Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker vi är värda en fin kull på fodertiken nu att glädjas åt.
Men eftersom hon gick tom förra gången och jag känner mig rätt negativ just nu så ställer jag in mig på att hon är tom igen.
UL är den 17 okt.

Mer tråkiga nyheter.
I morse ringde föraren till den första hunden vi sålde till tjänst.
Den hade avlivats i går pga en skada :(
En fantastisk arbetshund som blev vår inkörsport för fler tjänstehundar. Just den här hunden hade en krokig väg och var i fel hem i början innan den såldes till tjänst där den fick komma till sin fulla rätt. Förare och chef hade iaf varit mycket nöjda och vi får kanske finna tröst i att hunden tillslut fick några fina år där den fick vara lycklig och tillfredställd även om livet blev för kort.

Nu har tårar runnit i flera dagar för dessa hundar. Lilla S och nu denna. Varför utsätter man sig för detta och skaffar djur? :(
biteme_bigarmhug.gif

biteme_bigarmhug.gif

Det blåser fortfarande som jag vet inte vaad och det mullrar som tusan i mina fönster. När jag är uppe och rör mig vill han gärna hålla koll på mig, men när jag sitter ner så känns han väldigt lugn och avslappnad. Vet inte vad det berodde på när han blev så rädd i tisdags men kanske mörker och massa ljud :idea:

Fysjutton så mycket regn idag. Bra för naturen, mindre kul för mig och Aysu. Började dagen med en rejäl skogspromenad ändå. Aysu tjurade och försökte vända tillbaka till bilen mest hela tiden trots täcke :p Ebrah skuttade runt i full fart och var hur glad som helst, som vanligt, men när vi kom tillbaka till bilen ville även hon in i den direkt och började hoppa mot den innan jag hunnit öppna bagageluckan.

Nu har vi i alla fall kommit hem, hundarna har somnat och jag måste bara roa mig med att ta in ett ton blöta hundgrejer från bilen... Sedan ska jag ägna eftermiddagen åt att tvätta.

Klövarna jag beställde tidigare i veckan har kommit, så till helgen planeras att köra viltspår igen! Känner mig väldigt peppad, då det är nästintill 1,5 år sedan sist (:nailbiting:). Man såg även att Lex taggade till när han kände doften av dem :D

Lex har även blivit inbokad på sin första pensionatsvistelse i slutet av oktober när vi ska åka iväg till Finland. Pensionatet verkar väldigt fint och personalen verkar bra, så hoppas att det ska gå bra, men han är ganska stabil så tror att han kommer överleva tre nätter där.

Var ute i skogen och kollade legorna inför söktävlingen jag ska figga på. Hundarna fick följa med. Nu har jag två väldigt nöjda och avrusade hundar som sover så gott så :D

Benji håller på och biter och slickar på en av sina baktassar. Jag kollade igenom den och kunde inte hitta något konstigt förutom en pytteliten fläck med lite mindre päls, men jag gissar att det är han som gnagt bort det, då det var väldigt slemmigt där. Sen såg han lite irriterad ut kring kanterna av trampdynorna runt där han gnagt av päls, lite lätt röd.

Torkade rent iallafall, och så får han gå omkring med en strumpa för att undvika vidare bitande och slickande.

Aysus trampdyna hade visst inte läkt så bra ändå.. :meh: Efter dagens regnpromenad där hela hennes ben blivit ordentligt uppblötta så stod det ut en hudflik från trampdynan igen. Nu klippte jag bort den, gjorde rent och satte på lätt bandage igen. Tippar på att det inte finns någon chans för lure coursing-träning nästa helg för hennes del. Frågan är då om jag ska orka åka bara för att låta Ebrah springa eller om jag ska skita i det? Blöh.

Åh, finns en så himla fin labbekull nu. Hela kroppen värker av ha-begär! Det blev inte bättre av att pappa kom med "Du borde verkligen köpa en labbe"-kommentaren efter fågelträningen häromdagen :p

Det här med att det inte alls passar tidsmässigt osv glider konstigt nog väldigt långt bak i skallen när man kollar på valpbilder :D
Klart du ska ha en labbe :idea: :D!
Jag vill ju också veta vilken kull (för visst menar du en jaktlabbe :up:?) :)

Som nybliven terrierägare kan jag inte annat än hålla med. En sån rolig liten filur! Lite annat temperament än en västgötaspets, men så himla vänlig, så glad, så positiv, så....envis :)
BKyRm03h_PN
- och varför funkar det inte att lägga in bilder från Instagram, frågar man sig upprört?

Har ingen aning om varför det inte funkar med bild men försök gärna igen! Vill jättegärna se bild på liten terrierfilur :)

Hoppade min och Calibras kurs i dag. Jag var så himla off efter alla dåliga nyheter att jag hade ingen energi och glädje alls och orkade absolut inte vara social bland folk efter en hel dag av "social" på jobbet. Jag tror man kan göra mer skada än nytta att gå ut och träna en vetgirig valp i den sinnesstämningen.
Tackade sedan nej till träningslägret vi blivit inbjudna till. Lilla S har kostat mycket i rehab och vi vet ju inte ännu var det kommer sluta. Känns trist då vi fick tacka nej förra året med pga parning (som sen gick tom).
Nu blir det bara mys och kvalitetstid hemma hela helgen med hundarna. Jag hoppas ortopeden ringer i morgon så vi kan fatta ett beslut angående Lilla S. Det är väldigt tärande att gå och fundera.
Min brorsdotter på 13 som är fullständigt hundgalen kommer hit för lite kvalitetstid med faster :angel:
Jo tjena...det är bara hundarna hon är ute efter :D
Hon är en naturbegåvning med hundar och djur över lag. Inget djur är för äckligt. Ormar, spindlar, ödlor...ja tom kackerlackor älskar hon!! Och påläst till tusen! Skitkul att ha tösen här som givetvis drömmer om att bli veterinär.
Så i helgen blir hundarna bara bortskämda med massor av gos och lek :)

Har åkt tåg med hunden för första gången (bortsett från kortare tunnelbaneturer). Hade ställt in mig på tre timmars gnällpipande men han slappade sig igenom hela resan och låg sååå snällt vid våra fötter; han som annars ligger så långt bort som möjligt! Han sa inte ett ljud på hela vägen och hälsade jättelugnt och snällt på alla som gick förbi och inte kunde låta bli att klappa lite :p :love:

Är så glad fortfarande, fick svar här om dagen från Utrech University att Fenna INTE är bärare av varken vWd eller ENM! Med andra ord är Fenna så frisk hon kan bli och alla hennes hälsotester ser perfekta ut, nu är det bara ögonen som ska kollas nästa år. :)

Vi jagade änder igår!
Ladda var en stjärna :love: (nästan) hela tiden!
Hon gick mig lite ur hand emellanåt, när hon tyckte att hon faktiskt inte alls behövde gå på pipan ;) , men överlag gick det riktigt bra. Hon fick ta sina första skammade (påskjutna men inte döda) fåglar och det löste hon med bravur! Blev inte det minsta hård i munnen trots fäktande vingar och fåglar som försökte vrida sig loss. Hon hämtade t om en som sprang iväg in i en buske :up:
Vi var med även på kvällssträcket senare, sista fågeln sköts 19.30 = bäcksvart, förutom mot himlen. Hon jobbade i drygt 40min i mörkret och hittade hela gänget som trillat ner. Kvällssträcket var i svår terräng med precis nytt hygge, tät vass och dessutom ett rejält skogsbryn på det. Grymt kul!
Hon fick massor av beröm och vi har numera en stående inbjudan till dessa fågeljakterna :D Vi sköt totalt 38 änder och Ladda hämtade drygt 15st. Resten hämtades av skyttarna eller av de andra två wachtlarna som var med i de tre första såtarna. På kvällssträcket var det bara vi :)

Bild efter de första tre såtarna i spoilern :)
14482325_1678387022477224_6409606057777168384_n.jpg

Min underbart knäppa lilla hund börjar äntligen visa att alla gråa hår hon gett mig är väl värt det. Hon går som en klippa i kopplet när jag är ute med alla barnen (varav bebisen i barnvagn), hon totalignorerar andra hundar (så länge det inte är hennes stora kärlek då...) och kan tom ignorera fåglar som badar i vattenpölar rakt framför henne. Visst är osäkerheten fortfarande ett enormt problem, speciellt när det är barn som springer förbi och hon inte kan låta bli att gapa efter dem, men jobbar vidare på skvallerträningen som faktiskt fungerat oerhört bra.

Testade ju skvallerträningen redan när hon var liten, men det var först när hon löpt för andra gången som polletten verkligen föll ned. Det var verkligen som att vända på en femöring.

Däremot när hon och jag är ute helt själva utan barn så uppför hon sig inte riktigt lika bra, haha, är nästan som att hon fattat att jag inte har lika höga krav på henne då. När barnen är med så kräver jag uppmärksamheten på ett helt annat sätt då jag har så många andra bollar i luften :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
198
· Visningar
9 585
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat