Hoppas det känns bättre nu när du sovit.
Att hundar (över)reagerar på den typen av hund är inte ovanligt, de ser ju mysko ut och rör sig udda. Också jättevanligt att hundar triggar varandra på det viset. Att kvinnan blev rädd och arg är smällar man får ta, hon har ju rätt till den reaktionen i situationen även om hon kunde hjälpt till mer själv. Ingen kommer att ta din hund! Det är möjligt att det rent formellt går att anmäla en hund som gör utfall i koppel, men han var
kopplad och kom aldrig fram till den andra hunden. Polisen kommer bara att lägga ner en sådan anmälan direkt. Och
om de av en eller annan anledning skulle gå vidare med den så dyker de ändå inte bara upp hos dig och sliter hunden ifrån dig, de skulle i så fall prata med dig om vad som hänt och testa hunden för att se om han är farlig och vad som i så fall behöver göras. Koppeltvång och munkorgsförelägganden är nog de vanligaste följderna av anmälningar om farlig hund, och han är ju redan kopplad. Och det tar jag bara upp för att du ska se att det
värsta alternativet inte ens är särskilt illa, det kommer som sagt inte ens att gå så långt - jag skulle knappast tro att den andra hundägaren ens kommer att försöka anmäla när hon lugnat sig lite.
Det finns nog bara en sak jag tycker du ska ta till dig från den upplevelsen, och det är att inte gå med din hund ihop med andra hundar som riskerar att dras med (här är det inte snällhet som avgör, utan hur påverkad/styrd den andra hunden är av din). Inte förrän du är säker på att inte bara börjar inte din hund med några utfall, han kommer inte ens att dras med om den
andra skulle börja.