Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var längesedan jag skrev någon sorts uppdatering här, :angel:

Ett litet tag sen misslyckades en parning med en nybörjartik, vilket slutade med att Håkon fick och utvecklade paraphimosis senare på kvällen. :nailbiting: In på akuten på djursjukhuset mitt i natten för behandling. Och är förevigt glad och enormt uppskattar att man har försäkring, för man vet aldrig! Vilket äventyr...

Oj! Jag blev tvungen att googla. Inget kul!

Det var längesedan jag skrev någon sorts uppdatering här, :angel:

Ett litet tag sen misslyckades en parning med en nybörjartik, vilket slutade med att Håkon fick och utvecklade paraphimosis senare på kvällen. :nailbiting: In på akuten på djursjukhuset mitt i natten för behandling. Och är förevigt glad och enormt uppskattar att man har försäkring, för man vet aldrig! Vilket äventyr...
Varför inte bara skriva förhudsförträngning?

Calibra fick ju börja smaka på skyddet lite lätt för ett tag sen. Efter en liten försiktig start lossade det idag och hon vaknade till.

Kommer nog bli bra det här om hon fortsätter utvecklas så här :)

Vi har fått positiva uppdateringar från syster Criga.

Här hemma har det spolats analsäckar. Labben har senaste tiden haft problem så jag fått tömma dom i snitt en gång i veckan :crazy:. Lånade hem saker från jobbet och har nu spolat dom rackarna. Hoppas de håller sig i schack nu, för med såna bekymmer han haft i vår så lutar det åt operation annars. Och med tanke på vilka troll det går i behandlingar för personalhundar så är en operation i rumpområdet inte nåt jag vill utsätta honom för i första taget.

Nu har vi varit hos fysioterapeuten :D Det blev ett väldigt långt besök eftersom det egentligen inte fanns tid för oss, utan Aysu klämdes in i små luckor här och där, tex när någon patient behövde rastas, eller när någon var inkopplad på behandling där fysion inte behövde vara aktiv utan "bara hålla koll".

Iaf, en ny genomgång blev det såklart, eftersom hon ville veta precis hur Aysus knäskada påverkat resten av kroppen. Varenda muskelfäste, varenda muskel, varenda led kollades igenom och resultatet antecknades i vanlig ordning.

Aysu har såklart tappat extremt mycket muskler i det skadade benet, samt har tappat muskler lite kors och tvärs i kroppen (tror det var 2-3 små områden som var ojämna) pga snedbelastningen. I övrigt var hon förvånansvärt fin i kroppen och saker som fysion verkligen trott att skulle vara påverkade var tvärt om i utmärkt skick. Så tja, jag hade lyckats bra med att hålla henne i riktigt fint skick innan skadan skedde iaf, vilket såklart känns bra. Hade hon varit sämre innan hade hon påverkats mycket mer nu än vad hon har gjort.

Knät var dock mycket svullet, fortfarande. Efter försiktig elektroterapi och lite ultraljudsbehandling så var svullnaden nästan helt borta. Jag älskar verkligen elektroterapin, den ger alltid sådana enorma och positiva effekter!

För att försöka hålla allt i ett ok läge nu till nästa besök så ska jag kyla knät varje kväll, pga svullnaden. Hon ska också gå så mycket som möjligt, men såklart inte mer än vad veterinär sagt att är ok. Just nu ligger hon i sängen och får knät kylt under tiden jag skriver det här inlägget. Hon är för trött för att orka klaga (och jag svimmar snart av trötthet men behövde skriva ner allt någonstans för att minnas till imorgon).

Idag skrevs köpekontraktet för ett hus ute på landet, jag och Malte blir lantisar i augusti :D:D eller, lantligt om man jämför med var vi bor nu :up:
Grattis! :banana:

Här går vi från hus på landet till lägenhet i stan om ett par månader. :down: Känns inte roligt men förhoppningen är att det endast är en kort period och att vi sedan hittar ett hus att hyra, köpa eller kommer igång och bygger nytt.

Sambon och jag var uppe med labben totalt fyra gånger på tre timmar i natt. Nånting var besvärligt med magen och han hade även ont och svårt att koma till ro. Efter sista gången började det dock sakta släppa och nu har han sovit sen fem.
Ingen aning om vad som kan ha varit problemet men hoppas det håller sig borta nu.

Idag åkte valpen jag varit vakt åt tillbaka till sin ägare... blandade känslor... alltså om jag vill ha en egen eller ej :p sambon är dock såld på det men jag måste tänka lite till vilket är bra.
Jag tror det får vänta nåt år minst :)

Dom e ju i alla fall söta när dom sover :cautious:

20170604_113942_zpsnuvnrybe.jpg

:p

Varför inte bara skriva förhudsförträngning?

Det är inte förhudsträngning direkt, det är istället kallat phimosis. Paraphimosis är när förhuden blir rullad inåt, vilket leder till att könsorganet fastnar och stryps av blodcirkulation, och undrar om alla faktiskt vill veta sådana detaljer. :crazy:

Paraphimos och förhudsförträngning är dock inte riktigt samma sak. Phimos betyder förhudsförträngning medan paraphimos är ett tillstånd där förhuden dragits tillbaka och fastnat i tillbakadraget läge. För just paraphimos finns inget bra svenskt ord.

Oj, @Theodor sa det bättre än mig haha. :D

Oj! Jag blev tvungen att googla. Inget kul!

Det var riktigt hemskt. Han hade otroligt ont, kunde knappt sitta bekvämt, pep och tjöt inne i väntrummet. Tror inte jag har sett honom bli snabbt så lycklig som när det fixades till!

När man diskuterar på en schäfersida och ens hund blir kallad sågbock och långt ifrån rasstandarden och bestämmer sig för att rita lite på de aktuella hundarna och upptäcker att ens sk sågbock faktiskt stämmer rätt bra med RS vinklar :D
Medans de andra sk välbyggda hundarna är en aaaning övervinklade..

Enligt RS

Korset skall vara långt och lätt sluttande (ca 23° mot horisontal-
planet) och utan avbrott övergå i svansansättningen.

Skulderblad och överarm 90-110 grader

Lår och underben skall ha ungefär samma längd och bilda en
vinkel på ca 120°.

Gripa från idag, 7 månader har hon blivit nu förövrigt :love:

92F04336-FF79-4671-BBC1-BAF66915617D_zps3ond00ox.png

7C674EDB-323A-40B1-8FC6-2B80F55B5AC0_zps1jf0uoib.png

2AEDB492-0AA3-41AE-BF2E-E6F7C7E6C614_zpsdefozt2x.png

(bogen blev lite knasigt ritad här)

Vilken är mest lik? :angel:

Någon som förresten vill ge kritik på hur jag ritat? Så jäkla svårt men försökte kolla på skelettbilder..

Labben har mått bra idag, om än lite trött eftersom han sov så dåligt i natt.
Nu är det bara 1.5 veckor till vi ska göra debut i fortsättningsklass i rallylydnad och vi har hittills inte tränat nån gång :o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka