Uppdatering och snackistråd 4

Hela.Jävla.Tiden. Och under jaktsäsongen rivs det mängder med får av jakthundar som antingen är helt outbildade men släppta ändå, eller bara är helt utom kontroll.

Det hör till allmänt hyfs att inte rasta hundar lösa i hagar, om en inte har djurägarens uttryckliga tillstånd. Men även här skriver ju folk rätt ofta att de går till fårhagar och rastar "när det inte är djur där". Hur de nu kan veta det.

Vi brukar vara i en hage och träna i under vintern där jag frågat bonden om det är ok, samt när djuren kommer att vara där. :) Fast det är en kohage, som enbart används som sommarbete. Jag håller med om att det är idiotiskt att bara släppa utan att veta...

Men även här skriver ju folk rätt ofta att de går till fårhagar och rastar "när det inte är djur där". Hur de nu kan veta det.
Jag är en av dem som gör det under "vinterhalvåret" för då vet jag att det inte är djur där. Det är kommunens mark och det är en bekants bekant som hyr in sig där när bete finns. (Man ser dessutom hela hagen direkt i princip)
Men att släppa okända hagar förstår jag inte hur folk får för sig :banghead:

Jag har tom fått skynda ut och säga till folk som kommer för lektioner hos mig, som gått in i hagarna där mina djur uppenbart betar, för att släppa okontrollerade hundar lösa "så de får springa av sig inför lektionen". Tack och adjöss...!

Knäppt. Fårhagar är ju stora, hur ska man veta om det är djur i andra änden?

Hela.Jävla.Tiden. Och under jaktsäsongen rivs det mängder med får av jakthundar som antingen är helt outbildade men släppta ändå, eller bara är helt utom kontroll.

Det hör till allmänt hyfs att inte rasta hundar lösa i hagar, om en inte har djurägarens uttryckliga tillstånd. Men även här skriver ju folk rätt ofta att de går till fårhagar och rastar "när det inte är djur där". Hur de nu kan veta det.
Under många år har en fårägare haft sina får på sommarbete i ett stort grönområde i utkanten av centrala Uddevalla. Ett härligt inslag i stadsmiljön och området är så himla fint att promenera i. Tyvärr har han fått offra många får pga hundägare som släpper lös sina hundar där. Läste en artikel för några år sen att han tänkte sluta nyttja det betet. Vet inte hur det blev med det men vi gick genom området (med kopplade hundar) i vintras och av staketen att dömma går nog inga får där mer om somrarna :(

Under många år har en fårägare haft sina får på sommarbete i ett stort grönområde i utkanten av centrala Uddevalla. Ett härligt inslag i stadsmiljön och området är så himla fint att promenera i. Tyvärr har han fått offra många får pga hundägare som släpper lös sina hundar där. Läste en artikel för några år sen att han tänkte sluta nyttja det betet. Vet inte hur det blev med det men vi gick genom området (med kopplade hundar) i vintras och av staketen att dömma går nog inga får där mer om somrarna :(
Jag tänker osökt på en artikel i nån kvällstidning för ett tag sedan, där en mycket arg hundägare ville förbjuda kommunen att beta sina hagar med kor, för hennes hund hade faktiskt blivit attackerad av korna när hon släppte den lös där. Hon släppte alltså lös sin vinthund, inne i en kohage med kor och kalvar(!). Folk är idioter.

Knäppt. Fårhagar är ju stora, hur ska man veta om det är djur i andra änden?
Hos oss är fårhagarna så små att man ser hela på en gång :cautious:

Och jaa, jag släpper mina hundar i hagen. Dels så ser jag att det inte är djur där, och dels så är det ingen grind på hagen så är det garanterat inga djur där.. Det är kommunal mark, bonden vet om att jag/vi släpper hundar där. Dessutom rymde hans stutar i tid o otid i somras så min hund höll dom på plats medan jag ringde runt till kommunen som hade noll koll och hänvisade till polisen.. Till slut fick vi tag på bonden och han kom o hämtade sina djur.

Hos oss är fårhagarna så små att man ser hela på en gång :cautious:

Och jaa, jag släpper mina hundar i hagen. Dels så ser jag att det inte är djur där, och dels så är det ingen grind på hagen så är det garanterat inga djur där.. Det är kommunal mark, bonden vet om att jag/vi släpper hundar där. Dessutom rymde hans stutar i tid o otid i somras så min hund höll dom på plats medan jag ringde runt till kommunen som hade noll koll och hänvisade till polisen.. Till slut fick vi tag på bonden och han kom o hämtade sina djur.

Som sagt, om djurägaren vet om det och är okej med det så är ju allt bra? Däremot vill jag varna för att anta att en öppen grind betyder att hagen är tom. Det är inte alls alltid sant.

Tänk på att allt på nätet kan läsas av idioter. Generellt kan man aldrig anta att en öppen grind betyder tom hage. Det kan betyda att djurägaren är inne och ser till sina djur tex. Så be om uttryckligt tillstånd från mark-och djurägaren!

Som sagt, om djurägaren vet om det och är okej med det så är ju allt bra? Däremot vill jag varna för att anta att en öppen grind betyder att hagen är tom. Det är inte alls alltid sant.

Tänk på att allt på nätet kan läsas av idioter. Generellt kan man aldrig anta att en öppen grind betyder tom hage. Det kan betyda att djurägaren är inne och ser till sina djur tex. Så be om uttryckligt tillstånd från mark-och djurägaren!
Inte öppen grind, bortplockad grind. :)

Jag behöver inte släppa mina hundar i hagar för ´dom har lydnad nog för att kunna springa på annan plats :D:up:
Men för måååååååånga år sen så bodde jag på Lidingö,sambons hund gick på dagis ute vid brukshundsklubben,på den tiden fanns det en del fårhagar där ute,en dag ringde dom att hans boxer tagit ett får när dagiset hade släppt dagishundar i fårhagen :wtf::banghead::banghead:

Jag tänker osökt på en artikel i nån kvällstidning för ett tag sedan, där en mycket arg hundägare ville förbjuda kommunen att beta sina hagar med kor, för hennes hund hade faktiskt blivit attackerad av korna när hon släppte den lös där. Hon släppte alltså lös sin vinthund, inne i en kohage med kor och kalvar(!). Folk är idioter.
Vad i hela?! Snacka om att folk är idioter...

Det där upptäckte jag för ett tag sedan. Jag har en del hagar där jag släpper mina hundar. (De som ansvarar för hagarna har sagt att det är helt ok så länge det inte går djur i dem.) Så gick jag förbi en av dem, grinden var öppen och jag tänkte passa på att låta hundarna leka lite. Vi gick in och jag hann inte gå speciellt långt förrän jag såg att det faktiskt var betande djur i hagen (går alltid lite kors och tvärs i hagarna först för att försäkra mig om att de faktiskt är tomma). Jag blev väldigt förvånad, men ja, det var ju inte värre än att vi vände och gick vidare :p

Fick i dag spontanbesök av ett par valpköpare. "Valpen" är förvisso 4,5 år numera :p
De bor i trakten och vi tillhör samma klubb men det är alltid kul att snacka lite utanför klubb mm. Himla mysigt var det iaf och karlarna bestämde sig för att ge sig ut och spåra i morgon.

Annars händer inget nytt nu. Hundarna har sin vardag och vi bara väntar och väntar. Väntar på lilla Shiloh, på ul så vi vet om det blir valpar, på att hundgårdsbygget ska ta fart igen och på att de ny cementerade väggarna i valprummet ska torka så vi kan börja måla.
F*n så mycket väntan det är:cautious:

Fick i dag spontanbesök av ett par valpköpare. "Valpen" är förvisso 4,5 år numera :p
De bor i trakten och vi tillhör samma klubb men det är alltid kul att snacka lite utanför klubb mm. Himla mysigt var det iaf och karlarna bestämde sig för att ge sig ut och spåra i morgon.

Annars händer inget nytt nu. Hundarna har sin vardag och vi bara väntar och väntar. Väntar på lilla Shiloh, på ul så vi vet om det blir valpar, på att hundgårdsbygget ska ta fart igen och på att de ny cementerade väggarna i valprummet ska torka så vi kan börja måla.
F*n så mycket väntan det är:cautious:
Det säger Ales uppfödare också. Först väntar man på att hitta rätt hund. Sen väntar man på att den ska bli stor nog att hälso-och arbetstestas. Sen väntar man på löp. Sen väntar man på UL. Sen väntar man på födseln, sen väntar man på att de blir stora och söta, sen väntar man på leverans så man äntligen slipper dem. Sen väntar man på att de ska bli stora nog att hälso-och arbetstestas... Never ending circle!

Det är total stiltje i fjöset, så nu får ni lite bilder från dagens promenad. Jag fick med mig de tre gårdshundarna ut idag också, en korthårig Vorsteh, en münsterländer (?) och en rakad BC ;)

12439095_10153658293303666_8887862219835959552_n.jpg
12472575_10153658293318666_4280472708947388471_n.jpg

12920380_10153658293313666_5919975304305139725_n.jpg

944867_10153658293428666_8623961653749668201_n.jpg

Fågelhunden förstår sig inte alls på dessa knäppa border collies! ;)
12924531_10153658293438666_7540500656625209307_n.jpg

12888528_10153658293443666_3029935841258375047_o.jpg

Inte lätt att vara en sexig kastrat, sa Frodo. Man blir antastad både i lekparken och badhuset!
12809724_10153658293553666_5791021072078057265_n.jpg

12924553_10153658293783666_3229288226441929509_n.jpg

Träningsgruppen
12924592_10153658293588666_1450196125949730984_n.jpg

12321432_10153658293593666_1970788580824082104_n.jpg

12472558_10153658293713666_1728526005094305804_n.jpg

Nyrakad BC. Plötsligt ser man musklerna!
12957642_10153658293918666_2774310695582120065_o.jpg

Funderar på om tanthunden är kräsen eller mår illa. Det är inte mycket mat som gått i idag. Däremot hårt bröd och sånt där tuggben "mot tandsten" och lite torrfoder jag hittade i skåpet. Hon har ju njurproblem och jag vet att tiden är på väg att rinna ut, men hon är pigg ute och vid träning (som hon vill) går det mesta ner, inklusive torrfodret.

Varför varför varför skaffar jag djur, framförallt hund? Jag vet hur dåligt jag kommer må när sista dagen kommer och framförallt tiden fram dit, innan man bestämt sig.
Husse kommer hem torsdag kväll, så vi ska göra lite saker som tant tycker är kul i helgen så får vi se hur tankegångarna går sen.
Fan, vill ha ett tydligt tecken så jag bara kan bestämma mig. Önskar att hon inte var så jävla pigg och glad ute (hon är mest ledsen i samband med maten) :cry:

Kollade PM till tävlingen på söndag. Jag kommer få gå upp... Tidigt. Överväger att sova hos mamma så halverar jag restiden, hon ska dessutom med.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka