Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min häst är alldeles upp äten av alla mygg/knott. Värst är det runt skapet, under magen (helst precis i sadelgjords läget) samt fram vid bålen.
Vad kan man göra åt det? Fungerar flugtäckena eller är de bara utkastade pengar???
flugtäcken är visst det bra - men dyra! jag kan tipsa om jodopax, tvättar mina med det varje dag - på alla de utsatta ställena, skap, bog, armbågsveck osv. det hjälper, men använd en relativt mörk blandning. det verkar fungera som flugskydd också! jag har ett finskt medel, barriär heter det, som jag sprayar dagligen också. just nu är knott o bromsar som vansinniga...
annars kan man ( om du inte rider nu då) smörja in rejält med matolja...olja gör att mygg o knott blir oljiga på vingarna och för den delen hela kroppen och fastnar o dör
Insektstäcke hjälper bra till en viss del, men tyvärr inte så bra just under magen. Min hästs täcke har maggjord, men det är ändå en hel del öppen yta under magen, där krypen sätter sig och bits
Mot knott hjälper switch bra på min, däremot håller det inte myggen borta.
Apotekets "mygga" tror jag det heter. Finns i stick och fungerar bra. Dock måste man stryka på varje dag men brukar göra det på em/kvällen när myggor/knott är som värst. Ganska dyrt men räcker länge. Man behöver inte smörja in hela hästen utan det räcker med ett par drag på varje utsatt ställe - undersida hals/bringa/mellan frambenen, under magen/mellan bakbenen. Hjälper mot fästingar ochså och det är ju ingen nackdel.
Vi använder Lappgubbens hästsalva på hästarna, skrämmer iväg insekterna och läker där de blivit bitna!
Eksem/flugtäcken skyler ju inte skapet och så... jag tycker eksemtäcke är super, men man måste kombinera med något medel också...
Om du ska ÄTA myggmedlet föreslår jag att du använder matolja och/eller vitlök. Skämt åsido, jag tror inte att det är särkskilt nyttigt att äta varken Mygga eller Switch eller nåt annat. Men Mygga är ju anpassat för människor och att ha det direkt på huden = knappast farligt. Jag brukar ändå aldrig ha Mygga på frambenen/knän då risken är stor att det kommer i ögonen om hästen kliar sig. Tror det kan reta ögonen.
Chevalet är ett myggmedel som jag tycker funkar suveränt.Kring juvret brukar jag smörja med skillingaryds 4ess.
Hade ett myggmedel som hette Renons men det var inte alls bra.Så jag rekommenderar verkligen Chevalet.
Jag tar in min häst på nätterna eftersom den plågas så av insekter. På dagen använder jag flugtäcke + Föllinge Hästdeo. Jag ser på hästen att den tycker om att komma in i ett svalt stall på kvällen så att han kan äta lite hö och koppla av och vila. Det gör han inte ute bland insekterna.
Jag använder också Chevalet, det är det bästa medlet på marknaden tycker jag. Fungerar ännu bättre om man tar på det litet oftare än det står. Jag brukar blanda Chevalet och vatten i en vanlig sprutflaska och ha på litet varannan dag ungefär.
Vi har en gammal islandshäst med sommareksem vars skap svullnade upp som en ballong varje sommar. Sedan några år använder vi en fet tjärsalva med lanolin och har sluppit både ballongskap och pencillinbehandling.
Jag har oxå eksemhäst och tycker oxå att det som besvärar henne mest är att det kliar vid ljuvret. Finns ju inga täcken som fixar den biten.
Läste i en tråd för länge sedan om en som kletade in skapet/ljuvret med kyllera. Så det har jag varit och köpt nu och kletat på i dag. Ska bli kul och se hur det fungerar. Det borde väl hålla de värsta knott horderna borta tycker jag.
Juridik & Ekonomi
Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
Juridik & Ekonomi
Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
Hästmänniskan Jag har utbildat alla mina åtta hästar själv. En var iofs inkörd när jag köpte henne, men resten har jag fött upp själv eller köpt som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.