Viggo blev ju förmodligen förgiftad onsdagen den 28e dec.. Spydde en gång, fick kramper, vinglade, kissade på sig, ryckte och verkade nästan hallucinera
Trodde jag skulle förlora honom men han låg på intensiven en natt och var sen helt återställd dagen efter. Förutom trött och stel då..
Någon som kan ha en aning om vad han var förgiftad av? Blodprov visade tyvärr ingenting..
Någon som varit med om liknande?
För två månader sedan var jag iväg med en kompis och dennes man til Örebro, då kompisens man skulle läggas in för hjärtoperation - jag skulle köra bilen hem. Vi tog med alla hundarna (mina 3 och hennes) då vi inte visste hur länge vi skulle vara borta.
När dom gick in på sjukan, tog jag med alla doggsen ut på en kort promenad - alla pigga och glada. In med dom i bilen sen och jag gick iväg och köpte fika och sen vilade vi helt enkelt i bilen en stund. Så kom kompisen ut och vi tog en ordentlig sväng med hundarna i et fint grönområde bakom sjukan innan vi skulle åka hem och alla pigga och Skalman busig som vanligt.....tills vi var 5 minuter från bilen. Då helt plötsligt tvärstannar han och det fullkomligt sprutar om honom baktill (han hade bajsat normalt en 20 minuter tidigare) och han gick från superpigg och glad till ynklig. Vi fortsatte mot bilen och åter tvärstopp och vattenbajs och nu började han även dregla rejält. Försökte krypa in i buskar mm och gömma sig.
Inom loppet av 15 minuter gick Skalman från pigg och glad till en darrande, räcerbajsande, superdreglande liten hund som skrek när jag försökte lyfta upp honom för et gjorde så ont i magen
Jag fick lyfta honom i nacken till slut. Han blev så dålig att det blev lätt panik att hitta veterinär i en främmande stad och vi körde fel, fick stanna flera gånger och byta plats på valpen då det rann om honom baktill (oh, hela bilen stank).
Väl hos veterinären tog dom emot honom snabbt, blodprover, röntgen osv och han låg bara totalt ihopkrupen och skadade halvt borta på undersökningsbordet.
Blodprover okej, röntgen okej förutom en liten grej som satt i tarmen (en liten sten eller nåt) men dom misstänkte förgiftning då allting kom ut där bak och inget stopp. I med kontrast, vätskepuckel osv och efter några timmar lugnade allt ner sig och han piggade sakta på sig.
Vi fick valet att åka till Strömsholm, då dom inte hade nattöppet eller hem och ha stenkoll på vägen - vi valde hemåt och på vägen hem blev han piggare och piggare så vi behöver inte åka vidare. Så diagnosen förgiftning med att det typ enbart verkade i tarmsystemet. Dagen efter var han glad igen och piggare snabbt på sig. Har aldrig blivit så rädd vid dålig mage, men allt kom så galet fort och han blev så otroligt dålig att det var mitt livs första veterinärbesök med magsjuk hund. Vad som orsakade eländet får vi aldrig veta. Han åt allt han hittade som liten, så något skit fick han i sig men det kom ut igen tack och lov.