New forest
Nu undrar jag helt enkelt vad ni uppfödare här inne har för sto/n, och vad ni tycker att hon kan tillföra i aveln. Har hon egna meriter, förvärvningssäker stamtavla osv? Lever stoets avkommor upp till era förväntningar?
Jag avlar på New forest, mitt avelsmål är att föda upp sunda och exteriört korrekta New forestponnyer, med mycket bra rörelser, och med ett temperament och kapacitet som lämpar sig för tävling på högre nivå i hoppning, dressyr och fälttävlan.
Har idag fyra avelsston, två är utlånade för tävling, två finns hemma för avel. Jag har även två 2-årsston.
1.Sto f.83, prem A, skall visas för ELIT i sommar. Första stoet jag köpte, hon har guldbelönats 16 gånger (40-43p), och med 1980-talets mått mätt en stark förärvningssäker stam ffa på den exteriöra sidan. Hon har även en helsyster, diplomsto som har placeringar i msvB hoppning. Nackdelarna är att hon är liten, 132 cm, och aveln har lite "gått ifrån" hennes typ/modell. Då hon har en så pass stark exteriör har jag kunnat använda många olika sorts typer av hingstar på henne, de har blivit bra. Stoet är 21 år i år och har haft 11 föl, bl a är hon mor till diplomsto, och två ponnyer har fått bra poäng på kvalitetsbedömning, den ena utsågs till Bästa 4-åriga hopp-ponny och gick till riksfinal. Samtliga avkommor har fått klass I exteriört. Stoet har själv tävlat upp till LB hoppning o dressyr, men ffa gått i avel.
2.Sto f.1994, diplomsto (AB-prem) undan ovanstående sto. 8,05 på kvalitetsbedömning. Hon är utlånad för tävlingsbruk, tävlar lätta klasser i hoppning. Stammen är ffa exteriört stark, fadern ELIT-premierad. Detta sto har bara lämnat en avkomma, en hingst som jag visade på avelsvärdering förra året. Ej gdk exteriört, men ett mycket bra bruksprov (bl a 978-8, 888 av testryttarna).
3.Sto f.1993, prem AB. Egen uppfödning, men en annan stostam än ovan. Fadern ELIT, och en mycket stark tävlingsponnyförärvare. Fått 41-42p ett flertal ggr, med bl a 9-9 på rörelserna. 8,4 på kvalitetsbedömning. Tävlar LA-MSV hopppning. Två halvsyskon tävlar/tävlat MSV hoppning. Har fått två avkommor, båda klass I, skall betäckas 2005 igen.
4.Sto f.1988. Mitt senaste tillskott (inköpt 2001) är ett englandsimporterat diplomsto, med egna placeringar i msv hoppning. Två bröder är gdk hingstar i Sverige och Holland. Hon hade två föl som ung, innan "tävlingskarriären" startade: ett sto som har placeringar i FEI dressyr och en valack som har fått höga poäng på kvalitetsbedömning + exteriört. Nu väntar hon sitt femte föl, två stoföl har hon fått hos mig, båda dessa har fått 39-40p.
Jag har haft ytterligare tre stostammar, kort prestentation av dessa:
Sto f.1975, 39p, AB-prem. LA hopp o dressyr. Bra stam, men "gammeldags". Fick tre föl hos mig, en av avkommorna tävlar msv hoppning.
Sto f.1976, 40p, diplom, AB-prem. LA hopp och MSV dressyr. Bra stam, fadern SM-vinnare i hoppning, modern lämnat flera bra tävlingsponnyer. Den enda avkomma hon fick bröt benet som ettåring.
Sto f.1998, 39p, mor och mormor diplomston 42p. Kommer ur New forest-sveriges bästa stostam, 12 Bridgelea Blue Haze. Modern A-final SM hoppning som 7-åring. Har kvar en dotter, ett tvåårigt sto, klass I, men jag är tveksam till om jag vill behålla henne framöver. Stoet är sålt.
Tycker inte att jag behöver skämmas för mina ston
Hlsn Helena
Dimmans stuteri