Uppbindning

the_connemara

Trådstartare
Ville inte kapa den andra tråden.

Frågan är enkel:
Kan alla hästar vara 100 % säkra att binda upp?

Nu tänker jag inte direkt på träningsmetoder osv utan snarare den enskilda hästens reaktioner på tryck i naken och kanske framför allt om hästen är bunden kort eller blir skrämd så den kastar sig bakåt innan den kommer på att den sitter fast.

Tar min egen som exempel. Han är den mest "följsamma" häst jag träffat, han har aldrig visat minsta lilla tendens till att gå emot något man bett om. Han kan självklart vara lite olydig och lite bufflig men han är väldigt lätt att få rejält "kuvad" om han får en tillsägelse.

Jag är av den bestämda övertygelsen att alla hästar ska kunna sitta fast och binder dem i ena sidan och har en lina på andra sidan i början. Sedan får de direkt lära sig att man kommer inte loss. Självklart är jag påpasslig att bromsa eller driva framåt för att hjälpa dem förstå men jag släpper dem inte om de hänger sig i linan. De lär sig fort.

Så även min egna. Han är även lite drillad i att allmänt inte dra när han sitter fast och trampar han på grimskaftet går det ibland sönder av bara farten och ibland hinner han stanna upp och lyfta bort foten när han märker att han sitter fast. Han är alltid helt lugn med det.

Men ändå känner jag mig innerst inne inte säker med att lämna honom bunden överallt. Det handlar mer om platsen än uppbindningen att göra. Jag har känslan av att OM det blir skarpt
Läge så ligger paniken nära till hands om han känner att han sitter fast och inget går sönder. Det har jag aldrig känt innan. Lämna honom ensam kanske ska tilläggas, är man där känns han i alla lägen mottaglig och står man bara bakom honom kan man nog till 110 % alltid få fram honom

Någon som känner igen sig?

Kanske är det för att han känns ganska nära "vildhäst" under ytan, han är extremt påverkbar men är han eller känner han sig utelämnad till sig själv blir han direkt "förvildad" till sättet.
 
Sv: Uppbindning

Jag tror du har en poäng här faktiskt. Jag har lite samma frustration med min egen.

Ingen häst är väl egentligen 100% säker att binda upp? Det är ju ett flyktdjur med stark instinkt att just fly. Men det kan absolut vara mer eller mindre risk beroende på individen.

Sen får vi ju inte glömma bort alla dessa hästar som står i spilta, kanske inte så vanligt numer, men förr var det ju väldigt vanligt. Jag tror det mycket handlar om just grunden, att lära dom från början att det är OK att sitta fast, att ge sig själv eftergift i nacken tex och att tänka på i vilka miljöer man binder upp och hur trygg/otrygg hästen känner sig i dessa miljöer. En spilta i ett stall tillsammans med andra flockmedlemmar, är kanske inte någon "trigger".

Men det räcker så klart inte enbart med att hästen ger efter för tryck i nacken. Det kan ju hända andra saker också när den blir stressad, den kan trassla in sig och fastna, även om den inte drar och sliter för att komma loss.

Min nuvarande häst, som jag binder upp hemma, på tävlingsplatser, på träningsplatser (borta), mm, utan problem. Men så en gång var vi ute på långritt ett gäng och vi band upp hästarna i skogen för vi skulle ta en paus, allt var frid och fröjd ända tills jag gick iväg och skulle "kissa".

Han blev jätteorolig. Började stressa och försöka hitta ett sätt att komma loss. Visserligen drog han inte, han hade ju lärt sig att inte streta emot tryck, men han stressade runt och höll på så mina vänner blev riktigt oroliga. Själv tänkte jag inte det skulle vara något problem då dom andra ju var kvar och han vanligtvis inte alls har något emot att stå uppbunden. Men han kände sig helt enkelt inte trygg i den miljön (skogen) tillsammans med främlingar (både människor och hästar).

När den här hästen var ung (5-6 år) så hade jag dessutom turridningsverksamhet och han var ofta med på turerna, till en början som handhäst men så småningom också med ryttare. Vi stannade ofta och fikade med grupperna och band upp hästarna i träden, även den här hästen, och det var aldrig några problem. Men då var ju "flocken" med, tryggheten. Så det fanns inget som triggade igång beteendet då heller.

Just den här hästen har problem med att var själv, stressar lätt upp sig och springer runt, nu har vi jobbat mycket med det och han kan lämnas själv i hagen och stallet utan att stressa, lyfter inte ens huvudet från gräset när dom andra hästarna lämnar hagen, men det är här hemma, funkar kanske inte alls i en främmande hage på en främmande plats. Just för att han är den individ han är.

Jag tror faktiskt inte man ska se på detta med uppbindning som ett isolerat faktor, man måste tänka på helheten, vad har hästen för övriga problem tex. och ta in det i planen när man jobbar med det. Helt enkelt försöka lära hästen att lösa "grundproblemet" först. Lära den hantera sina frustrationer på ett annat sätt än att försöka ta sig loss.

Men framför allt tänka på att uppbinding aldrig kan vara 100% säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning

100% tror jag inte något djur kan vara, vissa är nog närmare än andra. Min unghäst tex, han är nog väldigt nära, han har väldigt långt till sina flyktinstinkter.
Ponnyn däremot behöver röra på sig och även om han egentligen är van att stå uppbunden kan han ändå reagera oresonligt mycket om han blir skrämd när han sitter fast. Och då står han bara där och drar i linorna med rullande ögon tills jag kommer och hjälper honom, om han inte lyckas slita sig.

Normalt sett är ponnyn sjukt mycket mer följsam än unghästen, så jag tror det helt enkelt beror på hur mycket flyktinstinkt de har när de blir skrämda.
 
Sv: Uppbindning

Hundraprocentig tror jag ingen häst är och även om jag lämnar mina uppbunda för att hämta grejer utanför stallet så har jag alltid en känsla i magen av att det är dumt. Mina hästar står bra, den ena kan man lämna obunden och hon står still, men det finns ju alltid situationer som man inte kan förutse och hästar tenderar ju att kunna skada sig på det mest oväntade.
 
Sv: Uppbindning

Absolut inte!
Min häst har alltid varit lugnet själv när det gäller att stå på stallgången, och jag har många gånger lämnat honom för te x gå på toa innan ridningen, hämta någon utrustning, bära fram bommar i ridhuset, eller något annat. Han har alltid slumrat till i godan ro.
Tills för några veckor sedan (Han var inte ens ensam, han favvosto stod bakom honom och jag stod bredvid) när han helt plötsligt fick totalpanik för något och när han insåg att han satt fast reste han sig och slog huvudet i taket och skrapade upp flera sår i ansiktet av grimman. Det var inte panikhakar så det var bara för mig att vänta på att han skulle lugna sig innan jag kunde knäppa loss honom. I stora hela gick det bra, men jag sätter fortfarande inte fast honom på gången om det inte är panikhakar.

Man kan aldrig vara 100% säker, de är ju individer och dessutom flyktdjur.
 
Sv: Uppbindning

Jag skulle säjer 99% säkert.
Det 1% kan komma fram av själva "survival instinkt" där vilken häst som helst göra allt for att komma loss.
 
Sv: Uppbindning

Man ska aldrig bli för naiv och lita helt på djuren. Däremot kan man träna dem extremt mycket mer än vad gemene man tror, kan och gör.

Men man ska vara på det klara med att det kräver mycket jobb.
Man kan släcka ut instinktiva responser/reflexer i en häst och lära om nervsystemet. Men det tar runt 10 000 upprepningar där man får rätt respons. Det jobbet är få villiga att lägga eller konsekventa nog att klara av.
Få har också rätt tekniker och utbildningstrappa där de tar hjälp av hästens naturliga instinkter i början.

Mina hästar har genom gradvis utbildning där jag nyttjat deras egen natur och betingat vissa platser och nyttjat dem i träningen fått dem att bli så safe det går. Men det har varit rätt många timmar av mindre skoj än rida krumelurer och tjolahopp. Jag har fått frysa, vänta och ha mig i skogen många timmar.
Men iom att jag vill ha hästar som är safe och jag kan göra vad jag vill med och ta med mig överallt så har det varit värt det för mig.

Dock sätter jag inte fast dem om jag ska göra något som de kan bli skraja för, tex när jag första gången skulle föna ena hästen, klipa första gången, spola första gången, spola ansiktet första gången etc. Då har jag dem lösa, för att inte missbruka förtroendet i att inte utsätta dem för skit då de sitter fast. När man sitter fast ska man kunna vara trygg.

Sen får man ju tänka på HUR man sätter fast dem. Säker uppbindning..
Och OM den skulle komma loss ha en plan och vetskap om hur man gör så det inte blir problem av det.
 
Sv: Uppbindning

Vissa panikhakar kan fastna i grimman om det väl är påfrestning på den.

Om jag binder upp mina har jag oftast säkerhetsknut- ett drag o hästen slipper draget o lugnar sig därmed.

Nä jag har aldrig haft ngn häst som kastat sig, men jag har också tänkt på vilken situation de befinner sig i.
Har aldrig satt fast den för vet, tandis. däremot hovis som inte gör hästen illa.
 
Sv: Uppbindning

Och vissa grimmor har spännen som inte ger plats för panikhakarna att löpa. Jag har mest Eskadron-grimmor. De är tyvärr såna många av dem.
 
Sv: Uppbindning

Och vissa grimmor har spännen som inte ger plats för panikhakarna att löpa. Jag har mest Eskadron-grimmor. De är tyvärr såna många av dem.

Vad är det för grimmor?

Dom flesta som jag sett är "Made In China" med karbin hacker, rena s-it :down:, haft flera styken som har gått av just vid hacken. Vet inte hur hästar bär sig åt, klia sig på nåt trä och fästna i en gren eller nåt?

Angåenda The Rope Over The Back Tecknik, det är ett Pulling Problem Horse Trick for hästfolk som är hästfolk och vet vad dom göra.
 
Sv: Uppbindning

Eskadron är ett märke på hästprylar. Det är vanliga grimmor. Men den där ringen där man kan knäppa fast grimman om man har den fäst i tvåpunktsuppbindning tex på stallgången är lite för trång för att panikhakarna ska kunna lossas enkelt, den hakar gärna fast i haken.

De här grimmorna är dock rätt starka i konstruktionen. Så de sitter och går inte sönder lätt. Jag har inte testat dem genom att binda upp enbart i dem på en häst som inte är tränad. Men jag tror de är betydligt starkare än de flesta andra. Själva metallen är mer stabil än i de flesta billigare modeller(och andra dyra).

På vår stallgång har vi bara kättingar med panikhake. Jag vill snabbt kunna lossa hästen OM ngt skulle hända. Och man kan ju inte skära genom en kätting. ;)
Och jag vill slippa vara och greja med en kniv runt hästens ansikte med. :P

Dagens grimmor går oftast sönder i spännena. Lädergrimmor kan gå i lädret/sömmar. Men de flesta syntetgrimmor går sönder i spännena. Precis som grimskaften.. Det är hakarna.. Kan räcka att man tappar grimskaftet i marken, utan häst, så kan haken gå sönder av det.

Jag vill hellre ha saker som håller och tränade hästar som inte får panik om de sitter fast, kliver på grimskaftet etc. En häst som automatiskt om den kliver på repet stannar och söker sig undan trycket.
Så man slipper lösa hästar som riskerar skada sig och andra.
Dock måste man alltid planera för att saker skiter sig, även om man aldrig varit med om att det faktiskt gjort det. Så man inte blir överraskad.

Jag förstod att du menade att uppbindningen runt kroppen är för hästfolk. Men jag ville förtydliga för andra. För alla fattar inte det tyvärr.:)
 
Sv: Uppbindning

Jag skulle säjer 99% säkert.
Det 1% kan komma fram av själva "survival instinkt" där vilken häst som helst göra allt for att komma loss.

Många intressanta svar!!

Tror ni hästar helt utan träning eller med lika mycket träning hamnar på väldigt olika nivåer av hur säkra de är? Har de liksom en stark "egen inbyggd" grundnivå från början? Och är det väldigt olika hur många procent man kan träna dem utöver det?
 
Sv: Uppbindning

Delvis kl

Jag menar alltså utan den utstuderade, väldigt tid och kunskapskrävande träningen Tua pratar om utan normal träning av en normal icke problemhäst.

Med rätt och noggrann träning är jag medveten om att man kan komma riktigt långt även med ett flyktdjur och jag tror min hade gått att träna mer om det känts viktigt för mig. Men jag är iaf nu nöjd med att han är i princip stensäker i lägen där han inte sitter fast i huvudet (nacken).
 
Sv: Uppbindning

Hästar har olika sätt att lösa "konflikter" på. Att vara fastbunden utan träning blir en konflikt.

Hur de testar uppbindning varierar, en del reser sig, en del rycker, en del långsamt bara sätter sig och lägger tryck, en del ger upp och lägger sig etc etc.
Och en del bara testar mjukt och tycker att de sitter fast.

Hur mycket de testar beror också lite på situationen de är i. Är de rädda för något i omgivningen kan de absolut försöka ta sig loss mer än om de är helt trygga. Är de dessutom trötta både fysiskt och psykiskt efter långt arbete och binds upp i flock är de oftast mindre benägna att ta sig loss än om man gör det med en understimulerad häst som av olika skäl vill bort från platsen/inte stå still.

Det brukar inte vara omöjligt att träna hästar. Däremot kan man behöva anpassa träningen efter individen. Och då lägga mer tid eller använda andra övningar för individen än standard-grejen.
Gör man det smart kan de flesta bli snudd på helsafe.
Dock har folk som sagt inte kunskap nog till det. Det är inget som sägs för att trycka ner andra. Det är fact. Man ska vara hästutbildare för att utbilda hästar. Och den här delen av hästutbildningen(att få en häst lugn, cool och fungerande) har tyvärr snudd på gått förlorad i Sverige.

Hästar har olika lynne, olika fysiska förutsättningar och olika bagage med sig. Därför är de alla lite olika.
Men jag har hittills aldrig mött en omöjlig häst.
Jag har mött en hel del förstörda hästar som kräver mer jobb. Men det är människan som lärt dem fel.
 
Sv: Uppbindning

Många intressanta svar!!

Tror ni hästar helt utan träning eller med lika mycket träning hamnar på väldigt olika nivåer av hur säkra de är? Har de liksom en stark "egen inbyggd" grundnivå från början? Och är det väldigt olika hur många procent man kan träna dem utöver det?

Funderar alltså att om en oledd unghäst ligger på 0% bindbar = den fattar inte alls och sliter direkt så hamnar normala unghästar rätt snabbt på en bra bit över 50 % och de stannar när de sitter fast. När hästen är lite arbetad några veckor är den oftast safe på vanliga ställen och när den har varit ute lite kan den förhoppningsvis bindas lite varstans och vara hyfsat safe.

Vissa hästar har redan då hamnat på "toppnivå" a la 99%. Med min känns det som att han kom snabbt upp till 90 % och för de sista 9 % krävs Tuaträning :-P Är ni med hur jag frågar om deras "egna inbyggda" grundnivå och hur många procent utöver den man kan träna?
 
Sv: Uppbindning

Delvis kl

Jag kan i princip sätta mitt liv på att har du bara en grimma på min häst kan du få honom att inte gå framåt om det så brann i bakbenen på honom. Den känslan har man haft sedan han började köras in (det fanns liksom där, inget som hade med träningen att göra) och tidigare har jag fått samma känsla när unghästar lärt sig stå uppbundna, att de liksom fattat fullt ut och köpt det.

Är det en känsla du/ni känner igen på vissa punkter (tex den hästen kommer aldrig springa på mig bakifrån, den hästen kommer aldrig hoppa på mig om den blir rädd för något på andra sidan osv) utan hårdträning sas, det liksom bara finns där redan på något vis?
 
Sv: Uppbindning

Vi hade ett sto som var i princip bombsäkert, mycket mindre lättskrämd än de flesta människor och kunde bindas upp var som helst och gå ensam i tjuder utan problem. Under alla de år vi hade henne så såg jag henne bara bli skrämd två gånger, ena gången stod hon uppbunden och var nära att riva stallet när hon kastade sig bakåt för att komma undan. Så helt säker kan man aldrig bli tror jag.

Är det egentligen inte två olika frågor: om hästen får panik av känslan av att sitta fast och hur hästen reagerar på andra saker som kan skrämma den?
 
Sv: Uppbindning

Jag lämnar aldrig min häst bunden, han har många gånger fått panik av att sitta fast och slitit sönder många grimmor, grimskaft och krokar genom åren.

Däremot har jag lärt honom att stå stilla. Jag parkerar honom och så står han där så jag ser inte det som nåt problem.

Jag lägger grimskaftet över en boxkant eller ett galler eller hänger det över halsen på honom så står han där. Jag knyter aldrig fast.

Måste jag gå ut ur stallet längre stund, mer än 10 minuter utan uppsikt för att ge nån form av "mått", så ställer jag in honom i en box istället för att knyta fast.


Jag vet många som knyter fast sina hästar utanför transporterna på tävling medan de byter om eller gör ordning hästen. Men det vågar inte jag, jag parkerar hästen på lämpligt ställe men har en longerlina så jag kan röra mig fram till bilen och ändå hålla i hästen, då jag inte vågar knyta fast honom....


Min lillponny däremot kunde man binda fast överallt. Så fort han kände att han satt fast så suckade han och stod stilla :D
 
Sv: Uppbindning

Många intressanta svar!!

Tror ni hästar helt utan träning eller med lika mycket träning hamnar på väldigt olika nivåer av hur säkra de är? Har de liksom en stark "egen inbyggd" grundnivå från början? Och är det väldigt olika hur många procent man kan träna dem utöver det?

Jag är rätt övertygad om att de kan ha ganska mycket olika grundnivå inbyggd från början.
 
Sv: Uppbindning

Är det en känsla du/ni känner igen på vissa punkter (tex den hästen kommer aldrig springa på mig bakifrån, den hästen kommer aldrig hoppa på mig om den blir rädd för något på andra sidan osv) utan hårdträning sas, det liksom bara finns där redan på något vis?

Absolut, ponnyn kan bete sig som ett jäkla vilddjur, men aldrig att jag någonsin trott att han inte har stenkoll på var jag är. Så även om han kan bli asrädd och skutta och ha sig har jag aldrig trott att han skulle skada mig när han flyger.

Storhästen däremot, han har fan ingen koll på mig. Nu blir han ju typ aldrig rädd, men OM han skulle flyga i luften är jag typ 80% säker på att han skulle lyckas mosa mig i flykten :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp