Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på en ny hund, har lagt upp lite sökes-annonser bland annat på Facebook. I annonsen står det kortfattat att jag söker en mindre vuxen sällskapshund, med liten jaktlust eftersom jag har smådjur och jag har hittills fått förslag om:

Valp av någon ny ovanligt ras av Ridgeback.
Tackade som sagt nej till valpen. Nu har jag blivit erbjuden att köpa eller vara fodervärd på hanen förutsatt att jag inte avlade på honom. Tackade nej med hänvisning att jag söker en tik eller kastrerad hanhund (stod också i min annons) och får då erbjudande om att ta tiken på foder eller köpa henne bara uppfödaren får låna tillbaka hunden när det är dags att ta en kull. Jag kan tydligen ta vilken som passar mig bäst..

Jag har aldrig köpt hund från uppfödare men detta kan inte vara det normala förfarandet?

Tackade som sagt nej till valpen. Nu har jag blivit erbjuden att köpa eller vara fodervärd på hanen förutsatt att jag inte avlade på honom. Tackade nej med hänvisning att jag söker en tik eller kastrerad hanhund (stod också i min annons) och får då erbjudande om att ta tiken på foder eller köpa henne bara uppfödaren får låna tillbaka hunden när det är dags att ta en kull. Jag kan tydligen ta vilken som passar mig bäst..

Jag har aldrig köpt hund från uppfödare men detta kan inte vara det normala förfarandet?
Seriös uppfödare.
Nooooot :cautious:

I dag har tjejerna mest legat i bilen medan vi kort. Ett par uppvisningar i lydnad hann vi dock med pa rastplatser efter vagen. Det racker ju inte direkt med kiss pauser ... de behover ocksa anvanda hjarnan och jag fann att Princess Diva var tvungen att ga tillbaka flera steg nar det var helt ny och frammande miljo. Det kan bli riktigt kul traning pa vagen.:cool:

Ja jösses. Har inte ens tänkt tanken. Är så låst på att MH gör vi på brukshundar, BPH på resten :p
Ska kolla upp om det kanske går att göra när vi ska kora nästa kull i april? Om det kan samköras på nått vis när vi ändå är där.

Vi gör både MH och BPH med våra dvärgschnauzrar :). Boss var iväg som enda DS bland schäfrar och aussies på sitt MH. Både beskrivaren och testledaren ville köpa honom för de tyckte han var så fräck och rolig :D !

15080111.jpg

Måste säga att det är en väldigt märklig känsla att vakna på morgonen och inte ha någon hund att gå ut med. Sitter här och tänker "vafan gör man när man inte har hund? Hjälp!" :p

Eller hur? Mina är också borta för tillfället. Och hela tiden tankar i stil med "Jag måste skjuta in stolen till bordet, så hunden inte hoppar upp" eller "Nu vill de nog ha mat" - också kommer jag på mig själv ;)

Nu blir det snart rastning med hundarna. Jag tar med bollen, det finns ett stort falt dar jag kan kasta boll sa de far springa lite grann atminstone. Det ar inte latt att motionera dem nar man ar pa resa.:meh:

När jag bodde i Linköping kostade kurserna 100 kr/gång (så typ 600 för en kurs). Här i Stockholm är det typ tre gånger så dyrt :(

Håller på med hundarna, syr saker till hundarna, skriver på buke, pratar hund med vänner, dricker te, fixar med bilder på hundarna....
Men de som inte ha hund då:eek::confused:

Nä, på allvar, så fattar jag ju att folk sysselsätter sig, det är ju inget konstigt. Men som djurmänniska har en ju i stort sett liknande rutiner dagligen, jag undrar om jag hade sysselsatt mig utan djur, eller bara njutit av att vara bekväm.

Men de som inte ha hund då:eek::confused:

Nä, på allvar, så fattar jag ju att folk sysselsätter sig, det är ju inget konstigt. Men som djurmänniska har en ju i stort sett liknande rutiner dagligen, jag undrar om jag hade sysselsatt mig utan djur, eller bara njutit av att vara bekväm.
Typ... Sitta i soffan med en chipspåse? Jag vet inte. Jag fattar det inte heller :D

Tränade lite med hundarna i köket nyss. Valpen var lite tröttare än vanligt, så vi gjorde bara enkla saker. Men med det sagt, jäklar vilket fotgående hon har fått helt plötsligt :love: Med Aysu började jag träna in att backa på kommando, igen. Jag vet att vi gjorde det lite halvhjärtat för evigheter sedan, men det fastnade nog inte för oj vad hon funderade idag :D

Och på tal om "vad folk gör när de inte håller på med djur"... Jag kan inte låta bli att tänka på alla de som har hund utan att träna det minsta med dem, de som aldrig ger sina hundar någon mental utmaning utan nöjer sig när hunden kan några enkla sitt/ligg/vacker tass. Så otroligt mycket de missar! Det är ju SÅ häftigt att se hur hundarna lär sig mer, så underbart att lära sig tillsammans med dem och allt annat som kommer "på köpet" när man tränar något tillsammans.

Jag är såå otroligt glad åt att jag för några år sedan fick testa att träna med en liten dvärgschnauzer som visade mig hur kul det kunde vara, för utan det så hade jag nog aldrig hållit på som jag gör nu med hundarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 833
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar