Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är svårt för mig själv att veta hur mycket ös jag vill ha. :o

Jag har liksom inte jättemycket att jämföra med. Vill som sagt inte att mentaliteten ska ta stryk av träningsförmågan eller viljan. Det är så himla svårt att via skrivna ord beskriva hur "aktiv" jag vill ha hunden. Jag vill ha en aktiv träningskompis, men som sagt... den ska ju klara av lugna tider. Ingen som stressar upp sig snabbt, inte heller vid träning. Gärna glädjeyttringar, men inte stress vid träning.
Som fd dobbisägare/uppfödare säger jag välj hellre en hund med lite mer än mindre,det är lättare att dämpa än motivera och även om man inte alltid tycker det så är det mycket roligare med en snabbtänkt hund som ev gör vad du inte bad om innan du tänkte det än dom där som analyserar vad du sa o sen segar sig iväg.

Bagageluckan var vänlig nog att strula just idag, så det blev ingen spårträning då den var en bit bort.. så hund fick åka baksättet till närmsta skog istället och så körde vi lite sök.
Nöjd hund, nöjd matte, och förmodligen skrämde vi ihjäl halva skogen med skallen som ekade mellan träden p g a peppad hund.

Jag är tydigen en dålig hundvakt. Sitter hemma hos min vän som är iväg en sväng. Vännen har en dvärgpudel och denna dvärgpudel ser mig som en fullständigt värdelös person. När vännen var hemma ville pudeln ligga i mitt knä, leka lite ibland och vi hade jättekul ihop. Nu ligger pudel för sig själv eller väntar på matte. Mina kontaktförsök ignoreras fullständigt :p

När det ändå pratas hundraser i den här tråden :p

Finns det någon ras som är som dvärgpudel fast med trevligare päls? Jag gillar verkligen de dvärgpudlar jag träffat. Mysiga, glada, pigga på allt men fullt kapabla att koppla av, tydliga i kroppsspråket och inte så burdusa av sig (så de fungerar fint med mina damer). Men den där pälsen... jag vill ha korthårigt eller åtminstone något som inte släpar in tre ton smuts och behöver klippas varannan sekund :cool:

Om du rakar ner hela varannan sekund så slipper du ju iaf smutsen @Red_Chili :D

Annars är väl alternativen möjligen krohmforländern, bostonterriern (?) eller löwchen (jag tänker att deras päls förvisso kräver klippning men att den är enklare att hålla efter iom att den inte är krullig, men vad vet jag :D) annars är det nog få hundar som påminner om dvärgpudlar men med enklare päls :(

När man borde göra hundra andra saker, men fastnar i SketchUp för att skissa upp kommande hundhus och hundgårdar :angel:

Med hunddusch, diskho, kyl, garderob, två frysboxar och torkskåp:
hundhus_matt_zps7l3jucck.jpg

Applicerat på tomten:
hundhushundgardar_karta_zpscvgkfh07.jpg

Det ljusgröna området planerar jag att göra rastgård av, dvs gräs/buskar/träd. Vi kommer inte göra något åt marken där inne, förutom att göra "grävskydd" så de inte gräver sig ut under stängslet.

Om du rakar ner hela varannan sekund så slipper du ju iaf smutsen @Red_Chili :D

Annars är väl alternativen möjligen krohmforländern, bostonterriern (?) eller löwchen (jag tänker att deras päls förvisso kräver klippning men att den är enklare att hålla efter iom att den inte är krullig, men vad vet jag :D) annars är det nog få hundar som påminner om dvärgpudlar men med enklare päls :(
Fast de har fortfarande hår i öronen :( och krull... krohmforländer känns terrieraktig, vet inte om det är rätt eller inte, men mina damer i kombination med terrier är jag tveksam till. Kortnosar (inkl bostonterrier) tvärvägrar jag. Löwchen vet jag inget om, men visst finns det någon här på buke som har en nerklippt sådan?

Äh. Jag håller mig till mina vinthundar som jag förstår mig på.

Fast de har fortfarande hår i öronen :( och krull... krohmforländer känns terrieraktig, vet inte om det är rätt eller inte, men mina damer i kombination med terrier är jag tveksam till. Kortnosar (inkl bostonterrier) tvärvägrar jag. Löwchen vet jag inget om, men visst finns det någon här på buke som har en nerklippt sådan?

Äh. Jag håller mig till mina vinthundar som jag förstår mig på.

Jag har löwchen, känns som att jag alltid skriver långa noveller om henne :D

Hon har gjort ett väldigt trevligt BPH och är enligt mig en väldigt rolig, trevlig och pigg sällskapshund :)
Absolut en ras jag kan rekommendera om man gillar pudel men vill ha ngt enklare päls.

15193415_1167386073347353_2026397784417252986_n.jpg

Korthårig collie :love:. Har lärt mig gilla utseendet nu, och jag tror temperamentet passar mig. Tiken parades precis, nästa helg åker jag och hälsar på uppfödaren. Hoppas hon gillar mig så att hon vill sälja till mig. :nailbiting:

Måste få PM med uppfödare! :)

Det finns gott om duktiga hundförare som klarar fint att lära sig valla och ta VP utan att själva ha får ;) Jag kan tipsa dig om en handfull uppfödare som säkert gärna säljer dig en valp utefter vad jag vet om dig och din hundträning. Det handlar ju om att vara villig att lägga tid på att träna, och det verkar du ju verkligen vara.

Ales uppfödare har tex en kull nu som du nog skulle gilla! ;)
Alltså nu förstör du ju mina enda argument för att inte köpa BC - att VP är för svårt för mig och att ingen skulle sälja valp till mig :rofl:
Jag älskar ju aussie, men desto mer jag letar, desto ledsnare blir jag. Fanns en tik i tyskland jag var intresserad av, men hon visade sig vara rätt rejält mesig :( Alltid är det något, och det där "något" är sällan något jag vill tumma på.

@Wingates Alltså, jo, tja... Cattledogs är ju dock så fula :angel: Men förutom det känns de lite kompakta och tunga för min smak.

@Preussen Tervar är lite stora för mig, jag är bara 165 cm och vill gärna kunna bära hunden utan svårigheter. (Jag kan bära familjens labbe på 30 kilo, men då kan jag bara lyfta honom och sätta ner honom igen. Tinja på 18-19 kg kan jag bära en hel promenad om jag så skulle vara tvungen)
Mudi skulle jag absolut kunna tänka mig! Även om den kanske är i minsta laget. Jag skulle isåfall vilja ha en max-stor tik :D Dock känns det lite som aussie-problem på den fronten, alltså för få bra kullar? Har hört mycket om svajig mentalitet..
Tollare och jaktlabbe, ja, nja... Apportering är ju kul, men... Jag vet inte. Jag är ju fast vid vallhundar... :o

Alltså, @Migo, det verkar ju som att det kommer luta åt BC :nailbiting: Vad var det för kull nu igen? :angel::laugh:

När man borde göra hundra andra saker, men fastnar i SketchUp för att skissa upp kommande hundhus och hundgårdar :angel:

Med hunddusch, diskho, kyl, garderob, två frysboxar och torkskåp:
hundhus_matt_zps7l3jucck.jpg

Applicerat på tomten:
hundhushundgardar_karta_zpscvgkfh07.jpg

Det ljusgröna området planerar jag att göra rastgård av, dvs gräs/buskar/träd. Vi kommer inte göra något åt marken där inne, förutom att göra "grävskydd" så de inte gräver sig ut under stängslet.
Och jag läste lite snabbt o undrade varför dom skulle ha disco :D

Alltså nu förstör du ju mina enda argument för att inte köpa BC - att VP är för svårt för mig och att ingen skulle sälja valp till mig :rofl:
Jag älskar ju aussie, men desto mer jag letar, desto ledsnare blir jag. Fanns en tik i tyskland jag var intresserad av, men hon visade sig vara rätt rejält mesig :( Alltid är det något, och det där "något" är sällan något jag vill tumma på.

@Wingates Alltså, jo, tja... Cattledogs är ju dock så fula :angel: Men förutom det känns de lite kompakta och tunga för min smak.

@Preussen Tervar är lite stora för mig, jag är bara 165 cm och vill gärna kunna bära hunden utan svårigheter. (Jag kan bära familjens labbe på 30 kilo, men då kan jag bara lyfta honom och sätta ner honom igen. Tinja på 18-19 kg kan jag bära en hel promenad om jag så skulle vara tvungen)
Mudi skulle jag absolut kunna tänka mig! Även om den kanske är i minsta laget. Jag skulle isåfall vilja ha en max-stor tik :D Dock känns det lite som aussie-problem på den fronten, alltså för få bra kullar? Har hört mycket om svajig mentalitet..
Tollare och jaktlabbe, ja, nja... Apportering är ju kul, men... Jag vet inte. Jag är ju fast vid vallhundar... :o

Alltså, @Migo, det verkar ju som att det kommer luta åt BC :nailbiting: Vad var det för kull nu igen? :angel::laugh:
Kelpie ?

Av allt jag sett här på forumet tror jag att du kommer att göra en BC lycklig!

Cattledogs är ju jättesöta! Men det är lite pansarvagn på raketbränsle över dem. Min man kallar dem battlehogs. Jag valde bort dem, de är nog för tuffa för mig, men han vill gärna ha en om några år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 133
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka