Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nääää. Det är ju askul! Din uppfödare kommer inte att bli besviken på dig - MH handlar om att utvärdera avelsarbetet, och din hund ska få visa vad han har i sig medfött. Det SKA inte handla om vad du har eller inte har gjort! Då faller hela poängen med MH.

Jo jag vet ju det egentligen, men kan inte riktigt låta bli att vars nojjig.

Grejen är ju att jag klipper verkligen precis vid pulpan, hon har ljusa klor så jag ser exakt var den börjar. Möjligtvis att jag kan klippa oftare, men då är där ju inget att ta, därav min fundering på slip. Men visst har du en kloslip?

Jag slipar ena hundens klor, klipper den andras. Pulpan är ju där den är, och det är inte så mycket att göra något åt. Om klon slutar så nära pulpan som möjligt är det precis som det ska. :up:

Intressant! Så det man kan(?) korta in är blodkärlen som förser pulpan då? Eller har klorna en naturlig längd och sen blir de inte kortare? Nu blev jag förvirrad... :crazy:

Pulpan har liksom sin storlek (den ändrar man inte på - än en gång: tänk fingertopp!) och klon ska/kan såklart inte vara kortare än pulpan. Pulpan sitter runt klobenet, skelettdelen som är kärnan i klon. Blodkärlen längst ut i klospetsen förser inte pulpan med någonting, men om klon blir lång så har de ju plats att bre ut sig på och då gör de det. Det finns liksom inget tomrum där inne :) Blodkärlen är det är bara att klippa och känns knappt för hunden (om alls) - men det är ju lite töligt om hunden blodar ner.

Pulpan har liksom sin storlek (den ändrar man inte på - än en gång: tänk fingertopp!) och klon ska/kan såklart inte vara kortare än pulpan. Pulpan sitter runt klobenet, skelettdelen som är kärnan i klon. Blodkärlen längst ut i klospetsen förser inte pulpan med någonting, men om klon blir lång så har de ju plats att bre ut sig på och då gör de det. Det finns liksom inget tomrum där inne :) Blodkärlen är det är bara att klippa och känns knappt för hunden (om alls) - men det är ju lite töligt om hunden blodar ner.

Men... Hur vet man vad som är pulpa och vad som är onödiga blodkärl då!? :o
Fattar inte! :arghh:

Blodkärlen är såklart ganska nära pulpan, det handlar ju om ganska korta avstånd i en klo. Om du skalar klon och tittar noga så blir det lite "rosa och skimrande" när du är nära pulpan, då blir klon också mjukare. Om du känner (trycker med nageln) på klospetsen nära pulpan så sviktar den.

Jag håller med. Du kan ändå inte göra något nu ang skotten. Det bästa är att bara låta det vara, inte hålla på att åka till skotträning osv inför MH. I värsta fall skapar du ett problem hos honom.
Visar det sig på MH att han är skottberörd, ja då kan du ju börja lägga upp en träningsplan för att få honom mer bekväm. Tills dess skulle jag bara låta honom vara.

Vi har bara varit och tränat "bebis plattsliggning" med skott som alla andra ekipage på klubben. Inte skotträning så att säga, det är inget vi övat på, utan det är plattsliggningen vi övat på, något som vi gjort hela tiden för att just träna det, inte inför MH.

Anledningen till att jag blev orolig var mest för att han inte reagerat på det viset förr och att det kändes tråkigt.

(obs gnäll) Jag tror vi har någon förbannelse över oss just nu... :banghead:
Imorgon skulle vid till hundklubben för grillning och terminsavslutning, tänkte att jag skulle passa på att träna lite lydnad också. På söndag skulle vi iväg och tävla rally, och har sett fram emot den här tävlingen lite extra då jag ska åka tillsammans med träningskompisar jag inte träffat på länge. På måndagen var det valpträff, och på tisdagen skolavslutning då vi skulle försvara förra årets guld i rally. Askul start på juni månad med andra ord!

MEN! Hela gänget har drabbats av noskvalster, vi var hos vet igår. Dessutom så har gammelhunden, hon som jag tävlar med, känts lite extra ofräsch och efter ett besök hos fysioterapeuten och diskussion med vet så har vi bokat en tid för hältutredning och röntgen av armbågar. Hanhunden har haft en avslagen tand ett tag, och igår tyckte veterinären att det var dags att göra något åt den så vi är skickade till en annan klink som är duktiga på tänder. Beroende på vad dom tycker så blir det ev remiss till djursjukhus. Och på det hela så är hästen dålig och måste hältutredas. :(

Känns som att juni blir en slappa i soffan månad istället... Varför ALLT på en gång? :banghead:

Sambon skickade den här till mig. Jag förstår inte vad han menar. :laugh:

X4Q4WTk.jpg

Hemma från SLU, är inte så överraskad av resultatet men glatt stärkt i min bild av relationen med mina goa gubbar :love:

Momenten som gjordes var
  1. En variant av BPHs uppdykande föremål (en träskiva som fälldes upp en meter framför hunden)
  2. Variant på Spöken från MH, men bara ett spöke.
  3. Skramlet från MH
  4. Närmande person från BPH
  5. Passivitet, 3 min ensam i ett främmande tomt, rum.
Mellan varje moment var det några minuter "fritid" där de filmade hur jag umgicks med hunden för att slappna av och avreagera vid behov. Leksaker fanns på plats.

De ville bara ha vuxna hundar som bott hos samma ägare hela livet, så jag gick med Fridolf och Boss.

Fridolf rörde inte en min vid uppdykande föremålet. Verkligen inte en min. Stannade när jag stannade och släppte kopplet. Helt oberörd, och helt ointresserad av föremålet i efterhand. Inga tecken på nyfikenhet eller undvikande.

Han kontrollerade spöket och skällde rätt intensivt, men lämnade aldrig mig. Bytte sida lite från vänster till höger och tillbaka, men aldrig mer än 40 cm bort. Hälsade glatt när jag gick fram.

Skuttade till ett steg vid skramlet, gick ett steg fram för att kolla och var sen helt obrydd. Inget kvarstående intresse, nyfikenhet eller undvikande.

Skällde lite på närmande person, men såg snabbt att det var en människa och hälsade lite halvintresserat.

Lade sig som ett ljus och somnade på en gång i rummet :love:

Var avslappnad och lite lekfull mellan momenten.

Lite slätstruket kan tyckas, men jag är väldigt nöjd. Trodde kanske att han skulle ha reagerat en aning mer på överraskningsmomenten, men de var visst inte alls värda att få pulshöjning av. Väldigt kul att se att han var så grymt snabb i att helt släppa även efter att ha blivit lite rädd för spöket, att han ser mig som det tryggaste i hela världen när det kom monster och att han somnade(!) i passivitetsrummet!

Boss
Hoppade nyfiket rakt på det uppdykande föremålet och gav signal om att ha hittat en ny askul leksak. Tittade en gång på den efteråt men släppte sen allt intresse.

Var VANSINNIGT arg på spöket. Framför mig med sträckt koppel, backade inte en millimeter. Försökte bita. Hälsade lite motvilligt efter avklädnad men var skeptisk till henne en bra stund efteråt.

Sprang fram till skramlet och började leka med en pinne de lagt för att gömma plåten :rofl:

Återigen asförbannad på närmande personen, hela linans längd (4 meter) framför mig och extremt kontrollerande. Högg efter ryggen när figgen vände sig och var på väg att hugga efter figgen igen när jag stod framför henne och kallade på honom, men då avbröt jag med kommando innan han han få tag henne...

Satt som en stenstaty i en minut i rummet, och lade sig sen ner på samma fläck resterande 2 minuter. Vaksam mot dörren men inga andra tecken på upprördhet.

Lekte intensivt mellan momenten och skällde argt på testledaren varje gång hon kom.

Jag vet ju att Boss är väldigt osäker socialt, och att han inte har vett att själv ta avstånd när han blir rädd. Ute i "verkligheten" har jag alltid hjälpt honom bort i tid, så det var med blandade känslor jag såg min farhåga besannas: pressas han så hugger han besinningslöst. Han överraskade testledarna med att vara så glad, nyfiken och öppen på de andra momenten, trots att han var så otroligt belastad av det sociala. Mig överraskade han när han var så pass cool med att lämnas i rummet!

Nu var det ju inte hundarna som skulle analyseras, utan deras kontakt med mig. Första summeringen var iaf att de har enormt förtroende för mig, och ser mig som både resurs och stöd genom konstigheterna. Det värmer i hjärtat :love: Framåt december tror de sig vara klara med första utvärderingen, så då ska vi få komma på en föreläsning med slutsatser osv. Kul att kunna bidra både till hundbeteendeforskningen och de genetiska studierna de gör i linköping, om vilka gener som styr sociala beteenden!

@Migo, så galet intressant! Studien ska alltså undersöka relationen mellan hund och ägare? Finns det nånstans man kan läsa mer om det?

Samson är med i en studie om genetiska faktorer kopplade till mentalitet där de tog blodprov som ska matchas med hans MH. De gör så himla mycket intressant på SLU!

@Migo, så galet intressant! Studien ska alltså undersöka relationen mellan hund och ägare? Finns det nånstans man kan läsa mer om det?

Samson är med i en studie om genetiska faktorer kopplade till mentalitet där de tog blodprov som ska matchas med hans MH. De gör så himla mycket intressant på SLU!

Här kommer infon jag läste inför anmälan: http://www.slu.se/institutioner/hus...o-border-collie-i-fokus-for-nu-studie-pa-slu/

Håller med om att de gör en massa spännande där, åh vad jag hade velat vara en fluga på väggen!!

Innan pulpan ligger nåt som kan liknas vid en liten fettkudde. Mycket svårare att se på ljusa klor än mörka.

Jag klipper alltid fram den lilla kudden, pulpan ligger precis bakom. Viktigt även att våga klippa lite ovanpå, för att kunna korta av ordentligt.
Och viktigt att tänka på vid klippning, klipp sidvis, dvs vinkla klotången lite åt höger, sen åt vänster och variera så, klipp inte rakt av för det trycker ihop pulpan och gör ont. (Menar inte att alla här klipper fel, men det är ett tips)

Sitter och funderar på om jag ska anmäla lagotton till rasspecialen eller ej. Bara för skojs skull. Träffa lite bekanta, träffa många lagotto, fika och bara ha allmänt trevligt. Det är bara så himla lång väntan på att få gå in i ringen när man har veterantik :p
Har dryga veckan på mig att fundera på hur jag ska göra.

Lilla S har varit på klubben för första gången. Husse och matte tog med sig tårta. Det fanns massor att fira. Lilla S första träning, Mamma Mus valpar (hon är ju klubbens veteran) och det fina resultatet Mamma Mus son gjorde i schäferslaget.
Vi fick extra att fira när vi fick veta att sonen nu är anmäld till Schäfer- SM. Nu blir det att rensa kalendern en helg i augusti och åka med som hejarklack!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka