Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är också med i den schäfergruppen.. Han är helt knäpp och det är flera gånger han säger emot sig själv om man läser lite äldre trådar.. :banghead: Grejen är det att jag egentligen tycker att schäferns rasstandard borde revideras och att fokus ska skifta från att mäta galna vinklar till en sund BRUKShund..

Schäfern ska ju dock se ut som en schäfer och inte som en malinois (som de ofta jämförs med i den gruppen).. Enligt mitt högst amatörsmässiga tyckande anser jag att många av bruksschäfrarnas typ är den som egentligen borde vara närmre rs än supervinklade hastrånga pälsmonster, just på grund av funktionaliteten.. :grin: (och nej, alla e-schäfrar är inte supervinklade hastrånga pälsmonster, bara för att förtydliga! ;))

Har suttit i en diskussion om varför dobermanns inte finns som polishundar i Sverige. Vissa svar förbryllar, bla någon som anser sig veta bättre än alla andra som påstår att inga dobermanns duger för polisiär tjänst.
Att ett flertal person har L-testat sina hundar och fått dem bedömda till att de borde testat som polishundar räknas tydligen inte. :banghead:

Har suttit i en diskussion om varför dobermanns inte finns som polishundar i Sverige. Vissa svar förbryllar, bla någon som anser sig veta bättre än alla andra som påstår att inga dobermanns duger för polisiär tjänst.
Att ett flertal person har L-testat sina hundar och fått dem bedömda till att de borde testat som polishundar räknas tydligen inte. :banghead:
Det har funnits flera polis dobbar,men det var på min tid,bla en i skåne.

Tillbaka från sökträningen. Idag tyckte de att vi skulle köra med figgar på 50 meters djup, gömda under kamouflage-filtar. Ett litet steg upp från förra gången, då det var öppna figgar på 20 meters djup ;)

Hon söker sig fint ut på djupet själv, har hög nos hela tiden och ber inte om hjälp. Hon var liiite osäker på om hon skulle våga sig fram till dessa skumma figurer under filtar, men hon tog sig ända fram ändå :love: Hon blev ganska lycklig över att det faktiskt var människor som gömde sig där under :D

Det är roligt med sök, och det märks att hon tycker det är roligt. Aldrig drar hon så mycket som när hon vet att det vankas sök :rofl:

Såg precis en annons på en omplacering av en lagottovalp, i samma stad som sambon jobbar i Norge. Vill ha, men det är inte läge just nu. Sambon och jag ska på semester om fyra veckor och dessutom har jag ingenstans att ha den när jag jobbar. Men åh så kär jag blev :(

Ett par timmar med spår och bus i skogen idag!
Ängs (bruks) spår för Stoja. Jätte jättefint första biten, så nöjd! Efter apporten tappade hon bort sig lite dock, tog vinkel strax därefter men slutade sen fokusera. Slutet löste hon sen men missade en apport och en vinkel. Jättenöjd i början i alla fall, och bra kvitto var vi behöver träna mer; att hitta/återuppta spåret efter apport.

Sigge fick ett kort viltspår, första gången på typ 1,5 år. Gick inte superbra, funderar på om jag hade för lite blod jämfört med vad han är "van" vid. Väldigt stolt över klöven sen i alla fall!

Stoja fick busa med bästa hundkompisen sen. Då går det undan! Sigge skakade på huvudet åt flamstikarna och åt rådjursbajs istället.

Igår körde vi agility. Sigge två fina rundor där han tog i och sprang riktigt bra. Stoja var... Taggad. Men nu hanterar hon det i alla fall. Har sån pepp på agilityn för tillfället!

Nu får jag kanske på nöten, men att lägga alla dom resurserna på att utbilda en polishund som riskerar att falla ner död i medelåldern oftare än andra, känns inte förnuftigt.

Sitter och funderar på när jag ska ultraljuda hjärtat på Aysu.. Har bestämt mig för vem jag ska boka tid hos iaf, alltid något :p Senast jag pratade med uppfödaren så var vi överens om att det gott kan vänta tills hon är 5-6 år gammal, men, hon är ju 5 år nu :crazy: Får nog bli till våren eller något. Funderar också på om jag ska ögonlysa i samma veva. Har tänkt att jag ska göra det men inte heller det är bestämt riktigt när.

(Det finns inga obligatoriska hälsoundersökningar på saluki men rasklubb rekommenderar ultraljud av hjärta innan avel och jag bidrar gärna med hälsostatistik även om mina inte ska gå i avel. De har trots allt släktingar som är avelshundar.)

Nu får jag kanske på nöten, men att lägga alla dom resurserna på att utbilda en polishund som riskerar att falla ner död i medelåldern oftare än andra, känns inte förnuftigt.
Det är väl en annan femma, den anledningen är inte sanningen men jag kan köpa den. Jag vet därimot att det finns hundar som är bra nog för att gå i tjänst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka