Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan vi inte skapa en ny tråd för stockholmsträff? Känns som att inlägg lätt missas annars? (alternativt tar över hela tråden, vilket kanske är måttligt kul för de som inte vill/kan komma på en träff :p )

320 m. Sverige har inte FCI- kapp, så vi har inte certtider. Tiderna är ointressanta då den ena är en 7-årig sjukpensionär och den andra är gravt skendräktig. :laugh:

Men den skendräktige förbättrade sig med drygt åtta tiondelar jämfört med för två veckor sedan, så formen är på gång. :up: Dock inte för kapp, för där har hon inte en susning till chans.
Men greyhoundarna då? Eller har ni ingen fci-kapp alls?

Här springer alla samma hundar som inom lc. Sen finns det en till stambok/förening för whippet och grey där dom springer kapp på ungefär samma sätt som i Irland. Så man kan registrera sin whippet inom den vanliga boken under fci och sedan även i den andra (finska greyhoundföreningen).

Så ni kanske har nåt dom motsvarar det?

Men greyhoundarna då? Eller har ni ingen fci-kapp alls?

Här springer alla samma hundar som inom lc. Sen finns det en till stambok/förening för whippet och grey där dom springer kapp på ungefär samma sätt som i Irland. Så man kan registrera sin whippet inom den vanliga boken under fci och sedan även i den andra (finska greyhoundföreningen).

Så ni kanske har nåt dom motsvarar det?

Hundkapp är en väldigt liten sport i den svenska whippetvärlden så de tävlar under samma förbund som greyhound (och alla andra vinthundsraser som kör kapp), Svenska hundkapplöpningssportens centralförbund - SHCF. Vi har ingen FCI-kapp alls. Det pågår dock arbete med att introducera det, men då måste det till ett samarbete med SHCF eftersom det är de som har banorna.

Svenska hundar kan dock ha licens för FCI-kapp. Den kan man ansöka om från Svenska vinthundsklubben om man har både SHCF-licens och lure coursing-licens. Men för att springa FCI-kapp så måste man i dagsläget tävla utomlands.

Grattis!
ina_dance5.gif

Hundkapp är en väldigt liten sport i den svenska whippetvärlden så de tävlar under samma förbund som greyhound (och alla andra vinthundsraser som kör kapp), Svenska hundkapplöpningssportens centralförbund - SHCF. Vi har ingen FCI-kapp alls. Det pågår dock arbete med att introducera det, men då måste det till ett samarbete med SHCF eftersom det är de som har banorna.

Svenska hundar kan dock ha licens för FCI-kapp. Den kan man ansöka om från Svenska vinthundsklubben om man har både SHCF-licens och lure coursing-licens. Men för att springa FCI-kapp så måste man i dagsläget tävla utomlands.
Tack för info! Här ser det mörkt ut för GRL (greyhoundförbundet) med allt färre starter. Fler och fler hundar ur GRL registreras också i finska kennelklubben, så kanske vi så småningom får fler greyhoubdstarter inom fci. Just nu är det på sin höjd någon enstaka start då och då. Whippetar däremot finns det massvis av.

Min hund startar årets andra hundkapp 480m om wtt par veckor. Sen dagen är över 130 hundar anmälda, och de allra flesta är whippetar.

Jag gillar kortare sträckor bättre 280) men tänkte prova en lång nu ifall vi skulle börja närma oss cert. Just nu springer hon 380m på 19.7 och cert gräns är 19.4...

Sherlock var som sagt hos veterinären i onsdags då hans öga hade kletat ihop under natten för en vecka sedan. Oj vilken skillnad ögondropparna han fick har gjort! Han är klart piggare och gladare, ögonen är inte det minsta skräpiga på morgonen och huden runt ögonen ser bättre ut. Det var aldrig riktigt dåligt innan, inget som jag eller ens vet tolkat som tecken på sjukdom. Men nu när han fått behandling ett par dagar syns det att det inte var bra innan. Behövdes något att jämföra med liksom. Yay för frisk och glad vovve!

Har en oroligt hund som vankar omkring, lägger sig, byter plats, upprepar. Dessutom gnyr hon, svansen är mellan benen och hon ser allmänt olycklig ut. Hon går och lägger sig vid dörren men behöver inte bajsa när hon kommer ut. Det som gör att jag tänker att jag överreagerar är att hon höglöper, men hon har inte betett sig sådär innan.

Det var längesedan jag skrev någon sorts uppdatering här, :angel:

Ett litet tag sen misslyckades en parning med en nybörjartik, vilket slutade med att Håkon fick och utvecklade paraphimosis senare på kvällen. :nailbiting: In på akuten på djursjukhuset mitt i natten för behandling. Och är förevigt glad och enormt uppskattar att man har försäkring, för man vet aldrig! Vilket äventyr...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka