Unghästbedömning

Sv: Unghästbedömning

Det står inte i proppen att det skulle vara för bara renrasiga araber, många andra raser (renrasiga eller ej) kan ju gå långt inom distansen med!!
Men sen tror jag inte att det är helt rimligt att jämföra travet med distans.. Jämför med galopp istället där många av de som springer in mycket pengar börjat unga.

kl
Mamma Kjellen har iaf tänkt vara med med hennes 6åring, är det förövrigt någon som vet om ekipaget måste vara det samma under kval & final? Med lite tur kanske man kan lyckas ”sno” en ritt då;)

/erika k

KL
Nu är det snart dags för unghästfinalen och det är intressant att veta hur det har gått för de som planerat att rida?
Vad jag förstår så är det inga 6 åringar anmälda, frågan är varför?
Jag hoppas att det blir fler deltagare nästa år och att alla med unga hästar sätter upp unghästfinalerna som ett delmål i hästarnas karriär.
Eva Borg har lagt ner ett jättejobb på att detta skall bli av, heder åt henne!
Ingela

Men finns det så många 6-åringar överhuvud taget som varit ute och gått en 8 mil i år (vilket är ett krav?).
Jag kommer bara på en enda.

Om allt går som det ska så kommer min dam vara med nästa år!
Nu går ju aldrig saker o ting som de ska, men en 50 km T och en 80 km T ska vi väl hinna med på vägen!

Jag tycker kanske att hastigheten ligger lite för snabbt för min smak, men det är ju ett helt år kvar, tills dess hoppas jag på lite mer turbo i damens bak!

Själv tycker jag inte det är optimalt att lägga en unghästfinal på gotland. Man måste åka färja och bo borta tre dagar i rad med en häst som bara varit på en-dagstävlingar tidigare. Sedan blir det en ruskigt dyr 80km. Räkna med att ta ledigt en dag eller två, boende och mat för tre-fyra personer alla dagarna, sedan färjekostnad och förhöjd anmälningsavgift.
Då lägger jag hellre de pengarna på att åka utomlands om meriterar min unghäst.

Fast å andra sidan var väl tanken med final på gotland att hästarna SKA lära sig åka på längre utflykt?

Jag hade tanken ett tag att sponsra detta ganska ordentligt, men eftersom det inte verkat finnas nåt intresse alls från ryttarna så kändes det lite onödigt.

Av orsaker som redan diskuterats i detta forum så anser jag inte alls att det är särskilt dyrt att tävla på Gotland. Det är precis lika billigt eller dyrt att ödsla bensin på en längre färd till tävling. Det finns t o m en fördel: det är mycket, mycket bekvämare att sitta och fika på båten än att sitta bakom ratten och köra i evigheter.

Word!

Jag tar mycket hellre gotlandsfärjan över och sitter och fikar än kör hela vägen till skåne t.ex.

Sen är jag ju egentligen liiiite båträdd. Åkte Estonia bara veckorna innan den sjönk så tanken på min häst på bildäck på en sjunkande färja....huaaa! :crazy:

Det finns begränsningar både uppåt och nedåt vad gäller kvalifikation. De som är kvalade av 6-åringarna får inte ha överskridit FEI’s noviskavlificering. Dvs ej gått över 16 km/h i tävling innan bedömningen. Både Nadde och King Peak har passerat novisstadiet och gått fri fart vilket gör att dom faller bort. Detta står på SvRF sida om kvalen.

Dessvärre kommer inte jag att ha möjlighet att åka med min 5-åring. Tidsbrist pga av jobb å studier :(
Jättesynd för jag har verkligen väntat på detta och ser det som en stor möjlighet att tävlingsträna hästen.
Åkte till Gotland i våras för en CR för att träna momenten lång resa, övernattning.

Hoppas verkligen att det blir fortsättning på Unghästbedömningarna. Det behövs för att sporten ska utvecklas i snabbare takt.
Tidig träning är något som jag tror stenhårt på.

All heder till Eva B som jobbar med Unghästbedömningen

Synd att du inte kan åka i år, men då har du tid på dig att tänka på o satsa på 6-årstestet istället nästa år. Din framförhållning bör ju funka till det istället! Lycka till med upplägget.

Okej, det finns alltså fler kvalificeringsregler för unghästfinalerna, var hittar jag dom?
Det som är intressant är att många tycker att det är för tufft med två 80 km för en 6 åring medan vi har 6 åringar som gått mycket tuffare än så.
Alla väljer sin väg att ta upp sin häst i klasserna, jag hoppas bara att unghästfinalerna blir ett delmål på vägen.
Ingela

Jag hade också sett reglerna men touchcookie hann före med sitt svar ;)

Fast å andra sidan var väl tanken med final på gotland att hästarna SKA lära sig åka på längre utflykt?

Jag hade tanken ett tag att sponsra detta ganska ordentligt, men eftersom det inte verkat finnas nåt intresse alls från ryttarna så kändes det lite onödigt.

Du kan få sponsra en viss 5-åring nästa år.....;):angel:

http://www3.ridsport.se/Tavling/Distansritt/TR-Regler/Prestationsbedomningungadistansritter/

6 åringar kval:
Tävling Minst en godkänd tävling på 80 km inte senare än 25 dagar före final.
Tempo: Som FEI’s noviskavlificering. Dvs ej över 16 km/h

Jag fattar det som att har de gjort minst en 80 km under 16 är de klara för final.
Att de sen har högre tempo på nån mer ritt gör inte att de förlorar sin plats i finalen?

Tack, jag hade läst det men tänkte nog inte att det skulle bli ett problem.
En 80 km under 16 km/h borde ändå inte vara ett orimligt kvalificeringskrav.
Jag hoppas att unghästfinalen blir en positiv upplevelse för deltagarna, det är kul att det är några ryttare som satsat på detta.
Ingela

*KL*
Nån som har eller vet var man kan hitta startlista för unghästklasserna?
De ligger ju inte med på TDB.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 820
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 033
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka