Uppdatering och snackistråd 4

Idag på vår långpromenad tänkte jag på @Migo och Fridolf och vallhundar och andra hundar i övrigt som få utlopp för sina naturliga instinkter. Plötsligt tyckte jag synd om min stora terrier vars jaktinstinkt jag gör allt för att dämpa. Han skulle vara en värdelös jakthund, det är inte det men han är så mycket någonstans mittemellan sällskapshund och brukshund med jakt.
Jag funderade över avel och hur man försöker passa in fyrkanter i cirklar och plötsligt fick jag sådant enormt dåligt samvete.
Airedalen är framavlad av olika terrierraser med en stor del utterhund i syfte att få fram en självständig hund för utterjakt. Den var tillsammans med collien den första brukshunden i Sverige så i botten är det en användbar ras som man antagligen senare avlat för utseendet och utställning. Eller också visade det sig att andra hundar lämpade sig bättre för bruks- och tjänst. Vad vet jag...

Idag på vår långpromenad tänkte jag på @Migo och Fridolf och vallhundar och andra hundar i övrigt som få utlopp för sina naturliga instinkter. Plötsligt tyckte jag synd om min stora terrier vars jaktinstinkt jag gör allt för att dämpa. Han skulle vara en värdelös jakthund, det är inte det men han är så mycket någonstans mittemellan sällskapshund och brukshund med jakt.
Jag funderade över avel och hur man försöker passa in fyrkanter i cirklar och plötsligt fick jag sådant enormt dåligt samvete.
Airedalen är framavlad av olika terrierraser med en stor del utterhund i syfte att få fram en självständig hund för utterjakt. Den var tillsammans med collien den första brukshunden i Sverige så i botten är det en användbar ras som man antagligen senare avlat för utseendet och utställning. Eller också visade det sig att andra hundar lämpade sig bättre för bruks- och tjänst. Vad vet jag...
Ja, det är ju intressant det där hur mycket av hundrasens ursprungliga egenskaper som faktiskt finns kvar idag. Ceskyn är ju framavlad som grythund men det är ingen som jagar med dem idag, inte i Sverige iaf. Det har blivit en ren sällskapsras, om än en lite skarpare sådan iom att det ändå är en terrier. Schnauzern verkar ha behållit fler egenskaper från förr, den var lite "alltiallo" på gårdarna i Tyskland. Vakt- och jaktinstinkten (de är duktiga råttjägare, det räknas väl också in som jakt antar jag) är väldigt närvarande i rasen fortfarande. Min Tage är även otroligt duktig med smådjur, vet dock inte om det är en medfödd egenskap eller något han fått med sig härifrån iom att han vuxit upp på vår gård med alla våra djur.

Imorse hade jag tänkt promenera till klubben och träna men så såg himlen så misstänkt mörkgrå ut. Hade ingen lust att träna genomblöt på klubben och har dessutom glömt gubbens regntäcke hos föräldrarna. Så det blev en av våra vanliga rundor, där de fick springa lösa en minivända, leta köttbullar i ett träd och ett uppletande var. Sen började regnet vräka ner och vi gick genom stan hem (där för övrigt en sopbil tömde en glastunna som skramlade jättemycket och lillpumin gick lugnt förbi :banana:). Vi var väl ute 1,5 h men det var mest promenad, så jag tänkte att lillpumin skulle komma hem och säga "Jaha, vad ska vi göra nu?". Särskilt som de knappt fick göra nånting igår. Men nä. Båda grabbarna däckade när vi kom hem och har nu sovit jättetungt i tre timmar... Nånting var uppenbarligen jobbigt :p

Det är mest ett ganska högljutt kaos faktiskt, alla mammorna kastar sig ut till gröngräset och äter maniskt i en halvtimme, och alla 90 lammen står kvar precis vid porten och skriker som galningar. Det tar några dagar innan de uppskattar den nya lekparken :rofl:
:rofl: :o Stackarna, måste vara rätt skrämmande :angel:

Ammo gillar fortfarande att spana :D Här sitter han på sin lilla "stol" :love:
Fcs78RI.jpg

Blir inget med omplaceringshunden :( Skulle vilja hälsa på den ett par gånger innan och tyvärr fick vi inse att den bor för långt bort för det.

Efter att ha läst på lite hundsidor på Fejjan så känner jag mig avskräckt! :D Märkliga uppfödare och omplaceringsorganisationer. Skulle gärna vilja ha en vuxen hund, men en nära vän till mig får valpar i sommar så man får kanske fundera på det, om det går att lösa rent praktiskt.

Tänkte träna lite lydnad idag på promenaden. Gick inget vidare. Förmodligen var hon lite understimulerad efter ett par lugnare dagar och det bubblade över i hjärnan. Så blev lite parkour och specialsök istället! Har upptäckt en app som gör att det är lättare att klippa ihop videor och redigera på telefonen. Så nu finns risk att videoskapandet spårar ur :D

Gnällvarning på den här årstiden... Eller nej, årstiden älskar jag men inte vad den gör med min lägenhet. Sand och grus dras in så det känns skitigt direkt efter dammsugning igen. Stoja fäller och jag kan dessutom konstatera att mattan vi lagt ut (efter senaste fällningen) är hopplös i kombination med just fällning. Ljus matta där allt lägger sig ovanpå och svart hundpäls...

Tänkte träna lite lydnad idag på promenaden. Gick inget vidare. Förmodligen var hon lite understimulerad efter ett par lugnare dagar och det bubblade över i hjärnan. Så blev lite parkour och specialsök istället! Har upptäckt en app som gör att det är lättare att klippa ihop videor och redigera på telefonen. Så nu finns risk att videoskapandet spårar ur :D

Söt hon är! :love:

Vad heter appen? Är verkligen i behov av en sån!

Gnällvarning på den här årstiden... Eller nej, årstiden älskar jag men inte vad den gör med min lägenhet. Sand och grus dras in så det känns skitigt direkt efter dammsugning igen. Stoja fäller och jag kan dessutom konstatera att mattan vi lagt ut (efter senaste fällningen) är hopplös i kombination med just fällning. Ljus matta där allt lägger sig ovanpå och svart hundpäls...

Jag känner igen det där, och då fäller inte ens min hund... Jag har väldigt mörka golv i min lägenhet och tyvärr syns all tassavtryck så fort det blir lite dammigt b

O ni allvetande hundmänniskor.... Finns det verkligen ett MH för blandraser. Och då menar jag MH...inte BPH.

Personen påstår att på Strömsholms djurklinik går det utmärkt att Mh-beskriva blandraser och man får ett papper som det står MH på. :confused:

Jag har för mig att man får beskriva blandras om man inte tar upp plats för SKK-registrerad ras. Första tjing har brukshundar, andra tjing har SKK-reggade som ska tävla bruks (och därför måste ha ett MH) men jag tror inte det finns nåt förbud för blandraser att göra MH.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka