Jag vill bara flika in lite om kloklippningen, missade den diskussionen för några dagar sedan. (@lady_vip)
Jag var på (arrangerade) en jättebra föreläsning på klubben med en veterinär med fokus på just kloklippning. Två timmar av klonörderi
Väldigt förenklat:
Klon är som vår nagel, pulpan är mer som vår fingertopp. Att klippa så att det blöder behöver inte innebära att vi har klippt i pulpan, utan snarare något blodkärl kopplat till pulpan. Jämför det med att bryta en nagel, ungefär. (Ett klobrott är som att slita bort hela nageln)
Själva pulpan är betydligt mer "köttmassa" än blod, även om den såklart också kan blöda. Att klippa och bränna innebär att veterinären kapar av en bit fingertoppen, nära benet. Det gör såklart jättejätteont men påverkar ändå inte klolängden - precis som att fingertoppen inte blir längre när nageln växer. De flesta har slutat med det - men tyvärr finns det fortfarande vissa som gör det.
Min ena hund har "naturligt ganska långa klor", min andra kan ha jättekorta.
Om hunden har för långa klor länge så påverkar det dels steget (och kan bidra till att sabba rörelseapparaten), dels ökar risken för artros i kloben, tår och tass betydligt av det.
Här är lite mer från föreläsningen:
https://www.facebook.com/billyochivan/posts/958165620970296
Intressant! Så det man kan(?) korta in är blodkärlen som förser pulpan då? Eller har klorna en naturlig längd och sen blir de inte kortare? Nu blev jag förvirrad...