Igår var jag funkis på Jaktretrieverklubbens Apporteringsprov och på deras WT Öppen Klass
De har ju ett
helt annat system än SSRK (JRKs är i princip samma som i UK), så det var superintressant.
Apporteringsprovet måste genomföras innan man får starta något annat prov i JRKs regi, så där var väldigt blandade hundar - allt från gröna, unga hundar på ca året till erfarna rävar som startat A-prov hos SSRK
Apporteringsprovet kändes klart genomförbart, bara vi får ordning på avlämningar och stadga i jaktfoten. Det var 4 stationer där hunden bedöms under hela tiden, dvs att förflyttningarna mellan stationerna också bedöms. Ekipaget går efter skytt hela tiden, som skjuter skarpa skott.
Första stationen var skott och markering med dolt nedslag bakom stenmur. Andra stationen var att skytten sköt under gång och sedan ett linjetag till dold dummie på ca 30m. Tredje stationen var skott och ett riktat närsök där man skulle skicka hunden ca 20-30m till det närsöksområdet skytten skjutit över och sedan få den att hålla sig där och hitta 2 dummies. Sista stationen var skott och markering i vatten.
Det läggs mycket vikt på stadga i jaktfoten, och det var även det de flesta rök på. Efter skott 2 och 3 började många bli för taggade helt enkelt och föll ur position. Eftersom man bedöms hela tiden under slingan, till skillnad från ett WT hos SSRK, där du kopplar upp hundarna mellan stationen och bara bedömer jaktfoten på 10-20m/station och det dessutom kan gå 15-20min mellan varje station, så blir det ju stora skillnader på proven.
WT ÖKL var en walk up
Herregud så svårt!
4 hundar dömdes hela tiden och 4-5 hundar gick i linen. Man dömer i flera omgångar under en walk up, så hundarna växlade plats och domare med jämna mellanrum. Det var skott och markeringar överallt, korsskick, dirigeringar och avslutades med en drive.
Riktigt häftigt att se alla fina hundar, även om det tyvärr var en del som inte höll ihop och knallade.
Det här känns väldigt långt bort för mig och Flöjten kan jag säga
Men man förstår verkligen varför de lägger sån vikt vid fotgåendet på apporteringsprovet, för fixar de inte att hålla positionen där, när de är ensamma på banan, så finns det inte en suck att de klarar ett WT Ökl.
Jag och Floyd tränade för B efteråt och med tanke på att han suttit i bilen hela dagen och kollat på hundar som gick förbi, och hört typ 150 skott, så gick det riktigt bra
Vi gjorde apporteringsprovsbanan, men lite enklare så klart.
Markeringarna fixade han fint. Vid linjetaget platsade jag honom, gick ut med dummien och tillbaka, och skickade på den sedan. Närsöket fick han också se när jag lade ut, sedan skickade jag honom till rutan och blåste närsökssignal och så fick han hämta tre av dem
Han gick fot löst hela tiden och föll bara ur position en gång! Duktiga killen
Vi fick massa beröm för hans fotgående och hon tycker att vi har jobbat på bra de här veckorna som gått sedan vi tränade sist, men jag fick hemläxa på avlämningarna, vilket var väntat
Hem och köksträna, helt enkelt!
Vi får ju inte alls till det med omvänt lockande, så jag tror jag ska prova att locka honom till mina händer genom att kamp-träna med honom i stället
Sorry för novell, men det var så himla kul igår och jag är SUPERPEPP på att träna just nu