F
Fruentimber
Åh, det är precis så man vill att det ska bli!
Förstår att du har slutordet eftersom du lägger all tid och pengar själv samt att det är du som ordnar passning etc. Då känns det givetvis fullt rimligt att du har ordet i vilken hund det blir. Problemet för oss är ju att det inte riktigt är så. Vi delar på ansvar och kostnader (förutom när jag bestämmer mig att gå loss på udda ben etc ). Det är dessutom min sambos familj som ofta ställer upp med passning då min familj bor bra många mil ifrån oss.
Målet är givetvis att sambon på sikt ska få upp intresset även han. Men här har jag fortfarande lite att jobba på.
Sambon och jag har gemensam ekonomi.
Men vi är bara väldigt noga med att aldrig begränsa varandra. Klart vi kan diskutera kostnader när det kommer till våra intressen, men i slutändan så har jag slutordet när det gäller mitt intresse och han har slutordet när det gäller någon båt, maskin eller liknande.
(Okej, när han kom hem med en robotgräsklippare för x antal tusen i ett försök om att det var "en present" till mig utan att vi pratat om det så fick han valet att lämna tillbaka den eller sälja. Han sålde den till sin mor som är gräsallergiker och därför inte kan klippa gräset själv. )
Om ni har delat ansvar, och då menar jag verkligen delat, dvs inte att han tar henne på en kissrunda runt kvarteret nån gång om dagen medan du står för långpromenader och aktivering, då kan jag ha lite större förståelse. Men om det är du som tar störst ansvar och faktiskt har intresset, då är det också du som bör ha slutordet i val av hund. Hunden i sig, om det blir någon liknande ras eller en annan individ, kostar ju inte mer för det. Inte heller lider väl sambon av att du skulle träna apport ett par gånger i veckan.