Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju det jag har sagt hela tiden
Enbrukshund är mer lättmotiverad till arbete än en saluki
Självklart krävs kunskap och många timmars jobb.... Men.... Dom är mer lättränade

Varför tjafsar du?

Tjafsar jag? :confused:

Jag tror du har en märklig bild av brukshundar, från början trodde jag du bara formulerat dig lite lustigt men nu verkar det mer och mer som att du inte riktigt förstår.

Det är inte ett dugg lätt att träna en brukshund, det är däremot annorlunda än att träna en vinthund (gissar jag, jag har ingen erfarenhet av att träna vinthundar alls). Lättlärd är inte detsamma som enkel.

Tjafsar jag? :confused:

Jag tror du har en märklig bild av brukshundar, från början trodde jag du bara formulerat dig lite lustigt men nu verkar det mer och mer som att du inte riktigt förstår.

Det är inte ett dugg lätt att träna en brukshund, det är däremot annorlunda än att träna en vinthund (gissar jag, jag har ingen erfarenhet av att träna vinthundar alls). Lättlärd är inte detsamma som enkel.
Nu pratar vi säkert förbi varandra...

Om en hund är lättlärd, då är den väl lättare att träna? Eller är jag helt fel ute?

Jag har aldrig sagt att en brukshund är enkel, jag har inen erfarenhet men jag gissar att dom är krävande ( på ett litet annorlunda sätt än vinthund)

En person jag känner har alltid haft schäfer superduktig har varit i landslaget bruks
Hen hade också en vinthund...
Gissa vilken hund som fick hen att slita av sig håret?

Jag håller med dig om att det är viktigt för hundarna att få springa lösa. Därför är det viktigt för mig med en hund som har lätt för inkallning när det gäller instinkter (dvs att jag inte måste jobba mot galet höga jaktinstinkter tex) och självklart underhålla träningen. Då kan jag gå 100 m till närmsta skog och gå en promenad med de lösa i natur jag kan njuta av. Alternativet hade varit hundar som fått gå lösa mer sällan och jag hade då fått ta bilen till en tillräckligt stor rasthage.
Jag är inte ute efter att hindra dig från att skaffa vinthund, men när du tycker det är fel i huvudet på hundar som inte beter sig precis som du är van vid eller som går att ha lösa automatiskt, undrar jag om det är så genomtänkt. Kaniner skräms tex sällan bort av ljud i förväg utan ligger och trycker fram tills man är för nära.

Jag håller med dig om att det är viktigt för hundarna att få springa lösa. Därför är det viktigt för mig med en hund som har lätt för inkallning när det gäller instinkter (dvs att jag inte måste jobba mot galet höga jaktinstinkter tex) och självklart underhålla träningen. Då kan jag gå 100 m till närmsta skog och gå en promenad med de lösa i natur jag kan njuta av. Alternativet hade varit hundar som fått gå lösa mer sällan och jag hade då fått ta bilen till en tillräckligt stor rasthage.
Jag är inte ute efter att hindra dig från att skaffa vinthund, men när du tycker det är fel i huvudet på hundar som inte beter sig precis som du är van vid eller som går att ha lösa automatiskt, undrar jag om det är så genomtänkt. Kaniner skräms tex sällan bort av ljud i förväg utan ligger och trycker fram tills man är för nära.
Håller du med mig om att det är lättare att träna inkallning med en brukshund, än en vinthund?

Min vinthund kommer att lära sig inkallning, det är jag helt säker på
Vem vet vi kanskebörjar träna bruks :)

Jo , jag är medveten att det kommer att kräva mycket och lång träning

En hund som far runt som en dåre och fiser utan någon som helst kontakt, kan lätt uppfattas som lite knäpp

Får man fråga varför du har valt en vinthund om just att kunna ha hunden lös så gott som hela tiden (?) är så viktigt för dej? :) När jag väljer hundras så tar jag en som bäst passar in på mina önskemål om egenskaper, visst får man så gott som alltid kompromissa lite i någon ände men att välja en vinthund när man tycker det är så viktigt att hunden ska kunna gå lös på ett (förhoppningsvis) säkert sätt tycker jag låter som att man gör hundägandet onödigt svårt för sig. Det är ju större risk att man blir besviken om man säger som så.

Får man fråga varför du har valt en vinthund om just att kunna ha hunden lös så gott som hela tiden (?) är så viktigt för dej? :) När jag väljer hundras så tar jag en som bäst passar in på mina önskemål om egenskaper, visst får man så gott som alltid kompromissa lite i någon ände men att välja en vinthund när man tycker det är så viktigt att hunden ska kunna gå lös på ett (förhoppningsvis) säkert sätt tycker jag låter som att man gör hundägandet onödigt svårt för sig. Det är ju större risk att man blir besviken om man säger som så.

Det har hon redan förklarat!
Den vinthunden jag vill ha, känns i magen, det finns ingen annan hund som får mig att känna på samma sätt.
Det jag har förälskat mig i är deras glada livlighet, hur dom rör sig, deras känslighet, självständighet och självklart hur dom ser ut.
Hela hunden är så Härlig att jag bara vill ha en i mitt liv.
Därför ska hon köpa en vinthund :D

Uppfödare till rasen är (dom jag pratat med) säger att det mycket viktigt att hunden får vara lös och springa fritt
Alla som köper den hundrasen borde ha som prio ett att hunden lär sig inkallning, så att den kan vara lös

Ja, det är sant

Håller du med mig om att det är lättare att lära en brukshund inkallning än en vinthund?

Jag vet inte, jag har inte haft någon av hundtyperna.
Men jag vet folk som har haft jätteproblem med att lära sin chihuahua inkallning, likväl som jätteproblem med att lära sin schäfer inkallning.

Jag tror inte det hänger så mycket på rasen som sådan, utan mer på hunden som individ och dig som tränare.
Sedan är det kanske enklare att träna en hund som är lätt att motivera, men hunden är ju inte per automatik lättlärd bara för det. Det handlar, som jag ser det, om att ägaren måste hitta vad som motiverar sin hund och sedan lägga upp en träningsplan med mängdträning, störningsträning osv.

En hund som är väldigt enkel för en person kan ju vara skitsvår för en annan, om man inte har hittat rätt verktyg att arbeta med.

Jag vet inte, jag har inte haft någon av hundtyperna.
Men jag vet folk som har haft jätteproblem med att lära sin chihuahua inkallning, likväl som jätteproblem med att lära sin schäfer inkallning.

Jag tror inte det hänger så mycket på rasen som sådan, utan mer på hunden som individ och dig som tränare.
Sedan är det kanske enklare att träna en hund som är lätt att motivera, men hunden är ju inte per automatik lättlärd bara för det. Det handlar, som jag ser det, om att ägaren måste hitta vad som motiverar sin hund och sedan lägga upp en träningsplan med mängdträning, störningsträning osv.

En hund som är väldigt enkel för en person kan ju vara skitsvår för en annan, om man inte har hittat rätt verktyg att arbeta med.
Jo, men en person som tävlar bruks i landslaget vet hur hundar ska tränas
Hen klarade inte att träna vinthunden, det måste ju betyda att vinthunden va mer svårtränad
Hen tycker att jag ska köpa en bc och börja träna med den

Det finns ganska mycket fördomar i hundvärlden mot vinthundar, det verkar som om långa ställer sig frågande om vad man "ska ha hunden till"

Jag ska ha hunden till sällskap utställning, träningskompis på löprundan och en hund att ha kul och busa leka med

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka