Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi är inte så tunga på gasen annars hellerNackdelen är att man hamnar i samma träsk som med hästsläp,80km och då tar det tid att komma fram till ev tävlingsplats
Ingenting är ju helt säkert, men med hundarna i bur, inne i bilen, tänker jag att man i alla fall gjort vad man kan.
Bilbur i bagaget, helst krocktestad.Jag funderar jättemycket på det här. Vilket är egentligen det säkraste sättet att transportera hunden? Bilbur i bagaget? Sele i baksätet? Bur i baksätet? Eller nått helt annat? Med säkrast menar jag för hunden och föraren, har sällan andra i bilen.
Frågan är inte riktad till dig utan jag citerade dig efter som du tog upp just det här.
Jag gick med i schäferforumet igen för att läsa, intalade jag mig. Det höll ju länge...
När folk hävdar att travhästar har samma vinkelförhållande som schäfrar går det liksom inte att sitta tyst längre...
När folk hävdar att travhästar har samma vinkelförhållande som schäfrar går det liksom inte att sitta tyst längre...
Gripa har fått i sig råttgift och ligger inne på djursjukhus
Kom bärandes med en bit som såg hel ut så jag trodde inte ens hon var förgiftad. Har varit helt opåverkad men bestämde mig för att åka in för säkerhets skull. Blev helt snopen när veterinären sa att koaguleringstestet tydde på förgiftning..
Jag hoppas verkligen inte hon fått i sig mycket och att allt blir bra.. Ska vara där till tisdag kväll om allt går bra.
Bilbur i bagaget, helst krocktestad.
Jag tvivlar på att det finns mer än en handfull hundägare som köper bur som uppfyller JBVs mått.Är du säker på det? Vad baserar du det på? Jag har bur i bagaget och måtten är godkända enligt JBV för min hund och hon kommer flyga runt som en flipperkula vid en krock.
Jag tvivlar på att det finns mer än en handfull hundägare som köper bur som uppfyller JBVs mått.
Ytterst få burar går att fästa i baksätet så att det blir säkert förankrat. Den enda krocktestade selen är Allsafe. Hunden har en teoretisk chans att överleva en krock om den väger ca 20 kg o bilen färdas i max 50 km i timmen.Jaha och vad har det med mina frågor att göra? Jag vill ju veta vad som är säkrast för min hund och då är det ju hennes förutsättningar jag utgår ifrån.
Bagaget är ju inte gjort för transport av levande saker egentligen medan baksätet är avsett för människor och har därför byggts för att skydda dessa så bra som möjligt. Är det då inte säkrare att ha hunden i baksätet, antingen i bur eller sele?
Det blir ju bara mer och mer urflippat med.När folk hävdar att travhästar har samma vinkelförhållande som schäfrar går det liksom inte att sitta tyst längre...
Jaha och vad har det med mina frågor att göra? Jag vill ju veta vad som är säkrast för min hund och då är det ju hennes förutsättningar jag utgår ifrån.
Bagaget är ju inte gjort för transport av levande saker egentligen medan baksätet är avsett för människor och har därför byggts för att skydda dessa så bra som möjligt. Är det då inte säkrare att ha hunden i baksätet, antingen i bur eller sele?
Precis som vid transport i bur alltså. De tål verkligen inte några större krafter. Bagaget på en kombi är en enda stor deformationszon - det ska vikas ihop som ett dragspel om man blir påkörd bakifrån. En bilbur gör knappast någon skillnad då.Ytterst få burar går att fästa i baksätet så att det blir säkert förankrat. Den enda krocktestade selen är Allsafe. Hunden har en teoretisk chans att överleva en krock om den väger ca 20 kg o bilen färdas i max 50 km i timmen.
En sån kärra kostar också typ dubbelt så mycket som hela min bil.Som en parantes så finns det kärror med störbågar i som är förstärkta. Precis som med burar finns en uppsjö olika kvalitéer och prisklasser.
De kärror som görs idag av dyrare modell går inte att jämföra på samma planet som de 10 år gamla Scanbox och WT-metall som täcker nästan hela den svenska marknaden.
När vi uppgraderar vår gamla Scanbox kommer det troligtvis bli ett Italienskt släp som är betydligt mer utvecklat.
De flesta burarna på marknaden är väl så rigida att de tränger fram baksätena så att ev passagerare blir klämda.Precis som vid transport i bur alltså. De tål verkligen inte några större krafter. Bagaget på en kombi är en enda stor deformationszon - det ska vikas ihop som ett dragspel om man blir påkörd bakifrån. En bilbur gör knappast någon skillnad då.