Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sån kärra kostar också typ dubbelt så mycket som hela min bil.
Ja de ligger på runt 100 000 om man vill ha en ny. Det går utmärkt att köpa begagnat med.
Men ska man ha en säker och modernare bil hamnar man ju också där.

Som en parantes så finns det kärror med störbågar i som är förstärkta. Precis som med burar finns en uppsjö olika kvalitéer och prisklasser.
De kärror som görs idag av dyrare modell går inte att jämföra på samma planet som de 10 år gamla Scanbox och WT-metall som täcker nästan hela den svenska marknaden.
När vi uppgraderar vår gamla Scanbox kommer det troligtvis bli ett Italienskt släp som är betydligt mer utvecklat.

Jo, men standard på hundkärrorna är ju inte att de är förstärkta.
En WT-metallkärra ligger ändå på typ 35 000 ny, trots det får man inte särskilt mycket krockskydd för de pengarna. Mina kompisar hade som sagt en helt ny kåpa från samma märke, som blev totalskrot.

Bilburar bak är ju som sagt inte heller krocksäkra, men där finns ju åtminstone karossen som skydd innan krocken tar sig in i bilen.

De flesta burarna på marknaden är väl så rigida att de tränger fram baksätena så att ev passagerare blir klämda.
En bil som släpper igenom lasten genom baksätet lär inte kallas trafiksäker. Jag tror knappast att det är tillåtet med lastsäkring (dvs burar) som mosar pasagerare. Du verkar ha en enorm övertro på hur stor kraft några små alu-rör klarar av utan att komprimeras... För att inte tala om de fullständigt livsfarliga hopvikbara burarna eller jeppeburarna som folk har!

Jo, men standard på hundkärrorna är ju inte att de är förstärkta.
En WT-metallkärra ligger ändå på typ 35 000 ny, trots det får man inte särskilt mycket krockskydd för de pengarna. Mina kompisar hade som sagt en helt ny kåpa från samma märke, som blev totalskrot.

Bilburar bak är ju som sagt inte heller krocksäkra, men där finns ju åtminstone karossen som skydd innan krocken tar sig in i bilen.

Det var bara en parantes om att kärror var osäkra. Det finns säkra kärror för den som vill.
En ny WT ligger på 70 000 för en 4-boxars.
Vi gav 30 000 för en 8 år gammal Scanbox ;)

En bil som släpper igenom lasten genom baksätet lär inte kallas trafiksäker. Jag tror knappast att det är tillåtet med lastsäkring (dvs burar) som mosar pasagerare. Du verkar ha en enorm övertro på hur stor kraft några små alu-rör klarar av utan att komprimeras... För att inte tala om de fullständigt livsfarliga hopvikbara burarna eller jeppeburarna som folk har!
Isf är inte Volvos förra V70 modell säker. En vän till mig hade en ca 5-7 år gammal och hon fick hundburen i baksätet en bit. Hade barnen suttit där hade de knäckt ryggen alla tre :(
Hon blev påkörd bakifrån av en mindre lastbil vid ett rödljus.

Jag tror faktiskt att baksätet är säkrast. Är det en väl förankrad bur bakom främre passagerarsätet (alternativt i centrum, med lastgaller mellan framsäten/baksäten) och det endast är personer i framsätet, så bör det vara säkrast.

Det är lite så jag också tänker.

@vallhund jag har Allsafe sele eller en från sleepypod om hon inte sitter i bur. Har tittat på massor av filmer på olika krocktest och är inte lika övertygad som du om hur förträffligt det är med bur i bagaget.

Min främsta tanke med buren är nog att vi ska slippa få hunden i bakhuvudet. Med två barn och två vuxna är tyvärr bagageutrymmet enda stället, och jag satsar på att fixera lasten. Väskor surras och hunden åker i bur. Vid krock hoppas jag på maximalt antal överlevande, alltså är burens främsta funktion att tillse att hunden inte flyger in i passagerarutrymmet. Är det färre personer i bilen sätter vi vovvan i bur i baksätet, buren sätts fast i fästöglor med spännband oavsett placering.

Min främsta tanke med buren är nog att vi ska slippa få hunden i bakhuvudet. Med två barn och två vuxna är tyvärr bagageutrymmet enda stället, och jag satsar på att fixera lasten. Väskor surras och hunden åker i bur. Vid krock hoppas jag på maximalt antal överlevande, alltså är burens främsta funktion att tillse att hunden inte flyger in i passagerarutrymmet. Är det färre personer i bilen sätter vi vovvan i bur i baksätet, buren sätts fast i fästöglor med spännband oavsett placering.

Vad har ni för bur? Använder ni samma bur i baksätet och bagaget?

Isf är inte Volvos förra V70 modell säker. En vän till mig hade en ca 5-7 år gammal och hon fick hundburen i baksätet en bit. Hade barnen suttit där hade de knäckt ryggen alla tre :(
Hon blev påkörd bakifrån av en mindre lastbil vid ett rödljus.
Det låter som ett solklart fall av vansinnig burkonstruktion :(

Jag har en Variocage just för att den inte ska trasa sönder passagerare om vi blir påkörda bakifrån. Ska inte splittras och ska deformeras istället för att trycka in i baksätet. Huruvida hunden klarar sig beror helt på hur mosad bilen blir bakifrån, men det gäller ju oavsett vad man använder för bur (eller om man kör utan) om hunden befinner sig i bagageutrymmet.
Har bur för att han inte ska flyga fram eller runt om vi frontalkrockar/sidokrockar/voltar och valde bur över galler för att han annars skulle kunna smita/slängas ut genom trasigt fönster om man voltar.

Bur i passagerarsäte bak känns otäckt. Baksätet är väldigt mycket högre så flyger buren fram är det nacken på framförvarande som får ta smällen, och det känns inte som att man kan förankra en bur lika bra där. Annars hade jag gärna haft honom på passagerarplats för säkerheten.

Senast ändrad:
Vi håller tummar och tassar för att hon kryar på sig fort. :(

Huvaligen :heart Svägerskan hund gjorde något liknande, men hon hann helt klart tugga i sig en del så hon fick ligga kvar nästan en vecka. Men hon återhämtade sig fint!

Håller tummarna hon snart är hemma igen :heart

Åh nej :(
Vet inte om det är till någon tröst, men Otis fick ju i sig rejält med råttgift förra sommaren och överlevde trots att han inte fick motgift förrän tre dagar senare och då han var riktigt, riktigt dålig. Vi märkte aldrig att han ätit råttgift, utan han fick ett sår på tungan på lördagen som inte slutade blöda, men var inte påverkad utöver det. Vi var inne med honom på söndag kväll för att han var hängig, men de skickade hem oss igen. På måndagen åkte pappa in med honom och sa att vi inte hämtar honom förrän de hittat felet. Tur var det, för en halvtimme senare kraschade han helt och blödde ur alla kroppsöppningar.
Hade han inte varit på djursjukhuset och kunnat få akut hjälp och blodtransfusion direkt hade han aldrig överlevt.

Kan hon ha kommit åt råttgift innan tror du?
På Otis syntes inget på blodproven på söndagskvällen, det var därför de skickade hem oss. De var oroliga för att han hade någon sjukdom som gjorde att blodet inte koagulerade, men när proverna var ok så tyckte de att allt var fine.

Håller tummarna för att allt går bra!!

Det tog ju ca 20 timmar innan vi var inne på djursjukhuset.. Först tänkte jag att hon inte hade fått i sig något. Sen började jag läsa om hur diffusa symptom dom hade om de blev förgiftade, precis som du erfarade. Och tänkte att bättra att åka en gång för mycket än en gång för lite. Ibland är man bra korkad. Men hon verkar må bra iaf. Hade hon inte kommit in med den så hade jag också åkt in mycket senare, vågar inte tänka på hur det hade kunnat gå då :crazy:

Fy, hoppas allt går bra! :heart :(

Fy så läskigt! Tur att det upptäcktes så tidigt ändå och att hon är på ett ställe där hon kan få rätt vård. Hoppas att allt går bra!

Åh, håller tummarna för att allt går bra. :heart

Tack alla! Hon verkar må bra och sköter sig fint. Får komma hem imorgon kväll :D Saknar den lilla skiten så mycket redan!

Det som gör mig en aning irriterad (förbannad) just nu är ju att någon klantat sig med hur dom har lagt giftet. Det ska ligga i lådor så inga djur kommer åt dom. Och lådorna ligger där dom ska så hon har inte lekt runt med någon heller..

Var tvungen att kolla in schäfersidan där man jämför schäfer med travhäst.. Ooh lord. Hur tänker man ens med jämförelsen? En travhäst ska ha en snabb trav under en kort sträcka och en schäfer ska ha
"Korrekta kroppsproportioner och vinklar resulterar i marknära, långsträckta, vägvinnande rörelser som ger intryck av arbetsbesparande drivkraft."

Alldeles för många e-schäfrar rör sig absolut inte såhär. So det går när folk snöar in på vissa delar och avlar extremer..

Var tvungen att kolla in schäfersidan där man jämför schäfer med travhäst.. Ooh lord. Hur tänker man ens med jämförelsen? En travhäst ska ha en snabb trav under en kort sträcka och en schäfer ska ha
"Korrekta kroppsproportioner och vinklar resulterar i marknära, långsträckta, vägvinnande rörelser som ger intryck av arbetsbesparande drivkraft."

Alldeles för många e-schäfrar rör sig absolut inte såhär. So det går när folk snöar in på vissa delar och avlar extremer..

Jag förstår inte ens hur man kan komma på att göra jämförelsen men många på den där sidan verkar ju inte ha alla hästar hemma heller (pun intended) :D

Jag står fast vid att många e-schäfrar snarare rör sig som en Tennessee walking horse än en travare ;)

Jag står fast vid att många e-schäfrar snarare rör sig som en Tennessee walking horse än en travare ;)
Precis!

Jag fattar inte ens varför man bedömer traven som man gör på schäfer. Det ska ju vara en markbunden, energisnål och långsträckt gångart för att hunden ska kunna jobba i många timmar i ALLA gångarter. Inte för att hunden ska ha en explosiv snabb och "häftig" trav på utställning. Snacka om att glida ifrån syftet helt..

Precis!

Jag fattar inte ens varför man bedömer traven som man gör på schäfer. Det ska ju vara en markbunden, energisnål och långsträckt gångart för att hunden ska kunna jobba i många timmar i ALLA gångarter. Inte för att hunden ska ha en explosiv snabb och "häftig" trav på utställning. Snacka om att glida ifrån syftet helt..
På saluki har vissa börjat prata om att hundarna i trav ska ha "reach and drive"... gissa hur lyckat det blir :grin:

Vad har ni för bur? Använder ni samma bur i baksätet och bagaget?

En klenare bur som kan fällas ihop till baksätet, en rubust platskrävande sak i bagageutrymmet. Den som går att fälla ihop är praktisk att ha med och passar eg bättre ur logistiksynpunkt.
Jag har en all-safesele också, med den är tyvärr för stor och ska säljas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka