Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill bara flika in lite om kloklippningen, missade den diskussionen för några dagar sedan. (@lady_vip)

Jag var på (arrangerade) en jättebra föreläsning på klubben med en veterinär med fokus på just kloklippning. Två timmar av klonörderi :love:

Väldigt förenklat:
Klon är som vår nagel, pulpan är mer som vår fingertopp. Att klippa så att det blöder behöver inte innebära att vi har klippt i pulpan, utan snarare något blodkärl kopplat till pulpan. Jämför det med att bryta en nagel, ungefär. (Ett klobrott är som att slita bort hela nageln)

Själva pulpan är betydligt mer "köttmassa" än blod, även om den såklart också kan blöda. Att klippa och bränna innebär att veterinären kapar av en bit fingertoppen, nära benet. Det gör såklart jättejätteont men påverkar ändå inte klolängden - precis som att fingertoppen inte blir längre när nageln växer. De flesta har slutat med det - men tyvärr finns det fortfarande vissa som gör det.

Min ena hund har "naturligt ganska långa klor", min andra kan ha jättekorta.

Om hunden har för långa klor länge så påverkar det dels steget (och kan bidra till att sabba rörelseapparaten), dels ökar risken för artros i kloben, tår och tass betydligt av det.

Här är lite mer från föreläsningen:
https://www.facebook.com/billyochivan/posts/958165620970296

Intressant! Så det man kan(?) korta in är blodkärlen som förser pulpan då? Eller har klorna en naturlig längd och sen blir de inte kortare? Nu blev jag förvirrad... :crazy:

Det var inga problem med skott idag. Han låg och glodde på tuben med skinkost, så han tittade bara lite försynt efter vad det var som gjorde oljud.

Jag undrar var det var förr. Han blev ju lite orolig efter nyår, när de smällde av en stor raket några meter framför oss när vi var ute och gick (en vecka innan nyår) men det tränade vi ju bort snabbt. Blev väll mest orolig att det kommit tillbaka...

JAG MÅSTE SLUTA OROA MIG.

Japp. Chilla! Och du, oavsett vad det blir för resultat på MH så har du samma hund med dig hem. Tänk på det som en rolig dag i skogen, bara, för både dig och hunden. :)

Hur gör ni andra med motion nu i värmen?

Jag cyklade ner till en granne häromdagen för lite vinkväll, och eftersom min kära mor inte vågade låta mig cykla hem på 26:an efteråt ( :angel: ) så blev min cykel kvar där. Igår vid 18.30-tiden sprang jag med båda hundarna ner och sedan cyklade vi i lugnt travtempo tillbaka. Totalt blev det drygt 4km, på sval grusväg i skog, ca 23 grader varmt. De var inte så farligt påverkade av värmen efteråt, men jag spolade av dem med trädgårdsslangen när vi kom hem och kylde tassarna ordentligt, samt att de fick kallt vatten så klart.
Efter max 5 min hade alla tecken på att de var för varma (flås, leta svala platser att ligga på osv) försvunnit. Då borde det ju vara lugnt?

Vi försöker hålla oss till simning under sommaren, men en del annan konditionsträning skadar ju inte...

Alltså. Jag är mest rädd att han kommer dra på egna äventyr efter jakten.. :nailbiting: typ "Undrar om det finns mer saker att jaga här i trakten"
Men måste dem vara lösa då?? Eller kan man koppla på en typ spårlina och låta den ligga löst så man kan slänga sig efter den om det skulle krävas??

De måste vara lösa mig veterligen. På BPH får man ha långlina därimot.
Herregud. Då är jag jäkligt tacksam att min älskar folk, han hade bara sprungit bort till närmsta människa som skulle kunna tänka sig att vilja klappa honom :D Får man göra MH och BPH med blandraser?? Har funderat på sistone att det ju faktiskt hade varit rätt så roligt att testa med B.

Herregud. Då är jag jäkligt tacksam att min älskar folk, han hade bara sprungit bort till närmsta människa som skulle kunna tänka sig att vilja klappa honom :D Får man göra MH och BPH med blandraser?? Har funderat på sistone att det ju faktiskt hade varit rätt så roligt att testa med B.
BPH får du göra med blandras utan problem, MH har jag för mig du får göra om du ska utbilda hunden till något typ.

Japp. Chilla! Och du, oavsett vad det blir för resultat på MH så har du samma hund med dig hem. Tänk på det som en rolig dag i skogen, bara, för både dig och hunden. :)

Jag håller med. Du kan ändå inte göra något nu ang skotten. Det bästa är att bara låta det vara, inte hålla på att åka till skotträning osv inför MH. I värsta fall skapar du ett problem hos honom.
Visar det sig på MH att han är skottberörd, ja då kan du ju börja lägga upp en träningsplan för att få honom mer bekväm. Tills dess skulle jag bara låta honom vara.

Just spökena tycker jag är svårt att veta hur hunden ska reagera.
Jag älskar att gå MH eller titta när någon hund man känner går MH. Det är så jäkla intressant!
Eller hur!
Jag trodde ju att Plexus som hade sociala rädslor skulle balla ur fullständigt på spökena, men det gjorde han inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka