Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vi vill ha en mellanstor hund är av praktiska skäl. Jag är lång och hatar att böja mig (:angel:) och sambon gillar inte heller små hundar. Men han kan nog gå "lägre" storleksmässigt än vad jag vill. Det är bara något så jäkla mysigt att få upp ett stort 20kg fluff i knäet framför tvn. Halva grejen med att ha hund ju (skämt åsido) :D

Schappen och beardis gillar jag utseendemässigt, men som tur var väljer jag inte bara på utseende. Känner mig lite avig till pälsehanteringen också. Innan jag köpte Eurasier fick man så mycket lovord om hur lätthanterlig pälsen var och så renliga för allt smuts bara ramlar av. Det stämmer ju delvis... hahah. Mer päls som har lättare för att dra in skit undviker jag gärna!:p
Schnauzer?
Fäller inte, brukar vara lite lättare för allergiker att fixa. Lägger man lite jobb på letandet finns arbetsamma trevliga linjer. Har en kompis med en svart tik som är riktigt bra. Hon har nystartad uppfödning som grundar sig på tiken.

Att vi vill ha en mellanstor hund är av praktiska skäl. Jag är lång och hatar att böja mig (:angel:) och sambon gillar inte heller små hundar. Men han kan nog gå "lägre" storleksmässigt än vad jag vill. Det är bara något så jäkla mysigt att få upp ett stort 20kg fluff i knäet framför tvn. Halva grejen med att ha hund ju (skämt åsido) :D

Schappen och beardis gillar jag utseendemässigt, men som tur var väljer jag inte bara på utseende. Känner mig lite avig till pälsehanteringen också. Innan jag köpte Eurasier fick man så mycket lovord om hur lätthanterlig pälsen var och så renliga för allt smuts bara ramlar av. Det stämmer ju delvis... hahah. Mer päls som har lättare för att dra in skit undviker jag gärna!:p

Klipp?:D

Då slipper du borsta och städa hår och skräp som fastnar.

Klipp?:D

Då slipper du borsta och städa hår och skräp som fastnar.

Googlade på klippt schapendoes. Vilken söt grej. :love:

Jag får nog ta och träffa någon individ då. :angel:
Har dock läst om dem innan och vill minnas att det fanns en klar anledning till att de ströks från "listan". Nu minns jag dock inte vad det var.

Äsch, nog med rasförslag i den här tråden! Annars kommer nog @Migo och äter upp mig :D

Jag känner mig totalt överkörd och missförstådd.
Jag håller fast vid att ingen ska behöva bo med en annan levande varelse om man inte mår bra av det men ger upp att försöka få fram det nu.
Skitsamma.

Jag förstår precis hur du menar. Det finns massor med saker jag skulle må väldigt dåligt av att ha i mitt hem som råttor, terrarium, vapen mm. Om min partner tyckte att det var hans rätt att utöva den sortens hobbys i vårt gemensamma hem skulle jag ha väldigt svårt att acceptera det. För någon är en bur med tamråttor en småsak. Jag skulle inte kunna sova. För mig är det självklart att hundar kan få andra människor kan känna så starkt obehag som jag känner inför råttor. Detta gäller ju inte @machafuko med sambo men diskussionen har ju tagit den här vändningen.
För mig är det oerhört viktigt att alla i hushållet är beredda att ge utrymme och kärlek åt en hund. Både för människornas och hundens skull.

Vi var i Impruneta idag och hämtade Gripas K-vitamin och passade på att stanna en kort stund och ta ett par kort :love:

Gripa är så fantastiskt lättsam (för att vara snart 7 månaders bruksfäfer som löper:D). Löpet märks inte ens av än (eller okej, en gång tog hon ett par grejer när de var lämnade ensamma och strimlade en papperspåse) och trots att hon är en lantlolla så är hon så enkel att bara platsa bland folk och liv.

Inne hos veterinären såg vi ju även ett par hundar och det händer ju inte annars (lat matte:angel:). Och även om hon var lite spänd och reste ragg i början när hon såg första hunden så sa hon inget. Var lite nyfiken på de andra hundarna men hade inga problem att gå förbi ett riktigt tajt möte. Likadant idag så såg vi en hund och det var precis som att hon bara "jahopp" och ryckte på axlarna. Hon har ju varit ganska så nyfiken innan. Löpet kanske gjort att hon mognat till sig lite i huvudet :D

Älskar verkligen denna glada skitungen :love:
18839232_1363534960399129_1334670196390572150_n.jpg

18765754_1363534757065816_5168772592662323135_n.jpg

18893364_1363534790399146_479471829660517079_n.jpg

18813690_1363534803732478_6789693924214502638_n.jpg

18835929_1363534923732466_8443662381283290262_n.jpg

18920240_1363535003732458_7727785619509020573_n.jpg

Tyvärr så blev flera av bilderna suddiga :(

Intressant hur det där med allergi ter sig! Min pappa är faktiskt pälsdjursallergiker, allvarligt allergisk mot katter, kan inte vara i ett stall, har astma osv osv...

Han klarar inte korthåriga hundar a lá rottweiler och dobermann, men långhåriga collies funkar superbra. :D

Haha ja, kul att du säger det!
Hunden vi träffade häromdagen var just dobermann/rottis-blandning.

Allergier är väldigt intressant. Lite missvisande kanske att det heter "pälsdjursallergi" när det inte nödvändigtvis behöver vara pälsen man är allergisk mot. Kan likväl vara huden, avföring eller saliv som de triggande allergenerna sitter i. Svårt att veta vad just min sambo reagerar på. Sedan varierar allergenerna så väldigt mellan alla individer, kan även variera i en kull. Så att eventuellt köpa en valp skulle kännas lite läskigt.

Nu har sambon tur och är inte alls särskilt allergisk varför han heller inte märkt av det tidigare. Men det blir väl en annan sak när man bor med hund. Läkaren hade sagt till honom att hans allergi är så pass omärkvärdig att det är ofarligt för honom att bo med hund, men att han kanske ska undvika att ha hunden i säng etc.

Men som sagt, häromdagen när vi träffade dobbis/råttan, ja då jäklar märktes allergin av. Kunde se efter en minut att det var en hund som han reagerade avsevärt mer på. Vet som sagt inte vilka allergener de beror på. Men hunden hade betydligt mer fett päls än vår, om det kan ha med fettproducering att göra kanske (jag har ingen aning)... Svägerskans amstaff verkar han klara utmärkt. :)

@machafuko
Kan du tänka dig att leva många år med henne som ensamhund eller tror du att du kommer fortsätta gå och grubbla?
Som jag ser det har du följande alternativ:
-Behåll henne och försök vara nöjd, och acceptera att chansen för att ha två hundar i framtiden är liten (som det låter som).
-Lämna tillbaka henne. Lägg energi på att hitta rätt omplaceringshund eller valp som har allt det du söker, även om det tar flera månader eller kanske år.
-Lämna tillbaka henne och skaffa inte en ny hund alls, om din sambos önskemål om att han inte vill ha hund och dessutom är allergisk väger tyngst.

Som nämnts finns det mängder av "sällskapsraser" som är signalkänsligare och har mer driv än en Eurasier, utan att kräva så mycket eller bli problemhundar för det.

Jag tänker aldrig mer försöka orka vara i ett förhållande med någon som tänker så olika om hundhobbyn. Det blir till att båda kompromissar men ingen är nöjd.

I framtiden väljer jag sambo enligt vad som passar mitt liv. Jag tänker INTE välja liv enligt sambo.

Haha ja, kul att du säger det!
Hunden vi träffade häromdagen var just dobermann/rottis-blandning.

Allergier är väldigt intressant. Lite missvisande kanske att det heter "pälsdjursallergi" när det inte nödvändigtvis behöver vara pälsen man är allergisk mot. Kan likväl vara huden, avföring eller saliv som de triggande allergenerna sitter i. Svårt att veta vad just min sambo reagerar på. Sedan varierar allergenerna så väldigt mellan alla individer, kan även variera i en kull. Så att eventuellt köpa en valp skulle kännas lite läskigt.

Nu har sambon tur och är inte alls särskilt allergisk varför han heller inte märkt av det tidigare. Men det blir väl en annan sak när man bor med hund. Läkaren hade sagt till honom att hans allergi är så pass omärkvärdig att det är ofarligt för honom att bo med hund, men att han kanske ska undvika att ha hunden i säng etc.

Men som sagt, häromdagen när vi träffade dobbis/råttan, ja då jäklar märktes allergin av. Kunde se efter en minut att det var en hund som han reagerade avsevärt mer på. Vet som sagt inte vilka allergener de beror på. Men hunden hade betydligt mer fett päls än vår, om det kan ha med fettproducering att göra kanske (jag har ingen aning)... Svägerskans amstaff verkar han klara utmärkt. :)

Precis! Otroligt svårt att veta vad exakt som reageras på. Min pappa reagerar också på hundar som äter foder med mycket spannmål i, så det är verkligen intressant. Skulle mycket väl kunna vara en sådan grej din sambo reagerade på?

Förstår att det kan vara läskigt att skaffa valp om man inte vet hur allergin kommer bli, många brukar också reagera mer på valpar än vuxna hundar.

Jag tänker aldrig mer försöka orka vara i ett förhållande med någon som tänker så olika om hundhobbyn. Det blir till att båda kompromissar men ingen är nöjd.

I framtiden väljer jag sambo enligt vad som passar mitt liv. Jag tänker INTE välja liv enligt sambo.

Haha, skulle jag tänka så om alla mina intressen så skulle jag få räkna på att leva ensam för resten av mitt liv. :p

Älskar man någon så är det som det är. Vi delar en mängd intressen, men jag lämnar honom inte bara för att han inte råkar vara lika intresserad av hund som jag är.

Haha, skulle jag tänka så om alla mina intressen så skulle jag få räkna på att leva ensam för resten av mitt liv. :p

Älskar man någon så är det som det är. Vi delar en mängd intressen, men jag lämnar honom inte bara för att han inte råkar vara lika intresserad av hund som jag är.
Tja, om du är lycklig så är det ju inga problem?

Jag tror att man ska vara försiktig med det där "om jag älskar honom så..."

Precis! Otroligt svårt att veta vad exakt som reageras på. Min pappa reagerar också på hundar som äter foder med mycket spannmål i, så det är verkligen intressant. Skulle mycket väl kunna vara en sådan grej din sambo reagerade på?

Förstår att det kan vara läskigt att skaffa valp om man inte vet hur allergin kommer bli, många brukar också reagera mer på valpar än vuxna hundar.

Intressant, det där med fodret!
Vi håller ju på att byta foder på hunden just nu. Hon åt ett väldigt spannmålsrikt foder när hon kom men nu ska vi gå över till ett annat. :)

Ja jag är lycklig. Det var jag även utan hund, men jag är ju så mycket lyckligare med hund ;)

Så är det ju med allt. Jag har vänner som är ofrivilligt barnlösa men deras liv är rika och lyckliga för det.
Min bror har ett stort hundintresse och skulle gärna ha hund men är extremt allergisk så det är omöjligt. Han har också ett lyckligt liv.
Att man får banta ner på ett intresse eller tom prioriterar bort det behöver ju inte betyda att man lever ett innehållslöst liv i saknad.
Sen när det gäller hundintresse finns det ju grader i helvetet också.
Det finns dom där hund är en livsstil och intresse, som ett kall.
Sen finns det dom som tycker det är en kul hobby som man gärna skulle ägna sig åt om förutsättningarna var rätt men det är inte det viktigaste i livet.

Så är det ju med allt. Jag har vänner som är ofrivilligt barnlösa men deras liv är rika och lyckliga för det.
Min bror har ett stort hundintresse och skulle gärna ha hund men är extremt allergisk så det är omöjligt. Han har också ett lyckligt liv.
Att man får banta ner på ett intresse eller tom prioriterar bort det behöver ju inte betyda att man lever ett innehållslöst liv i saknad.
Sen när det gäller hundintresse finns det ju grader i helvetet också.
Det finns dom där hund är en livsstil och intresse, som ett kall.
Sen finns det dom som tycker det är en kul hobby som man gärna skulle ägna sig åt om förutsättningarna var rätt men det är inte det viktigaste i livet.

Precis så. För mig är det ju första hunden, alltså inget jag är uppväxt med eller "lever och andas". Men det är en jäkla kul hobby!

Tycker det är tråkigt att folk ska jämföra min sambo (som de inte känner) med deras egna. Speciellt om man ex. har en sambo med en egen hund. Då finns ju redan hundintresset hos partnern? O_o

Tinja verkar ha börjat löpa? Eller jag vet inte. Hon ställde sig upp i sängen och sen såg jag tre droppar på lakanet. Lakanet är brunt så jag kunde inte se någon färg. Tinja slickade på dropparna och nu när det torkat syns ingenting alls.

Jag blir alltid så nojig när jag inte vet vad som händer :( Min hjärna hoppar alltid till värsta tänkbara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka