Så nu har jag lagt på switch (vet ej när förra ägaren gjorde det sist)
Jag har även jodopaxat där det är som värst. Ska titta efter chevalet på Granngården sen.

Chevalett - dyrt men värt varenda krona!!! :bump:

Bor uppe i norr, myggornas hemvist, med mycket fjällbjörk, myrar och vattendrag.

Det enda som hjälpt mot dessa "djävulens påfund" :devil: är just chevalett.

Smörjer med den efter behov, och inte endast en ggr/vecka som det står på förpakningen.

Har mitt sto(fux) och en knabstrup som jag använder Chevalett på. Helt suveränt!! :bow:

Chevalet klassas ju liksom Switch som bekämpningsmedel(klass 3), och verkningsbart ämne är Permetrin,också precis som switchen. man ska ju inte överdosera Switch, men vad händer om man använder dessa två medel samtidigt? Blir det inte som överdosering då?
Har själv nämligen funderat på att köpa Chevalet, och jag använder ju switch på min häst, nån som vet om det är någon fara att använda både och?

Idomin är också bra. Det använder jag på min häst, vid juvret där hon annars blir hemskt biten.
Det gör huden fet så att flugorna inte kan sätta sig eller bita, det läker eventuella sår och mjukar upp skorpig hud. Idomin luktar dessutom lite citrusaktigt så det avskräcker insekterna.

Jag brukar smörja in hästarna med Nylanders Hästkräm. Fungerar bra om man smörjer in ofta. Det är ju bla tjära i den. :)
Switch är helt värdelöst på mina hästar! Funkar inte alls! :mad:

:D det finns en "norge"historia som låter ungefär så här; världensbästa myggmedel! - smörj in hela kroppen med 96%sprit o rulla dig i sanden. När myggen sen kommer sticker dom ner snabeln, blir fulla av 96% och börjar kasta sten på varann..........

Jag har använt vit vaselin från apoteket i precis samma syfte. Min foderhäst är svullen vid skapet och alldeles sårig där kulorna skulle suttit. Stackarn. Han verkar inte lida så förskräckligt ändå. Han kissar som han ska och så!

Lite sent svar, men jag använder flugtäcke med hals och en flughuva -det är det enda som hjälper. Har haft jätteproblem denna sommar med alla insekter men nu är det bättre, Mellan fram och bakbenen sätter jag Föllinges MD Hästdeo - luktar mycket citron och funkar bra. Har också Switch men det hjälpte bara i början av sommaren - det är för mycket insekter nu. Jag rekommenderar verkligen täcket- det är ju också solreflekterande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Derivata
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar