Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Viggo blev ju förmodligen förgiftad onsdagen den 28e dec.. Spydde en gång, fick kramper, vinglade, kissade på sig, ryckte och verkade nästan hallucinera :crazy: Trodde jag skulle förlora honom men han låg på intensiven en natt och var sen helt återställd dagen efter. Förutom trött och stel då..

Någon som kan ha en aning om vad han var förgiftad av? Blodprov visade tyvärr ingenting..

Någon som varit med om liknande?

Min kompis hund hade liknande symptom häromveckan och hamnade också på intensiven och piggade på sig lika fort. De hade några teorier - Att han ätit människobajs från pundare och alltså fått i sig spår av någon drog. Att han ätit hästbajs från häst som nyligen avmaskats eller behandlats med starka mediciner av något slag.

Calibra och jag åkte in till Uddevalla i dag för promenad och miljöträning. 8 km längs havet, hamnen, höghus och bryggor. Efteråt kunde vi pricka av gungande pontonbryggor, gallertrappa, massa hundmöten varav ett pucko med lös Boxer utan koll, byggarbetsplats där de sprängde, en turbin som väsnades, all möjlig trafik, joggare, gallerbro, människor ignoreras helt. Det enda hon reagerade på var en soptunna och en trafikkon som båda fick ett par kraftfulla vovv vovv innan hon snabbt kollade av dem och gick vidare. Det ser mycket lovade ut :up:
Det regnade och var underkylt så vi var blöta med en isskorpa på oss när vi kom till bilen.

På kvällen for sambon och jag in till samhället här och gick en 6 km promenad med Criga och Skägget. Blev lite bryggor, flaxande presseningar och mörka figurer. Ser bra ut även för henne.

Vi mötte en man med en liten terrier. Ca 10 m innan mötet öppnar han en trädgårdsgrind, kliver in i trädgården och stänger grinden. Där står han och hunden sen och glor på oss när vi går förbi. Vi sa ett käckt hej...trodde han bodde där men nej, när vi passerat klev han ut och fortsatte! :o
Vi ser tydligen så farliga ut att han tyckte det var bäst att söka skydd bakom en grind i en främmande trädgård!:(

Min kompis hund hade liknande symptom häromveckan och hamnade också på intensiven och piggade på sig lika fort. De hade några teorier - Att han ätit människobajs från pundare och alltså fått i sig spår av någon drog. Att han ätit hästbajs från häst som nyligen avmaskats eller behandlats med starka mediciner av något slag.

Han blev sjuk i sthlm så det där med människobajs från pundare är kanske inte helt omöjligt..

Viggo blev ju förmodligen förgiftad onsdagen den 28e dec.. Spydde en gång, fick kramper, vinglade, kissade på sig, ryckte och verkade nästan hallucinera :crazy: Trodde jag skulle förlora honom men han låg på intensiven en natt och var sen helt återställd dagen efter. Förutom trött och stel då..

Någon som kan ha en aning om vad han var förgiftad av? Blodprov visade tyvärr ingenting..

Cigarettfimpar/snus? Läskigt, tur det gick bra!

Var och tränade idag och körde bla läggande under gång, och ibland är jag glad att jag är lite knubbig - för när man får 30 kg hund i ryggen på inkallningen så är det skönt att man inte flyger xD

Dunsen man hör är alltså Ammo som träffar min rygg innan han glider in i fotposition:D
Han är ju väldigt söt iaf!:love:

Cigarettfimpar/snus? Läskigt, tur det gick bra!
Han är ju snart 10 år och har aldrig visat intresse för det innan.. Tvärtom verkar han tycka det luktar riktigt äckligt..
Ja verkligen fy fan!
Man kunde dessutom inte haft värre otur. Fick punka på bilen efter typ 100 m så fick ta buss och till sist fick vi tag i en taxi, i värsta rusningstrafiken, så fort gick det inte :arghh: :crazy:

Var och tränade idag och körde bla läggande under gång, och ibland är jag glad att jag är lite knubbig - för när man får 30 kg hund i ryggen på inkallningen så är det skönt att man inte flyger xD

Dunsen man hör är alltså Ammo som träffar min rygg innan han glider in i fotposition:D
Han är ju väldigt söt iaf!:love:
Helt ot men Schäfern som kom efter....så sjukt lik Lilla S!!!! :o

Fick inte upp någon schäfer:o
Den kom efter er video på Youtube :)
Men sånt kanske kommer upp slumpässigt?

Det ska bli skitkul att se er igen iaf på fredag!!
Första gången vi sågs var ju på MD förra året. Ska bli kul att se hur Ammo vuxit i sin kropp sen i somras. Det går ett halvår mellan gångerna:p

Idag var jag trött och vädret var allt annat är inspirerande så jag och Svansson drog till vår närmaste sjö där vi bars lullade runt en stund. Svansson fick vara lös, leta lite godis och pula runt med sitt. Han var så glad!

Det märks dock att han är lite påverkad både av understimulans och ev lite kvarvarande rädsla/fokus på udda ljud (föräldrarnas granne brände av några raketer igår helt oväntat så det är väl därifrån, han var inte alls likadan igår innan smällandet så nyår verkar han ju släppt. Typ iaf). För han flyger liksom i luften och blir lite oroliga för lite mer ovanliga/plötsliga ljud, som när isen i sjön knakade till. Men han är ju åtminstone nyfiken och stod länge och väl och puttade på isen för att studera den när den flyttade sig.

Totalt sett var vi inte ute så länge och vi gick ju definitivt ingen lång sträcka men det var himla skönt att bara vara och inte gå tidsbegränsad koppelpromenad. :)

Fick lite mer bevis igårkväll på att jag har helt oberörda hundar. Den här gången smälldes det raketer precis utanför fönstret; alltså ekade smällarna mellan husen och lät väldigt. Inte ett öra lyftes på varken Tinja eller Benji :love:

Tog dom drogtest?
Min ena hund åt människodiarré och blev förgiftad. Symtomen stämde överens på antingen på amfetamin eller antidepressiva. Tyvärr hade Djursjukhuset inte köpt in drogtestet ännu och ville inte betala 3000 kr för att skicka till rättsmedicinalverket och dessutom vänta 1 månad på svar.
Hon behandlades med dropp och kol ett dygn och var återställd typ två dygn senare.
Numer har vi ett snabbtest man doppar i urinen som testar för de sex vanligaste drogsubstansgrupperna.
Har haft en del fall med cannabis/THC och amfetaminförgiftningar i Stockholm och detta skönt när man får svar direkt och vet vad man har att kämpa emot.
Han kan inte ha fått i sig musgift eller mögligt bröd/livsmedel?
Både black pearl-giftet och mögelsvamp kan ge de sådana symtom (men också mycket annat).

För två månader sedan var jag iväg med en kompis och dennes man til Örebro, då kompisens man skulle läggas in för hjärtoperation - jag skulle köra bilen hem. Vi tog med alla hundarna (mina 3 och hennes) då vi inte visste hur länge vi skulle vara borta.
När dom gick in på sjukan, tog jag med alla doggsen ut på en kort promenad - alla pigga och glada. In med dom i bilen sen och jag gick iväg och köpte fika och sen vilade vi helt enkelt i bilen en stund. Så kom kompisen ut och vi tog en ordentlig sväng med hundarna i et fint grönområde bakom sjukan innan vi skulle åka hem och alla pigga och Skalman busig som vanligt.....tills vi var 5 minuter från bilen. Då helt plötsligt tvärstannar han och det fullkomligt sprutar om honom baktill (han hade bajsat normalt en 20 minuter tidigare) och han gick från superpigg och glad till ynklig. Vi fortsatte mot bilen och åter tvärstopp och vattenbajs och nu började han även dregla rejält. Försökte krypa in i buskar mm och gömma sig.

Inom loppet av 15 minuter gick Skalman från pigg och glad till en darrande, räcerbajsande, superdreglande liten hund som skrek när jag försökte lyfta upp honom för et gjorde så ont i magen:nailbiting: Jag fick lyfta honom i nacken till slut. Han blev så dålig att det blev lätt panik att hitta veterinär i en främmande stad och vi körde fel, fick stanna flera gånger och byta plats på valpen då det rann om honom baktill (oh, hela bilen stank).
Väl hos veterinären tog dom emot honom snabbt, blodprover, röntgen osv och han låg bara totalt ihopkrupen och skadade halvt borta på undersökningsbordet.
Blodprover okej, röntgen okej förutom en liten grej som satt i tarmen (en liten sten eller nåt) men dom misstänkte förgiftning då allting kom ut där bak och inget stopp. I med kontrast, vätskepuckel osv och efter några timmar lugnade allt ner sig och han piggade sakta på sig.

Vi fick valet att åka till Strömsholm, då dom inte hade nattöppet eller hem och ha stenkoll på vägen - vi valde hemåt och på vägen hem blev han piggare och piggare så vi behöver inte åka vidare. Så diagnosen förgiftning med att det typ enbart verkade i tarmsystemet. Dagen efter var han glad igen och piggare snabbt på sig. Har aldrig blivit så rädd vid dålig mage, men allt kom så galet fort och han blev så otroligt dålig att det var mitt livs första veterinärbesök med magsjuk hund. Vad som orsakade eländet får vi aldrig veta. Han åt allt han hittade som liten, så något skit fick han i sig men det kom ut igen tack och lov.

Krasst sett kan jag knappt ta en promenad med dåren (är apdålig på att vara DRÄKTIG). Jag hoppas så att april blir bra, och att det kommer nåt kul jag kan hoppa på då.

Ack, du tvetydiga qvinna! Att BARNET ska få sällskap vet jag ju om, menar du att även DÅREN ska få det också? Eller vad är det för roligt i april som du vill hoppa på?

Fy, låter otäckt! Skönt att det gick bra!

Ack, du tvetydiga qvinna! Att BARNET ska få sällskap vet jag ju om, menar du att även DÅREN ska få det också? Eller vad är det för roligt i april som du vill hoppa på?

Fy, låter otäckt! Skönt att det gick bra!

Jag vill ju gå en kurs eller nåt! Just nu kommer jag knappt runt kvarteret, skitmisär.
Dåren får inget fyrbent syskon än, det vore kul men kanske lie mycket att hantera:D

Jag vill ju gå en kurs eller nåt! Just nu kommer jag knappt runt kvarteret, skitmisär.
Dåren får inget fyrbent syskon än, det vore kul men kanske lie mycket att hantera:D

Du har mina sympatier! Jag är tokigt sugen på valp i år, men förnuftet säger nej. :(

Vi har fått massor(!) av snö sedan igår :banana:
Nu har jag beslutsångest. Ska jag gå dagens långpromenad på fälten eller i skogen? Jag vet bara att jag vill fotografera massor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18