Unghästbedömning

CK

Trådstartare
Nu är det visst unghästbedöming på gång.
Trevligt att det händer saker. Ännu trevligare är att finalen är på gotland.
Banorna där är snälla och snabba, så det känns bra.

Men sen står det en uppmaning om att uppfödarna bör betala startavgiften.

Räcker det inte med att man får föda upp och sälja hästarna med förlust, ska man fortsätta betala för att hästen ska tävla också? :confused:

Vilka har unghästar på 5 och 6 år, och som räknar att vara med?

Sv: Unghästbedömning

Det är verkligen positivt att det blir en unghästsatsning och att vi uppfödare får uppmärksamhet.
Jag har två uppfödningar vars ägare jag hoppas på vill satsa på detta.
Själv har jag ju en 5-åring men är inte intresserad av att rida 3 CR på en så ung häst, speciellt inte när kilometerna inte räknas.
Om jag vetat att det skulle bli en unghästsatsning kanske jag hade förberett min häst för detta men nu har jag inte haft någon brådska.
Jag hoppas att satsningen kan finansieras så att vi uppfödare kan tjäna något på den inte bara få betala för äran.
Ingela

Själv har jag ju en 5-åring men är inte intresserad av att rida 3 CR på en så ung häst, speciellt inte när kilometerna inte räknas.
Om jag vetat att det skulle bli en unghästsatsning kanske jag hade förberett min häst för detta men nu har jag inte haft någon brådska.

Man får väl tro att detta utvärderas med jämna mellanrum.
Om man får säga sin personliga åsikt ;) så är det väl lite som du säger, nu när det är första året borde man uppmuntra att de flesta kan vara med.
Jag reagerade mest på att en 6-åring måste gjort en 8a innan finalen. Där tycker jag att det räckt med 2 st 50 km för att kvalat in.

Sen, när "problemet" med för många anmälningar dyker upp, kan man ju skärpa kraven.

Precis som du skriver, så kommer årets omgång att utvärderas senare och då finns det ju tillfälle till justeringar och/eller ändringar. Nånstans måste man ju börja.

Uppmaningen till uppfödarna att bidra syftar på att det här ska vara nån sorts distanshästarnas motsvarighet till "Breeders". När unghästar bedöms så är det ju i första hand uppfödaren som kan dra nytta av ett bra resultat och använda detta i marknadsföringen av sina hästar. Men att betala någon annans anmälningsavgift är ju definitivt inget tvång, utan skrevs nog för att visa på en möjlighet snarare än något annat.

Nu är det visst unghästbedöming på gång.
Trevligt att det händer saker. Ännu trevligare är att finalen är på gotland.
Banorna där är snälla och snabba, så det känns bra.

Men sen står det en uppmaning om att uppfödarna bör betala startavgiften.

Räcker det inte med att man får föda upp och sälja hästarna med förlust, ska man fortsätta betala för att hästen ska tävla också? :confused:

Vilka har unghästar på 5 och 6 år, och som räknar att vara med?

Jag kanske tar ut Shezza på CR under sommaren lite parallellt med galoppen. Jag antar att Kristina gärna vill ha oss med på Tingstäderitten som uppf/ågare till henne:laugh:

Sedan vet jag en till galoppör som ska gå CR på Rimbo som säkert rider en till och vill vara med på finalen.

Och så hoppas jag att cecilia H-H vill vara med på TicTacToe 6 år som ju jag sålde till henne.:bump:

Jag reagerade faktiskt också på att en åtta måste vara klar innan unghästfinalen. Jag hade nog inte tänkt hinna med mer en max en åtta med min sexåring.

Jättekul! Jag har tränat min femåring TA Khrim (uppf. Tärenäs Arabstuteri) med förhoppning att detta skulle bli av, så om allt går enligt planerna får han gå 2 CR 40 km och förhoppningsvis final.

/Elin

Det är verkligen positivt att det blir en unghästsatsning och att vi uppfödare får uppmärksamhet.
Jag har två uppfödningar vars ägare jag hoppas på vill satsa på detta.
Jag hoppas att satsningen kan finansieras så att vi uppfödare kan tjäna något på den inte bara få betala för äran.
Ingela

Om det blir premier till uppfödarna främst och inte till ägare/tränare/ryttare hoppas man ju att uppf vill sponsra med startavg till finalen annars känns det ju dumt att betala 1000 kronor och veta att premierna går till ngn annan även om jag vinner.....

Apropå den idag högaktuella diskussionen i Strömsholm ang Kentucky: För att kunna positionera oss internationellt MÅSTE vi komma ett steg till i utveckling av våra elitdistanshästar. Vi måste våga tidigt plocka fram de hästar som går att utveckla till internationellt gångbara 160-kmhästar och som kan prestera 16-17-18-19 km/tim och t.o.m mer ändå.
Den utbildningen av hästarna måste börja i tid!
Unghästprestationsbedömningen (vicket ord) är väl inte tänkt som en skönhetstävling, utan just för att selektera fram de allra bästa påläggskalvarna! Dem som det är värt att pressa lite hårdare, ge mod o kurage till dom som vill satsa ett steg till utöver att rida "bara" för nöjes skull.

Om det hade varit så att man i Sverige kunde tävla sin unghäst upp till en hyfsad hög nivå och sälja den för de summor du får i tex Frankrike så tror jag nog att de fanns de i Sverige som skulle vara villiga att testa att ha en snabbare utveckling på sina unghästar.
Men verkligheten i Sverige är en annan, här får du inte ens betalt för en häst som gått bra på 120 km samt redan påbörjat sina FEI klasser och ännu mindre för en unghäst som gått några tävlingar.

Så därför får man anta att de flesta svenska ryttare satsar på sina unghästar för att själva ha dem till tävling i framtiden och därför väljer man nog ett annat sätt att matcha sin häst!!

Jag tycker dock inte att 2 st 80 km är för mycket för en 6 åring inte 3 st heller för den delen.. men däremot tycker jag man skall akta sej väldigt noga för att rida över 12-13 km i timmen oavsett om man rider 20 km eller 80 km...Och även för tuffa banor.
Låt hästarna skaffa sej styrka både fysiskt och psykiskt innan man går på svåra banor och högre hastigheter.
Jag tycker att unghästklassen är en lysande ide och hoppas innerligt att den finns kvar nästa år då jag har en 5 åring som jag hoppas kunna ta ut på 3 st CR.

Apropå den idag högaktuella diskussionen i Strömsholm ang Kentucky: För att kunna positionera oss internationellt MÅSTE vi komma ett steg till i utveckling av våra elitdistanshästar. Vi måste våga tidigt plocka fram de hästar som går att utveckla till internationellt gångbara 160-kmhästar och som kan prestera 16-17-18-19 km/tim och t.o.m mer ändå.
QUOTE]

Varför ändrade man inte så att 4åringar får gå PP om 20km?!?!!! Det tycker jag inte är orimligt. Jag vet många såväl uppfödare som ryttare/ägare som gärna vill ha den förändringen.

Caidoz;13279618 Jag tycker dock inte att 2 st 80 km är för mycket för en 6 åring inte 3 st heller för den delen.. men däremot tycker jag man skall akta sej väldigt noga för att rida över 12-13 km i timmen oavsett om man rider 20 km eller 80 km...Och även för tuffa banor. [/QUOTE skrev:
För att få 2 poäng för hastigheten ska 6-åring gå 14-15,5 km/h. För 1 poäng ska hastigheten vara 12-13,9.

Håller definitivt INTE med groom pelle när det gäller att pressa/rida fort på våra unghästar.
Unghäst bedömning är jättebra tycker jag. För min del fick de gärna ta bort eller sänka hastighets poängen.
Jag har tränat upp några unghästar och man tjänar ingenting på att rida fort på dem tidigt. Det som händer är att du står där med en slut häst vid ca 14 års ålder. Tror inte det finns många i Sverige som har den erfarenheten att de kan träna upp en unghäst hårt utan att den tar skada av det.
Att man gör så i Frankrike beror på att ALLA där är proffs tränare, ungefär som travet i Sverige, man tränar och säljer. För att bli framgångsrik behövs resultat= få in fler hästar i träning.
Kolla in Nobby, EM/VM vinnaren, tror inte han gick någon tävling över 14,5km/h innan han såldes till Maria A-P.
Låt unghästarna utvecklas lugnt och stärka kroppen, fart är absolut inget problem att ge dem när de är äldre.
För inte vill vi väl ha 5-6 åringar som står med korsförlamningar och dropp, eller???

Jag har tränat upp några unghästar och man tjänar ingenting på att rida fort på dem tidigt. Det som händer är att du står där med en slut häst vid ca 14 års ålder.

Fast har man haft en häst som gått snabba ritter som 7-åring och vunnit VM-guld som 12-åring, skulle inte jag dömma ryttaren om hästen är slut som 14-åring.

Jag kan som vanligt bara prata för mig själv, men allt beror på vilken plan man har var enskild häst.

Ska den:
  • bli fölsto
  • säljas?

eller är det en häst man vill satsa på "länge" t.ex en vallack eller ett sto man vill ha många KM på innan man avlar?

Som vanligt (höll jag nästan på att säga) är JH (alltför) snabb...
Jag skrev inte att unga hästar ska ridas 16, 17 etc km/tim.
Jag sa och menade att vi måste skärpa våra metoder att välja ut och arbeta fram hästar som kan prestera mycket.
Fransmännen är inte gudar och de har egentligen inte bättre hästmaterial än vad vi har. Men de har resurser och arbetsmetoder för att nå framgång.
Vi behöver hitta våra vägar och göra det bra.
Ska vi utveckla hållbara och snabba hästar måste vi våga!

/F.ö. behöver jag fortfarande en traktor! Det kan du hälsa M!/

Tycker också att detta ska bli intressant.
Jag kommer förhoppningsvis att ställa upp med min 5-åring om allt går som det ska.
Har haft planen för honom redan då han inköptes som 2-åring. Efterlyste redan då ngt sånt här. Ja lite som typ "Premieloppen" som körs i travet.
Känns lite mer motiverat att åka på CR när man senare kan få en bedömning.
Tror att detta kan ge rutinen och hårdheten för våra unga hästar.

I travet kan man se att de som blir Elithästar oftast startat redan som 2-åringar.

Men funderar lite: är det bara för rena araber?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 820
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 033
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka