Ja, det är klart att jag har koll på omgivningen när hunden är lös
Vad jag menar är att det verkar jobbigt med en vettvilling som kastar sig ner för höga branter utan förstånd att 2,5 metrs höjd är farligt
Hmm, så vinthundar kan dra iväg på luktspår...det ska dom inte göra juuu
Du får läsa texten på skks sida för din hund. Där har jag läst
3 timmars promenader känner jag igen med min Parson...skönt jag gillar långpromenader.
Självklart har jag en plan att inkallaningen ska tränas, vi börjar på bhk på valpkurs och kommer sen att fortsätta träningen, jag kommer att ta hjälp av instruktör och är medveten att det kommer att bli svårare med vinthund än tex en brukshund eller Parson
När jag var i ett sandtag förut hoppade Wahidah ner för ett 20-30m "nästan-stup" (extremt brant sandbacke, så brant att hon inte kunde komma upp igen utan att gå en lång bit bort där det var mindre brant). Det var superroligt tyckte hon och ja, hon gjorde det flera gånger.
Och ja, jag har läst texterna för Aysu, men hon lyssnar inte
Har även många vänner och bekanta som har vinthundar som drar på lukter. Det är inte alla som gör det såklart, men det är inte ovanligt.
Nu pratar vi säkert förbi varandra...
Om en hund är lättlärd, då är den väl lättare att träna? Eller är jag helt fel ute?
Jag har aldrig sagt att en brukshund är enkel, jag har inen erfarenhet men jag gissar att dom är krävande ( på ett litet annorlunda sätt än vinthund)
En person jag känner har alltid haft schäfer superduktig har varit i landslaget bruks
Hen hade också en vinthund...
Gissa vilken hund som fick hen att slita av sig håret?
När jag gick på naturbruksgymnasie hade jag med mig totalt tre olika salukis. Mina instruktörer och klasskamrater som hade diverse brukshundar, BC och annat mer samarbetsvilligt förstod inte hur jag orkade träna med mina hundar. Jag själv fick även testa att träna med deras hundar vid flertalet tillfällen, bland annat med en hund som var champion i lite allt möjligt (lydnad, spår och något mer). Om jag kunde träna den hunden? Nej. Jag förstod mig inte på den hunden och den hunden förstod sig inte på mig. För mig var den superduktiga och lättmotiverade hunden riktigt svår. Jag lärde mig efter ett tag, tillräckligt för att vi skulle kunna göra lite enklare moment tillsammans, men nej, jag passade inte med den hundtypen.
Min Aysu, hon omplacerades för att hennes förra ägare inte klarade av henne. Enligt många som lärt känna henne är hon "inte för vem som helst" och hon blir lätt en problemhund i fel händer. Jag ser henne som en av de lättaste hundar jag någonsin lärt känna. Det beror INTE på att jag är något "superproffs" på hundträning, det är jag nämligen inte, det beror bara på att jag och Aysu fungerar finfint ihop. En annan lika bra hund men av annan typ hade med stor sannolikhet kunnat bli en riktigt jobbig och problematisk hund för mig. Därför väljer jag inte sådana hundar.
Uppfödare till rasen är (dom jag pratat med) säger att det mycket viktigt att hunden får vara lös och springa fritt
Alla som köper den hundrasen borde ha som prio ett att hunden lär sig inkallning, så att den kan vara lös
Bra uppfödare! Alla seriösa vinthundsuppfödare är noga med att hundarna ska få springa lösa. Att hunden får springa lös är dock INTE detsamma som att den får springa där det inte är inhägnat. Många uppfödare bor därför i villor med stor, inhägnad tomt eller liknande. De flesta uppfödare brukar också vara väldigt överens om att det är rysligt svårt, många gånger omöjligt, att få tillräckligt bra inkallning på hundarna för att de ska kunna vara lösa hur som helst.
Tillägg:
Ta åt dig av det som skrivs här i forumet! INGEN här är ute efter att jävlas eller "sätta dit" någon, att vara till besvär eller så. Tvärt om! Vi vill alla hjälpa dig och andra hundköpare till lyckliga hundägarliv. Vi vill det bästa för dig, för andra hundköpare, för hundarna, för hundaveln, för hundarnas framtid... För att "det bästa" ska bli möjligt så krävs kunskap. Därför försöker alla här dela med sig av den kunskap de har. Alla kan inte allt, men många här har mycket kunskap. Utnyttja det, sug i dig vad alla skriver, då kan du lära dig extremt mycket!