Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju tre stycken nu, och jag älskar alla lika mycket - men på olika vis. De har helt klart sina egna platser i hjärtat :)

Ibland vill jag strypa någon av dem och just då älskar jag kanske de andra lite mer. Men det brukar liksom gå runt, så utslaget över tid älskar jag dem lika mycket :D
När jag bara hade Ladda trodde jag aldrig att jag skulle kunna fästa mig lika mycket vid en annan hund. Tji fick jag ;)

Såg precis någon som ska köpa västgötaspets och funderar på att valla...
Vallar man fortfarande med den rasen?
De har sk vallanlagsprov, som är helt meningslösa och inte säger ett skit (finns säkert vissa bedömmare som är bra, generellt är det pinsamt dåligt). Enstaka hundar används till "vallning" men det handlar då om fösning av hemmadjuren på samma vägar som alltid, dvs hunden går att lära rutiner.

Såg precis någon som ska köpa västgötaspets och funderar på att valla...
Vallar man fortfarande med den rasen?

Med en västgötaspets kan man valla kor hemma på gården. Jag har för mig att den jobbar som corgin, den ser till att hjorden inte blandar sig med andra och för djuren åt hänvisad riktning. Eftersom man inte håller nöt på det sättet man gjorde förr, så har man inte jobbat med att bevara eller förbättra vallegenskaperna. Men den finns ju kvar, mer hos vissa individer än andra.

16114854_10154414898743666_3542587884688406074_n.jpg

Såna här hispiga bordercollies som aldrig kan koppla av :rofl:

Fridolf sov som en gris i min stol efter sin vinnarrunda igår. Kikade bara när djuren rusade förbi mot uttaget efter varje ekipage. :love:

Jag tror faktiskt att det finns folk som vallar med dom, min mammas kompis som äger ett gäng med Västgötar har pratat om att de gör vallningstest (jag är inte insatt i vallning så har noll koll) eller något sådant med dom, men jag är inte säker. :)
Fast att göra vallanlagstest och att valla är två skilda saker - även hos heeler görs det vallanlagstesten, främst för att se om det överhuvud taget finns något intresse för djuren.

Västgöten är väl precis som heelern en hund som egentligen inte vallar, utan föser och då främst kor :)

Alltså batteridrivna saker är lite knasiga. Jag har ju kört kloslip istället för klippa med tång på hundarnas klor senaste året, men inser dom inte är så korta som dom kan bli - eller rättasre sagt längre än dom tidigare brukade vara. Detta pga att hundarna får ligga åt "fel håll" i mitt knä, då kloslipen enligt snurrar åt fel håll :p
Idag åkte dom upp på bordet och klotången åkte fram. Mindre skönt för ryggen att stå så, men klorna blev kortare.....och sen ändrade jag batterierna så dom satt fel i kloslipen, för då minsann så snurrar den åt "rätt håll" :confused::D
Ska nog fortsätta med både tång och slip, så det blir bättre - men nu kan jag lägga dom ner åt rätt håll så jag får en bättre vinkel och ser bättre :)

Jag och Disa längtar så efter att kurserna ska sätta igång igen! Har anmält oss till en specialsök och en fortsättnings-agility, men ingen av kurserna börjar förrän i mars, och det är så långt tills dess...
Så vi kör lite egenträning hemmavid och på promenaderna - och det är ju också kul, men det blir inte riktigt samma sak som att gå kurs. Längtar till mars!
Här är min lilla Disa-skit:
"Nå´n däruppe måste ha hört mig ..."
Fick precis ett mejl från klubben att det finns en plats ledig i en specialsök-kurs som börjar redan i februari. Så nu behöver vi inte vänta ända till mars :bump:
Det ska bli superkul!

Jobbet på hunddagis får mig att förstå mer och mer vad för hund jag inte vill ha.
Aldrig släthårig, och aldrig i hela mitt liv en hane :nailbiting:

Oh, berätta varför inte korthår! :-D Stickiga strån som fastnar?

/Sheltieägare som tycker det är sisådär kul att kamma, men som nog ändå föredrar det

Oh, berätta varför inte korthår! :-D Stickiga strån som fastnar?

/Sheltieägare som tycker det är sisådär kul att kamma, men som nog ändå föredrar det
Jag har plockat tre hårstrån som satt hälften in i foten på mig. Kliade galet och gjorde ont.

Men också för att man liksom ser, allt?? Hela tiden? Kalla mig pryd men jag gillar verkligen inte att konstant se hundars könsorgan :cautious: Tack och lov när päls döljer!

Jag har plockat tre hårstrån som satt hälften in i foten på mig. Kliade galet och gjorde ont.

Men också för att man liksom ser, allt?? Hela tiden? Kalla mig pryd men jag gillar verkligen inte att konstant se hundars könsorgan :cautious: Tack och lov när päls döljer!
Jag har haft korthåriga hundar i snart 11 år och EN gång haft ett hårstrå som fastnat i foten :p

Du kanske ska fundera på dobbe, och flytta långt norrut? Gamle dobbens "vinterpäls" bestod av att pungen fick några extra strån på sig... :laugh:

(Och jag har kommit på mig själv på kurs med att irriterat försöka snegla fram vad det långpälsade eländet är för något, så jag ska slippa kalla någons hund för "den"! :rage: :D)

Du kanske ska fundera på dobbe, och flytta långt norrut? Gamle dobbens "vinterpäls" bestod av att pungen fick några extra strån på sig... :laugh:

(Och jag har kommit på mig själv på kurs med att irriterat försöka snegla fram vad det långpälsade eländet är för något, så jag ska slippa kalla någons hund för "den"! :rage: :D)
För lång päls är också skitjobbigt, vill jag inte heller ha. Så. Mycket. Smuts! Dessutom är det hopplöst med halsband och sele, pälsen är konstant i vägen.

Tinjas pälsmängd är helt perfekt. Bra underull, lagom mycket fanor och byxor, härlig plym på svansen, längre päls kring hals, manke och rygg, kortare päls på sidorna och framsidan av benen. Inga hårstrån som fastnar, hon blir sällan jättesmutsig av en promenad, halsband och selar är inga problem OCH man kan se att hon är en tik men utan att det är in-your-face hela tiden :D

Benjis päls är också bra, och han är ju korthårig. Men han har tillräckligt med päls så att jag kan gå bakom honom utan känna att jag stirrar in i röven på honom :cautious: Men hans päls sätter sig ju gärna i huden om man har otur.

Senast ändrad:
Jobbet på hunddagis får mig att förstå mer och mer vad för hund jag inte vill ha.
Aldrig släthårig, och aldrig i hela mitt liv en hane :nailbiting:
Och jag är precis tvärtom - efter att ha gått från långhår (eng cocker) till strävhår (foxterrier) till släthår (Dsg) så har jag insett hur otroligt praktiskt det är med korthåriga hundar. Ingen pälsvård what så ever, och ingen massa skräp som dras in så fort jycken varit ute :)
Men tik ska det va! Fast - å andra sidan - en tik i höglöp är inte så jättegrann där bak när det "plutar ut".

Och jag är precis tvärtom - efter att ha gått från långhår (eng cocker) till strävhår (foxterrier) till släthår (Dsg) så har jag insett hur otroligt praktiskt det är med korthåriga hundar. Ingen pälsvård what så ever, och ingen massa skräp som dras in så fort jycken varit ute :)
Men tik ska det va! Fast - å andra sidan - en tik i höglöp är inte så jättegrann där bak när det "plutar ut".
Tacka vet jag medellång päls! På Tinja syns det knappt när hon är i höglöp om man inte kollar noga, för hennes byxor döljer det :D

Sen är det skillnad på korthåriga och släthåriga hundar. Benji är korthårig, jag tycker den pälsen är jättepraktiskt förutom att det ibland (väldigt sällan faktiskt) fastnar hårstrån och att han fäller konstant. Det är släthårigt jag aldrig skulle ha :p

:mad:
Min unghund är ett drägg:mad:

Igår bet hon den andra hunden, så det gick hål, det hände när de var ensamma, men jag sätter min lillfinger på att det handlade om resurser. Nu idag ringde det på dörren, oförberett. Båda flyger ju upp och springer till dörren, skällandes, jag visste att det bara var matkassen så jag skulle bara plocka in den, men då flyger de jäklarna ihop bakom mig:rage: de slutade direkt när jag sa till, men det både stör och oroar mig, jag vill inte ha hundar som muckar.

Unghunden är precis på väg in i löp, hoppas det är det. Men hon är skarp som tusan, så det försvinner väl aldrig riktgt. En skitglad typ, men så när det hettar till backar hon inte en millimeter, aldrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar