund men av annan typ hade med stor sannolikhet kunnat bli en riktigt jobbig och problematisk hund för mig. Därför väljer jag inte sådana hundar.

Uppfödare till rasen är (dom jag pratat med) säger att det mycket viktigt att hunden får vara lös och springa fritt
Alla som köper den hundrasen borde ha som prio ett att hunden lär sig inkallning, så att den kan vara lös

Bra uppfödare! Alla seriösa vinthundsuppfödare är noga med att hundarna ska få springa lösa. Att hunden får springa lös är dock INTE detsamma som att den får springa där det inte är inhägnat. Många uppfödare bor därför i villor med stor, inhägnad tomt eller liknande. De flesta uppfödare brukar också vara väldigt överens om att det är rysligt svårt, många gånger omöjligt, att få tillräckligt bra inkallning på hundarna för att de ska kunna vara lösa hur som helst.

Tillägg:
Ta åt dig av det som skrivs här i forumet! INGEN här är ute efter att jävlas eller "sätta dit" någon, att vara till besvär eller så. Tvärt om! Vi vill alla hjälpa dig och andra hundköpare till lyckliga hundägarliv. Vi vill det bästa för dig, för andra hundköpare, för hundarna, för hundaveln, för hundarnas framtid... För att "det bästa" ska bli möjligt så krävs kunskap. Därför försöker alla här dela med sig av den kunskap de har. Alla kan inte allt, men många här har mycket kunskap. Utnyttja det, sug i dig vad alla skriver, då kan du lära dig extremt mycket!

Uppfödare till rasen är (dom jag pratat med) säger att det mycket viktigt att hunden får vara lös och springa fritt
Alla som köper den hundrasen borde ha som prio ett att hunden lär sig inkallning, så att den kan vara lös

Ja det har jag också förstått, att det är viktigt för vinthundar att dom får möjligheten att sträcka ut. Det betyder ju dock inte att alla fungerar att släppa lösa i "det fria", utan som jag uppfattat det är det många vinthundsägare som är flitiga användare av inhägnade rastgårdar, och det av en orsak. Men det är ju bra att du är inställd på att det kommer krävas mycket jobb med inkallningsträningen, och genom hela hundens liv. :) Du verkar vara väldigt självsäker på att det kommer lyckas. Tror det kan vara bra att vara lite ödmjuk och inte bara utgå ifrån att hunden kommer kunna vara lös i vardagen, för vad jag har förstått finns det många vinthundar som inte kan det trots träning. Lycka till!

När jag var i ett sandtag förut hoppade Wahidah ner för ett 20-30m "nästan-stup" (extremt brant sandbacke, så brant att hon inte kunde komma upp igen utan att gå en lång bit bort där det var mindre brant). Det var superroligt tyckte hon och ja, hon gjorde det flera gånger.

Och ja, jag har läst texterna för Aysu, men hon lyssnar inte ;) Har även många vänner och bekanta som har vinthundar som drar på lukter. Det är inte alla som gör det såklart, men det är inte ovanligt.

Har inte du tagit bort Wahidah?
Tyckte jag läste det i din gamla blogg för länge sedan..

Nu är det slut på vintersäsongen. Hundarna säger mycket bestämt att de gärna är ute från morgon till kväll och pysslar på gården, både med och utan mig.

Det innebär också att vi är tillbaka till läget där de passar på att vila så fort det finns en chans. Som när jag går på toa tex. :p Här Frodo som somnar i "upprätt läge" i badrumsfönstret...
10996692_10152843978308666_1329814226305655339_n.jpg

Hur gör ni andra med era hundars frukost?

Min hund har tidigare haft i princip fri tillgång men i och med att vi har gått över till färskfoder fungerar inte det längre och jag har insett att jag måste börja servera frukost.
De dagar jag är har skola eller jobb så har jag brukar göra så att jag går ut med hunden det sista jag gör innan jag går hemifrån och nu funderar jag på när på morgonen det är smartast att servera frukosten.

Det blir ju antingen innan eller efter vi går ut och jag ser för- och nackdelar med båda alternativen. Det varierar hur många timmar hon blir ensam efter att jag har gått men ibland kan det bli upp mot 6 timmar och jag blir lite orolig för att hon ska hinna bli nördig om det dröjer så länge efter maten till rastning.
Men om jag ger före frukost så är ju problemet att hon sällan bara lunkar när vi är ute så jag blir lite orolig för magomvridning. Om jag ger efter rastningen, bör jag då stanna hemma tills hon har ätit upp?

Min hund är en storpudel på 4 år som hittils inte har visat symptom på vare sig magomvridning eller att ha problem med att kunna hålla sig.

Det kanske låter som ett löjligt
bekymmer men jag kan verkligen inte bestämma mig för vad jag tror är bäst.

@Daff Du kanske kan ge henne det fruset i en kong, så tar det lite längre tid för henne att äta? :) Då är det ju ingen risk att hon hetsäter det.

Jag brukar ge min tik sin frukost i en kong, då tar vi morgonprommis först och sedan får hon kongen när jag går.

De vuxna får bara mat en gång per dygn, på kvällen efter sista promenaden/jobbet. Ger hellre en stor portion än flera mindre utspridda på dagen.

Jag har gjort så ett tag men märker att hon hinner bli så himla hungrig (= står inne i köket och väntar på mat halva eftermiddagen) och dessutom har hon då kräkts ibland innan hon har hunnit få mat. Jag vet inte helt säkert att kräkandet har med hunger att göra men jag har läst mig till att en del hundar kräks galla om de får bli allt för hungriga och jag misstänker att det är vad som händer med henne. Annars hade jag föredragit att bara ge på kvällen.
Min tanke från början var att hon skulle ha fri tillgång på torrfoder och få en portion färskfoder på kvällen men tyvärr slutade hon äta torrfodret (var nog inte nog gott längre) och då fick jag ändå problemet med att hon var så hungrig på kvällen.

@Arislei: hon brukar inte hetsäta så jag är inte så orolig för det men det skulle ju kunna vara kul för henne att ha något att syssla med en stund efter att jag har gått. Upplever du att din hund har bråttom ut på lunchen när hon inte har fått vara ut efter frukosten?

@Daff Nej, det gör jag inte :)
Iofs är jag kanske inte rätt person att svara på det, eftersom min hund verkar ha världens största urinblåsa ;)

En gång när jag var apsjuk blev det en miss i kommunikationen mellan mig och sambon. Jag trodde att han rastat henne under förmiddagen när jag sov, och eftersom han skulle vara hemma vid 16 så orkade jag helt enkelt inte plocka ihop min influensakropp och gå ut med hunden - det handlade ju bara om typ 5 timmar. När han kom hem vid 16 visade det sig att han inte varit ute med henne, och hon hade alltså hållt sig mellan 23-16 utan att säga ett pip om att hon var kissnödig :p
Hon är duktig på att säga till, men närå, det var mysigare att chilla jämte sin sjuka matte :D
Då hade hon alltså ätit kvällsmat nära inpå kvällskissen och sedan ätit frukost också..

En gång när jag var apsjuk blev det en miss i kommunikationen mellan mig och sambon. Jag trodde att han rastat henne under förmiddagen när jag sov, och eftersom han skulle vara hemma vid 16 så orkade jag helt enkelt inte plocka ihop min influensakropp och gå ut med hunden - det handlade ju bara om typ 5 timmar. När han kom hem vid 16 visade det sig att han inte varit ute med henne, och hon hade alltså hållt sig mellan 23-16 utan att säga ett pip om att hon var kissnödig :p
Hon är duktig på att säga till, men närå, det var mysigare att chilla jämte sin sjuka matte :D
Då hade hon alltså ätit kvällsmat nära inpå kvällskissen och sedan ätit frukost också..

Har hänt hos oss med någon gång. Även Plex verkar tycka att det är mysigare att chilla i sängen än att gå ut och kissa :o

Satt och kollade lite bilder på Rio och om någon har tvivlat på att färsk mat gör underverk för hundens allmäntillstånd så kan ni sluta nu ;). Hunden är fet och ur kondis för tillfället, när jag fick hem honom var han i full tävlingskondition. Ändå så har han mycket mer muskler nu! Pälsen är också ett kapitel för sig, det är ju som två olika hundar...
1240113_10151923509412150_439083772_n.jpg

11018989_10153276822067150_2161860450120535181_n.jpg

Idag har vi varit på DOBO-kurs, jätteskoj tyckte både jag och hunden! :) Sällan jag ser honom så motiverad i en hel timme som han var idag. Fick också många bra tips på övningar som kommer stärka upp muskulaturen runt hans dåliga höft och knäled. :up: Ska absolut beställa en egen boll så fort det finns pengar över.

Jag förstår ju noll och intet av vad som sägs i videon, men det ser väldigt kul och intressant ut! :laugh:
Vet du om det finns att läsa om det på svenska nånstans? Jag har försökt googla dobo men inte kommit någon vart, precis... :p

Jag förstår ju noll och intet av vad som sägs i videon, men det ser väldigt kul och intressant ut! :laugh:
Vet du om det finns att läsa om det på svenska nånstans? Jag har försökt googla dobo men inte kommit någon vart, precis... :p

Tror inte det finns i Sverige än åtminstone. Finns åtminstone en bra bok med instruktioner till olika doboövningar som även översatts till engelska, kan pm:a webshopen om du är intresserad. :)

Mina får frukost när jag går upp, sen äter jag frukost, sen går vi ut. Har inte märkt nån skillnad i nödighet beroende på om jag ger maten före eller efter, den hinner de ju ändå inte göra sig av med då.

Usch! Sitter hos veterinären och har precis lämnat ifrån mig en lealös sövd valp. Hon har lyckats skada en klo här på morgonen som de ska plocka bort nu:(

Igår köpte vi (jag, men hundarna räknas in så det blir VI ;)) ett nytt foder. Nordic. Visste inte att det gick att få tag på här i stan, men det gjorde det :up: Har tidigare gett Fodax (Mycket fin hund, men som slutade äta), Halla (Hund som inte åt), Klass (Hund som inte åt) och nu senast Priima (Hund som åt!! Men som inte var lika fin i päls, klor, trampdynor). Har hört mycket bra om Nordic, så jag hoppas på det. I mina ögon är det nog det foder som sett mest smakligt ut. Hundarna åt bra också, änsålänge.

Sen var jag på ringträning med Zippo. Han skötte sig mycket bra! För en månad sedan, när jag fick honom, var han en utfallshund och är aldrig utställd. Med tanke på det så är han otrolig :love: Debut om lite mer än en månad i utställningsringen.

1598668_603268153107313_796471649_n.jpg
10986314_1411056815863099_2004554470_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka