Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina föräldrar har precis tingat en valp, en amerikansk cockerspaniel. Det blir deras 4:e av den rasen nu och första som inte har färgen buff (den här är svart)
Syrran eller någon annan vet inget än så jag får inte säga nåt, men här kan jag skvallra. Jag kommer dö sötdöden!

Blir så trött på mig själv!
Var helt övertygad om att jag mejlat hundfysion om att jag inte kunde idag. Fick ett mejl om att hon väntat på oss. :nailbiting:

Känner mig sämst. Det är hennes värdefulla tid, och så har jag MAGE att slösa bort den! :arghh: Erbjöd mig att betala för besväret, hoppas verkligen jag kan få boka om till en ny tid :cry:
Äsch man är inte mer än människa, det kan hända alla att man glömmer! Du behöver inte känna dig sämst.
Mvh människofysioterapeut

På förmiddag åkte jag in till grannsamhället för lite vett och etiketträning i miljö för Criga. Det blev en promenad längs havet och ett besök på hundbutiken också.
På kvällen for sambo och jag iväg med Mamma Mu, Skägget och Calibra och gick en långpromenad, åter igen vid havet.
Jag känner mig välrastad för dagen iaf med nära 2 mil i kroppen :)

Så, nu är vi hemma från noseworken. Både jag och hund tyckte det var jätteroligt, hon tycker verkligen om att jobba med nosen.

Dock är passiviteten något som vi måste jobba mycket på, hon har fruktansvärt svårt att sitta still och piper hela tiden. Minsta lilla från någon annan hund och hon drar igång. Stress? Hon har varit lite smågnällig och vankat fram och tillbaka även hemma det senaste.

Jag har varit hemma och varit sjuk, så nu vet jag vad alla gör på dagarna. Och skäms som ett troll.

Pysslingen har inte alls så mycket rädslor. Han har mer will-to-please än jag trott och försöker undvika att hamna i situationer som leder till konflikter. Hemtjänsten är jätterädda för honom och Släkting försöker hålla i honom och hålla honom borta fysiskt :crazy: Ingen bra situation för någon av de inblandade.

Nu är han inte hemma på dagarna längre, men mycket i hans beteende är förklarat. Jag behöver hjälp att stärka hans självförtroende.:o Så har vi varit ute en timme och tränat inkallning och kontakt med lång lina

Vissa konversationer gällande hundträning på facebook får mig att tappa andan.

Nu är jag bara nybörjare gällande hund, men ändå. Det säger väl sig själv att om din hund inte lyssnar på inkallningar ibland så är inte lösningen att "ta tag i hunden" eller skrika ilsket på den. Hade jag varit hunden i den situationen hade jag ju bara sprungit ännu längre bort från den människa som gör på det viset. :rage::banghead:

Vissa konversationer gällande hundträning på facebook får mig att tappa andan.

Nu är jag bara nybörjare gällande hund, men ändå. Det säger väl sig själv att om din hund inte lyssnar på inkallningar ibland så är inte lösningen att "ta tag i hunden" eller skrika ilsket på den. Hade jag varit hunden i den situationen hade jag ju bara sprungit ännu längre bort från den människa som gör på det viset. :rage::banghead:

Såg de där diskussionerna och dog lite på insidan. :arghh: Någon sa ju till och med att hon slängde sin hund i backen om han inte kom på inkallning, för då kom han minsan nästa gång. :confused:

Folk verkar ju heller inte förstå träning kontra nödsituation. :yuck:

Såg de där diskussionerna och dog lite på insidan. :arghh: Någon sa ju till och med att hon slängde sin hund i backen om han inte kom på inkallning, för då kom han minsan nästa gång. :confused:

Folk verkar ju heller inte förstå träning kontra nödsituation. :yuck:

Nej! Inte ringer det heller någon klocka för dem att deras metoder som de får göra upprepande gånger kanske faktiskt inte fungerar. Det ger inga långvariga resultat så att säga.

En person skriver att ingen som håller på med positiva metoder har en riktig hund med stora problem utan bara problem med "lite drag i koppel". Så därför vet de inte vad de pratar om.

Nej okej, så de som använder positiva inlärningsmetoder har aldrig haft en problemhund. Här har vi kanske början till en väckarklocka... :angel:

Nej! Inte ringer det heller någon klocka för dem att deras metoder som de får göra upprepande gånger kanske faktiskt inte fungerar. Det ger inga långvariga resultat så att säga.

En person skriver att ingen som håller på med positiva metoder har en riktig hund med stora problem utan bara problem med "lite drag i koppel". Så därför vet de inte vad de pratar om.

Nej okej, så de som använder positiva inlärningsmetoder har aldrig haft en problemhund. Här har vi kanske början till en väckarklocka... :angel:

:banghead::banghead::banghead:

Eller vad sägs om varianten, "jag testade positiva metoder men de funkade inte", nä, men det kanske beror på att du trodde allt var löst efter en dag av halvtaskig träning?

Visst, vissa hundar behöver mer styrning och tydliga ramar, men man kan ju faktiskt nå dit via positiva metoder också.

:banghead::banghead::banghead:

Eller vad sägs om varianten, "jag testade positiva metoder men de funkade inte", nä, men det kanske beror på att du trodde allt var löst efter en dag av halvtaskig träning?

Visst, vissa hundar behöver mer styrning och tydliga ramar, men man kan ju faktiskt nå dit via positiva metoder också.
Det låter som den där obehagliga R. Heinz i USA, tänk CM. Såg en bit av ett youtub avsnitt av honom där han rakt ut sa typ att positiva metoder tar tid och det orkar man inte med/har inte tid med... :arghh: Någon borde inte ha hund eller kalla sig hundtränare :rage:

• Gilla
Reactions: Nux
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar