unghästen "rider" på nya ponnyn

A

anni0301

Hej!
I lördags fick jag äntligen hem en sällskapsponny till min treåriga valack. Allt gick jättefint när vi släppte ihop dem och de kliade varandra glatt å betade sida vid sida. På morgonen efter låg de ned och sov i hagen tillsammans.:love:

Men på söndagseftermiddagen skulle jag hämta upp ponnyn, och när jag närmar mig dem så blir unghästen alldeles till sig och försöker "rida" på ponnyn :eek:
När jag hämtade unghästen sen för att rida så gick allt bra.
Men sen när jag gick in till dem för att spraya med myggmedel, direkt efter ridturen, så försökte unghästen återigen rida på ponnyn.
Ponnyn säger ju såklart ifrån och unghästen vallar honom genom hagen.
Men det är bara när jag är tillsammans med "flocken", när de är ensamma så står de bara lugnt och stilla, betar eller kliar varandra.

Varför gör han så? han visar inga dominanstecken mot mig. Ska jag säga ifrån eller låta hästarna sköta sitt? Blir ju kanske en jobbig situation om det kommer en liten tjej för att rida ponnyn å min treåring flyger på honom! :o
I helgen röt jag åt unghästen och stötte bort honom. Men har inte sett sådan beteende innan så funderar lite hur jag ska ta det hela!

Sv: unghästen "rider" på nya ponnyn

Det är nog så att rangen blir lite osäker när du kommer in i bilden, och då vill han klättra lite.
Jag vet inte säkert vad som är bäst, men det känns som att du borde säga ifrån, att de inte får hålla på och strula med sånt när du är med.

ja det är så jag tänkt. Men jag vill ju egentligen inte att det ska vara ett acceptabelt beteende (så han inte alltid beter sig så=farligt) å andra sidan har de nyss kommit ihop så får kanske låta det vara ett par dagar så kanske det lägger sig... får väl stöta bort unghästen när han gör så?
(men å andra sidan igen - jag vill ju inte att unghästen ska känna att han kommer "i andra hand",vi har ett väldigt fint förhållande och vill inte att han ska känna sig åsidosatt men att han lär sig att det inte är ok att klättra på ponnyn)

Jag håller på med PNH, och där har vi fått lära oss att vi ska "skydda vår flock".
Det innebär att när jag är med min häst, så ska jag skydda den ifrån andra hästar. Oavsett om vi är i hagen, eller på ridbanan där andra hästar kanske kommer för nära osv. (vi jobbar ofta med flera hästar på banan och då är vissa lösa)

När jag skyddar min häst visar jag att jag är en bra ledare och att den kan slappna av med mig. Skulle tro att de andra också lär sig detta, att när människan kommer och hämtar en häst, då får de inte bråka med den, kanske tycker även de då att jag är en bra ledare?

Så säg ifrån, utan att bli arg, om han kommer för nära den häst du tänkt hämta. Du kan tex snurra lite med grimskaftet emot honom och visa att det är inte ok att han gör så. Tror inte att han känner sig utanför då, du får ju ta en stund med honom sedan och vara bara med honom, och skydda honom om du förstår?

Hästar VILL ha tydliga regler, men de vill inte att vi är arga och skäller på dem, först då tror jag de tycker det är obehagligt.
Om du bara vänligt men bestämt visar hur han ska bete sig, så tror jag han blir tacksam för strukturen du ger honom.
Vad säger han, Ceasar hundprataren på TV.. motion, disciplin i första hand, sedan kärlek.

jo att hästar behöver ledare och regler är jag fullt medveten om, jobbar mkt med ledarskap från marken. Han var hingst fram till april 08 så han är rätt "kort hållen" sen långt innan och vet exakt sin plats i förhållande till mig. Det är bara nu han visar domninans och då mot den nya, äldre hästen.
Men en poäng kanske du har i att skydda sina hästar i flocken, men i verkliga livet - skyddar de verkligen varandra mot inbördes strider? dvs om jag vore ledarhingst eller sto för en flock - skulle jag då verkligen lägga mig i om en unghäst försöker ta bättre ställning mot en gammal häst? är det inte rätt naturligt att de yngre "tar över"?

Nja, det är såklart naturligt att de diskuterar rang och kanske klättrar. Men tanken är att när ledaren vill ha just DEN hästen för sig själv, så ska ingen annan börja strula och också försöka vara med den. Och jag har sett hästar skydda andra hästar när det har varit rangdiskussioner, fast då var det inte ledaren som skyddade.

I hagen har de sin rangordning, och när du är med är det en annan. Tror jag :idea:

Har din häst varit ensam innan? I så fall tror jag det handlar helt enkelt om att han vill behålla sin kompis och är rädd att du ska ta bort kompisen så han markerar äganderätt till den, genom sitt beteende.

Jag tror i så fall det går över när han ser att kompisen är kvar. Hästar som varit ensamma, särskilt en längre period kan på olika sätt visa sin ängslan att bli av med kompisen igen.

Låt ponnyn säga ifrån, det är honom han "bossar" med. Fundera inte så mycket över deras inbördes rang och lägg dej inte i den.
Det är inte att han strider om rangen tror jag utan att han vill visa att kompisen är hans och han vill ha honom kvar.

Det var ju oxå en bra tanke... jag gillar egentligen inte att styra hästarna i hagen så som skuggi tycker, men nu blev jag lite tagen på sängkanten när han gjorde så här. Jag trätade på honom i helgen men när jag började tänka efter så vet jag inte om det var rätt eller fel så därför frågar jag här om nån har mer erfarenhet. Jag tänkte oxå att ponnyn väl säger ifrån, men om min unga inte ger sig då? om det eskalerar?

Han har ju varit ensam pga varit hingst (ingen ville dela hage med honom :() och sen har jag helt enkelt inte hittat sällskap förrän nu! *lycklig*

så det kan mycket väl vara så - att han blir ängslig och därför beter sig så här.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka