Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit ute och lagt ett spår till Ladda idag som hon får gå i morgon. Första viltspåret på jag-vet-inte-när!
Lade 800m långt, knappt 1dl blod, 4 vinklar varav en med bloduppehåll och en med återgång, ca 100m bloduppehåll, över grusväg, över dike och över massor med vältrafikerade viltväxlar.
Tänkte låta det ligga runt 20h. Lade ett som bara var 100m långt också, för att träna lite på att hitta spårstarten, start-momentet i öppen klass. Tror hon blir förvånad när klöven ligger efter typ ingen ansträngning alls :D

Hittade en ny apporteringsövning (filmen nedan) i en grupp jag är med i på fb häromdagen som jag provade idag också - dummiepyramiden! Har haft lite problem med att hon byter dummie, men hon gjorde inte det en enda gång idag :) Ipod fick köra avlämningsträning, eftersom han är skitdålig på det. Han vill helst behålla allting själv, men vi börjar få lite snits på nostargeten nu vilket har fungerat ypperligt även vid avlämningarna!

Nu är dom åtminstone lite sansade, så vi kan åka till farmor och äta bullar ;)

Måste bara säga att jag är så vansinnigt nöjd med min foderåterförsäljare... Fick en ny omgång med 16 kg färskfoder idag, dock hade det visat sig att hon hade slut på den sorten jag fodrar med, så jag fick 16 kg av den dyra special-varianten istället för samma pris som för den billigare sorten jag normalt fodrar med.

Vad har man gjort utan fantastiska människor...

Idag gick vi spåren jag lade igår, och det gick över förväntan :)
Hon hade lite krångligt med vinkeln som var lagd i återgång, men annars gick det fint. Bra tempo genom hela spåret, hon kändes lite mognare i arbetet än sist vi gick :up:

Idag gick vi spåren jag lade igår, och det gick över förväntan :)
Hon hade lite krångligt med vinkeln som var lagd i återgång, men annars gick det fint. Bra tempo genom hela spåret, hon kändes lite mognare i arbetet än sist vi gick :up:

OM jag någon gång skaffar annat än vinthund så ska jag prova att spåra ändå, jag kan inte låta bli att tycka att det är jättehäftigt med vad hundarna klarar av... Fick idag höra talas om en liten yorkshireterrier som behövde nytt hem. Tänk så coolt det vore att ha en liten sådan att spåra med :p

@Red_Chili Finns det någon särskild anledning till att du inte spårar med Aysu? :)

Halvt kl,

Gott med klöv :D
11009080_10153178610671081_2105372811_n.jpg

Hon har inte så stora muskler, men dom är jäklar stenhårda!

11016690_10153178610676081_1434416511_n.jpg

@Red_Chili Finns det någon särskild anledning till att du inte spårar med Aysu? :)

Jag är 99,9% säker på att hon skulle bli helt omöjlig att ha lös ute då. Hon spårar redan rejält på egen hand, men går att bryta. Att hon går att bryta beror nog bara på att hon inte har uthålligheten nog när hon använder näsan och ännu inte lyckats följa något spår fram till något vilt eller annat kul. Däremot har jag planer på att, som jag fick tips om i en tråd här på buke, lära henne spåra tex vatten från blötlagda strumpor på en bilparkering :p Någon typ av spår som inte på något sätt går att koppla ihop med viltspår/spår i skogen. Med lite tur kan jag dessutom "programmera om henne" så att hon slutar spåra i skogen och bara spårar på parkeringar... Det hade varit fantastiskt bra. Liknande lyckades jag ju göra med Wahidah, men då med plastpåse/hare. Såg hon plastpåse blev hon sjövild, såg hon hare så tvärstannade hon även när hon var lös :D

Här har vi en till som varit ute och spårat. Högdräktig med en stor mage i vägen var inget som saktade ner damen idag. Väldigt kuperad terräng, snårigt, över åar och upp på berg i snålblåst och tjejen spårade så klockrent som aldrig förr.

image_zpssmjy5xr9.jpg

Det skulle verkligen vara intressant att starta ett eftersöksprov för vildsvin med henne, men när jag läste hur provet går till blev jag avskräckt då man tydligen som förare måste veta massa jaktiga saker och förklara under spårets gång?

Även "lillsyrran" Winzi spårade. Hennes första riktiga spår. Gick väl sådär :p hon stod mest på helspänn och spanade efter viltet istället för att försöka spåra upp det. Bitvis spårade hon en liten stund. Vi kom fram till klöven i alla fall och den tyckte hon var helfestlig så förhoppningsvis kommer poletten att trilla ner efter några fler spår när hon vet vilken skojsig grej som ligger där på slutet. Måste ju säga att det inte var de lättaste spårförhållandena heller. Svår terräng, blåsigt, mycket vilt i det området samt stigar i närheten där folk går på söndagspromenad.

image_zpsssp5xb2q.jpg

@Malibu_Stacy Ja, eftersöksprovet för vildsvin är ganska krävande :) Det är ju mer av ett eftersöksprov än ett viltspår, och ställer därför mycket högre krav på föraren. Har du inte en hund som ställer "grisen"/rapporterar till föraren behöver du dessutom ha med en hund till som gör det.

Har du gått viltspåren med henne?

Jag är 99,9% säker på att hon skulle bli helt omöjlig att ha lös ute då. Hon spårar redan rejält på egen hand, men går att bryta. Att hon går att bryta beror nog bara på att hon inte har uthålligheten nog när hon använder näsan och ännu inte lyckats följa något spår fram till något vilt eller annat kul. Däremot har jag planer på att, som jag fick tips om i en tråd här på buke, lära henne spåra tex vatten från blötlagda strumpor på en bilparkering :p Någon typ av spår som inte på något sätt går att koppla ihop med viltspår/spår i skogen. Med lite tur kan jag dessutom "programmera om henne" så att hon slutar spåra i skogen och bara spårar på parkeringar... Det hade varit fantastiskt bra. Liknande lyckades jag ju göra med Wahidah, men då med plastpåse/hare. Såg hon plastpåse blev hon sjövild, såg hon hare så tvärstannade hon även när hon var lös :D
Du kanske skulle testa NoseWork med henne?

@Malibu_Stacy Det finns ju elitspåren som sweisshundarna går också. De är svårare än vanliga öppenklasspår.

@lady_vip, ja, jag har förstått att det är något nytt(?) som dykt upp, men har ingen koll alls på hur det går till eller så. Kan skriva upp "läsa på om NoseWork" på min att göra-lista ;)

@lady_vip Jag skulle gärna gå ett elitspår med Ladda, men jag fattade det som att det bara är hundar från Schweisshundklubben som får gå dom?
Det är upp till domaren. Men du får ju inget "officiellt" för det eftersom det bara är sweisshundarna som får merit för det.
Det var min domare när vi plockade championatet som absolut tyckte vi skulle testa, så jag tänkte det:D

@lady_vip okej, så resultatet redovisas inte på SKK? :)
Jag gick öppen klassen för en schweisshunddomare, kanske ska höra med honom om han har lust att lägga ett sådant till oss! Han får döma vildsvinsprovet också, så jag tänkte be honom om lite hjälp med det också :)

Har precis bestämt en ny tävling som ska bli min och Aysus debut. Rallylydnad då. Det som skulle blivit vår debut kunde vi inte vara med på av olika anledningar. Såå om 8 veckor är det dags och nu har jag en anledning att träna ordentligt igen ;) Blir en intensiv period där. LC-tävling helgen innan, hundmassörutbildning två veckor efter, LC-tävling igen helgen därefter och sedan är det inte alls långt kvar till EM i Finland :bump:

Min lillfjant (nåja, egentligen båda två) gick ruskigt fint på dagens agilityträning :) hon har verkligen börjat mogna! (Sakta sakta...)

Sen har jag planerat morgondagens lydnadsträning noga och nu är jag jättepepp. Varför blir man alltid det just när man/jag ska sova?

@lady_vip okej, så resultatet redovisas inte på SKK? :)
Jag gick öppen klassen för en schweisshunddomare, kanske ska höra med honom om han har lust att lägga ett sådant till oss! Han får döma vildsvinsprovet också, så jag tänkte be honom om lite hjälp med det också :)
Jag vet inte, men är tveksam till att det registreras, det finns ju liksom inte ens på nåt vis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka