Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något jag och en kompis diskuterade;
Om hunden är lös och sticker efter vilt som dyker upp plötsligt framför näsan - hur korrigerar ni? Springer efter och säger till? Står kvar och belönar när hunden kommer tillbaka? Säger till även när hunden kommer tillbaka? Tankar tack!
Öh, springer efter? Hur?:p

Det där tränar jag aktivt med mina hundar, måååånga timmar, eftersom de jagar. Men hade jag haft en annan typ av hund hade nog himlen trillat ner i huvudet på den om den stack.

Edit: jag brukar btw använda min häst när jag tränar lydnad på vilt. Hon
är mycket snabbare än mig, det blir bättre effekt.

Öh, springer efter? Hur?:p

Det där tränar jag aktivt med mina hundar, måååånga timmar, eftersom de jagar. Men hade jag haft en annan typ av hund hade nog himlen trillat ner i huvudet på den om den stack.

Edit: jag brukar btw använda min häst när jag tränar lydnad på vilt. Hon
är mycket snabbare än mig, det blir bättre effekt.

Springer efter så gott man kan menade jag ;) Så man kan korrigera så fort det går/så fort hunden tappar jakten för ett ögonblick istället för att stå kvar menade jag

Springer efter så gott man kan menade jag ;) Så man kan korrigera så fort det går/så fort hunden tappar jakten för ett ögonblick istället för att stå kvar menade jag

Jo, kan man så absolut. Mina är i grannkommunen på nån minut, så att springa efter hade nog inte gett så mycket.
Jag tycker att man ska träna stopp/inkallning med retning aktivt. Så om den situationen kommer ska man veta att hunden med absolut största sannolikhet stannar/vänder. Annars ska inte hunden vara lös.

Träna med flygande bollar, kaninskinn, osv.

Något jag och en kompis diskuterade;
Om hunden är lös och sticker efter vilt som dyker upp plötsligt framför näsan - hur korrigerar ni? Springer efter och säger till? Står kvar och belönar när hunden kommer tillbaka? Säger till även när hunden kommer tillbaka? Tankar tack!

I allmänhet tränar jag som några sagt redan, på "halvskarpa" lägen. Alltså överraskande kamptrasor och liknande, som får simulera vilt. Men jag kan ju ta irl-exempel också, då Monster stuckit ifrån mig två gånger och det är rätt typiska, skilda situationer.
Första gången small en lina av när två harar flög upp nästan under fötterna på honom, han mest bara studsade till, det var inget försök att komma fri, men linan (som var ny) var antagligen kass från början och det bara snäppte till och den var av... Det tog någon halvsekund innan han begrep att han var lös, men då drog han - lite tvekande första stegen, men han var redan långt framför mig och jag hade inte en chans. Inte heller finns det på kartan att jag kan springa ikapp honom! Det må så vara att han inte är lika snabb som @Red_Chili s hundar, men han är då bra mycket snabbare än jag! :laugh:
Jag tror inte heller jag skulle vilja springa efter för att i alla fall vara lite närmare, jag tror det skulle tolkas som att matte jagar också, hurra!
I alla fall, den gången satte jag mig bara ner och väntade på att han skulle vara klar. Han var inte mogen att vara lös (det var ju därför han var i lina), jag hade ingen villkorslös inkallning på honom och jag ville inte tjatnöta på det vi hållit på att träna på. Att stå en halv km bort och gorma kändes allt annat än konstruktivt. Däremot satte jag mig vid några buskar så jag blev svår att se. Han kom tillbaka efter någon minut, överlycklig, och jag låtsades vara överlycklig jag med medan jag svor inombords, och så knatade vi hem. Jag tog det som en läxa att kolla över utrustning inför varje promenad...
Andra gången var han lös, och bröt helt solklart en inkallning. Vi höll på att träna lite saker under en promenad och jag kastade en belöningstrasa några meter ut åt sidan av vägen. Monster kutar efter, och upp poppar en katt bakom en grästuva som förundrat tittar på trasan som singlar rakt över huvudet på den! :banghead:
Katten ser hunden komma rusande och flyr för livet, Monster (som ett par dagar innan blivit överfallen av en katt på gården och blivit rejält illa klöst) tvekar i steget, tittar åt trasan - och sätter efter katten. Jag vrålar, men han bryter inte... Det var ett väldigt svårt läge, både för att katt var en enormt stor störning och för att han redan var i ett förföljande (av trasan) och bara bytte "byte", men en inkallning är en inkallning just för att den fungerar när den behövs, så...
Katter är ju inte harar, och springer inte hur långt som helst. Den här sprang in i en rishög ungefär 50m bort, så jag följde efter och gav min hund en rejäl utskällning. Han var ärligt talat helt väck i skallen, superstressad, så jag vet inte vad som gick in och inte, men i och med att jag kunde hämta honom i "felsituationen" så ansåg jag att han skulle få veta att det faktiskt var fel också, så gott jag kunde förmedla det...
Han har inte stuckit efter någon katt sen dess, och inte brutit inkallning. Jag har kallat in honom från flyende hare och liknande. Men jag är väldigt medveten om att hur bra inkallning vi än har så kan det alltid bli en för svår störning, inget är 100%... Läskigt, men jag tror det är viktigt att vara medveten om det.

(Oj, det blev långt - som vanligt! :o
Sorry!)

Mina vet att jag förr eller senare kommer ikapp dem om jag sätter efter. Det etablerar jag när de är små (vilket självklart inte betyder att jag ger dem stryk, bara att jag tar ifrån dem resursen). Alltså blir själva ansatsen till att springa efter i sig ett tryck och korrigering.

Jag etablerar ett 100% bryt vid extrem retning väldigt tidigt. Det är en förutsättning för att kunna träna vallning.

Mina vet att jag förr eller senare kommer ikapp dem om jag sätter efter. Det etablerar jag när de är små (vilket självklart inte betyder att jag ger dem stryk, bara att jag tar ifrån dem resursen). Alltså blir själva ansatsen till att springa efter i sig ett tryck och korrigering.

Jag etablerar ett 100% bryt vid extrem retning väldigt tidigt. Det är en förutsättning för att kunna träna vallning.
Fast, det där funkar bara på vissa har jag fått erfara. För mig kommer problemet när hunden ska jobba 200 meter ifrån och jaga, men inte får följa alla sina instinkter. Att "bara" förbjuda all jakt är inga större problem. Problemet kommer när man vill att hunden faktiskt jagar vissa saker.

Min 1åring är en naturbegåvning. Har aldrig tränat specifikt inkallning eller något sådant men jag bryter henne hur lätt som helst på harar, älg, andra människor, andra hundar. Katt har vi aldrig fått chansen att prova. Har haft sådan enorm tur med den hunden!

I måndags tog vi årets första fästing. Hallelujah!

Fast jag skulle vilja säga att det är rätt likt vallning. Jag vill att hund3n ska jobba på upp till en kilometers avstånd med extrem retning, men ändå bara utföra vissa av de beteenden som triggas av retningen. Och lyda alla kommandon om/när de kommer.

Fast, det där funkar bara på vissa har jag fått erfara. För mig kommer problemet när hunden ska jobba 200 meter ifrån och jaga, men inte får följa alla sina instinkter. Att "bara" förbjuda all jakt är inga större problem. Problemet kommer när man vill att hunden faktiskt jagar vissa saker.

Fast jag skulle vilja säga att det är rätt likt vallning. Jag vill att hund3n ska jobba på upp till en kilometers avstånd med extrem retning, men ändå bara utföra vissa av de beteenden som triggas av retningen. Och lyda alla kommandon om/när de kommer.
Absolut. Men min hund vet att jag inte kommer ifatt henne om jag är 200 meter bort.
Det kan vara en följsamhetsfråga, jag tror att dina hundar är naturligt följsammare än mina.

Huvva! Kom precis hem från en rätt läskig promenad - gick i godan ro på cykelvägen, knatar runt en kurva, och möter en häst! Vad gör man? :crazy:

Den blåste och stampade mot oss (antar pga Monster - som faktiskt var väldigt duktig och bara tittade nyfiket på den :up:), så jag knatade raskt förbi och ringde polisen när vi kommit en bit ifrån. Först blev jag bortkopplad, sen fanns ingen att prata med så kunde jag ringa tillbaka en stund senare, men till slut fick jag tag på någon som var intresserad. Under tiden jag stod där och tittade på hästen (minst 20 min...) passerade flera personer på cykelvägen, ingen verkade ens lägga märke till den, ingen stannade, ingen letade efter någon ägare, ingen plockade upp mobilen... Är det så vanligt med förrymda hästar?! Den var inte på något jättefarligt ställe (om man inte räknar med att det är en hel del lösa hundar på den cykelvägen), men det är bara ett par hundra meter till järnvägen och inte mycket längre till en ganska hårt trafikerad 90-väg...

Nåja, hon jag pratade med verkade ta det på allvar i alla fall, och det lät som de skulle skicka någon. Jag kunde ju inte göra så mycket som hade Monster med mig, vill inte sätta hästen i sken och ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag hade kunnat göra ens om jag i teorin varit ensam... Jag hoppas de får tag på både hästen och ägaren!

Vad skulle jag ha gjort? Överreagerade jag?

Får jag slänga mig in i tråden med en fråga?

Har en 7,5 månaders här hemma som jag är fundersam över om aktiveringen är tillräcklig... Tycker det är en himla svår balansgång med valp, det är verkligen olika bud överallt. Hon brukar i alla fall få två snabbrundor á 10 min (tidig morgon och innan läggdags), sedan ca två promenader på 15 min styck och någon på 40-50 min... Alltså totalt cirka 1½ timme per dag. Utöver detta kör vi lite standardlydning (sitt, ligg, vänta, inkallning, söka utkastat godis etc.), leka med hundkompis, miljöträning (butik, kollektivtrafik, bil, trafikmassor, cyklar etc), mentalträning med spel och söka gömt godis samt åka till hundpark där hon får springa fritt och ibland leka med andra hundar. Långpromenaden varierar vi miljö och ibland blir det skog (vi måste ta bilen dit så det är svårt att göra flera gånger i veckan). Hon verkar nöjd med sin tillvaro, hon har inga problem att varva ner inne. Vill mest dubbelkolla för att få bekräftat om det är lagom eller inte, vill vara en bra matte till min guldklimp :love:

Huvva! Kom precis hem från en rätt läskig promenad - gick i godan ro på cykelvägen, knatar runt en kurva, och möter en häst! Vad gör man? :crazy:

Den blåste och stampade mot oss (antar pga Monster - som faktiskt var väldigt duktig och bara tittade nyfiket på den :up:), så jag knatade raskt förbi och ringde polisen när vi kommit en bit ifrån. Först blev jag bortkopplad, sen fanns ingen att prata med så kunde jag ringa tillbaka en stund senare, men till slut fick jag tag på någon som var intresserad. Under tiden jag stod där och tittade på hästen (minst 20 min...) passerade flera personer på cykelvägen, ingen verkade ens lägga märke till den, ingen stannade, ingen letade efter någon ägare, ingen plockade upp mobilen... Är det så vanligt med förrymda hästar?! Den var inte på något jättefarligt ställe (om man inte räknar med att det är en hel del lösa hundar på den cykelvägen), men det är bara ett par hundra meter till järnvägen och inte mycket längre till en ganska hårt trafikerad 90-väg...

Nåja, hon jag pratade med verkade ta det på allvar i alla fall, och det lät som de skulle skicka någon. Jag kunde ju inte göra så mycket som hade Monster med mig, vill inte sätta hästen i sken och ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag hade kunnat göra ens om jag i teorin varit ensam... Jag hoppas de får tag på både hästen och ägaren!

Vad skulle jag ha gjort? Överreagerade jag?
Du gjorde så gott du kunde utifrån din situation. Möjligtvis kanske du kunde bett någon förbipasserande att fånga hästen? Om den ens var villig att bli infångad.

Jag hade kopplat mina hundar i samma koppel och bundit fast dom någonstans och sen tagit det andra kopplet och lagt som en provisorisk grimma. Men det funkar ju inte med alla hundar :)

Du gjorde så gott du kunde utifrån din situation. Möjligtvis kanske du kunde bett någon förbipasserande att fånga hästen? Om den ens var villig att bli infångad.

Jag hade kopplat mina hundar i samma koppel och bundit fast dom någonstans och sen tagit det andra kopplet och lagt som en provisorisk grimma. Men det funkar ju inte med alla hundar :)

Jag vet så lite om hästar... Jag tyckte den verkade ganska avvaktande mot folk, men det ska jag inte säga säkert. Men du har rätt, jag borde förstås försökt prata med någon som gick förbi. :o
Jag blev bara så paff att ingen annan verkade reagera på hästen, men det är ingen ursäkt.

Binda undan Monster hade inte gått, han hade ballat ur. (Som sagt är det också ett område med ganska många lösa hundar, långt ifrån alla snälla... Jag lämnar inte min hund utlämnad på det sättet för att hjälpa någon annans häst, sorry...) Och något extra koppel hade jag inte då jag bara har en hund. Är det svårt att fånga en rymmarhäst? Den här verkade rätt nöjd med att gå och käka gräs, hagen är i stort sett ett lerhav så den hade nog hamnat på gräsbuffé vad det såg ut. Kanske hade den kommit om jag plockat lite gräs och hållit fram? Köttbullarna jag hade i fickan lär väl knappast ha lockat. :p
De andra hästarna i hagen (en bit bort) var fortfarande kvar, så jag antar den hoppat över? Om hagen var sönder hade väl alla vandrat iväg?

Usch, det känns jobbigt fortfarande. Jag hamnade i en situation där jag var ansvarig för något jag inte fattade hur jag bäst skulle lösa, känns som att jag borde vetat mer/agerat bättre. Känner mig klantig och dum, men jag vet inte riktigt varför!
Förhoppningsvis har väl polisen löst det nu i alla fall.

Usch, det känns jobbigt fortfarande. Jag hamnade i en situation där jag var ansvarig för något jag inte fattade hur jag bäst skulle lösa, känns som att jag borde vetat mer/agerat bättre. Känner mig klantig och dum, men jag vet inte riktigt varför!

Ingen, inte ens du (som ju annars verkar vara en av de klokaste på hela buke) kan ha koll på allt eller veta hur varje situation ska lösas. Du gjorde i alla fall något, eller hur? Det är ju mycket bättre än att inte göra något alls och är man inte hästkunnig är det väldigt klokt att hålla sig ifrån dem, en felhanterad häst kan ju i värsta fall bli farlig om inte annat med tanke på hur stor den är jämfört med en människa.

Ingen, inte ens du (som ju annars verkar vara en av de klokaste på hela buke) kan ha koll på allt eller veta hur varje situation ska lösas. Du gjorde i alla fall något, eller hur? Det är ju mycket bättre än att inte göra något alls och är man inte hästkunnig är det väldigt klokt att hålla sig ifrån dem, en felhanterad häst kan ju i värsta fall bli farlig om inte annat med tanke på hur stor den är jämfört med en människa.

Eh, tack...? Eller är det en skämtsam pik om att jag kantrar hårt åt besserwisserhållet emellanåt? :o :p :o

Jag tänkte faktiskt inte ens på att den skulle kunna skada mig om jag försökte något, jag var bara rädd att jag skulle skrämma iväg den från den ändå relativt ofarliga miljön och istället ut på järnvägen eller vägen! Vet inte varför, en ko hade jag ju haft vett att ha respekt för men när det gäller hästar är det ett hål i mitt huvud tror jag. :cautious:

Hon verkar nöjd med sin tillvaro, hon har inga problem att varva ner inne. Vill mest dubbelkolla för att få bekräftat om det är lagom eller inte, vill vara en bra matte till min guldklimp :love:

Då har du förmodligen svaret där. :)
Jag tror inte det finns någon egentlig mall att följa, alla hundar är olika och har lite olika behov och toleransmåner. Det du kanske kan vara uppmärksam på är hennes förväntningar på olika saker, om du ser att vissa saker betyder vissa förväntningar för henne, är det bra eller dåligt i längden. (Tex "svänger in på skogsparkeringen, hunden förväntar sig en härlig skogspromenad" är ju en helt OK förväntan om det inte är ett ställe man har andra ärenden till också och så länge hunden inte blir helt blockerad av lycka. "Ser en annan hund och förväntar sig att leka" är sällan en bra förväntan, eftersom långt ifrån alla hundar är lämpade som lekkamrater. Osv.)

Så länge hunden verkar nöjd i nuet och man är uppmärksam på framtida mål och inte jobbar stick i stäv med dem, då tror jag man är på rätt kurs. :)

Då har du förmodligen svaret där. :)
Jag tror inte det finns någon egentlig mall att följa, alla hundar är olika och har lite olika behov och toleransmåner. Det du kanske kan vara uppmärksam på är hennes förväntningar på olika saker, om du ser att vissa saker betyder vissa förväntningar för henne, är det bra eller dåligt i längden. (Tex "svänger in på skogsparkeringen, hunden förväntar sig en härlig skogspromenad" är ju en helt OK förväntan om det inte är ett ställe man har andra ärenden till också och så länge hunden inte blir helt blockerad av lycka. "Ser en annan hund och förväntar sig att leka" är sällan en bra förväntan, eftersom långt ifrån alla hundar är lämpade som lekkamrater. Osv.)

Så länge hunden verkar nöjd i nuet och man är uppmärksam på framtida mål och inte jobbar stick i stäv med dem, då tror jag man är på rätt kurs. :)

Tack för svaret! Ja jag försöker vara uppmärksam och också se till att det inte är hennes vilja som styr utan jag som matte. Idag var vi ute på en 50-minuterspromenad både i skog och trafik, nu sover hon som en stock :love:

Jag vet så lite om hästar... Jag tyckte den verkade ganska avvaktande mot folk, men det ska jag inte säga säkert. Men du har rätt, jag borde förstås försökt prata med någon som gick förbi. :o
Jag blev bara så paff att ingen annan verkade reagera på hästen, men det är ingen ursäkt.

Binda undan Monster hade inte gått, han hade ballat ur. (Som sagt är det också ett område med ganska många lösa hundar, långt ifrån alla snälla... Jag lämnar inte min hund utlämnad på det sättet för att hjälpa någon annans häst, sorry...) Och något extra koppel hade jag inte då jag bara har en hund. Är det svårt att fånga en rymmarhäst? Den här verkade rätt nöjd med att gå och käka gräs, hagen är i stort sett ett lerhav så den hade nog hamnat på gräsbuffé vad det såg ut. Kanske hade den kommit om jag plockat lite gräs och hållit fram? Köttbullarna jag hade i fickan lär väl knappast ha lockat. :p
De andra hästarna i hagen (en bit bort) var fortfarande kvar, så jag antar den hoppat över? Om hagen var sönder hade väl alla vandrat iväg?

Tog för givet att du var hästmänniska eftersom buke är ett hästforum i grund o botten :D

Jag tycker inte du ska klandra dig själv! Du gjorde ju uppenbarligen mer än vad alla andra gjorde. Du har ju i första hand ansvar över ditt eget djur, hans välbefinnande ska ju inte åsidosättas för att du måste prioritera någon annans djur.

Om den är svårfångad eller ej beror mycket på hästens humör, vissa gillar att driva en till vansinne och andra blir överlyckliga när man kommer med en hink havre. Oftast är dom inte elaka iallafall. Men det kan vara bra att inte börja jaga hästen utan någon riktig plan, då stressar men den bara i onödan. Bättre att någon som vet kommer och hämtar den. Så länge man inte stressar den så rör den sig nog inte så långt ifrån hagkompisarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka