Uppdatering och snackistråd 4

Dum fråga kanske, men hur vet man om hunden bara är varm eller uttråkad?

Mina föräldrars valp är nämligen uppe och röjer nattetid, typ drar i tapeter och knaprar på trappan och annat knaper-vänligt, inga skor eller liknande dock, enbart trämaterial och gipsväggarna. Han har aldrig varit destruktiv annars under sina 9-månader utan det här har kommit med åldern, och visar sig bara under natten...

Han är också och krafsar på dörrar tydligen och är allmänt pipig, vill gå ut så fort det är ljust ute. Föräldrarna har stengolv på två ställen i huset, två väldigt dragiga dörrar men han ligger inte där, utan ligger han ner så ligger han vid element, på sin pläd eller i korgen.

På dagen är han ungefär likadan, vill ut ut osv men då blir han ju utsläppt eftersom att ja, det är dag.

Så jag vet inte riktigt hur man ska råda här. Min mamma har testat att aktivera mer, att gå promenad senare och så, men det resulterar bara i att han är ännu mer vaken och röjer runt.

Är det så att han är varm? Eller är det en valpgrej?

Mina föräldrars valp är nämligen uppe och röjer nattetid, typ drar i tapeter och knaprar på trappan och annat knaper-vänligt, inga skor eller liknande dock, enbart trämaterial och gipsväggarna. Han har aldrig varit destruktiv annars under sina 9-månader utan det här har kommit med åldern, och visar sig bara under natten...

Han är också och krafsar på dörrar tydligen och är allmänt pipig, vill gå ut så fort det är ljust ute. Föräldrarna har stengolv på två ställen i huset, två väldigt dragiga dörrar men han ligger inte där, utan ligger han ner så ligger han vid element, på sin pläd eller i korgen.

På dagen är han ungefär likadan, vill ut ut osv men då blir han ju utsläppt eftersom att ja, det är dag.

Så jag vet inte riktigt hur man ska råda här. Min mamma har testat att aktivera mer, att gå promenad senare och så, men det resulterar bara i att han är ännu mer vaken och röjer runt.

Vad är det för hund?

Första steget för mig är att begränsa utrymmet där den kan vara nattetid.

9 månader och börjar bli könsmogen och känner doften av löptikar kanske ?

Vad är det för hund?

Första steget för mig är att begränsa utrymmet där den kan vara nattetid.

Det är en collie, mao medelstor hund. Ska tipsa föräldrarna om det! När han var valp så hade dom honom i sovrummet enbart, och det funkade ju då, så det kanske funkar nu med.

9 månader och börjar bli könsmogen och känner doften av löptikar kanske ?

Ingen aning, han känns fortfarande som en liten valp och helt clueless :p Ungefär lite "vad är en tik? Vill dom leka?" Han är så barnslig liksom. Men det kan mycket väl vara så.

Jag fick koppla min bc-korsning efter sista rastningen i början. Annars rev hon huset...körde konsekvent så tills hon själv gick dit och la sig när vi kom in. Hon var en överaktiv tös som fått bestämma allt...var 7 månader då. Första gången trodde jag hon dog...har aldrig sett en hund sova så djupt! Hon är 12 år nu och samma procedur sker fortfarande. Efter sista rastningen svimmar hon ihop...O_o

Jag måste läsa i den här tråden oftare, har ju missat massa intressanta saker!

Idag fyller Rover 11 år, älskade gammelfarbror! Tänk att han har varit en sån här liten skit en gång i tiden:
rover045.jpg

Det får bli något riktigt mumsigt till middag ikväll.

Det låter ju onekligen som att något stressar honom. Kan vara könsmognad, kan vara något annat. Tror också att ett bra tips är att begränsa utrymmet för honom på natten och låta honom pyssla som är lugn aktivering. Till exempel ett köttben eller en fylld kong :)
Kan kanske också vara en idé att börja träna på passivitet eller filtträning. Har hört om hundar som inte kan slappna av om dom inte får i "uppgift" att slappna av. Det kräver ju dock ganska mycket träning :) så skulle börja med ovanstående tips.

Inatt har vi jobbat och Alice gjorde en ny grej imorse! När dagens assistent kom för att byta så satte vi oss vid köksbordet (som vi alltid gör) och snackade lite. Alice la sig och sov under bordet (vilket har hänt, men sällan). Sen skulle assistenten gå och kolla en grej i städskåpet. I vanliga fall springer Alice efter lite "Hallå, hallå! Var ska du?! Jag följer efter så det inte är något fuffens!" Varpå jag kallar in henne och platsar henne bredvid mig. Men inte idag! Hon låg kvar under bordet! Lyfte lite på huvudet och tittade ett ögonblick, sen somnade hon om :D
En liten skitgrej för många men för mig säger det väldigt mycket om förändringarna som sker hos Alice just nu! :love:

Tänkte fira livet med en färsk kalkonhals nu när vi kom hem.. Alice luktade på den och sen rasade hon i säng :D Jobbigt med utveckling!

Det låter ju onekligen som att något stressar honom. Kan vara könsmognad, kan vara något annat. Tror också att ett bra tips är att begränsa utrymmet för honom på natten och låta honom pyssla som är lugn aktivering. Till exempel ett köttben eller en fylld kong :)
Kan kanske också vara en idé att börja träna på passivitet eller filtträning. Har hört om hundar som inte kan slappna av om dom inte får i "uppgift" att slappna av. Det kräver ju dock ganska mycket träning :) så skulle börja med ovanstående tips.

Ja, får ta med tipsen till min mamma och se om är något som funkar!:) Förhoppningsvis är det ju bara könsmognaden...

Har upptäckt en ny grej med lillpumins ljudrädsla. Jag har alltid haft strikta regler med att man inte hälsar på främmande hundar på promenad . Häromdagen när vi var ute blev lillpumin dock skrämd av några skott (eller ngt som lät som det), inte panik men han gick på spänn. Efter ngn km gick vi ikapp en man med en lös labbe som ropade (såklart) "Det är ingen fara, han är jättesnäll!". Hunden kommer såklart fram till oss och lillpumin glömmer allt om skotten. Nu ska han leka! Idag hände samma sak igen; skott och sen mötte vi en blandrastik som såg trevlig ut. Lillpumin blev ivrig och ville leka så jag frågade om de fick hälsa :o Lillpumin är cool resten av vägen hem. Måste klura på det här. Det ultimata vore ju om han kunde leka med mig som distraktion eller kanske rigga situationer, så ett skott och sen kommer en kompis med sin hund. Hm...

Har upptäckt en ny grej med lillpumins ljudrädsla. Jag har alltid haft strikta regler med att man inte hälsar på främmande hundar på promenad . Häromdagen när vi var ute blev lillpumin dock skrämd av några skott (eller ngt som lät som det), inte panik men han gick på spänn. Efter ngn km gick vi ikapp en man med en lös labbe som ropade (såklart) "Det är ingen fara, han är jättesnäll!". Hunden kommer såklart fram till oss och lillpumin glömmer allt om skotten. Nu ska han leka! Idag hände samma sak igen; skott och sen mötte vi en blandrastik som såg trevlig ut. Lillpumin blev ivrig och ville leka så jag frågade om de fick hälsa :o Lillpumin är cool resten av vägen hem. Måste klura på det här. Det ultimata vore ju om han kunde leka med mig som distraktion eller kanske rigga situationer, så ett skott och sen kommer en kompis med sin hund. Hm...
Va de skjuter där du bor! Bor du på High Chaparral eller :laugh:

Vårat hungårdsbygge....suck.
Det skulle ha varit klart till 1 mars men markjobbet blev rejält försenat och när grävningen äntligen var klar, så blev det vinter med snö och tjäle. Inget mer markjobb på flera månader.
Nu är våren här, det har tinat upp och då upptäcker vi....vi bygger i värsta blötmarken :(
Nu har grävgubben varit här och vi får gräva ur mer, gräva några extra dräneringsdiken och tja...det blir mer jobb, tid och pengar innan gårdarna kan komma upp.
Men hundstallet är iaf klart. Bara luckorna som ska på plats men det väntar vi med tills sist. När det finns en hundgård och inte ett lerhål att gå ut till.
Jag får ställa in mig på att en bit av trädgården kommer se ut som ett lerigt bygge i sommar. Jippi.

Tååååålamooood.......

Det där får mig att tänka på hur det var när min Aysu var hos mig som unghund (hon var på "besök" i två månader). En gång när vi var ute så började plötsligt min äldre tik att leka med henne. Det hände ibland, men gick alltid att bryta. Den gången jag tänker på så gick det inte, min tik var helt säker på att hon skulle leka massor. Plötsligt åskade det som f*n, verkligen brakade till rakt ovanför oss, så jag lät dem hålla på. Så fort det slutade åska, då slutade även min tik att leka.

Några veckor senare återupprepades proceduren, men då hos hundvakt. Då började det mullra lite och Aysu blev lite orolig. Samtidigt som det började mullra något mer så kom min tik (med hundvaktens hundar i släptåg) och började leka igen. Så fort det slutade åska så slutade hundarna leka.

Efter det har Aysu visserligen ogillat åska, men hon blir inte orolig, hon ser mest sur ut och lägger sig i soffan :) Jag är väldigt glad att min kloka tik visade Aysu att det inte var farligt med åskan (och vi har inga problem med skott, fyrverkerier eller annat heller, Aysu är helt cool när det gäller sådant).

Så har då hanhunden åkt hem efter väl gjort arbete - men inte blev det lugnt i huset för det (den andra tiken gick in i höglöp igår..har varit lite livat idag ljudmässigt då). Äldsta tiken är fullständigt galen och ska humpa på den parade tiken hela tiden.....och skriker dessutom efter hanhundar ute. Så här knäpp har hon aldrig varit vid höglöp förut :arghh: Just nu har jag fått stänga en grind mellan dom, för Polly vill knapra ben men Mini låter henne inte vara ifred - och Mini får snart en hjärtattack av allt flåsande :o:cautious::D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka