Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
:banghead::banghead::banghead:

Eller vad sägs om varianten, "jag testade positiva metoder men de funkade inte", nä, men det kanske beror på att du trodde allt var löst efter en dag av halvtaskig träning?

Visst, vissa hundar behöver mer styrning och tydliga ramar, men man kan ju faktiskt nå dit via positiva metoder också.

Men :banghead:

Såg något liknande. En person som testat EN positiv metod som inte fungerat och därmed drog slutsatsen att alla positiva inlärningsmetoder inte fungerar alls på hennes hund. :arghh:

Är väl inte så farligt, pinnarna är ju korthåriga, tänk dig en LH collie efter samma runda ;)

Är SÅHÄR nära att vira in Kosmos i plastfolie och lämna honom så fram till typ april :meh:

Gissa förresten vad hans nya taktik är när jag inte går upp snabbt nog eller tar för lång tid på mig i badrummet innan morgonrundan? Han plockar upp en av STENARNA vi nu har strösslade i hallen trots idogt dammsugande och börjar kasta runt den i vardagsrummet. Han har ju tränat sin hönsmatte väl och vet att jag kommer springande när han är på väg att käka småsten... :banghead: :rofl:

Är väl inte så farligt, pinnarna är ju korthåriga, tänk dig en LH collie efter samma runda ;)
Den hade haft overall på sig :p och stövlar eller bara fått hålla sig på asfaltsvägen :D

Jag har haft LH collie med mig på ridturer,:yuck: men då finns det i regel en slang i stallet.

Vissa konversationer gällande hundträning på facebook får mig att tappa andan.

Nu är jag bara nybörjare gällande hund, men ändå. Det säger väl sig själv att om din hund inte lyssnar på inkallningar ibland så är inte lösningen att "ta tag i hunden" eller skrika ilsket på den. Hade jag varit hunden i den situationen hade jag ju bara sprungit ännu längre bort från den människa som gör på det viset. :rage::banghead:
Fast njae. Jag knappt en BC som säger "är du arg så gör jag nått annat". De gör vad de kan för att få sin människa nöjd. På gott och ont... :(

Det är egentligen egalt om vissa metoder funkar eller inte. De flesta har hund för att det är roligt. Hur är man ihopskruvad om det är roligt att slänga någon i backen?

Det ska vara roligt att ha hund - och det ska vara roligt att va hund
Precis. Det går inte att säga att aversiva metoder inte fungerar - för det gör de ju ibland. Däremot kan man ha väldigt många andra -trevligare- alternativa sätt att träna in samma sak!

Fast njae. Jag knappt en BC som säger "är du arg så gör jag nått annat". De gör vad de kan för att få sin människa nöjd. På gott och ont... :(

Ursäkta om jag är dum, men förstår inte riktigt vad du menar? :o
Ser ut som att orden slängt omkring sig och jag är uppenbarligen inte lika bra att tolka saker som @Monstermom är. :angel::D

edit: nu är jag med!!

Nej, jag förstår. Det känns bara så kontraproduktivt att "ta tag" i hunden som folk beskriver det. Usch :crazy:

Jag har läst @Migo s svammel längre, bara. :angel: :laugh:

(BC är som regel - typiska affiliativa hanterare, de skippar både fight, flight, freeze och fool around. :) )
De är alldeles för smarta för att bli tränade på bra sätt - det är betydligt lättare att hota sin BC och låta den komma på vad den ska göra än att lära sig träna hund.

Jag skyller mitt svamlande på att jag har tankarna fulla av hundköpsplaner! ;)

De är alldeles för smarta för att bli tränade på bra sätt - det är betydligt lättare att hota sin BC och låta den komma på vad den ska göra än att lära sig träna hund.

Jag skyller mitt svamlande på att jag har tankarna fulla av hundköpsplaner! ;)

Intressant det du säger! Är inte så påläst på just BC så det är alltid så intressant att få reda på mer om hur de fungerar.

Hundköpsplanerna hoppas jag att du svamlar ut om i Valp 2017-tråden :angel:

Intressant det du säger! Är inte så påläst på just BC så det är alltid så intressant att få reda på mer om hur de fungerar.

Hundköpsplanerna hoppas jag att du svamlar ut om i Valp 2017-tråden :angel:
Jag "kan" bara BC, så betraktar allt de gör som fullt normalt. Blir därför alltid lika konfunderad över diskussioner om "hur motiverar jag min hund" :confused:

Njae, riktigt så enkelt är det väl inte, men i regel så är de lite för smarta för sitt eget bästa - de listar ut vad vi vill att de ska göra och de listar ut hur de ska få oss att göra som de vill:angel:

Jag har ju sagt i två år nu att jag ska köpa en till, eller flera. Tyvärr görs kullplaner om, tikar går tomma och det ploppar upp ep i linjer jag tittat på, så nu letar jag plötsligt vuxen tik! ;)

Åhå, ja du har ju väldigt få... Jag trodde du kanske var spekulant på Piraten. :D

Hm... ska man kunna räkna sina hundar? Visst var det väl lagom att ha en BC per fem får? ;)

Jag har Piratens storasyster, det räcker ;) De verkar vara rätt lika och jag tror att Ale skulle tvinga lillsyrran att bo i en buske i trädgården :rofl:

Njaeeee... Nog ska man väl ha fler hundar än får åtminstone!?! O_o
(Det har ju till och med jag! :angel:)

Det låter som en kul match, sälj biljetter och håll vadslagning. Piraten är visserligen yngre, men hon kanske haft lite mer träning än Ale ändå - dina killar verkar vara rena pushovers... :D

Njaeeee... Nog ska man väl ha fler hundar än får åtminstone!?! O_o

Det låter som en kul match, sälj biljetter och håll vadslagning. Piraten är visserligen yngre, men hon kanske haft lite mer träning än Ale ändå - dina killar verkar vara rena pushovers... :D

Mina killar vet att tjejer ska ha sista ordet, det har Ida lärt dem! :love:

Piraten ska väl bo kvar där hon är, det röstar jag för! :D

Idag fick jag hoppa in i en timmes lång rallykurs efter jobbet för det fanns lediga platser. Så roligt! Tinja har inte kört rally sen i somras, och vi körde på fortsättningsskyltar som vi aldrig ens prövat förut. Hon skötte sig SÅ bra, var så extremt duktig och charmade såklart alla på kursen :love:
Kursledaren frågade även vart hon var ifrån, för det måste vara en bra kennel :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar