Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har än så länge bara en dubbelbur. Det blir nog tillfälligt en enkelbur med åtkomst från sidan när/om nästa hund kommer men sen planerar jag något liknande det @Miao har.
Jag var först inne på som @AraSlei har men då min ena vill ha "högt i tak" så funkar det inte riktigt tror jag!

Mina har ju fullhöjd nere :)
Jag valde att låta de övre burarna bli lite lägre än de undre, annars hade jag haft fyra burar med tight takhöjd. Nu har jag åtminstone två med full.
Floyd blir ju högre än de andra, men Ladda är ju bara 46/47cm i mkh, så för henne fungerar det bra att sitta uppe. Tror höjden på de övre är typ 55 och att de nedre är ca 65 :)

Gripa har fått i sig råttgift och ligger inne på djursjukhus :cry:

Kom bärandes med en bit som såg hel ut så jag trodde inte ens hon var förgiftad. Har varit helt opåverkad men bestämde mig för att åka in för säkerhets skull. Blev helt snopen när veterinären sa att koaguleringstestet tydde på förgiftning..:(
Jag hoppas verkligen inte hon fått i sig mycket och att allt blir bra.. Ska vara där till tisdag kväll om allt går bra.
Håller tummarna hon snart är hemma igen :heart

Jag valde att låta de övre burarna bli lite lägre än de undre, annars hade jag haft fyra burar med tight takhöjd. Nu har jag åtminstone två med full.
Floyd blir ju högre än de andra, men Ladda är ju bara 46/47cm i mkh, så för henne fungerar det bra att sitta uppe. Tror höjden på de övre är typ 55 och att de nedre är ca 65 :)

Våra är ju lite större. Rollo är ju 70 cm till ryggen och Tonto är 58 cm. Floki lär bli ungefär i Tontos storlek tror jag! Får se hur jag ska lösa det. :laugh:

Kom bärandes med en bit som såg hel ut så jag trodde inte ens hon var förgiftad. Har varit helt opåverkad men bestämde mig för att åka in för säkerhets skull. Blev helt snopen när veterinären sa att koaguleringstestet tydde på förgiftning..:(
Jag hoppas verkligen inte hon fått i sig mycket och att allt blir bra.. Ska vara där till tisdag kväll om allt går bra.

Åh nej :(
Vet inte om det är till någon tröst, men Otis fick ju i sig rejält med råttgift förra sommaren och överlevde trots att han inte fick motgift förrän tre dagar senare och då han var riktigt, riktigt dålig. Vi märkte aldrig att han ätit råttgift, utan han fick ett sår på tungan på lördagen som inte slutade blöda, men var inte påverkad utöver det. Vi var inne med honom på söndag kväll för att han var hängig, men de skickade hem oss igen. På måndagen åkte pappa in med honom och sa att vi inte hämtar honom förrän de hittat felet. Tur var det, för en halvtimme senare kraschade han helt och blödde ur alla kroppsöppningar.
Hade han inte varit på djursjukhuset och kunnat få akut hjälp och blodtransfusion direkt hade han aldrig överlevt.

Kan hon ha kommit åt råttgift innan tror du?
På Otis syntes inget på blodproven på söndagskvällen, det var därför de skickade hem oss. De var oroliga för att han hade någon sjukdom som gjorde att blodet inte koagulerade, men när proverna var ok så tyckte de att allt var fine.

Håller tummarna för att allt går bra!!

Fy, hoppas allt går bra! :heart :(

Fy så läskigt! Tur att det upptäcktes så tidigt ändå och att hon är på ett ställe där hon kan få rätt vård. Hoppas att allt går bra!

Mina åker lösa. Finns inte en chans att få plats med alla fem i bur i OK storlek i en Caddy.

Det är väl lite det jag känner också. Lär utöka med en hund till om ett par år då två hundar inte räcker även om jag kör tvåspann i draget, skador, ålder osv. och då blir dom ju fyra stycken medelstora-stora hundar. Man kanske kan klara sig på grindar?

Det är väl lite det jag känner också. Lär utöka med en hund till om ett par år då två hundar inte räcker även om jag kör tvåspann i draget, skador, ålder osv. och då blir dom ju fyra stycken medelstora-stora hundar. Man kanske kan klara sig på grindar?
Jag har letat grindar nu i flera månader, hittar ingen som gör till sidodörren :(

Och jag älskar kärran. Hundarna med. Mer plats, värme/ kyla vid parkering, fläkt som drar ur kondensen, mer lastutrymme i toppen och så sparar det massor i inre slitage på bilen.
Buren är kvar där bak dock. Den används när man bara ska iväg med en hund.
Känns så mycket tryggare när man parkerar vid träning osv och det är varmt.

Min dubbelbur är nog ca 72 och Zeppe tycker att den är för låg. 65 har han åkt i och var inte nöjd. Han har höga krav :p

Är det just caddy du vill ha då? Finns ju andra bra skåpbilar. Jag vet folk som att flera dobbisar som får plats med burar och packning liksom. Annars tycker jag släp är en bra lösning. Hundarna ligger väldigt bra i dem!

Hade inte vågat ha hundar lösa tillsammans i ett skåp, både för skadorna om man är med i en olycka eller om hundarna börjar bråka.

Är det just caddy du vill ha då? Finns ju andra bra skåpbilar. Jag vet folk som att flera dobbisar som får plats med burar och packning liksom. Annars tycker jag släp är en bra lösning. Hundarna ligger väldigt bra i dem!

Hade inte vågat ha hundar lösa tillsammans i ett skåp, både för skadorna om man är med i en olycka eller om hundarna börjar bråka.

Jag tänkte om man delade av med en stor grind i mitten och sedan för dörrarna så att man kan ha två utrymmen, men det blir ju stort såklart.

Behöver inte vara Caddy, skåpbil behövs nog dock.

Jag tycker det är obehagligt med släp. :nailbiting:

Jag tänkte om man delade av med en stor grind i mitten och sedan för dörrarna så att man kan ha två utrymmen, men det blir ju stort såklart.

Behöver inte vara Caddy, skåpbil behövs nog dock.

Jag tycker det är obehagligt med släp. :nailbiting:

Släpen är sjukt lättkörda. Om man har boggie vill säga. Vi hade enkelaxlat förut och det var skuttigt och krängigt.
De är ju inte stora som släpkärror och är lätta :)

Släpen är sjukt lättkörda. Om man har boggie vill säga. Vi hade enkelaxlat förut och det var skuttigt och krängigt.
De är ju inte stora som släpkärror och är lätta :)
Nackdelen är att man hamnar i samma träsk som med hästsläp,80km och då tar det tid att komma fram till ev tävlingsplats

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg