Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
När ni ändå är lite inne på ämnet.,

En hund som är född i sverige och reggad i SKK med svenskt regnr men som bor i norge och är röntgad i norge. Ska inte resultaten synas på hunddata då? :confused:

Jag Ninja, Viggo och Gripa åkte igår till sthlm för att Ninja skulle kolla patella och ögonlysas inför parning. Allt såg perfekt ut :love::D

Sååå nervös man varit!

Hon hade ju även börjat löpa så stannade kvar hos kvinnan som har avelsrätten och skulle paras, om ett tag trodde vi men hon var visst sugen och redo redan idag, jag som trodde hon var på dag 4 eller ngt liknande :o

Fel hane egentligen men det var en hane som hon velade mellan från början, så ingen skada skedd sas.

Så lustigt, jag har ju ändå hane hemma och de har absolut inte visat att hon skulle vara parningsredo :cautious: Han är ändå lite åt det översexuella hållet..

En hund som är född i sverige och reggad i SKK med svenskt regnr men som bor i norge och är röntgad i norge. Ska inte resultaten synas på hunddata då? :confused:
Inte om undersökningen är gjord i Norge, då syns den i norska databasen.

De vi säljer till Norge har helt svenska papper, sen får ägarna regga om dem om de vill, vilket de gör. Då hamnar resultaten i Norska avelsdata. Våra Norskar har erbjudit sig att röntga i Sverige så vi ska få med det i vår statistik på avelsdata. Gulle dem :)

Nej, för att resultatet ska synas på hunddata ska röntgen vara gjord i Sverige och plåtarna skickas in till SKK för avläsning. Röntgas hunden i Norge (eller vilket annat land som helst för den delen) så kommer plåtarna att skickas in till respektive lands kennelklubb och registreras där.

Tycker dock att de Nordiska länderna borde kunna ha ett bättre samarbete kring detta.

Inte om undersökningen är gjord i Norge, då syns den i norska databasen.

De vi säljer till Norge har helt svenska papper, sen får ägarna regga om dem om de vill, vilket de gör. Då hamnar resultaten i Norska avelsdata. Våra Norskar har erbjudit sig att röntga i Sverige så vi ska få med det i vår statistik på avelsdata. Gulle dem :)

Nej, för att resultatet ska synas på hunddata ska röntgen vara gjord i Sverige och plåtarna skickas in till SKK för avläsning. Röntgas hunden i Norge (eller vilket annat land som helst för den delen) så kommer plåtarna att skickas in till respektive lands kennelklubb och registreras där.

Tycker dock att de Nordiska länderna borde kunna ha ett bättre samarbete kring detta.
Aha! Tack! Ja, reggat om henne har de garanterat gjort då. :)

Tycker gott vi kunnat samarbeta lite här i norden som sagt. Hundar far ju flänger runt här så då blir det ju svårt att hålla koll på alla. :D

Och Gripa fick miljöträna lite när vi ändå var i Sthlm, så det blev lite tunnelbaneåkande och typ, kontaktträning på perrongen. Helt orädd och så nyfiken liten skit :love:

Däremot skrek hon som en stucken gris av frustration när hon var tvungen att vara stilla när det hände så mycket roliga grejer :angel:

Vi tog en liten sväng till vår favoritsjö idag och Svansson fick gå lös när vi strosade genom skogen. Jag vet att han egentligen borde koppelvila osv men vi håller på att bli galna på det. Dessutom känns det som han kan styra mycket mer hur han rör sig om han får gå och lunka lös snarare än att trava på för att tvärnita eller kasta sig åt en sida varje gång han ska nosa. Så ja, det var minst konfliktfyllt och vi hade riktigt trevligt när vi strosade runt. Svansson plockade runt med pinnar, bråkade med isen och spanade ut på sjön med öronen flaxande i vinden.

Jag träffade en jaktlabbe igår på Arken Zoo @AraSlei :D Han såg ut som en stor variant av Floyd så jag var ju tvungen att fråga om det var en jaktlabbe och visst var han det. Dock med ljus nos, ägaren sa med glimten i ögat att han rymt när det sista skulle lackeras :rofl:

Så vansinnigt fin hund, inget fläsk där :love:

Jag är så jäkla nöjd och glad,sista kullen frallor har så bra näsor som det går att få utan att blanda dom med annan ras,sen att dom ser ut som boxrar i nyllet det skiter både jag o köparna i.
Här är en kull syster till hanen jag visade tidigare.
doris.jpg
Jag gillar uttrycket! Jag tycker att hon ser smart, arg och lite pillemarisk ut - det är så vanligt att de ser oroliga ut.

Jag blir alltid glad av bilder på dina hundar. Där jag bor finns så många frallor och insidan verkar oftast vara precis vad människor som har hund bara för att ha hund ska ha, men utsidan gör mig alltför ofta ledsen

Aha! Tack! Ja, reggat om henne har de garanterat gjort då. :)

Tycker gott vi kunnat samarbeta lite här i norden som sagt. Hundar far ju flänger runt här så då blir det ju svårt att hålla koll på alla. :D

Det rasklubben kan göra är att be uppfödarna skicka in resultat på sina exporter så finns det något.
Annars är norska hunddata inte så svår att kolla i, har du hundens namn hittar du den direkt.

Jag träffade en jaktlabbe igår på Arken Zoo @AraSlei :D Han såg ut som en stor variant av Floyd så jag var ju tvungen att fråga om det var en jaktlabbe och visst var han det. Dock med ljus nos, ägaren sa med glimten i ögat att han rymt när det sista skulle lackeras :rofl:

Så vansinnigt fin hund, inget fläsk där :love:

Åh :love:
Haha! :laugh: De är tyvärr inte helt ovanligt att nosen blir ljus med tiden hos de gula labbarna, foxarna är inte heller förskonade från det. Floyds mamma och ena kullsyster har kvar sina svarta näsor, så jag hoppas att Floyd också får behålla sin :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar