Unghästvårtor i mungipan

Sar

Trådstartare
Min åring har lyckats få 2 st vårtor precis i mungipan. Lite oturligt då jag tänkt köra in honom....:crazy: Kan man göra något åt det (frysa bort dem hos vetrinärel. likn?) eller är det bara att gilla läget? Har man otur kan ju vårtorna hålla i sig rätt länge vad jag förstår?!

Sv: Unghästvårtor i mungipan

Min 2 åring har fått massor med vårtor. Hoppas verkligen på att det försvinner..... Men det har det gjort på de andra hästarna som hon går med.

Vår ena häst råkade ut för detta fenomen när han var unghäst. Det såg otrevligt ut och det tog tid (om jag minns rätt..ca ett år) innan de försvann. Jag tror inte det är så mycket att göra utan bara låta det hela läka ut? Även barn och tonnåringar har ju lättare att få vårtor än vuxna.

Jag är inte så orolig, men det vore ju kul om det försvann till 3 års testet. Ser lite ofräsch ut....

Ja...eländigt...man blir ju inte gladare av att alla frågar och tycker det ser "äckligt" ut... Jag tror det är svårt att få bort på medicinsk väg eftersom vårtorna är ett virus... antibiotika biter ju bara på bakteriella infektioner. Om jag var du så skulle jag snabbkolla med en veterinär? Vem vet kanske finns det något magiskt som kan hjälpa dig och din häst? Man vill ju vara snygg inför treårstestet!!! Lycka till :)

Flera av hästan har haft de på lösdriften där hon går. Men det har försvunnit av dig själv på dem, så jag avvaktar.

Åringen ska skickas på inkörning i slutet av månaden så jag hoppas att det kommer att fungera med träns trots vårtorna. Det verkar ju tyvärr bara vara att avvakta och hoppas de försvinner inom kort!

Det tar några månader för dem att försvinna.
Jag fick det på unghästarna för första gången förra hösten.
Och det var bara att lägga ner verksamheten.
Rida in eller sälja ens andra hästar var uteslutet.

Ingen skulle väl köpa en häst från ett stall där några av hästarna ser ut så.

Kolla med stället som skall köra in att de tycker att det är okej att komma med en häst med unghästvårtor på.

Självklart! Har dessutom kontaktat premieringnämnden där han ska visas i augusti men det var inga problem med unghästvårtor för deras del.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 154
Senast: Hedinn
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
670
Senast: ameo
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar