unghäst som sticker!!

Zaida

Trådstartare
hejsan!

vad gör man för att få stopp på en unghäst som fått för sig att bara skena iväg oavsett om han har kompisar med sig eller ej......

vad ska jag göra för att få stopp på honom??????

Sv: unghäst som sticker!!

Zaida skrev:
hejsan!

vad gör man för att få stopp på en unghäst som fått för sig att bara skena iväg oavsett om han har kompisar med sig eller ej......

vad ska jag göra för att få stopp på honom??????

När du kör eller rider, eller vad?

När sticker han? När ni skrittar, travar, galopperar?

Dra i ena tygeln, inte i båda! Försök att svänga runt han, det funkar på min, när han försöker dra iväg. Efter ett tag kommer du att göra det automatiskt! Men det borde finnas en anledning till att han sticker. Särskilt när du har sällskap. Har han ont? Hur mycket riden/körd är han? Stressar de andra hästarna? Är det bara för att han är pigg och inte riktigt kan hålla sig i skinnet, så prova att longera 10 min innan du rider så att han slappnar av och gör sig av med det mesta. Hur gammal är hästen?

det är juh så här att det inte är min häst. han är fem år. han blir riden 6 dagar i veckan. det är en tjej som är tolv år som har honom......
jag har sagt åt henne att dra i ena tygeln och svänga runt honom, men jag tror inte riktigt att hon vågar eftersom det är halt ute.

han kan skena iväg i alla gångarterna....jag ska rida han imorgon och tänkte att jag kunde få bra tips av er.

det enda jag kan komma på är att svänga runt han, men han är juh tydligen så stark att det inte går....och även ha honom samlad så att han inte ens kan tänka tanken typ =) allt är juh så lätt när man står bredvid....han är en maxad d-pony så det är nog bara ngn slags fason, som han märkt funkar! han har en bror som hade samma hyss för sig förra året....:devil:

ge mig tips!

tack på förhand

han är fem år, men jag tror att det har att göra med att han inte kan hålla sig i skinnet en riktig buse helt enkelt!

nej sist när han stack så hade han sällskap av min pony en gammal dam på 22 som absolut inte är stressad! (dock blev hon det när han stack=))

han springer liksom rakt in i skogen det behöver inte vara i riktning mot stallet.......skumt tycker jag!

Jag vet vad jag hade gjort, som jag vet fungerat på många hästar, dock har jag aldrig behövt göra det själv.
När hästen väl fått för sig att sticka iväg, istället för att sakta ner, driv på så att hästen ökar istället, då brukar de bli lite smått "ställda" och vill sakta av, driv då ytterligare. Har en bekant vars arab var besvärlig med denna dumhet, det fungerade på hennes häst, kanske värt att prova?

jo absolut!
men befinner man sig mitt i skogen kan det juh vara farligt man vet juh inte direkt vad man har och göra med för sadel underlag!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 958
Senast: Sel
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama