Upp till bevis!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
W

wintersnowdrift

Det har varit endel trådar härinne på sistone som handlar om stonas betydelse i aveln (t.ex. treårstest-tråden). Många har ställt sig kritiska till att avla på "dåliga" ston (med all rätt!).

Nu undrar jag helt enkelt vad ni uppfödare här inne har för sto/n, och vad ni tycker att hon kan tillföra i aveln. Har hon egna meriter, förvärvningssäker stamtavla osv? Lever stoets avkommor upp till era förväntningar?

Och inte bara halvblodssto-ägare får svara, alla uppfödare (oavsätt ras) har ju *förhoppningsvis!* ett avelsmål.

//Kristin

Först vill säga att mitt avelsmål är att skaffa fram bra ridhästar till mig själv, då jag inte har råd att lägga ut en större summa pengar på en gång, dessutom vill jag prägla min häst från början.

För att fixa mina hästar har jag lånat två ston, av två olika personer. Jag visste ungefär vilka hingstar jag ville ha och på slutet hade jag tre ston att välja på, så jag valde bort det jag minst trodde skulle passa.

Det ena stoet (e Alcatraz) är otroligt vackert (ädel, lång vacker hals, proportionerlig), och har visat fina hopptalanger och utbildaren var mycket nöjd. Däremot har hennes ägare inte satsat särskilt mycket på henne och därför har hon inte tävlat mer än 1,20.

Det andra stoet betäcktes efter sitt treårstest där hon gjorde ett ok resultat, men hon kunde ha gjort betydligt bättre då hon var extremt spänd. Det är en släkting som äger henne och jag känner till en hel del om hennes "släktingar" varför jag tror mycket både på henne och avkomman.

Jag tror att båda stona håller måttet, kanske t o m med lite råge. Skulle mitt interna avelsmål vara av mer affärsmässig karaktär, skulle jag absolut skaffat fram ston som hade mer faktiska prestationer.

Jag har tagit mitt första föl på mitt gammla tävlings sto(även hennes första föl)
Hon ska betäckas om 2005.
Hon är e:Bernstein 761 U: ett A premierat sto (kan ha blivit Elit nu)

Stoet är låglinjerad med bra gång + för trav och galoppen.
Välformad o välansatt hals,något brant bog, välbenad.
Hon har tävlingsmeriter: Msv fälttävlan (Breeders finalen som 6-åring + young Rider SM) 1.40 hoppning och LA dressyr.

Hennes första avkomma levde upp till mina förväntningar :love:
Fölet född 03 E: Elmshorn 887
poäng på fölshampionatet:988888 gick vidare till Riks i tingsryd.

Stoet ska betäckas om 2005 med dressyr hingst.

Jag har två ston i avel. Båda med förärvningssäkra stammar. Rasen är shetland ska kanske skrivas... :)

Det första stoet (som också var vårt första avelssto) är i år 9 år och har haft fyra avkommor, två ston och två hingstar. Alla är visade på utställning med mellan 38-40 poäng. Om nån är intresserad så är hennes stam här, bägge föräldrarna är Elit-premierade och mamman har lämnat tre godkända hingstar och två diplomston. Pappan har lämnat minst 8 godkända hingstar och massa bra ston. Detta sto köpte vi enbart på grund av att jag gillade (gillar fortfarande) hennes mamma och det var lite av 'nybörjartur' att vi hittade henne. Själv har hon fått 42 poäng fyra gånger, flerfaldig champion, BIR och en BIS-titel samt SUCH. Så hon är också ganska snygg att titta på. :D Hon har gjort godkänt körprov och det negativa med henne kan nog vara att hon är väldigt svår att rida/köra - osamarbetsvillig. Jag tycker själv att hon är ngt lågställd.

Det andra stoet är 13 år och har lämnat två godkända hingstar i Holland. Totalt har hon fått nio föl, väntar sitt tionde i år. Själv är hon kroon och preferent i Holland men inte visad i Sverige. Detta sto kan jag lätt hitta fler negativa saker på hennes exteriör men tydligen förärver hon sig bättre! :) Hon har långt, oädelt huvud, ngt tåvid bak osv. men istället ett hjärta av guld. Stam finns här. Pappan har lämnat en del hingstar, vet inte så mkt om hans avkommor och mamman har lämnat åtminstone en hingst (helbror med detta sto).

Så avkommorna vet jag inte riktigt. Det första stoet har ju lämnat fina avkommor men finns alla hos människor som inte bryr sig om att visa dem förutom den sista som jag har kvar. Det äldre stoets alla avkommor finns i Holland så ingen av dem har jag sett 'live' men med tanke på det jag hört från uppfödaren och sett foton på så är jag nöjd.

Ser fram emot årets föl som kan komma när som helst nu - sitter med ett öga på övervakningskameran! :d

Målet är att få fram vackra ponnyer som hävdar sig bra på utställningar och treårstest och som har ett bra temperament, det är ju trots allt en barnponny.

Vi satsar på att föda upp hopphästar och har ganska höga ambitioner, satsar man högt så borde det inte blir sämre än "halvdant" åtminstone. ;)

Vårt första föl var undan ett sto e. Homosassa xx. Stoet har 39p exteriört, tävlad 1.20 hoppning och har diplom/elit ston i flera led på mödernet (stofam. 15). Men henne har vi sålt nu, av flera orsaker där en var att vi inte riktigt tyckte att hon dög som avelssto, hon har inte riktig hoppstam.

Nu har vi två ston, ett e. Cardento-Bonaparte. Hon fick hoppdiplom med 50p som treåring och fölade förra året. Stoets mamma har tävlingsmeriter och är högt bedömd i hoppning. Nu ska även dottern tävlas för att meritera sig på tävlingsbanan.
Det andra stoet har inte haft föl ännu. Hon är e. Jeopardy-Furidant och fick dåliga poäng som treåring men har visat sig vara en härlig tävlingshäst med placering i finalen i Breeders förra året och hon kommer fortsätta att tävla för att bli ännu mer meriterad innan hon sätts i avel.

Vi letar också efter ytterligare ett avelssto nu. I första hand tittar vi efter tävlingsmeriterade äldre ston med hoppstam i flera led, eller möjligen ett sto som blivit skadat som ung, men som har toppenstam i flera led, gärna "internationellt" blod.

Kul tråd för övrigt. :bow: Tror att det är viktigt att försöka granska sina hästar med kritiska ögon, och att ha ambitionen att få fram riktigt fina hästar. De medelmåttiga får man väl oftast ändå...

har tagit föl på vårt ena sto e.Cortus u. diplomsto ue.Collin. betäcktes efter 3-års test, nere i Flyinge med mkt bra poäng på typ och ben, sämre på gångarter...men hon är inte mycket för att röra sig överhuvudtaget. :D
Blev ett hingstföl Elmshorn-Cortus. bjuden 75.000:- som 14 dagar gammal men vi ska behålla honom. har en duktig uppfödare som ev är intresserad av honom som hingst, men vi får se. första fölet finns ju ingen chans i världen att man har sådan tur med. :angel: Föressten så blev han klass 11 på fölvisningen så det kunde ju varit bättre.

Vårt andra sto är e.Rex u.Prisma ue.Lambert. mamma diplom och elmiasto, syster med Pola, som lämnat bla Pierina som lämnat 2 godkända hingstar, alltså inte helt kass stostam. :) Däremot har hon själv inte gjort så mycket. placeringar LB/110 bara... klass 1.
Betäckt med Uskudar des malais , provar naturlig i år efter att misslyckats med Cardento och tillokmed Quite Easy förra året.haft föl som 4-åring e.Judex xx

har ett bra holsteinersto som tävlar 130 nu, men ska upp i klasserna innan hon går i avel, bästa tänkbara stam med Lord,Ladykiller,Sakramento Song,Corde m.m i stammen. Bör gå svår hoppning för att få eftertraktade föl...

Letar även lite efter ett bra 2 -års sto med mkt bra stam...men vi får se...ingen bråska, vi har hästar så vi klarar oss...8 st för tillfället. :D

Jag har inte tagit föl på min ännu men jag ska.

Och jag gör det med gott samvete. Hon är mkt välstammad (uue uee Brantshammar Bell Dara som fortfarande ligger tvåa på ponnytoppen vad gäller prestation) och dessutom vacker själv. Mamma och pappa är rätt så unga ännu men har bra utställningspoäng och hingsten tävlar hoppning bland stora hästar och tycks nedärva sig väl med tre eller fyra diplomston bara i år.

Diplomsto nu i somras (40p, 9 på skritten).
Dressyrdiplom på treårs (47p) och missade hoppdiplomet med en poäng för en mkt hård domare som ändå gav henne mkt bra muntlig kritik.

Hon är väldigt trevlig att ha och göra med och dessutom rolig att rida.

Ska fortsätta att meritera, närmast utställning i juli, riks i aug och sen kvalitets i sept, får se hur det går men jag har iaf en liten förhoppning om final :)

Kort och gott, än så länge har min visat att hon tål att avlas vidare på. När jag väljer hingst så blir det en med ännu bättre gångarter (för det är främst det som fattas) och tänker inte välja en med sämre meriter än hon själv.

Jag föder upp welshcob, welsh sekt B samt ska nu börja med sekt A Welsh Mountain.
I sekt D (Cob) har jag som mål att få fram en korrekt typad allroundponny till körning med bra gångarter och bra psyke.
sto 1 har avelsiplom, hoppdiplom 9,28,allround diplom 8,61 har tävlats sparsamt upp till 1.10 då hon går som avelsto. Är mkt stabil i sitt psyke underbar att rida samt köra. BIS, reserv BIS BIR x flera 42p på utställning. Har fått sitt första föl nu med en mindre hngst med bra rörelser och ponnytypat huvud (då jag vill ha en mindre cob) framtiden får visa vad hon nedärver.
sto 2 körd och riden, lämnat 1 stoföl som visats med guld x flera. Bra stam från england och har avelsdiplom samt 43p. Ska i sommar betäckas med en WM hingst för att få ner storleken.
sto 3 otrolig körhäst. Bra steg kort hals en "old faschion cob" med massa. har lämnat 3 kanonföl hittils och kommer inom kort att föla igen. Har en bra stam.
sekt B
har sålt ena stoet.
andra stoet , hennes dotter har precis fått sitt första föl. Hon är mer ridponnytypad och kommer därför att betäckas med en liten WM hingst för att få lite massa. Har ett bra barnponnypsyke och är visad med 41p. hennes mamma har fått föl som visats med 39-41p tyvärr är de fortfarande för unga för att ha kommit ut på tävlingsbanorna.
sekt A Ska bli bra rid och körponnisar för både barn och vuxna. En ponny som är snäll nog att låta nybörjare lära sig rida samt ha gnista för körtävling och stabiliteten för att kunna vara gårdsponny och jobba i skogen samtidigt som den ska vara snygg och typad. Mkt massa
sto 1. DK import vars avkommor vi inte vet så mkt om. Har allt som jag skriver där uppe. Ska föla inom kort.
sto 2 en racerbulle som ska betäckas för första gången i sommar. En ponny med prestationsblod och det märks. Hon är het men ändå ridbar för mindre barn. Har massa men är så otroligt söt. En riktig hjärtekrossare. :love: Endast utställd på RIKS med bästa silverplacering av engelsk domare.

Oj, vilken bra tråd! :)

Jag är en av dem som tycker att man ska vara kritisk till vad man har för ston I avel. Siktar man så högt man kan så blir det ändå vanliga allround/ridhästar tillsammans med en och annan stjärna. Det kan väl inte vara fel att höja kvaliteten på ”vanliga” allround/ridhästar?
Vi satsar mest på gångarter, men har ston som lämnar både god hoppförmåga och bra gångarter på sina avkommor.
Jag försöker också att vara noga med att sälja till köpare med höga ambitioner som kan hjälpa mig att ta fram ”mina” hästar. Det underlättar massor!

Vi har ston ur fyra olika ”familjer”.

Jill e. Flamingo-Unikum och Jarrah e.Martini-Flamingo (mor och dotter) är båda Elitpremierade.
Jill har även egna placeringar i MSV A Hoppning. Jarrah skadade sig som ung och har bara gått i avel och blev Elitpremierad förra året vid endast 13 års ålder. Bägge dessa lämnar avkommor av suverän modell med naturlig resning och utstrålning. De kan hoppa samt har fått mer gång än sina mödrar med olika hingstar. Jill har flera avkommor dom placerats högt i breeders i fälttävlan, tex Jillaroo (som även vunnit finska mästerskapen i FT) och Jingo, flera diplomavkommor och exporter.
Jarrah har lämnat oerhört snygga och rörliga föl som varit högt placerade på fölchampionat varje år varav 3 har vunnit och varit 2:a ,2:a resp 5:a på Riksfinaler, flera dubbeldiplom, tävlingshästar, Jackaroo var 4:a i breeders dressyr som 5-åring och vann som 6-åring. Han är kvalad till Falsterbo i år också och har startat årets tävlingssäsong mkt bra. Imorgon visas Jarrahs dotter Jawa på 3-årstest och sedan ska hon betäckas för att sedan tävla innan hon ersätter/kompletterar Jarrah i avelsboxen. Även Jill och Jarrah kommer att betäckas om i år efter fölning. Vi väntar också ett föl u. Jaffa (helssyter till Jackaroo) som fick dubbeldiplom förra året. Hon är såld, men fölet ska vi ha kvar.

Pärla e. Happy Day-Furidant är ett stort flott sto som lämnar mycket fina allroundhästar. Hon har själv tävlat både hoppning och dressyr upp till LA innan hon blev avelssto på heltid. Hon är A-premierad och saknar bara ett par poäng innan hon kan höjas till Elit. En avkomma har placeringar i Msv A Hoppning och andra har placeringar LA dressyr. De flesta av hennes avkommor är mycket unga och växer sent, de äldre har alla placeringar i klass 1 på kavlitetstävlan. Pärla är dessutom en riktig pärla. Hon är gudasnäll att hantera och styr hästflocken på föredömligt sätt.

Zoya e. Rubignon-Ampere-Chagall har ett mycket meriterat möderne och tillhör Spindafamiljen. Zavannah som är Zoyas mor var bästa 3-årssto på 3-årstestet 2000 och var sedan 6:a på riksfina-len på Flyinge med sin unga ägare. Mormor Zaida var ett elitpremierat diplomsto med otroligt mycket förärvningspoäng för sina 18 avkommor. Jag slutade räkna när hon hade uppnått drygt 60 poäng… Zavannah tävlas med gott resultat i dressyr och Zoya ska axla rollen som avelssto, ev efter några års tävlande. Idag ska hon gå sitt 3-årstest och sedan ska hon betäckas. Hon är stor (säkert drygt 170 cm) och svart med vita tecken. Det är en mycket elegant tjej som dock behöver växa i sin nya storlek… Hon rör sig vanligtvis mycket fint, men p g a den stora tillväxten är det väl lite sämre just nu. Hon hoppar även trevligt. Framtiden får utvisa om hon passar i aveln, men med det mödernet, jag tror det är 7-8 generationer diplomston och mormor samt mormorsmor elitston, hoppas jag mycket på henne.

Maräng e.Rubinrot-Master är född i år och ska stanna som avelssto. Vi har sålt hennes mamma i år. Även här finns det ett meriterat möderne i många generationer bakom. Många diplom, täv-lingshästar och fina avelsston ligger bakom. Maräng är en härlig fölunge med fin resning och fin gång vad man kan så här långt. Mamman har mycket goda taktmässiga gångarter som jag hoppas att Maräng ska ärva och blanda lite med Rubinrots mjukhet.

Dessa ston är jag nöjd med, men det har funnits andra jättetrevliga och fina ston som inte lämnat som jag har önskat. Dessa har jag sålt som ridhästar även om jag har tyckt mycket om dem eftersom det är avel jag vill satsa på och avel ska ALLTID leda vidare mot bättre resultat, eller hur man ska uttrycka sig. Man strävar ju efter att avkomman ska vara en individ som har fått med sig sina föräldrars bästa egenskaper och är snäppet bättre än den förra generationen, eller? Väldigt vad svårt det var att förklara hur man tänker… :)

Björnvarps Gård

Sto 1
Walör-Lester. Visad som 3åring med 39 p. Är enbart inriden och nu igångsatt som 12 åring. Har hittills fått 5 föl varav en tyvärr är avlivad pga skada. Ganska lätt att få dräktig. Tre är visade på treårstest med klass 1 i dressyr. Hoppningen har varit klass 1 och klass 2. Min 2 åring hoppas jag fortsatt kan matchas mot treårstest med förhoppningsvis minst klass 1 (naturligtvis siktar jag på diplom) Hon ger föl med bra exteriör med extra plus för halsansättning och bra benställning. Hon själv har något tungt huvud med det är ännu ingen av fölen som ärvt det av henne. Hon väntar i dagarna sitt 6:e föl.

Sto 2
Phaeton-Illusion. Tävlad medelsvår hopp, lA dressyr med bra resultat. Visad som treåring med 39 p. Hon har ännu bara fått två avkommor (en som 4åring och en som 16åring) där tyvärr båda är avlivade. Båda fölen var klass 1 på visning. Betäckt tre gånger och alltid tagit sig på första försöket. Hon är dräktig i år men kommer inte att betäckas igen förren jag är säker på att det kommande fölet är korrekt då det förra hade några konstiga förändringar i ett framben.

Sto3
Bayard-Krevad. 39 p. Har bra gång o hoppteknik. Enbart startad Lätta klasser pga tid o ekonomi i hopp, fälttävlan o dressyr, även 5 mil distans. Svår att få dräktig. Fick sitt första föl 02. Gick gall 03, fick döda tvillingar 04. Är nu betäckt igen. Jag vill ge henne en chans till för att få ett litet underlag att bedömma om det är värt att satsa på henne mer. Två åringen efter henne är trevlig men har växt väldigt ojämnt. Hoppas att jag kan visa henne på trårstestet nästa år för att få en vink om fortsatt avel på mamman.

Jag har alltså ett sto som jag inte tvekar på att avla :love: och 2 som jag har under koll för att se om det är lönt att avla på eller inte. :confused:

Lill / Stall Nöbbeled

Glömde....

Sto 1
Har bara A och diplom bakom sig på sto sidan. Stofamilj F.2

Sto 2
Har några A och diplom bakom, även en som ej är stamboksförd. Stofamilj 13

Sto 3
Samma som 2:an. Stofamilj 23

Lill / Stall Nöbbeled

Tja vad ska man säga. I utomståendes ögon kanske mitt sto inte är något extra att avla på. men det jag ha är ett sto född 1988, e: Pik Trumpf - Magnifiqe, hon är visad som 4:a åring och blev då klass 2, hade 8:or på löshoppningen. Hon var INTE förberedd innan testet utan ägaren åkte "på vinst o förlust". Jag fick tag i stoet via en A-tränare i fälttävlan som såg hennes potential (han var inte säljare, men kände till hästen). Han menade att det var ett svårklassämne. Har även fått mycket posiiv respons från både avelskunniga och hopptränare ang hennes teknik mm.

Tyvärr har jag inte tävlat mer än lätta klasser i hopp, dressyr och fälttävlan, men hon har alltid varit helt okomplicerad på tävlingsplatserna, att det inte blivit högre beror på mitt ointresse av tävling.

Hon har lämnat 4 föl, första blev klass 1 som föl, 1 och 2:åring (ej visad sen), är mycket ridbar och har otroligt bra hoppteknik (min användarbild).

Nr 2 är visad som föl, blev 1 p från klass ett, han visade ingen skritt och ingen trav, men fick 8:or på resten, rörde sig vanligtvis mycket bra, synd bara att han lekte "racer bil" i ringen... Denna avkomma är såld och är nu inriden, är en helt okomplicerad och ägeren har bara fått positiva komentarer om honom.

Nr 3, stoföl (nu ett år) ej visad som föl pga hovböld, men mycket bättre typ än föl nr 1, gångarterna helt ok. Visar "inofficiellt" för premieringsförättare som enbart hade positivt att säga. Var lättsåld. =) Är en otroligt cool, men nyfiken individ. Foton Här.

Föl nr 4 är bara en vecka, men av bra typ och en otrolig galopp som är SÅ lätt i framdelen. Resten är svårt att säga än...

Så med ett trevligt sto som lämnat fyra fina föl så avlar jag vidare med gott samvete.

Avlar på svHbl samt Ridponnyer och lite welsh B

Sto 1 Romie F2 Spinda fam.Labrador-Romeo** kommer ur en otroligt förärvningssäker linje hennes mor Romance elit, hennes syster Marlen elit hennes moster Drama elit(mor till Tamburin700) och hennes mormor Delta elit. Syster Marlen är också mor till 3 godkända hingstar bl.a Davinci.
Romie fick hos oss endast 2 föl innan hon dog 23 år gammal.

Sto 2 Romantic F2 e. Bourbon u. Romie ska betäckas i år för första gången, vet ej med vem men troligen Bocelli.

Sto3 Amorina e.Tamburin-Herkules snygg elegant sto med bra gångarter och mycket cool. utbildad och tävlad MSV dressyr.
Har föl efter Rambo, Davinci samt väntar e. Ravell

Ridponnyer;
Sto 1 Liza e.Sweet Reclaim** - Welsh/NewForest tävlad SM i dressyr 2 år nu gått i pension och har sitt första stoföl e. Downland Wild Fowler. Mycket bra psyke otroliga gångarter, en prestationsindivid som vi hoppas ska föras vidare till fölen.betäckas om med Speyksbosch Dancer Hollänsk Ridponnyhingst

Sto 2 Mirabelle f. i Tyskland en väl konsoliderad stam byggd på Small-land blod(Downland) köpt till Bönningestuteriet som avelssto har nu sto föl vid sidan e. Feno-Me. Mer ett hoppsto som ger mycket bra avkommor kommer att betäckas om med Speyksbosch Dancer hollänsk ridponnyhingst

Welsh sto e. Balans helsyster till SM vinnaren i dressyr Köhls Cidden, bra typ trevlig barnponny, är betäckt med Downland Jaguar

Ridponnysto3
EG Phoebe, e.Power Boy - Derano B inköpt som föl rikschampionföl Asrp samt moder elitpremierat stadspremiesto från Tyskland Bönningestuteri som blivande avelssto hos oss. :love:

Vi avlar på prestation främst gångarter, när det gäller ponny vill vi ha multitalanger, med ett gott temperament, vi försöker endast avla på fullblod/Welsh då det har visat sig att dessa raser inom ridponnyaveln har gett de bästa individerna, inte helst engelskt fullblod utan gärna en blandning av arabiskt och engelskt fullblod.

När det gäller Halvblod är det endast gångarter vi satsar på.

Glömde skriva... Det första stoet är diplomsto och AB-premierad och den andra är som sagt inte visad i Sverige. Ska visas på premiering i sommar och är berättigad till Elit.

Är det nån som vet hur man översätter kroon och olika premier? Alltså hur mycket avkommmepoäng de får för de olika?

Är väl inte "riktig" uppfödare egentligen då vår uppfödning är väldigt småskalig men förhoppningen är att den ska bli större så småningom.

Sto 1 var ur Spindafamiljen, F.2, e. Parant - Indus - Chagall. Hon hade samma Zaida som Jarrah nämnde i sitt inlägg ovan som mormor och elitston rakt igenom. Hon var högt bedömd som föl och klass 1 även då hon visades senare (som 1 och 3-åring om jag inte minns fel) och fick prestationsdipl. på kvalitets med 9-10 i hoppning. Var halvsyster med Sorba 928 e. Amiral och Sorbina e. Bayron som vann kungakannan -97 eller -98 (minns inte :crazy:).

Hon fick 2 föl innan vi köpte henne varav den ena exporterades som 3-åring. Hos oss var hon först ridhäst i lättare klasser både hopp och dressyr (tyvärr hade vi då varken högre ambitioner eller kunskap). Sedan fick hon 2 föl hos oss innan vi tyvärr var tvugna att ta bort henne pga av skada (ej avelsrelaterad). Dessa föl är nu 3 (val e. Briar) resp 5 (sto e. QE) och båda är visade med klass 1 på 3-årstest. Tyvärr fick hon bara sammanlagt 4 avkommor varav en är död och kan därför inte få högre värdebokstav än det AB hon hade.

Sto nr 2 är ovan nämnda 5-åring e. Quite Easy.
Hon visades på 3-årstest med 46p och klass 1 i både hopp och gångarter. Tyvärr kom hon inte riktigt till sin rätt då i ffa hoppningen men visades sedan på kvalitetstävlan och vann då hoppdelen med 9-10 :)

Hon kommer att gå i avel i år för att sedan förhoppningsvis tävlas medan avkomman utvärderas.

Sto nr 1 var av den äldre typen, dock välproportionelig, långlinjerad med bra hals, korrekta ben, kort rygg och något sluttande kors + bra temperament vilket hon nedärvt. Goda taktmässiga gångarter rakt igenom och strålande rygg och bakbensteknik i hoppningen. De avkommor hon fick var/är alla väldigt typade på hingsten och således väldigt olika vilket jag ser som en mycket bra egenskap och samtliga är ganska mycket större än henne själv trots varierande storlek på hingstarna. Hennes avkommor har absolut uppfyllt förhoppningarna/förväntningarna.

Sto nr 2 är av modern typ (bedömd med 9:a), ädel med mycket bra hals och huvud. Lite väl kort rygg och sluttande kors, annars bra. Korrekt bak med bra vinklar och välbenad från sidan men tyvärr lite inkorrekt i sitt framställ efter felläge (dokumenterat). Lätta taktmässiga gångarer (bed. 8-7-8) och spänstig elastisk hoppare med ffa mycket bra bakbensteknik. Ska som sagt gå i avel i år men sedan utvärderas, både avkomma och sto.

Avelsmålet är (förutom "det vanliga" med bra hållbarhet, temperament och ridbarhet :)) multitalanger med tonvikt mot hoppning.

Jag lånade ett sto när jag skulle betäcka. Jag har själv tävlat henne t.o.m LA:5, placeringar LA:4. Premierade henne året innan och hon fick 38p och AB (hon har föl sen tidigare).

Hon är e.Modesto u.Cora (Elit) ue.Flamingo-Gaspari och är ur stofamilj 23. Superbra psyke och har hög ridbarhet.

Fölet (e.Di Caprio) blev tyvärr hingst, så han är såld. Visad på fölmönstring med 46p (klass 1) trots att det var mitt i en växtperiod.

Mitt sto se bild mitt sto

Mitt sto har tävlat upp till Msv i hoppning samt LA i dressyr Lätt deb fälttävlan CR distans.Kan väl säga att hon har testat på rätt månag grenar=)
Hon är AB prem och är mkt god i sin typ.
Är en bra mor till sina föl samt ger bra föl.

Hon lever upp till alla mina förväntningar vad gälle avelsidan!!

Oj, nu blev jag nyfken på denna Zaida. Vilket supersto hon måste ha varit (grattis till er som har ättlingar till henne :)). Det är möjligtvis ingen som har hennes fullständiga föllista? (Skulle vara kul att se..)

För övrigt verkar många här inne ha verkligt BRA ston och klara mål med sin avel - härligt :bow:.

//Kristin

New forest

Nu undrar jag helt enkelt vad ni uppfödare här inne har för sto/n, och vad ni tycker att hon kan tillföra i aveln. Har hon egna meriter, förvärvningssäker stamtavla osv? Lever stoets avkommor upp till era förväntningar?

Jag avlar på New forest, mitt avelsmål är att föda upp sunda och exteriört korrekta New forestponnyer, med mycket bra rörelser, och med ett temperament och kapacitet som lämpar sig för tävling på högre nivå i hoppning, dressyr och fälttävlan.

Har idag fyra avelsston, två är utlånade för tävling, två finns hemma för avel. Jag har även två 2-årsston.

1.Sto f.83, prem A, skall visas för ELIT i sommar. Första stoet jag köpte, hon har guldbelönats 16 gånger (40-43p), och med 1980-talets mått mätt en stark förärvningssäker stam ffa på den exteriöra sidan. Hon har även en helsyster, diplomsto som har placeringar i msvB hoppning. Nackdelarna är att hon är liten, 132 cm, och aveln har lite "gått ifrån" hennes typ/modell. Då hon har en så pass stark exteriör har jag kunnat använda många olika sorts typer av hingstar på henne, de har blivit bra. Stoet är 21 år i år och har haft 11 föl, bl a är hon mor till diplomsto, och två ponnyer har fått bra poäng på kvalitetsbedömning, den ena utsågs till Bästa 4-åriga hopp-ponny och gick till riksfinal. Samtliga avkommor har fått klass I exteriört. Stoet har själv tävlat upp till LB hoppning o dressyr, men ffa gått i avel.

2.Sto f.1994, diplomsto (AB-prem) undan ovanstående sto. 8,05 på kvalitetsbedömning. Hon är utlånad för tävlingsbruk, tävlar lätta klasser i hoppning. Stammen är ffa exteriört stark, fadern ELIT-premierad. Detta sto har bara lämnat en avkomma, en hingst som jag visade på avelsvärdering förra året. Ej gdk exteriört, men ett mycket bra bruksprov (bl a 978-8, 888 av testryttarna).

3.Sto f.1993, prem AB. Egen uppfödning, men en annan stostam än ovan. Fadern ELIT, och en mycket stark tävlingsponnyförärvare. Fått 41-42p ett flertal ggr, med bl a 9-9 på rörelserna. 8,4 på kvalitetsbedömning. Tävlar LA-MSV hopppning. Två halvsyskon tävlar/tävlat MSV hoppning. Har fått två avkommor, båda klass I, skall betäckas 2005 igen.

4.Sto f.1988. Mitt senaste tillskott (inköpt 2001) är ett englandsimporterat diplomsto, med egna placeringar i msv hoppning. Två bröder är gdk hingstar i Sverige och Holland. Hon hade två föl som ung, innan "tävlingskarriären" startade: ett sto som har placeringar i FEI dressyr och en valack som har fått höga poäng på kvalitetsbedömning + exteriört. Nu väntar hon sitt femte föl, två stoföl har hon fått hos mig, båda dessa har fått 39-40p.

Jag har haft ytterligare tre stostammar, kort prestentation av dessa:
Sto f.1975, 39p, AB-prem. LA hopp o dressyr. Bra stam, men "gammeldags". Fick tre föl hos mig, en av avkommorna tävlar msv hoppning.
Sto f.1976, 40p, diplom, AB-prem. LA hopp och MSV dressyr. Bra stam, fadern SM-vinnare i hoppning, modern lämnat flera bra tävlingsponnyer. Den enda avkomma hon fick bröt benet som ettåring.
Sto f.1998, 39p, mor och mormor diplomston 42p. Kommer ur New forest-sveriges bästa stostam, 12 Bridgelea Blue Haze. Modern A-final SM hoppning som 7-åring. Har kvar en dotter, ett tvåårigt sto, klass I, men jag är tveksam till om jag vill behålla henne framöver. Stoet är sålt.

Tycker inte att jag behöver skämmas för mina ston :D

Hlsn Helena
Dimmans stuteri

Mycket bra tråd! Det märks också att folket här på avel inte pratar strunt - de har ju jättefina ston!

avlar welsh cob (sektion D), har ett sto men vill självklart utöka.
Mitt sto heter Gwyneth. sex år. dotter till Derwen Tennessee Express som väl är värdig Elit snart med tre godkända hingstar och åtta diplomston vad jag vet. Gwyneths mor är "Welsh"s sto nr 2. mycket meriterad.
Gwyneth själv har alltid blivit guldbelönad på utställning med ett fåtal undantag. kvalat till Rikskvalitetsfinal i gångarter 2002, kom dock ej till start pga dräktighet. Visar synnerligen god talang för hoppning som de flesta cobbar gör, varit kursetta i löshoppning i konkurrans med 38 halvblod. Tävlad dressyr en gång med 73.3%. Tränas i terräng.
Fått ett föl som muntligen av premieringsförättare blivit mycket uppskattad och blivit rådda till att spara som ämne, man vet ju aldrig vart framtiden bär. Skall visas i sommar igen. Stoet skall betäckas igen med T Highlight (se tråd om spinna vidare på föl).
Vi betäckte henne första gången som fyraåring. Vi försökte som treåring men hon var rädd för hingsten ifråga och höll på att sparka ut tänderna på stackaren under tre brunster. Så vi red istället och kom igen som fyraåring. Ombetäckte inte som fem utan red vidare :D
Nu som sexåring är hon betäckt med TH men skall gå sexårschampionaten i dressyr i höst innan hon får fölpausa.
Planen för tillfället är att ta fyra föl till, förhoppningsvis få ett A på henne och sedan kanske låna ut henne för tävling på lite högre nivå.

Det första fölet har blivit riktigt trevligt men väldigt stort - så vårt avelsmål med att avla fram dressyrponnyer kanske vi får se över... :confused: :rofl:

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Gör denna tråd skilt för det blev två olika frågor. Bör man kräva mer på avelsston? Dvs säga ifrån vilka som får betäckas eller ej...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 391
Senast: Mariaauto
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: superstar
·
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V