Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, jag är mycket(!) nöjd med hur de hanterat allt, kände mig extremt trygg med veterinären som opererat när han ringde mig efteråt och kände att de som hållit koll på henne efteråt verkligen kunde sin sak. Det känns som att hon inte hade kunnat få det så mycket bättre.
Det jobbiga är väl att jag vet hur otroligt lätt hon fryser och bara tanken på att hon då dessutom blir nedkyld får mig att tycka så fruktansvärt synd om henne. Dessutom sa någon i personalen att de blivit lite oroliga för att hon fått så låg temp så snabbt, men ja, det gick ju bra.
Jag hade också räknat med någon typ av fortsatt stöd för benet. Nu verkar hon däremot mer bekymrad av det än vad hon varit av tidigare bandage... Vet inte om det är någon typ av kompress eller liknande som är i ett sådant material att det kliar lite. Hon går sämre också, men det är ju absolut inte konstigt eftersom hon inte får stöd av gipset längre. I morse ville hon inte stödja på benet, men när jag rastade henne sedan så var det lugnt. Tur att det finns smärtstillande att ge dem!
Inte ens säkert att det hjälper. Jag har ju 3 korthåriga heeler och den med mest/tjockast päls (mest underull) är den som klarar värmen bäst just nu. Unghunden som är under fällning har väldigt jobbigt med värmen.Funderar på att klippa Tonto. Han orkar knappt någonting i värmen.
Inte ens säkert att det hjälper. Jag har ju 3 korthåriga heeler och den med mest/tjockast päls (mest underull) är den som klarar värmen bäst just nu. Unghunden som är under fällning har väldigt jobbigt med värmen.
Äsch, det funkade inte att klippa in texten jag skulle svara på.
Nåväl, det är svar till Tonto.
Att klippa ner helt kan på vissa individer få sämre effekt i solen och de blir varmare än innan och det var ju inte det man ville precis. Underullen finns där som ett skydd mot både kyla och värme. Prova först att raka under magen eller att tunna ut lite av underullen.
Jag har jobbat på trim och där så tunnade vi hellre ut underullen än att klippa helt på typ spetsar och polarhundar. Dagens aussies kvalar väl nästan in i den kategorin snart, med tanke på pälsaveln...
Då du har en ras med lång päls, gå inte på med en furminator, den skär bara av överpälsen, prova en tovskärare istället: http://www.zooplus.com/shop/dogs/dog_grooming_care/combs_brushes/metal_toothed_combs/524461
Jag använder mig av den jag länkade till när fällningen startar och kammar ordentligt och underullen försvinner extremt lätt. Beroende på hur ofta man kammar och hur mycket så kan man alltså få bort nästan all underull även om den inte är tovig. Den är bra, rentav extremt bra, man måste dock vara försiktig då den är vass, ha rätt lutning och absolut inte nöta på samma ställe hela tiden.
Jag har provat att klippa en av lapphundarna en gång, aldrig mer säger jag, stickig päls och tovor från hell vid utväxt igen.
Instämmer.
Mitt Skägg klarar värmen mycket sämre sen jag började klippa honom
Inte ens säkert att det hjälper. Jag har ju 3 korthåriga heeler och den med mest/tjockast päls (mest underull) är den som klarar värmen bäst just nu. Unghunden som är under fällning har väldigt jobbigt med värmen.
Tack!
Jag har dock borstat bort nästan all underull. Upplever inte att pälsen skyddar alls i värmen, våra andra hundar är korthåriga utan ull och är inte ett dugg varma.
Jag tror inte heller på att underull skyddar mot strålningsvärme, så länge det inte handlar om temperaturer som överstiger kroppstemperaturen. Boss rakas numera och han blir -mycket- mindre värmekänslig utan sin päls.Tack!
Jag har dock borstat bort nästan all underull. Upplever inte att pälsen skyddar alls i värmen, våra andra hundar är korthåriga utan ull och är inte ett dugg varma.
Mörk var han ju innan också men jag har hört från de flesta med klippta DS att de blir känsligare mot både kyla och värme utan täckhåren. Kanske är olika beroende på ras. Men mår de dåligt innan kan der ju vara värt att prova. Det växer ju ut.Det kan inte bero på att dom är mörka då? Våran gamla golden klarade alltid värmen mycket bättre klippt. Han klipptes pga eksem.
Mörk var han ju innan också men jag har hört från de flesta med klippta DS att de blir känsligare mot både kyla och värme utan täckhåren. Kanske är olika beroende på ras. Men mår de dåligt innan kan der ju vara värt att prova. Det växer ju ut.
Tränar galoppombytenJahapp... Nu har Aysu varit på sitt bandage.. Men bara nere på tassen. Jag misstänker att hon blir irriterad på de numera låånga klorna. Ringde till Strömsholm om det och sa till att om hon ska ha fler bandage, då måste klorna klippas på den där tassen också. Som tur är sitter bandaget som det ska i övrigt.
Positivt idag? Att jag har ett ridhus på jobbet.
Regn hela jäkla dagen. Fick för mig att släppa Ebrah i ridhuset så att hon kunde få springa av sig lite utan att vi behövde stå ute och bli dränkta. Hon har aldrig sprungit i ridhus tidigare, men det verkade duga helt ok idag Filmade lite också: https://www.instagram.com/p/BUty16PB3jD/
Lite intressant det där, för det verkar lite olika hur underull fungerar. Dom pälsraser jag har i min bekantskapskrets är mestadels collie och sheltie (trefärgade med mest svart) och dom klarar värmen bäst när dom har underull. Fälltider när ullen är som minst är dom mer värmekänsliga. Mina korthåriga svarta klarar värmen bäst när dom har ull och inte fällerMörk var han ju innan också men jag har hört från de flesta med klippta DS att de blir känsligare mot både kyla och värme utan täckhåren. Kanske är olika beroende på ras. Men mår de dåligt innan kan der ju vara värt att prova. Det växer ju ut.
Det var hon ju!Börjar tro att det är något fel på mig... jag fick precis för mig att den här hunden var söt.. https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-stockholm/nellie/#lightbox[gallery-2]/1/