Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite nervös för Tonto har varit skottfast till 100% med platsläggning med skott när vi varit hos uppfödaren. Men i tisdags så ryckte han till och reagerade när det var var platsläggning med skott på klubben. :( Inte så att han försökte fly, men han vände på sig och spände upp sig. Jag vet inte hur mycket de får titta på MH? Vi ska till klubben idag igen då de skjuter varje tisdag, men jag tänkte hålla mig lite längre ifrån idag. Så vi får se hur det går.
De får reagera men ska inte låsa på skytten, släppa det direkt etc.om jag inte minns fel.

Åkte till stranden idag igen och tog massa fina bilder. Alice ville INTE bada idag! Jag sprang runt med leksaker och tramsade mig i vattnet och Alice stod bara och blängde från strandkanten. De andra på stranden undrade nog vad jag höll på med :D

Och sen gjorde jag våld på hunden och bar ut henne på "djupt" vatten så hon fick simträna lite :eek: SÅ KRÄNKT! Jag är en hemsk matte. Alice vill ha numret till polisen. :D

Åkte till stranden idag igen och tog massa fina bilder. Alice ville INTE bada idag! Jag sprang runt med leksaker och tramsade mig i vattnet och Alice stod bara och blängde från strandkanten. De andra på stranden undrade nog vad jag höll på med :D

Och sen gjorde jag våld på hunden och bar ut henne på "djupt" vatten så hon fick simträna lite :eek: SÅ KRÄNKT! Jag är en hemsk matte. Alice vill ha numret till polisen. :D
Hon vill ju ha sin badkompis Ammo med sig fattaru väl?? ;)

Det numret vill Gissa också ha,efter att jag tryckte ner henne i poolen.

Det var inga problem med skott idag. Han låg och glodde på tuben med skinkost, så han tittade bara lite försynt efter vad det var som gjorde oljud.

Jag undrar var det var förr. Han blev ju lite orolig efter nyår, när de smällde av en stor raket några meter framför oss när vi var ute och gick (en vecka innan nyår) men det tränade vi ju bort snabbt. Blev väll mest orolig att det kommit tillbaka...

JAG MÅSTE SLUTA OROA MIG.

Det har gått bra nu första kvällen. Ozzy är pipig och förvirrad men lyssnar när jag säger till att han ska låta henne vara, fast jag får påminna emellanåt :-) Gallret har räckt medan jag inte varit hemma (alla andra i familjen har ju varit med).

Nu är Ozzy sur och pipig, pappisbruden fick hans sovplats inne hos sonen! Hon kissar inne om hon har tillgång till stor yta på natten men inte i ett rum, Ozzy klarar sig ute vid sin andra sovplats. Normalt sover båda i samma rum men jag tror inte sonen skulle få mycket sömn om de blir instängda tillsammans just idag.

Det var inga problem med skott idag. Han låg och glodde på tuben med skinkost, så han tittade bara lite försynt efter vad det var som gjorde oljud.

Jag undrar var det var förr. Han blev ju lite orolig efter nyår, när de smällde av en stor raket några meter framför oss när vi var ute och gick (en vecka innan nyår) men det tränade vi ju bort snabbt. Blev väll mest orolig att det kommit tillbaka...

JAG MÅSTE SLUTA OROA MIG.
Ta ett djuuuuupt andetag och sluta oroa dig:D
(För OM han nu mot förmodan är ljudkänslig o signalkänslig så riskerar du ju att skapa en ljudrädsla genom att oroa dig för att han ska bli rädd. Om du är med på hur jag menar? Skapa inte problem som inte finns så blir det nog hur bra som helst på MH:t :up::bump:)

Ta ett djuuuuupt andetag och sluta oroa dig:D
(För OM han nu mot förmodan är ljudkänslig o signalkänslig så riskerar du ju att skapa en ljudrädsla genom att oroa dig för att han ska bli rädd. Om du är med på hur jag menar? Skapa inte problem som inte finns så blir det nog hur bra som helst på MH:t :up::bump:)

Men precis! Jag är så jäkla dum. :cautious: Jag oroar mig för allt, men nu får det ta mig tusan vara nog. Jag tänker inte ens oroa mig för att vi ska röntga höfter och armbågar på tisdag nästa vecka! Det du. :eek:

@Tonto

Låter typ så som jag är då :p, oroar mig för minsta lilla. Det var nog inget alls den gången, utan ni kommer säkerligen klara skott på MH galant, hejja!

Förövrigt kan jag äntligen känna lite lättnad. Fick kontakt med en van Collie-ägare (som också hänger mycket på vår BK) och han erbjöd sig att prata och reda i Riley's problematik. Av det jag nämnde tyckte han att prognosen såg bra ut... Så det gjorde mig oerhört glad. Hoppas, hoppas bara det går bra nu.

Här är en herre som älskar att bada. Det är hanen "Gubben" som är här i väntan på att den tik vi har ute på foder ska börja löpa. Så himla härlig, ärlig och driven hund. Kommer bli tufft att lämna tillbaka honom. Till dess försöker vi ha så mycket kul som möjligt ihop. En Ynnest att få ha en tilltänkt hane hemma så här och lära känna honom på djupet. Kommer bli klockrent med den tiken.

2016-05-30%20307_zps5qlbpmr1.jpg

2016-05-30%20308_zpsminkkngc.jpg
2016-05-30%20336_zpswowrdvtl.jpg

2016-05-30%20338_zpsgv9qizae.jpg
2016-05-30%20339_zpsjcmfvbi9.jpg

Jag vill bara flika in lite om kloklippningen, missade den diskussionen för några dagar sedan. (@lady_vip)

Jag var på (arrangerade) en jättebra föreläsning på klubben med en veterinär med fokus på just kloklippning. Två timmar av klonörderi :love:

Väldigt förenklat:
Klon är som vår nagel, pulpan är mer som vår fingertopp. Att klippa så att det blöder behöver inte innebära att vi har klippt i pulpan, utan snarare något blodkärl kopplat till pulpan. Jämför det med att bryta en nagel, ungefär. (Ett klobrott är som att slita bort hela nageln)

Själva pulpan är betydligt mer "köttmassa" än blod, även om den såklart också kan blöda. Att klippa och bränna innebär att veterinären kapar av en bit fingertoppen, nära benet. Det gör såklart jättejätteont men påverkar ändå inte klolängden - precis som att fingertoppen inte blir längre när nageln växer. De flesta har slutat med det - men tyvärr finns det fortfarande vissa som gör det.

Min ena hund har "naturligt ganska långa klor", min andra kan ha jättekorta.

Om hunden har för långa klor länge så påverkar det dels steget (och kan bidra till att sabba rörelseapparaten), dels ökar risken för artros i kloben, tår och tass betydligt av det.

Här är lite mer från föreläsningen:
https://www.facebook.com/billyochivan/posts/958165620970296

Agility med Stoja och lydnad med båda idag. Båda skötte sig fint, men jag inser ju att de är väldigt olika. Den ena får jag ständigt ha en nagel i ögat på och har henne inte lös på klubben utom just när vi jobbar. Den andra släpper jag kopplet på och går iväg för att flytta bilen, nämner nåt efter ett par minuter till träningskompisen att hon fick siggesällskap medan hon ställde upp koner ;) Sigges andra rena lydnadspass på flera år, det behövs lite finslipning men det mesta sitter och det andra gör han snabba framsteg med och behåller glädjen även i kedjor. Njuter av att han är så lätt att ha att göra med (till skillnad från den andra odågan...) men får ju samtidigt påminna mig om att jag skördar frukterna nu av tidigare jobb. Sigge har också haft sina svårigheter med fokus och att inte sticka till annat, även om det varit på ett helt annat sätt.

Nu ikväll blev jag varse om nackdelarna med djur: fästing i vattenskålen. Blä!

Haha, hon och Aysu kan bilda klubb! Igår skulle jag träna rallylydnad, vi ska tävla nästa vecka. Plötsligt insåg jag att Aysu inte alls verkade förstå att hon kunde sitta vid min sida :p Vi har tränat så mycket på sitt framför, backa i fotposition, snabba lägganden och annat att just där med att sitta verkar vara som bortglömt. Sååå nu vet jag vad vi har att träna på :D

Är det Södertälje du ska till?

Jag vill bara flika in lite om kloklippningen, missade den diskussionen för några dagar sedan. (@lady_vip)

Jag var på (arrangerade) en jättebra föreläsning på klubben med en veterinär med fokus på just kloklippning. Två timmar av klonörderi :love:

Väldigt förenklat:
Klon är som vår nagel, pulpan är mer som vår fingertopp. Att klippa så att det blöder behöver inte innebära att vi har klippt i pulpan, utan snarare något blodkärl kopplat till pulpan. Jämför det med att bryta en nagel, ungefär. (Ett klobrott är som att slita bort hela nageln)

Själva pulpan är betydligt mer "köttmassa" än blod, även om den såklart också kan blöda. Att klippa och bränna innebär att veterinären kapar av en bit fingertoppen, nära benet. Det gör såklart jättejätteont men påverkar ändå inte klolängden - precis som att fingertoppen inte blir längre när nageln växer. De flesta har slutat med det - men tyvärr finns det fortfarande vissa som gör det.

Min ena hund har "naturligt ganska långa klor", min andra kan ha jättekorta.

Om hunden har för långa klor länge så påverkar det dels steget (och kan bidra till att sabba rörelseapparaten), dels ökar risken för artros i kloben, tår och tass betydligt av det.

Här är lite mer från föreläsningen:
https://www.facebook.com/billyochivan/posts/958165620970296
Grejen är ju att jag klipper verkligen precis vid pulpan, hon har ljusa klor så jag ser exakt var den börjar. Möjligtvis att jag kan klippa oftare, men då är där ju inget att ta, därav min fundering på slip. Men visst har du en kloslip?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka