Unghästmun

E

Elemmírë

Denna tråd kanske skulle vara i "utrustning" men jag käner ändå att jag nog får bättre gensvar här.
Jag undrar vilken typ av bett som är att föredra på unghäst. Jag har sen länge kört med tre-ledat mässing bett på mina hästar, tycker det funkar bra. De har dock rört sig om vuxna hästar. Nu undrar jag om man kan änvända det på unga hästar, eller om man ska nöa sig med vanligt tränsbett? Det klassiska?

Sv: Unghästmun

Jag kommer att använda ett tredelat tränsbett till min unghäst. Det har fungerat bäst på dom andra så jag kör vidare på det.

Jag har köpt ett rakt syntetbett till min lilla som hon kommer att få ha tills vidare, väl tillpassat i längd till hennes mun.

Jag låter hästen själv välja =)

Förra unghästen valde ett tvådelat med kopparrullar.
Nuvarande unghästen valde ett smalt tredelat med droppe.

Det första jag erbjuder är ett smalt mullen mouth sweet ironbett dock. mest för man måste börja nånstans. Vissa gillar inte tungtrycket som blir med tredelat, andra gillar inte tvådelat alls osv.

Det jag försöker UNDVIKA är att vänja in dem på ett icke tävlingsgodkänt bett ( t ex rakt), eller ett bett som är alltför luddigt i sina signaler (rakt igen t ex).

Vanligt klassiskt tvådelat. Ej för tunnt som verkar vara trendigt nuförtiden

De flesta hästar jag ridit, unghästar som andra, har trivts bäst med tredelat. Tycker det ligger bättre i hästens mun. Använd inte för tjocka , klumpiga bett och inga konstigheter. Sen är det såklart från häst till häst, man får prova vad som fungerar bäst =)

Innan man stoppar in ett bett på en unghäst så bör man kolla vargtänderna. Dra ut dom först om du vill att din häst ska ha en postiv upplevelse av bett i mun

Jag har ridit in ett mindre antal hästar och samtliga har ridits in på grimma (just för att undvika strul med bettet i själva inridningsfasen). När hästen väl är insutten så har jag valt det tredelade bettet och det har funkat bra på alla utom den outbildade insuttna dam jag har just nu. Hon tycker inte ALLS om det och tvådelade ska vi inte ens tala om. :crazy: Att bli riden på grimma eller Hackamore tycker HON är för luddigt och vi kan helt plötsligt inte alls vara lika precisa i våra rörelser tillsammans. Det bett hon har fungerat bäst på hittills är ett rakt (eller svagt böjt då, men ändå rakt och odelat) bett.
Så jag säger som Alexandra - hästen får välja! (och matte får betala för testverksamheten som leder fram till valet :smirk: )

/JES

kenneth skrev:
Innan man stoppar in ett bett på en unghäst så bör man kolla vargtänderna. Dra ut dom först om du vill att din häst ska ha en postiv upplevelse av bett i mun
Så sant som det är sagt! Att kolla tänderna före man börjar "lägga in" skrot i munnen är A och O. :bow:

jag hade tidigare ett vanligt tvådelat på min unghäst, men jag köpte senare ett tredelat.
Han trivs mycket bättre med det! det är nästan så han tycker det är kul när tränset kommer fram nu. :D
Och efter att ha läst vad alla andra har skrivit så verkar tredelat vara ett bra bett!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar