Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det är precis så man vill att det ska bli!

Förstår att du har slutordet eftersom du lägger all tid och pengar själv samt att det är du som ordnar passning etc. Då känns det givetvis fullt rimligt att du har ordet i vilken hund det blir. Problemet för oss är ju att det inte riktigt är så. Vi delar på ansvar och kostnader (förutom när jag bestämmer mig att gå loss på udda ben etc :D). Det är dessutom min sambos familj som ofta ställer upp med passning då min familj bor bra många mil ifrån oss.

Målet är givetvis att sambon på sikt ska få upp intresset även han. Men här har jag fortfarande lite att jobba på. ;)

Sambon och jag har gemensam ekonomi. :)
Men vi är bara väldigt noga med att aldrig begränsa varandra. Klart vi kan diskutera kostnader när det kommer till våra intressen, men i slutändan så har jag slutordet när det gäller mitt intresse och han har slutordet när det gäller någon båt, maskin eller liknande.

(Okej, när han kom hem med en robotgräsklippare för x antal tusen i ett försök om att det var "en present" till mig utan att vi pratat om det så fick han valet att lämna tillbaka den eller sälja. Han sålde den till sin mor som är gräsallergiker och därför inte kan klippa gräset själv. :D)

Om ni har delat ansvar, och då menar jag verkligen delat, dvs inte att han tar henne på en kissrunda runt kvarteret nån gång om dagen medan du står för långpromenader och aktivering, då kan jag ha lite större förståelse. Men om det är du som tar störst ansvar och faktiskt har intresset, då är det också du som bör ha slutordet i val av hund. Hunden i sig, om det blir någon liknande ras eller en annan individ, kostar ju inte mer för det. Inte heller lider väl sambon av att du skulle träna apport ett par gånger i veckan.

Åh, det är precis så man vill att det ska bli!

Förstår att du har slutordet eftersom du lägger all tid och pengar själv samt att det är du som ordnar passning etc. Då känns det givetvis fullt rimligt att du har ordet i vilken hund det blir. Problemet för oss är ju att det inte riktigt är så. Vi delar på ansvar och kostnader (förutom när jag bestämmer mig att gå loss på udda ben etc :D). Det är dessutom min sambos familj som ofta ställer upp med passning då min familj bor bra många mil ifrån oss.

Målet är givetvis att sambon på sikt ska få upp intresset även han. Men här har jag fortfarande lite att jobba på. ;)

Vi har hunden tillsammans. Men- jag har mer kunskap och intresse än MAKEN, alltså valde jag en ras som skulle passa oss som familj och som skulle vara rolig att träna med för mig. Att MAKEN skulle vilja ha en klon av förra vovven eller en bruksschäfer (för att de är fina) kan inte styra. Han var mycket skeptisk till corgi men är helfrälst. Och som han sade: jag hade dyrkat en papillon också om dwt var rätt hund för oss.

Nöj dig för fasen inte med en hund du inte riktigt vill ha för att det "är den enda du får ha". Sen blir jag orolig att du nöjer dig för att rädda förhållandet, var ni inte på väg att separera nyligen?

Då kom röngensvaren.

Calibra helt fri. Phu...nu ska jag beställa ett snyggt, brett halsband med hennes namn på.
Criga var fri bak men fick en etta på ena armbågen :(
Det var lite av ett slag i magen då samtliga i personalstyrkan på kliniken tyckte båda hundarna var fina och borde bli fria.
Vi kommer röntga om om 6 månader (som man har rätt till) och be om en secund opinion från Nordiska Panelen.

Vi har hunden tillsammans. Men- jag har mer kunskap och intresse än MAKEN, alltså valde jag en ras som skulle passa oss som familj och som skulle vara rolig att träna med för mig. Att MAKEN skulle vilja ha en klon av förra vovven eller en bruksschäfer (för att de är fina) kan inte styra. Han var mycket skeptisk till corgi men är helfrälst. Och som han sade: jag hade dyrkat en papillon också om dwt var rätt hund för oss.

Nöj dig för fasen inte med en hund du inte riktigt vill ha för att det "är den enda du får ha". Sen blir jag orolig att du nöjer dig för att rädda förhållandet, var ni inte på väg att separera nyligen?

Tack för din input! Vill ju såklart inte "nöja" mig bara för att. Det har du ju helt rätt i. :)

Men skillnad hade ju såklart varit om det var sambon som önskat en mer aktiv ras och jag nöjt mig med vilket som. Men nu är det väl främst problemet att han inte vill att vi ska ha en mer aktiv hund eftersom han är nöjd med den nivån vi har just nu. Mer aktiv hund skulle (även om jag tar en hel del ansvar för aktivering) generera i att sambon krävs på mer aktivering även han. Det har inget att göra med huruvida jag försöker rädda ett förhålland eller inte.

Jag tycker att det är av ren respekt som man tar så stora beslut gemensamt. Dvs vilken hund man ska eller inte ska ha. Han vill som sagt egentligen inte ha hund alls egentligen, men har gått med på en "kompromiss".

Jag är ledsen men varför i hela friden får han diktera hur ditt hundintresse ska se ut?! Om han inte är intresserad av hund är det väl inte upp till honom vad du har för hund?

Alltså jag hade blivit vansinnig om min sambo fick för sig att diktera mitt hundintresse och vilken hund jag ska ha. Han ogillar vallhundar som fan, men han skulle aldrig säga åt mig att inte skaffa en, och nu sitter jag här med två hundar av vallhundsras och kommer säkerligen skaffa fler. Sambon skulle helst bara ha sin egen hund, men han säger också att han aldrig i livet skulle få för sig att bestämma hur jag vill ha det med mina intressen.

@athena_arabians @Hyacinth Det har väldigt mycket med honom att göra?

Vi bor under samma tak och har delat ansvar för hunden, så jo han har lika mycket att säga om saken som jag hör. Inte tusan har jag bestämmanderätt på vad för djur som ska bo hos oss bara för att jag råkar ha ett större intresse än han?

Att han ens gått med på att ha hund trots mild allergi och dessutom ointresse tycker jag är trevligt. Jag kan inte kräva att ha vilken hund som helst (eller flera för den delen) bara för att jag känner för det. Han är som sagt min SAMBO.
Väljer ett av dina inlägg, gäller mer hela frågan...

Vad är viktigast för dig? Att få utveckla dig och ditt intresse eller att din sambo är nöjd? Varför är hans vilja viktigare än din?

Jag har själv lagt för många år på att försöka göra (ex)sambo nöjd och tillåtit att han begränsade mig. Något jag önskar ändrade på tidigare, men är nu glad att jag faktiskt gjorde det alls. Nuvarande sambo och jag peppar i stället varandra att växa och utvecklas så mycket vi kan.

Angående hundfrågan så tycker jag absolut du ska driva för att hitta den individ som gör dig glad :)

Alltså jag hade blivit vansinnig om min sambo fick för sig att diktera mitt hundintresse och vilken hund jag ska ha. Han ogillar vallhundar som fan, men han skulle aldrig säga åt mig att inte skaffa en, och nu sitter jag här med två hundar av vallhundsras och kommer säkerligen skaffa fler. Sambon skulle helst bara ha sin egen hund, men han säger också att han aldrig i livet skulle få för sig att bestämma hur jag vill ha det med mina intressen.

Eller hur. För mig känns det som ett ganska osunt kontrollbeteende.

Väljer ett av dina inlägg, gäller mer hela frågan...

Vad är viktigast för dig? Att få utveckla dig och ditt intresse eller att din sambo är nöjd? Varför är hans vilja viktigare än din?

Jag har själv lagt för många år på att försöka göra (ex)sambo nöjd och tillåtit att han begränsade mig. Något jag önskar ändrade på tidigare, men är nu glad att jag faktiskt gjorde det alls. Nuvarande sambo och jag peppar i stället varandra att växa och utvecklas så mycket vi kan.

Angående hundfrågan så tycker jag absolut du ska driva för att hitta den individ som gör dig glad :)

Men om man vänder på det då. Varför skulle mitt intresse och mitt ord vara viktigare än min sambos?

Många här inne låter som att de rent och fräckt skulle köra över sina sambos i frågor som rör hem och hus, vilket skrämmer mig.

Min sambo vill inte ens ha hund, som tidigare nämnt är det beroende på både ointresse och allergi. Jag anser att det är sjyst att han ens ställer upp med den hunden vi har. Hans ord är mot mitt, men vi bor i samma hushåll och delar utgifter och ansvar. Jag har fått igenom mitt önskemål (att ha hund) och han har inte fått igenom sitt (att inte ha hund). GIVETVIS har jag då respekt i mitt val av hund eftersom jag redan "vunnit" frågan om hund/inte.

Det är ju lite skillnad på det och om min sambo exempelvis inte gillat den typ av ras jag valt, men om han själv har hundintresse och har en egen hund. Då hade jag inte tolererat att han ska in och peta i vilken hund jag har, för då har han ju sin egen. Men nu snackar vi om en gemensam hund.

Men om man vänder på det då. Varför skulle mitt intresse och mitt ord vara viktigare än min sambos?

Många här inne låter som att de rent och fräckt skulle köra över sina sambos i frågor som rör hem och hus, vilket skrämmer mig.

Min sambo vill inte ens ha hund, som tidigare nämnt är det beroende på både ointresse och allergi. Jag anser att det är sjyst att han ens ställer upp med den hunden vi har. Hans ord är mot mitt, men vi bor i samma hushåll och delar utgifter och ansvar. Jag har fått igenom mitt önskemål (att ha hund) och han har inte fått igenom sitt (att inte ha hund). GIVETVIS har jag då respekt i mitt val av hund eftersom jag redan "vunnit" frågan om hund/inte.

Det är ju lite skillnad på det och om min sambo exempelvis inte gillat den typ av ras jag valt, men om han själv har hundintresse och har en egen hund. Då hade jag inte tolererat att han ska in och peta i vilken hund jag har, för då har han ju sin egen. Men nu snackar vi om en gemensam hund.

Fast nä. En hund du inte vill ha, är väl inte en kompromiss som nån av er blir nöjd med?

Det är ju som att jag skulle säga till en potentiell partner att jag inte vill ha nån dator i mitt hem, men om du nödvändigtvis ska ha en får du inte skaffa nån med mer RAM än 1 GB, för då kommer du använda den för mycket och ha för kul.

Fast nä. En hund du inte vill ha, är väl inte en kompromiss som nån av er blir nöjd med?

Det är ju som att jag skulle säga till en potentiell partner att jag inte vill ha nån dator i mitt hem, men om du nödvändigtvis ska ha en får du inte skaffa nån med mer RAM än 1 GB, för då kommer du använda den för mycket och ha för kul.

Fast du kan inte jämföra en dator med en hund, det är bara bisarrt. Som jag nämnt i sisådär alla inlägg så har vi delat ansvar. Så hundägandet påverkar honom lika mycket som det påverkar mig. Jag har flera gånger nämnt att jag gillar hunden vi har, och tycker det är kul med henne. Men jag ÄLSKAR inte henne. Hon fyller inte alla tickboxar dvs.

Jag uppfattar det snarare som att de här inne poängterar att man väljer att leva med en person som 1. vill liknande som en själv eller 2. Accepterar och stöttar varandra, även om man själv inte vill samma.

Ni tar du ansvar för din sambo, om han inte kan acceptera att leva med dig när du utvecklar dig och ditt intresse är hans ansvar. Precis som det är ditt ansvar att välja om du vill leva med honom trots den begränsning det innebär i ditt intresse.

Nu kan man tycka att val av hund inte är en stor sak. (Fast på Hund får man nog förvänta sig en annan åsikt.) Men med en begränsning finns en risk för fler begränsningar.

Jag tycker att man får leva med den hobby partnern har helt enkelt och att det är rätt osunt att begränsa det som partner tycker är roligt. Vare sig det är hundar, hästar, motorcyklar eller frimärken.

@athena_arabians @Hyacinth Det har väldigt mycket med honom att göra?

Vi bor under samma tak och har delat ansvar för hunden, så jo han har lika mycket att säga om saken som jag hör. Inte tusan har jag bestämmanderätt på vad för djur som ska bo hos oss bara för att jag råkar ha ett större intresse än han?

Att han ens gått med på att ha hund trots mild allergi och dessutom ointresse tycker jag är trevligt. Jag kan inte kräva att ha vilken hund som helst (eller flera för den delen) bara för att jag känner för det. Han är som sagt min SAMBO.

Nej, det är inte trevligt att ställa upp sådana villkor för ditt intresse. Det vore som om min partner tvingade mig att ha en quarter när han vet att jag älskar arabhästar över allt annat.

Jag tycker att man får leva med den hobby partnern har helt enkelt och att det är rätt osunt att begränsa det som partner tycker är roligt. Vare sig det är hundar, hästar, motorcyklar eller frimärken.

@farin Jo visst håller jag med, vill inte heller ha ett förhållande som begränsar mig. Men det är att ta i med väldigt hårda ord i det här fallet (i alla fall för mig). Dessutom så drabbar hundval och rasval inte bara mig, som sagt. Därför tycker jag inte att man kan jämföra det med andra sysslor som ex bilintresse, motorcyklar eller annat. Hade min sambo velat lägga sina pengar på en motorcykel - fine! Varför inte?

Men det hade inte drabbat mig. Motorcykeln behöver inte regelbunden motion varje dag. Motorcykeln behöver inte följa med så fort man ska bort. Den är ett extra intresse. Hunden är ju ett levande djur och sambon har som sagt lika stort ansvar som jag.

Oj, tycker visst att det låter riktigt högt. Vet du om avtalsvillkor förändrats något för dig?
Det var visserligen en del förändringar till det bättre.. men vet i tusan om det var värt den höjning!

Så är det för oss också (har också IF) det är lika fascinerande varje gång att se hur premien höjs. Vi använder ju dessutom försäkringen typ varje år på (tyvärrr) så det blir mycket pengar tillslut.
Jag är himla glad för att vi har en försäkring och tycker den fungerar bra men ibland undrar jag om jag inte betalat mer i premier än försäkringen har täckt in :confused:
Jag är egentligen väldigt nöjd med if, dem har aldrig strulat och som student tycker jag det är skönt med den fasta självrisken. Känner någon trygghet i att det inte borde bli högre i alla fall :p Men känner lite likdant, jag har garanterat betalat in mer än vad vi fått tillbaka i dagsläget. Men är förmodligen skönt om man står där en dag med en skyhög räkning.

@farin Jo visst håller jag med, vill inte heller ha ett förhållande som begränsar mig. Men det är att ta i med väldigt hårda ord i det här fallet (i alla fall för mig). Dessutom så drabbar hundval och rasval inte bara mig, som sagt. Därför tycker jag inte att man kan jämföra det med andra sysslor som ex bilintresse, motorcyklar eller annat. Hade min sambo velat lägga sina pengar på en motorcykel - fine! Varför inte?

Men det hade inte drabbat mig. Motorcykeln behöver inte regelbunden motion varje dag. Motorcykeln behöver inte följa med så fort man ska bort. Den är ett extra intresse. Hunden är ju ett levande djur och sambon har som sagt lika stort ansvar som jag.
Du får naturligtvis avgöra hur begränsande du tycker just detta är, men jag hoppas våra "protester " kan få dig att åtminstone fundera på frågan en gång till.

Jämförelse med motorcykel kan göras, i min värld. Kanske inte pga daglig omvårdnad, men för risken för allvarliga skador och t.o.m. dödsfall. Något som i allra högsta grad påverkar eventuell partner.

Jag undrar över varför sambon har lika stort ansvar, när han inte ville ha hund men du ville det?
Varför inte låta dig ha ansvar för hunden, han hjälper till när han har lust, så kan du välja precis den hunden du vill ha istället för en hund som inte tillfredsställer till dina egentliga behov?
Ärligt talat tycker jag inte att det år schysst mot hunden att ha henne kvar för att din sambo råkar nöja sig med henne medan du drömmer dig bort om andra hundar.

@machafuko Oj så krångligt allt blivit. Det är ju så mycket lättare när man går in i ett förhållande med sånahär saker redan utredda och "godkända" (i brist på bättre ord). För er handlar det väl om vad som blir viktigast. Att ha den hunden du vill ha eller den här sambon... helt enkelt. Alternativt att ni kan snacka er ur denna situation och någon ändrar sig. Men ja. Det låter inte som en rolig situation.

Och jag tycker f.ö. inte att det gå att jämföra med andra intressen som inte involverar en levande varelse som bor i ens hem. Jag skulle aldrig acceptera att sambon helt emot min vilja tog in marsvin, katter eller random ointressanta hundar i vårt gemensamma hem. Då får han (eller jag) helt enkelt flytta till eget. Att jag bara ska acceptera det för att det är hans intresse låter helt jädra absurt. Det inkräktar ju på mitt liv hela tiden.

Fast du kan inte jämföra en dator med en hund, det är bara bisarrt. Som jag nämnt i sisådär alla inlägg så har vi delat ansvar. Så hundägandet påverkar honom lika mycket som det påverkar mig. Jag har flera gånger nämnt att jag gillar hunden vi har, och tycker det är kul med henne. Men jag ÄLSKAR inte henne. Hon fyller inte alla tickboxar dvs.

Jag ska börja med att säga att jag förstår din sits, jag har tidigare haft sambo som inte ville ha hund samtidigt som jag gärna ville ha hund och det är en svår sak att kompromissa kring. I vårt fall så blev det så att jag lånade en hund under ett år och i slutet av det året tog vårt förhållande slut av andra anledningar. Han hade ingen åsikt om vilken hund det skulle vara förutom att han inte ville ha en pitbull eller amstaff vilket jag inte heller ville så det var inget problem :p

Angående din situation så tänker jag att det ju inte behöver vara jobbigare för din sambo även om ni skaffare en aktivare hund? Det han gör med er nuvarande hund kan han ju fortsätta med så länge du tar på dig ansvaret för att huden får den aktivering den behöver utöver det. En aktivare hund kan vara lika lätt att leva med som den ni har nu.

Jag undrar över varför sambon har lika stort ansvar, när han inte ville ha hund men du ville det?
Varför inte låta dig ha ansvar för hunden, han hjälper till när han har lust, så kan du välja precis den hunden du vill ha istället för en hund som inte tillfredsställer till dina egentliga behov?
Ärligt talat tycker jag inte att det år schysst mot hunden att ha henne kvar för att din sambo råkar nöja sig med henne medan du drömmer dig bort om andra hundar.

För att han kunde godta att ha en hund så länge det var av sällskapras och jag är just nu ganska beroende av att han kan ta hand om henne. Det är han som har flexibla studier/arbete och han möjlighet att se till att hon får aktivering under de tiderna jag är borta. Jag pendlar 1 timme enkel resa till jobbet varje dag + jobbar heltid och har svårt att få ihop tiderna just nu. Söker jobb närmare hemmet men det är inte lätt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård