Uppdatering och snackistråd 4

Finns väl halsband med liten kamera i :) Eller är det för stor risk att han fastnar nånstans då?

Ja, det är livsfarligt att ha halsband eller sele på i sån här terräng. Dessutom blir det mest skakigt gräs, ingen överblick på kommunikationen med fåren eller sökmönster. Men tanken har slagit mig också!

Fårmatten utmanade Fridolf idag, göra dolt hämt i en hage där han aldrig sett får. Många hektar extremt kuperad terräng och en grupp helt vilda och galna får som omväxlande pucklar på hundarna och omväxlande löper som om det brann i baken på dem.

"om du skickar ut honom där, tror du han kommer tillbaka med alla fåren?"
Klart han gör! Men det tog ett par minuter från att han försvann ur syne tills fåren ploppade upp bakom en kulle. Fridolf tar utmaningen och höjer med en självständig grindpassage!

Wow!! Fina Fridolf fixar fåren. Får fårfiol till frukost:love:

Stått i kyla och regn och tittat på hundträning. I bland undrar man vad man gör där när man inte tränar själv. Men det är socialt, man lär sig lite och sambon ser rätt söt ut i figurantdräkt ;)
Fick två färska bilder på mailen i morse på lilla Shiloh. Hade tänkt lägga ut dom här men tyvärr var de väldigt suddiga. Gissar att de var tagna på långt håll och sen beskurna. Men hon är en så söt suddis så :love:
Har kollat upp valpkurs och hittat en jag ska anmäla mig till. Ska bara gå med i brukshundsklubben här först. Har stått utan medlemskap sen jag flyttade. Skägget besöker ju hellre en varggrop än en brukshudsklubb så jag sparade de pengarna :meh:

Funderar mycket på om det är något i tikens mage. vi klämmer och känner.I dag gick hon isf in på vecka 3. UL nästa fredag :nailbiting:

Äsch...jag är så löjligt glad över att den här lilla sötnosen ska flytta hem till oss att jag struntar i om bilden är suddig och att ni ser valpar och sötare bilder nästan jämt. Men den här lilla damen har vi letat länge efter :love:

Lilla Shiloh
12916297_1180748508604247_286394071156581186_o_zpsda7bppcf.jpg

12957541_1180748628604235_8727569363520656592_o_zps7jguwuf8.jpg

Ni får ju massor av det med Tökks valpar ist ;)
Hoppas, hoppas.
Hon är som vanligt. Kan inte säga om hon har varit håglös eller sånt...hon är ju alltid lat! Tycker hon är som vanligt men vi båda tycker oss ana en liten nedsläppning av buken bak i ljumskarna. Egentligen för tidigt att se sånt men hon har ju två kullar bakom sig så kanske de snabbare går in i "gravidkropp". Min häst gjorde iaf det. Stor skillnad på hur hon bar upp det sista fölet, då hon dessutom var äldre, mot de tre första. Kanske hundar gör lika dant? Men jag vågar verkligen inte hoppas förens UL är gjort.

Hur gör ni med hundar som är svartsjuka på varandra?

Nu när Rollo äntligen har börjat lyssna på mig så är det jätteroligt att träna med honom. Men Tonto blir så svartsjuk att han har blivit som ett plåster på mig. Ska ligga nära om jag är i sängen, sitta vid mina fötter. Sitter och gör en massa ljud när det är Rollos tur att träna, eller så gör han det jag ber Rollo göra fast på avstånd. Typ sitt, ligg, stå.

Rollo är också svartsjuk, för han tycker det är roligt att träna nu... så han sitter och piper när Tonto ska träna för att han är så sugen på att träna själv!

:meh: :wtf:
Stänger in hunden som inte ska träna (i annat rum/i bilen helst. Stoja skäller om jag har henne uppbunden bara). Men det är vid träning, märker inget i vardagen så sett.

Ang Bravecto... Om recept skrivs ut sådär, varför då ens ha det receptbelagt? Nån som vet varför det ÄR receptbelagt?

@Migo Alltså dina hundar måste tro att de är i paradiset men kollapsar de varje kväll? :D (med tanke på de där kutande fåren :cautious: )

Äh, det där är ingenting, de kutar flera mil om dagen bara när de leker! ;) Vallar gör de ju hemma också, om än inte med riktigt samma utmaning vad gäller terräng och svåra djur. Men ja, de somnar i regel väldigt lätt så fort jag sätter mig ner och är stilla, då passar de på att vila. Det är fördelen med att ha arbetande hundar - det blir väldigt tydligt för dem när de inte ska jobba!

Äh, det där är ingenting, de kutar flera mil om dagen bara när de leker! ;) Vallar gör de ju hemma också, om än inte med riktigt samma utmaning vad gäller terräng och svåra djur. Men ja, de somnar i regel väldigt lätt så fort jag sätter mig ner och är stilla, då passar de på att vila. Det är fördelen med att ha arbetande hundar - det blir väldigt tydligt för dem när de inte ska jobba!
Fast jobbet är väl vara utmattande för hjärnan också till skillnad från när man leker?
Är nyfiken, hur sköter sig den yngsta? :D

Fast jobbet är väl vara utmattande för hjärnan också till skillnad från när man leker?
Är nyfiken, hur sköter sig den yngsta? :D
Jo visst är arbetet väldigt mentalt jobbigt, men arbetsbördan för dem är än så länge minimal. Först om några dagar, när första gruppen tackor och lamm släpps på inmarksbete och ska samlas dagligen för inräkning, blir det ordentligt hundjobb. För närvarande tittar de mest lystet på kopplammen, äter efterbörder och tränar några minuter här och där när jag har tid över. Fridolf har flyttat ut en grupp med vuxna djur som av en eller annan anledning inte har lamm, och det är dem vi kan träna lite på.

Lillan sköter sig ypperligt, hon tränas på samma får som Fridolf och hanterar dem klokt. Inte på samma avstånd från mig än, men annars väldigt "vuxen" träning. Har tyvärr bara korta instagramfilmer på henne. Hon tränar på att hantera arga tanter, med mycket stöd från matte ;)
Mer rutinerad Fridolf som gör nästan exakt samma manöver, men betydligt lugnare och självständigare.

Jo visst är arbetet väldigt mentalt jobbigt, men arbetsbördan för dem är än så länge minimal. Först om några dagar, när första gruppen tackor och lamm släpps på inmarksbete och ska samlas dagligen för inräkning, blir det ordentligt hundjobb. För närvarande tittar de mest lystet på kopplammen, äter efterbörder och tränar några minuter här och där när jag har tid över. Fridolf har flyttat ut en grupp med vuxna djur som av en eller annan anledning inte har lamm, och det är dem vi kan träna lite på.

Lillan sköter sig ypperligt, hon tränas på samma får som Fridolf och hanterar dem klokt. Inte på samma avstånd från mig än, men annars väldigt "vuxen" träning. Har tyvärr bara korta instagramfilmer på henne. Hon tränar på att hantera arga tanter, med mycket stöd från matte ;)
Mer rutinerad Fridolf som gör nästan exakt samma manöver, men betydligt lugnare och självständigare.
Äter efterbördor ... :crazy::yuck: Men åh, måste vara jätteroligt att se när lammen släpps ut för första gången :love:
Känner igen det där med att arga tanter kan vara svåra :angel::D

Äter efterbördor ... :crazy::yuck: Men åh, måste vara jätteroligt att se när lammen släpps ut för första gången :love:
Känner igen det där med att arga tanter kan vara svåra :angel::D
Det är mest ett ganska högljutt kaos faktiskt, alla mammorna kastar sig ut till gröngräset och äter maniskt i en halvtimme, och alla 90 lammen står kvar precis vid porten och skriker som galningar. Det tar några dagar innan de uppskattar den nya lekparken :rofl:

Asså ibland blir man så trött.. Vi är mitt i renoveringen av vårt kök för tillfället och igår när jag skulle riva upp golvet, som jag trodde var kassa spånskivor, vad dyker inte upp då?? Jo ett skit snyggt trägolv som hade blivit så underbart att göra iordning. Men det lär inte hända för vi måste riva upp det också för att komma åt bjälklaget :mad:

Så efter tre timmars golv upprivning så känner jag bara att jag ju egentligen tyckte om mitt 1970-tals kök som satt där innan :meh:

Ang Bravecto... Om recept skrivs ut sådär, varför då ens ha det receptbelagt? Nån som vet varför det ÄR receptbelagt?

Alla nya läkemedel måste vara receptbelagda i minst fem år innan de får släppas fritt.
Det var samma kaos när Scalibor kom, alla skulle ha och veterinärerna drunknade i receptförfrågningar. Nu finns Scalibor receptfritt.
Samma med Bravecto. Har senaste två veckorna förskrivit uppskattningsvis 100-150 Bravectorecept. ALLA ska ha.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka