Uppdatering och snackistråd 4

Har ni sett videon på huskyn som har ihjäl ett rådjur? :nailbiting: Vill inte lägga upp den ifall någon inte vill titta, men den går runt facebook nu. 31k visningar på 6 timmar...

Har ni sett videon på huskyn som har ihjäl ett rådjur? :nailbiting: Vill inte lägga upp den ifall någon inte vill titta, men den går runt facebook nu. 31k visningar på 6 timmar...
Har sett den ja och tydligen så ingrep inte personen som filmade eftersom hunden "vaktade" sitt byte när h*n försökte närma sig :meh:

Hemskt och oerhört klantig och ansvarslös hundrastare :(
Att personen som filmade inte gick fram kan jag förstå - personen kanske inte ens var hundvan och då går man ännu mindre fram och försöker ta ett byte från en stor hund.

Ja? Jag hade absolut inte gått fram till en främmande hund i det läget, speciellt inte om jag redan försökt och den vaktar? Mitt liv och min kropp är värt mer än rådjurets i det läget.
Att ingripa behöver inte innebära att man stegar fram och tar hunden i halsbandet. Det finns flera olika metoder för att få en "aggressiv" hund att backa utan att man kommer i fysisk kontakt med den.

Att ingripa behöver inte innebära att man stegar fram och tar hunden i halsbandet. Det finns flera olika metoder för att få en "aggressiv" hund att backa utan att man kommer i fysisk kontakt med den.
Fast alltså. Jag vet i fan om jag skulle avbryta en okänd hund som hotar mig när den redan är igång o dödar ett byte.
Känns som att har den resursförsvar så kan det verkligen gå snett.

Nja. Jag förstår hur du tänker, men en hund som vaktar något så värdefullt som den dessutom själv fällt skrämmer man inte genom att kasta pinnar på den.
Det är en sån sak som inte är önskvärt hos jakthundar, såna hundar ska inte avlas på, men var det ju ingen jakthund och huskeys är kända för att ha ganska mycket "urhund" i sig.

Nja. Jag förstår hur du tänker, men en hund som vaktar något så värdefullt som den dessutom själv fällt skrämmer man inte genom att kasta pinnar på den.
Det är en sån sak som inte är önskvärt hos jakthundar, såna hundar ska inte avlas på, men var det ju ingen jakthund och huskeys är kända för att ha ganska mycket "urhund" i sig.
"Kasta pinnar på den" har nog aldrig klassats som en fungerande metod för att mota bort en vaktande hund :D

Ja, jag såg den. I Schäfergruppen. Vidrigt!!!:cry:
Här ser vi rovdjursinstinkten i hundar.

Har sett den ja och tydligen så ingrep inte personen som filmade eftersom hunden "vaktade" sitt byte när h*n försökte närma sig :meh:
Sunt förnuft att inte gå fram om hunden visat "nej".
Man kan tycka att det är makabert att filma när det inte går att avbryta men det är samtidigt bra som bevis. Hundrastaren ska skämmas å det grövsta över sin oaktsamhet och förtjänar ett åtal.
Det är vidrigt att se klippet men tyvärr behöver en del hundägare en tankeställare. Tyvärr tror jag inte det går in hos dom som behöver den.

Sunt förnuft att inte gå fram om hunden visat "nej".
Man kan tycka att det är makabert att filma när det inte går att avbryta men det är samtidigt bra som bevis. Hundrastaren ska skämmas å det grövsta över sin oaktsamhet och förtjänar ett åtal.
Det är vidrigt att se klippet men tyvärr behöver en del hundägare en tankeställare. Tyvärr tror jag inte det går in hos dom som behöver den.
Misstänker att den kategorin som själva sitter med hundar som är benägna att agera som hunden på filmen kommer att besitta attityden att "min hund skulle aaaaaldrig..." oavsett vad. Jag undrar var hundrastaren är någonstans. Om hunden sprungit så pass långt iväg från vederbörande att h*n inte hunnit dit än/inte kan hitta hunden, eller om inte ens rastaren vågar närma sig utan står en bit bort någonstans och tittar på.

Jävla fasoner att censurera bilderna. Om det är nått som kan få folk att tänka till så är det ju att se konsekvenserna av en lös hund på fel plats. Jag har så många vänner som fått sina tamdjur fullständigt styckade av hundar, blir vansinnig när jag ser att folk rastar hundar lösa i fårhagar.

Gör folk det??
Jag skulle bara komma på tanken om jag dels kunnat fråga om lov och sen visste att inga får fanns där.

Jag har för övrigt läst en del kommentarer till filmen med rådjuret som dödas. Jag blir chockad och orolig över att så många tror att hunden klarade av att fälla det bara för att det bara hade tre ben och att en hund aldrig skulle komma ikapp ett friskt rådjur. Om kunskapen inte är större hos hundägare är det kanske inte förvånande att man inte tar så allvarligt på hundar som sticker iväg efter rådjur så länge de kommer tillbaka igen men faktum är ju att det tyvärr inte är ovanligt att hundar som får möjlighet skadar eller rentav dödar rådjur.

Gör folk det??
Jag skulle bara komma på tanken om jag dels kunnat fråga om lov och sen visste att inga får fanns där.
Hela.Jävla.Tiden. Och under jaktsäsongen rivs det mängder med får av jakthundar som antingen är helt outbildade men släppta ändå, eller bara är helt utom kontroll.

Det hör till allmänt hyfs att inte rasta hundar lösa i hagar, om en inte har djurägarens uttryckliga tillstånd. Men även här skriver ju folk rätt ofta att de går till fårhagar och rastar "när det inte är djur där". Hur de nu kan veta det.

Jag har tom fått skynda ut och säga till folk som kommer för lektioner hos mig, som gått in i hagarna där mina djur uppenbart betar, för att släppa okontrollerade hundar lösa "så de får springa av sig inför lektionen". Tack och adjöss...!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka