Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den biten tänkte jag inte ens på. Det är iofs mitt minsta bekymmer, för min del får det finnas massor med ris så länge hundskrället tål maten :p
Fast det står inget om animaliskt fett i den danska innehållsförteckningen heller. Vilket det gör i svenska.
:confused:
Nä men det står fett från lax o lax är animaliskt.

Möttes av en smärre krissituation när jag kom hem för en stund sen:nailbiting:
I dörren mötes jag av två glada, men smått upprörda retrievers som snabbt började markera sina matskålar.
Efter viss efterforskning visade det sig att matte och husse hade brustit i sin kommunikation och vi hade två svårt svältande retrievers! Frukosten hade blivit bortglömd..

Krissituationen kunde dock snabbt lösas genom en försenad måltid, husses och mattes dåliga samvete blev stillat genom lite extra godsaker och de två retrievrarna är nu helt återställda!

Men de hälsar att det var på håret att de inte magrade av och trilla av pinn :angel:

LfAd1Cv.jpg

@Wingates lilla monsterdobbis

Kanske inte en så jätterolig snackis/uppdatering men...

Jag är så jäkla trött på min rabiata mördar-collie :(:rage: Vi har kämpat jättelänge med att få ordning på kontakten sinsemellan och att man inte behöver vrålskäll alá stå på bakbenen och hänga som en tok i kopplet. Vi har kommit en lång väg! Igår till exempel var jag super nöjd med honom för då skällde han inte på en endaste grej (här snackar vi hund som skäller/skällde och gjorde utfall mot cyklar, hundar, bilar, människor, andra djur) men idag kändes det som att det bara brast totalt. :cry: Tror vi får börja om på noll igen... Nä usch nu ska jag dra täcket över huvudet och gömma mig.

Jag är så jäkla trött på min rabiata mördar-collie :(:rage: Vi har kämpat jättelänge med att få ordning på kontakten sinsemellan och att man inte behöver vrålskäll alá stå på bakbenen och hänga som en tok i kopplet. Vi har kommit en lång väg! Igår till exempel var jag super nöjd med honom för då skällde han inte på en endaste grej (här snackar vi hund som skäller/skällde och gjorde utfall mot cyklar, hundar, bilar, människor, andra djur) men idag kändes det som att det bara brast totalt. :cry: Tror vi får börja om på noll igen... Nä usch nu ska jag dra täcket över huvudet och gömma mig.
Det blir bättre, ibland vill man bara kasta ut kräket för ett stup och andra dagar är det underbart att vara hundägare.

Nejdå! Det kommer alltid bakslag, men det betyder inte att man är på ruta noll. :)
Det kan vara spontant återförvärv (utsläckning), trigger stacking, eller att något var extra svårt just i den situationen - eller något helt annat. Men det gör inte jobbet du gjort och framstegen ni nått bortblåsta.

Jag och hundarna var ute i fyra timmar idag och promenerade, åkte buss, lillpumin lekte en stund med en annan hund - ja, lite allt möjligt. Planen var iaf att de skulle komma hem och sova riktigt riktigt gott. Hem. Middag till båda. Gubben däckade i soffan. Lillpumin? Nja. En timme sov han nog.

Det dröjde några timmar innan jag kom på att han kanske var mer hungrig... Så båda grabbarna fick ett kvällsmål (brukar de typ aldrig få) och sen somnade lillpumin som en stock. Har lite dåligt samvete nu :o

Suck, herr pudel mår inte helt hundra igen :(

Han hade ju akut pankreatit för några månader sen. Igår när jag låg i soffan och kliade/masserade så märkte jag att han reagerade på samma ställe som sist :(

Han är lite uppdragen i buken, och svansen hänger (iallafall inomhus) men han dricker, äter, kissar och bajsar... Ska testa ge han skonkost i nå dag och blir det inte bättre så får vi åka in igen...

/pepp som ringde sin mor och grät förtvivlat i morse....

Han är fortfarande låg, men skäller på hundar ute med svansen i topp, äter/dricker och kissar och bajsar som normalt fortfarande. Inne leker han lite grann (inte som han brukar dock) men ser mest ut såhär:

12744606_10153172248561841_1385748575889587667_n_56c0d8f7e087c30dd0b6af14.jpg

När han inte ligger på sin fönsterplats och voffar på människor och folk vill säga...
Ska avvakta till tisdag och se, vete gudarna vad det egentligen kan vara.. när han hade pankreatiten så ville han inte hoppa upp i soffa/säng, drack ingenting, dålig matlust och var uttorkad och väldigt väldigt låg.

Han är iallafall hos mina föräldrar som kan kolla koll på honom hela dagarna...

Har haft svärisarna här hela helgen och det har varit kalas mm så hundarna har fått stått tillbaka. I dag tänkte jag ta en riktig långpromenad efter de hade åkt. Då ringer en tant som sett efterlysningen på våran lilla katt som fortfarande är borta. Han strök runt i skogen vid hennes hus 2 km bort.
Så dagen gick åt till att ropa och leta efter lilla Alf. Men ingen Alf när mörkret kom. Jag får leta vidare i morgon :cry:

Fullständigt djupfryst åkte jag hem och tog en varm dusch. Sen har jag suttit och knåpat med uppdateringar på hemsidan. Nu finns info där om planerna på nästa kull. På fredag är det UL på Axi för att se om hon är dräktig. Hoppas för vi har flera intressenter och det vore öken om hon går tom. Är riktigt nervös :nailbiting:

Och i morgon är det verkligen långpromenad på schemat. Och ny vägning för barbamamma här hemma. Tycker hon tappat lite vikt :up:

Sitter och funderar på om jag ska åka till Norge på tävling eller inte... Sista anmälningsdag är visserligen sista mars, så det finns tid kvar till att fundera men jag gillar att planera...
Att jag tvekar är för att Aysu är tjock, skendräktig och slö. Hon borde dock hinna bli i bra form till 24 april (det är då tävlingen är). Skippar vi den tävlingen så blir nästa chans i september, då lär hon vara mitt i skendräktighet istället :banghead:

Jag vill ju åka till Norge och tävla, men ska vi dit så vill jag att hon är i bra form, för är hon det så har hon god chans att bli norsk champion. Det är inte så kul att lägga ut närmare 2000kr på en tävling utan chans på bra resultat... Nåja. Jag kan väl inte göra mer än att vänta mot slutet på anmälningstiden för att se i vilken form hon är i då.

@TheaH

@Monstermom

Nä, jag inser ju också att träningen inte kommer vara helt bortblåst, men det är ju aldrig roligt med sådana här bakslag :cry:
Vi hade dessutom maximal otur, var nämligen ute och gick med min syster som hade föräldrarnas collie, en av de osäkrare typerna - genom snäll men väldigt osäker. Riley började skälla på den där OES-hunden (en hund som han av någon anledning alltid skäller på...) och sen var det som en spärr bara gick i lillebrors huvud och min syster kunde inte hålla lillebror så jag fick ta två hundar i fullt utfall. Mindre roligt. Kunde ju inte avleda på något vis alls utan jag fick helt enkelt hålla i hundarna, det gick rätt så hyfsat men tysta var dom inte för fem öre.
Vi kunde ju heller inte ta oss någonstans, var liksom trängda och kvinnan envisades med att gå typ 1,5 meter ifrån oss trots att hon kunde gått längre bort istället, gastade hon om att hon skulle anmäla oss och ja det var riktigt riktigt otrevligt. Förstår att kvinnan måste blivit jätterädd när det är två stora collies som gör fullt utfall mot hennes hund men åh nä jag är bara jätte rädd att någon ska komma och ta min hund ifrån mig nu. Usch. Man känner sig ju lite misslyckad som hundägare dessutom. Nä, jag får ta och gå och lägga mig och hoppas att imorgon blir en bättre dag.

@TheaH

@Monstermom

Nä, jag inser ju också att träningen inte kommer vara helt bortblåst, men det är ju aldrig roligt med sådana här bakslag :cry:
Vi hade dessutom maximal otur, var nämligen ute och gick med min syster som hade föräldrarnas collie, en av de osäkrare typerna - genom snäll men väldigt osäker. Riley började skälla på den där OES-hunden (en hund som han av någon anledning alltid skäller på...) och sen var det som en spärr bara gick i lillebrors huvud och min syster kunde inte hålla lillebror så jag fick ta två hundar i fullt utfall. Mindre roligt. Kunde ju inte avleda på något vis alls utan jag fick helt enkelt hålla i hundarna, det gick rätt så hyfsat men tysta var dom inte för fem öre.
Vi kunde ju heller inte ta oss någonstans, var liksom trängda och kvinnan envisades med att gå typ 1,5 meter ifrån oss trots att hon kunde gått längre bort istället, gastade hon om att hon skulle anmäla oss och ja det var riktigt riktigt otrevligt. Förstår att kvinnan måste blivit jätterädd när det är två stora collies som gör fullt utfall mot hennes hund men åh nä jag är bara jätte rädd att någon ska komma och ta min hund ifrån mig nu. Usch. Man känner sig ju lite misslyckad som hundägare dessutom. Nä, jag får ta och gå och lägga mig och hoppas att imorgon blir en bättre dag.

Hoppas det känns bättre nu när du sovit. :)

Att hundar (över)reagerar på den typen av hund är inte ovanligt, de ser ju mysko ut och rör sig udda. Också jättevanligt att hundar triggar varandra på det viset. Att kvinnan blev rädd och arg är smällar man får ta, hon har ju rätt till den reaktionen i situationen även om hon kunde hjälpt till mer själv. Ingen kommer att ta din hund! Det är möjligt att det rent formellt går att anmäla en hund som gör utfall i koppel, men han var kopplad och kom aldrig fram till den andra hunden. Polisen kommer bara att lägga ner en sådan anmälan direkt. Och om de av en eller annan anledning skulle gå vidare med den så dyker de ändå inte bara upp hos dig och sliter hunden ifrån dig, de skulle i så fall prata med dig om vad som hänt och testa hunden för att se om han är farlig och vad som i så fall behöver göras. Koppeltvång och munkorgsförelägganden är nog de vanligaste följderna av anmälningar om farlig hund, och han är ju redan kopplad. Och det tar jag bara upp för att du ska se att det värsta alternativet inte ens är särskilt illa, det kommer som sagt inte ens att gå så långt - jag skulle knappast tro att den andra hundägaren ens kommer att försöka anmäla när hon lugnat sig lite.

Det finns nog bara en sak jag tycker du ska ta till dig från den upplevelsen, och det är att inte gå med din hund ihop med andra hundar som riskerar att dras med (här är det inte snällhet som avgör, utan hur påverkad/styrd den andra hunden är av din). Inte förrän du är säker på att inte bara börjar inte din hund med några utfall, han kommer inte ens att dras med om den andra skulle börja. :up:

Hoppas det känns bättre nu när du sovit. :)

Att hundar (över)reagerar på den typen av hund är inte ovanligt, de ser ju mysko ut och rör sig udda. Också jättevanligt att hundar triggar varandra på det viset. Att kvinnan blev rädd och arg är smällar man får ta, hon har ju rätt till den reaktionen i situationen även om hon kunde hjälpt till mer själv. Ingen kommer att ta din hund! Det är möjligt att det rent formellt går att anmäla en hund som gör utfall i koppel, men han var kopplad och kom aldrig fram till den andra hunden. Polisen kommer bara att lägga ner en sådan anmälan direkt. Och om de av en eller annan anledning skulle gå vidare med den så dyker de ändå inte bara upp hos dig och sliter hunden ifrån dig, de skulle i så fall prata med dig om vad som hänt och testa hunden för att se om han är farlig och vad som i så fall behöver göras. Koppeltvång och munkorgsförelägganden är nog de vanligaste följderna av anmälningar om farlig hund, och han är ju redan kopplad. Och det tar jag bara upp för att du ska se att det värsta alternativet inte ens är särskilt illa, det kommer som sagt inte ens att gå så långt - jag skulle knappast tro att den andra hundägaren ens kommer att försöka anmäla när hon lugnat sig lite.

Det finns nog bara en sak jag tycker du ska ta till dig från den upplevelsen, och det är att inte gå med din hund ihop med andra hundar som riskerar att dras med (här är det inte snällhet som avgör, utan hur påverkad/styrd den andra hunden är av din). Inte förrän du är säker på att inte bara börjar inte din hund med några utfall, han kommer inte ens att dras med om den andra skulle börja. :up:

Nä, jag förstår ju att det egentligen blir en väldigt meningslös utredning isåfall, alla involverade hundar var kopplade och förutom gafflandet gick det helt ok. Men obehagligt som sjutton var det ju. Hade jag själv stött på något liknande hade jag nog försökt skynda mig förbi så fort som möjligt, men nu dröjde hon sig dessutom kvar så det blev liksom ännu mer pannkaka utav det.

Men du har helt rätt! Egentligen ska dom inte gå tillsammans (i alla fall inte med min syster) men det var ett nödfall då det inte fanns någon annan och jag går ogärna med båda själv. Vet att man inte kan ursäkta allt men ja, såhär i efterhand har jag kunnat analysera vad som gick på tok och vet mer hur jag ska förebygga det.

Nä, jag förstår ju att det egentligen blir en väldigt meningslös utredning isåfall, alla involverade hundar var kopplade och förutom gafflandet gick det helt ok. Men obehagligt som sjutton var det ju. Hade jag själv stött på något liknande hade jag nog försökt skynda mig förbi så fort som möjligt, men nu dröjde hon sig dessutom kvar så det blev liksom ännu mer pannkaka utav det.

Men du har helt rätt! Egentligen ska dom inte gå tillsammans (i alla fall inte med min syster) men det var ett nödfall då det inte fanns någon annan och jag går ogärna med båda själv. Vet att man inte kan ursäkta allt men ja, såhär i efterhand har jag kunnat analysera vad som gick på tok och vet mer hur jag ska förebygga det.

Och det är ju det viktigaste, att du kan lära dig något av vad som hände och lyckas bättre nästa gång.

Andra människor gör sällan som man vill eller tycker de borde. Är de dessutom rädda och/eller arga agerar de sällan särskilt rationellt. Man kan ju tycka lite vad man vill om hennes beteende, men hennes upplevelse var ju också obehaglig och generellt är det alltid bäst att planera utan att förlita sig på att andra ska göra "rätt". Nya friska tag, bara! :D

Och det är ju det viktigaste, att du kan lära dig något av vad som hände och lyckas bättre nästa gång.

Andra människor gör sällan som man vill eller tycker de borde. Är de dessutom rädda och/eller arga agerar de sällan särskilt rationellt. Man kan ju tycka lite vad man vill om hennes beteende, men hennes upplevelse var ju också obehaglig och generellt är det alltid bäst att planera utan att förlita sig på att andra ska göra "rätt". Nya friska tag, bara! :D

Tänk va lätt världen hade varit om folk kunde läsa ens tankar :angel: ja, jag får fortsätta kämpa med min tok, någon gång kommer han nog lära sig lite hyfs. Men jag undrar allt vad folk egentligen tror om en när man kommer med en vrålskällande collie - de ska ju vara snälla och mjäkiga?! Ja, hujedamig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 711
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar