Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag förstår att det är så för er och så är det här hemma också i vanliga fall. Sherlock är en mycket okomplicerad hund, men även han får sina ryck. Just nu är han lite gnällig. Men alla hundar är inte lika.
Du får det att låta som att alla hundar är helt perfekta hela tiden så länge man är en bra ägare, det tycker jag är lite problematiskt. Vissa tuggar faktiskt ibland på saker, undersöker med munnen osv. Hundar kan göra ifrån sig inomhus, speciellt valpar. Det kan hända om en hund blir sjuk också. De kan skräpa ner när de kommer in, de kan skälla på något konstigt ljud. De kan håra på alla möjliga sätt. Jag kan fortsätta i evigheter.
Det är levande individer med personligheter. Har svårt att tro att gemene mans hundar är sånadär spökhundar som inte märks alls.

Skulle sambon få huvudvärk av min musik eller störas av allt pangande i ett spel kan jag alltid ta på mig hörlurar istället. Eller så sänker jag volymen eller byter musikgenre.
Det är väldigt sällan själva spelet som är den högljudda faktorn, mer den engagerade spelaren ;)

Det är väldigt sällan själva spelet som är den högljudda faktorn, mer den engagerade spelaren ;)
Varken jag eller sambon låter när vi spelar. Om vi inte pratar med varandra vill säga. Så inte hos oss i alla fall. Men finns kanske folk som gör? Mest sett sådant i dåliga spelreklamer. :D

...eller om man har Nintendogs och måste kalla på sin hund stup i kvarten (det görs genom att ropa hundens namn i mikrofonen)! :laugh:

Problemet är ju att man begränsar sin partner rätt ordentligt om man inte accepterar deras hobby.
Jag vill liksom att min ev partner ska vara lycklig - då kan jag ha överseende med småsaker.
Ja precis, något skall, eller en kissolycka eller lite päls är småsaker. Likaså ett glas som inte hamnat i diskmaskinen eller en toarulle som har lämnats tom på sin plats etc. Småskit som jag inte skulle orka bry mig om. Skulle aldrig orka tippa på tå i mitt eget hem och förväntar inte att sambon ska behöva göra det heller.

Min sambo är rätt engagerad i sitt spelande och har bokade tider han spelar, han arrangerar grejjor, snackar massvis med folk osv. Han lägger ner stora summor på utrustning osv. säkerligen lika mycket pengar som jag lägger på mina hundar. Hans dator kostar nog mer än mina hundar tillsammans i inköpspris.

Visst hade det varit roligare för mig om han inte spelat då det betyder mer tid tillsammans, men aldrig i livet att jag är så egoistisk att jag skulle be honom att inte ha sin hobby.

Senast ändrad:
Jag känner mig totalt överkörd och missförstådd.
Jag håller fast vid att ingen ska behöva bo med en annan levande varelse om man inte mår bra av det men ger upp att försöka få fram det nu.
Skitsamma.

Min sambo är rätt engagerad i sitt spelande och har bokade tider han spelar, han arrangerar grejjor, snackar massvis med folk osv. Han lägger ner stora summor på utrustning osv. säkerligen lika mycket pengar som jag lägger på mina hundar. Hans dator kostar nog mer än mina hundar tillsammans i inköpspris.

Visst hade det varit roligare för mig om han inte spelat då det betyder mer tid tillsammans, men aldrig i livet att jag är så egoistisk att jag skulle be honom att inte ha sin hobby.
Fast @machafuko sambo nekar henne inte hennes hobby. De har skaffat en hund. Trots hans allergi dessutom, mao på viss bekostnad av hans hälsa.
Jag ser det nog mer som om de har gjort en kompremiss.
Hade min sambo kört över min hälsa hade jag nog undrat om han brydde sig om mig öht.

Fast @machafuko sambo nekar henne inte hennes hobby. De har skaffat en hund. Trots hans allergi dessutom, mao på viss bekostnad av hans hälsa.
Jag ser det nog mer som om de har gjort en kompremiss.
Hade min sambo kört över min hälsa hade jag nog undrat om han brydde sig om mig öht.

Dock nekar han en hund som hon vill ha? Är det ok med hund så borde det ju inte spela någon om hon vill ha en annan hund när det gäller allegin.

I sådana fall så har hon ju redan kört över hans hälsa.

Nu är vi hemma igen och jag har helt plötsligt tre stora hundar på 30 kvm :p
Ska passa både Benji och Skorpan i två dar. Det märks direkt att Skorpan inte är van vid lägenhet. Gruffar på alla ljud. Dock upptäckte hon sedan Tinjas pipräv som hon förnöjt ligger och piper med. :D Enda pipleksaken jag har, och den köpte jag enbart för att den har ett dovt pip mina känsliga öron klarar av.

Känns roligt att ha tre hundar! Dock undrar jag lite hur fasen jag ska få stretcha Tinja i lugn och ro :eek: Skorpan och Benji har ingen uppfattning om "personal space" eller "lämna mig ifred" :rofl: Får bädda mjukt i badrummet.

Dock nekar han en hund som hon vill ha? Är det ok med hund så borde det ju inte spela någon om hon vill ha en annan hund när det gäller allegin.

I sådana fall så har hon ju redan kört över hans hälsa.
Jag har för mig att de märkte detta när hunden kom hem, men jag kan ha fel.
Oavsett så vill inte han ha en så aktiv hund och hon behöver hans hjälp. Och en allergiker kan reagera mycket olika på olika hundar. De kanske viste att Eurasier funkade bra?

Jag sa nej till att behålla förra hanen vi hade hemma för det skulle innebära ett hunderi och hundhållning jag inte skulle orka leva i och sambon är beroende av min hjälp pga sitt jobb. Han fick vara nöjd med det vi hadde då. Då var det inte läge. Läget kan ju ändras för dem också. Bättre förutsättningar med boende, jobb exc och då kanske han känner annorlunda.

Nu är vi hemma igen och jag har helt plötsligt tre stora hundar på 30 kvm :p
Ska passa både Benji och Skorpan i två dar. Det märks direkt att Skorpan inte är van vid lägenhet. Gruffar på alla ljud. Dock upptäckte hon sedan Tinjas pipräv som hon förnöjt ligger och piper med. :D Enda pipleksaken jag har, och den köpte jag enbart för att den har ett dovt pip mina känsliga öron klarar av.

Känns roligt att ha tre hundar! Dock undrar jag lite hur fasen jag ska få stretcha Tinja i lugn och ro :eek: Skorpan och Benji har ingen uppfattning om "personal space" eller "lämna mig ifred" :rofl: Får bädda mjukt i badrummet.
Det har inte slagit dig att bara be dom gå o lägga sig på lämplig plats? så ni får stretcha ifred

Oavsett så vill inte han ha en så aktiv hund och hon behöver hans hjälp. Och en allergiker kan reagera mycket olika på olika hundar. De kanske viste att Eurasier funkade bra?

Jag sa nej till att behålla förra hanen vi hade hemma för det skulle innebära ett hunderi och hundhållning jag inte skulle orka leva i och sambon är beroende av min hjälp pga sitt jobb. Han fick vara nöjd med det vi hadde då. Då var det inte läge. Läget kan ju ändras för dem också. Bättre förutsättningar med boende, jobb exc och då kanske han känner annorlunda.

Jag kan förstå att sambon säger nej om hon förväntar sig att sambon ska ta halva ansvaret för hunden och att han behöver lägga ner mer arbete på hunden än vad han gör nu! Hade jag velat ha en annan hund som krävde mer jobb så hade jag självklart tagit största ansvaret så att sambon inte behövde göra mer än vad han redan gör.

Det stämmer mycket väl att allergin visade sig när vi fick hem hunden. Nu har vi ju tur att han reagerar väldigt lite på vår Eurasier jämfört med exempelvis dobbis-blandningen som vi träffade häromdagen. Han klarar av vår Eurasier väl, men vissa andra hundar har inte alls gått lika bra de gånger vi träffat dem. :)

Det har inte slagit dig att bara be dom gå o lägga sig på lämplig plats? så ni får stretcha ifred
Hade det varit ett fungerande alternativ att platsa dem någonstans på den 1,5 m x 2 m lilla fria golvyta jag har utan att de försöker sno godiset, nosa på Tinja, slicka mig i ansiktet, på armarna, i örat eller i allmänhet störa och försvåra stretchingen så hade jag självklart gjort så.

Nu fungerar inte verkligheten på det viset med dessa två utan då får jag helt enkelt lägga en filt i badrummet för att göra det hela så enkelt som möjligt.

Det stämmer mycket väl att allergin visade sig när vi fick hem hunden. Nu har vi ju tur att han reagerar väldigt lite på vår Eurasier jämfört med exempelvis dobbis-blandningen som vi träffade häromdagen. Han klarar av vår Eurasier väl, men vissa andra hundar har inte alls gått lika bra de gånger vi träffat dem. :)

Intressant hur det där med allergi ter sig! Min pappa är faktiskt pälsdjursallergiker, allvarligt allergisk mot katter, kan inte vara i ett stall, har astma osv osv...

Han klarar inte korthåriga hundar a lá rottweiler och dobermann, men långhåriga collies funkar superbra. :D

Jag kan förstå att sambon säger nej om hon förväntar sig att sambon ska ta halva ansvaret för hunden och att han behöver lägga ner mer arbete på hunden än vad han gör nu! Hade jag velat ha en annan hund som krävde mer jobb så hade jag självklart tagit största ansvaret så att sambon inte behövde göra mer än vad han redan gör.

Men det är han det. Det är väl lite märkligt att jämföra två människors olika toleransnivå mot vandra? Det kanske finns saker där han stöttar henne och din sambo skulle säga nej.
Jag förstår inte varför det är så självklart att andra ska aceptera någons hund? Resonerar vi lika dant med andras barn, spindlar som husdjur, exotiska växter osv?
Behöver och vill vi ha en partners hjälp så är det för mig självklart att denne ska känna sig bekväm i det och inte påtvingad.

@machafuko

Men jag tänker att det finns en mellanväg. Kan du inte skaffa en lättsam OCH pigg hund? Pudel, löwchen (om den inte är för liten), bearded collie, schapendoes osv? De kanske även har en bättre päls för din sambos allergi?
Vad gör din sambo nu och varför skulle han behöva göra så mycket mer för att du skaffar en hund som är piggare? Jag menar, bara för att hunden är mer med och gillar att hitta på saker betyder det ju inte att den behöver vara särskilt krävande.

@machafuko

Men jag tänker att det finns en mellanväg. Kan du inte skaffa en lättsam OCH pigg hund? Pudel, löwchen (om den inte är för liten), bearded collie, schapendoes osv? De kanske även har en bättre päls för din sambos allergi?
Vad gör din sambo nu och varför skulle han behöva göra så mycket mer för att du skaffar en hund som är piggare? Jag menar, bara för att hunden är mer med och gillar att hitta på saker betyder det ju inte att den behöver vara särskilt krävande.

Nej, precis det vi diskuterar! Absolut ingen dum poäng. Just nu är vi vid att diskutera just de här mellanvägarna. Tyvärr har jag i alla fall själv svårt att hitta vilken ras det skulle handla om. Som du misstänker vill båda ha en medelstor hund, så lite har jag nog klurat på pudel. Men det känns inte heller 100. Förhoppningsvis kommer vi fram till något som känns rätt för båda. Vi har som sagt även allergifrågan att tampas med och det försvårar såklart. På något sätt löser vi det. Jag kanske bara måste öva på min retorik. :D

Pälsen på nuvarande hunden verkar ändå vara förhållandvis väldigt lätt för honom att hantera. Nu när hon inte fäller något heller så är det avsevärt mycket bättre än när hon kom till oss och det var hår överallt. Då var det visserligen pollensäsongs-start också och han är bra mycket mer allergisk mot pollen än mot vår hund.

Nej, precis det vi diskuterar! Absolut ingen dum poäng. Just nu är vi vid att diskutera just de här mellanvägarna. Tyvärr har jag i alla fall själv svårt att hitta vilken ras det skulle handla om. Som du misstänker vill båda ha en medelstor hund, så lite har jag nog klurat på pudel. Men det känns inte heller 100. Förhoppningsvis kommer vi fram till något som känns rätt för båda. Vi har som sagt även allergifrågan att tampas med och det försvårar såklart. På något sätt löser vi det. Jag kanske bara måste öva på min retorik. :D

Pälsen på nuvarande hunden verkar ändå vara förhållandvis väldigt lätt för honom att hantera. Nu när hon inte fäller något heller så är det avsevärt mycket bättre än när hon kom till oss och det var hår överallt. Då var det visserligen pollensäsongs-start också och han är bra mycket mer allergisk mot pollen än mot vår hund.

Ja alltså det finns ju många hundar som är lättsamma samtidigt som de går att träna med. Jaktlabbe (om du vill träna ordentligt) är ju en annan ras som verkar väldigt lätt i vardagen samtidigt som de kan jobba riktigt ordentligt. Om man nu vill ha det.

Om man vill kunna träna lite på hobbynivå tror jag pudel, schappe och beardis är lagoma hundar. Eller ngt liknande vad man nu än gillar.

Eurasier har varit bland det slöaste jag träffat :angel::D

Varför tänker ni att ni vill ha just en mellanstor hund? Mindre hund är ju mer praktiskt, lättare att hitta hundvakt åt, billigare.. Ja, finns ju många plus i in värld om man vill ha en lättsam mellanaktiv hund som ska passa hos någon som är lite avigt inställd till hund.

Ja alltså det finns ju många hundar som är lättsamma samtidigt som de går att träna med. Jaktlabbe (om du vill träna ordentligt) är ju en annan ras som verkar väldigt lätt i vardagen samtidigt som de kan jobba riktigt ordentligt. Om man nu vill ha det.

Om man vill kunna träna lite på hobbynivå tror jag pudel, schappe och beardis är lagoma hundar. Eller ngt liknande vad man nu än gillar.

Eurasier har varit bland det slöaste jag träffat :angel::D

Varför tänker ni att ni vill ha just en mellanstor hund? Mindre hund är ju mer praktiskt, lättare att hitta hundvakt åt, billigare.. Ja, finns ju många plus i in värld om man vill ha en lättsam mellanaktiv hund som ska passa hos någon som är lite avigt inställd till hund.

Att vi vill ha en mellanstor hund är av praktiska skäl. Jag är lång och hatar att böja mig (:angel:) och sambon gillar inte heller små hundar. Men han kan nog gå "lägre" storleksmässigt än vad jag vill. Det är bara något så jäkla mysigt att få upp ett stort 20kg fluff i knäet framför tvn. Halva grejen med att ha hund ju (skämt åsido) :D

Schappen och beardis gillar jag utseendemässigt, men som tur var väljer jag inte bara på utseende. Känner mig lite avig till pälsehanteringen också. Innan jag köpte Eurasier fick man så mycket lovord om hur lätthanterlig pälsen var och så renliga för allt smuts bara ramlar av. Det stämmer ju delvis... hahah. Mer päls som har lättare för att dra in skit undviker jag gärna!:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka